Gå til innhold

Au, det gjør forferdelig vondt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen i forigårs, og fikk påvist streptokokker i halsen og fikk en resept på antibiotika. Jeg hentet dem i går morges og begynte på dem med engang.

Det gjør fortsatt like vondt i halsen. Jeg trodde det skulle bli bedre ganske fort etter man begynte på antibiotika? Jeg klarer nesten ikke svelge, så det å spise er omtrent umulig. Jeg klarer ikke åpne munnen mer enn noen cm heller, fordi hele munnen er kjempevond. Å sove disse to nettene har vært omtrent umulig pga smertene.

Har noen noen tips til hva jeg kan gjøre? Burde jeg prøve å spise varme eller kalde ting? Burde jeg dra til legen igjen? Antibiotikaen burde begynne å virke nå, burde den ikke? Kan jeg kombinere smertestillende med antibiotika?

Videoannonse
Annonse
Gjest Trulteline
Skrevet

Hei!

Jeg har selv hatt streptokopper i halsen og det gjør utrolig vondt!

For meg så hjalp det å spise kalde ting, som feks. Lollipopp is! :-)

Det kjøler ned halsen og du kan dempe håvenheten din.

Masse god bedring!

Skrevet

Normalt sier man at man burde merke bedring etter ett døgn, men om det er en kraftig infeksjon så kan det ta både to og tre døgn.

Noe kaldt er nok best for å kjøle ned halsen ja.

Skrevet

Hos meg hjalp Ibux, 600 mg per dose. Vet hvordan du har det, TS. Vil anbefale å spise kalde ting som saft-is og isbiter.

Skrevet

Glemte å si at så sant du ikke har fått noen annen beskjed så kan du fint ta smertestillende som paracet og ibux e.l sammen.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to :) Sitter med en kopp med dream is nå! Jeg sliter litt med å få skjea inn i munnen, siden jeg omtrent ikke klarer å åpne munnen, men det går akkuratt:) Så fint at jeg kan ta IBUX:) Da blir det litt lettere å overleve, hehe.

Men man kan ikke drikke alkohol når man går på antiobiotika, ikke sant? Nyttåraften er jo ikke langt unna, og jeg går jo fortsatt på kuren da.. Ikke det at det er det værste nederlaget, men greit å vite om jeg kan eller ikke:)

Skrevet

Voltaren er det aller beste smertestillende jeg noensinne har fått mot streptokokker. Den gangen jeg fikk det var crp`n min på 192.

Skrevet

Det er virus som skyldes halsbetennelsen så vil ikke penicilin virke. Jeg hadde halsbetennelse for en tid tilbake som var bakterie og fikk penicilin, ble bedre men verre igjen. Det viste seg at jeg fikk virus rett etterpå og måtte bare kutte ut tablettene da det var null effekt. Det var noen pyton dager.

Skrevet

Det er virus som skyldes halsbetennelsen så vil ikke penicilin virke. Jeg hadde halsbetennelse for en tid tilbake som var bakterie og fikk penicilin, ble bedre men verre igjen. Det viste seg at jeg fikk virus rett etterpå og måtte bare kutte ut tablettene da det var null effekt. Det var noen pyton dager.

Ånei, håper ikke dette er tilfellet mitt! Jeg har hatt streptokokker før, og da har pencilin funka med engang, så syns det er veldig rart at det ikke virker nå :sukk:

Skrevet

Streptokokker er en bakterie, så penicillin skal fungere. Gi det en dag til, og hvis du fremdels ikke merker bedring ville jeg tatt kontakt med lege igjen.

Skrevet

Det kan ta noen dager før det gir seg. Har hatt streptokokker to ganger og det gikk noen dager begge gangene. Paracet og Ibux er gull verd. God bedring!

Skrevet

Har du fått påvist streptokokker så er det en bakterie, ikke virus, og antibiotika er riktig behandling. Gi det litt tid, det kan godt ta opp til 3 dager før det snur. Hvis ikke bør du kontakte lege og få annen medisin.

Som de over har skrevet, spis kalde ting, sug på isbiter, kald drikke.... Og ta smertestillende. Ibux og paracet sammen har den beste effekten, 400mg ibux og 1g paracet, dette er ikke farlig å ta sammen, da ibux skilles ut i nyrene og paracet i leveren.

Ang alkohol og antibiotika så kommer det litt an på hvilken type antibiotika du har fått. Er d f.eks appociiln så går det greit i moderate mengder. Du ødelegger ikke kuren, men du setter ned effekten den dagen du drikker.

Skrevet

Tusen takk alle sammen. Jeg håper det går bedre med meg idag. Jeg skal egentlig på jobb i morgen, og håper jeg kommer meg avgårde (selvom det spørs).. Jeg blir så sliten av å ikke klare å spise også :( Å svelge spytt regelmessig er også uutholdelig :(

Skrevet

Streptokokker er vondt!!! Føler med deg!

Jeg fikk sterke smertestillende av legen min i tillegg til antibiotika når jeg hadde det. Tror det var paralgin forte...

Det var så jeg skulle få sove sa hun, så jeg tror du kan ta smertestillende med god samvittighet!

God bedring!

Skrevet

Jeg hadde en slik halsbetennelse i fjor. Jeg har hatt vondt i halsen veldig mange ganger de siste årene (burde kanskje fjernet mandlene...) men så vondt og jævlig som da jeg hadde halsbetennelse med streptokokker har jeg aldri hatt det verken før eller siden. Føler med deg!

Hos meg fungerer aldri Ibux når jeg har vondt i halsen, men Dispril fungerer veldig! Det er brusetabletter som man drikker, og for min del er det som en stairway to heaven i de verste periodene i alle fall. Man skal vel være litt forsiktig med å ta det fordi det kan være hardt for magen, men for min del hadde jeg ikke klart å sovne og ikke klart å spise uten det...

Om det tar flere dager før antibiotikaen begynner å virke, så bør du ta kontakt med legen for å høre om du kanskje må prøve en annen type. God bedring :klemmer:

Skrevet

Tusen takk for svar begge to :) Sitter med en kopp med dream is nå! Jeg sliter litt med å få skjea inn i munnen, siden jeg omtrent ikke klarer å åpne munnen, men det går akkuratt:) Så fint at jeg kan ta IBUX:) Da blir det litt lettere å overleve, hehe.

Men man kan ikke drikke alkohol når man går på antiobiotika, ikke sant? Nyttåraften er jo ikke langt unna, og jeg går jo fortsatt på kuren da.. Ikke det at det er det værste nederlaget, men greit å vite om jeg kan eller ikke:)

Du kan, men det kan føre til at det tar lenger tid før du blir frisk. Da må kroppen konsentrere seg om å bli kvitt alkohol fremfor "bassilusker", og dette kan sette ned helingstiden.

Streptokoker er VONDT, men det vil nok være bedre allerede i morgen. Det tar litt tid før du kjenner virkningen på halsen ettersom den nok er ganske sår nå. Jeg føler med deg, har hatt streptokokkinfeksjon selv og det frister ikke til gjentagelse!

God bedring! :)

Skrevet

Ånei, håper ikke dette er tilfellet mitt! Jeg har hatt streptokokker før, og da har pencilin funka med engang, så syns det er veldig rart at det ikke virker nå :sukk:

Har du fått påvist streptokokker så stemmer nok dette, og da begynner nok penicillinen å fungere snart. :)

Skrevet

Og om den ikke funker er det også mulig du trenger en mer bredspektret antibiotika.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...