Gå til innhold

Sliter du med søvn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei hei!

Jeg er en jente på 20 år, og uten jobb fortiden (grunnet "sykdom").

Siden jeg ikke har noen faste rutiner blir jeg ofte sittende oppe langt på natt..

Jeg sliter veldig med angst ol.(også derfor jeg ikke klarer å sove)

Men jeg lurer på om det er noen som har noen gode råd til det å få sove?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter også med søvn pga angst.

Lever bare med det, men når jeg kjenner jeg er lei av det, tar jeg sovepille så jeg sovner i 22-23 tida. Det varer bare i noen dager eller et par uker at jeg kan holde rytmen, men det er bedre enn ingenting.

Skrevet

Okei, jeg har også tatt sovepiller før, men synes det er så fælt "dagen derpå" da føler jeg meg virkelig fyllesyk.

Skrevet

Prøv å ha skikkelige rutiner? Tving deg selv å stå opp tidlig, og legg deg på samme tid hver kveld. Vet det ikke er lett, sliter selv med masse tanker og uro på nettene.. Men prøver å holde fast ved rutinene, da blir det iallefall litt søvn av og til :P

Gjest Cipheria
Skrevet (endret)

Rutiner er veldig viktig. Ikke sitt på PC eller se TV før du skal legge deg, det kunstige lyset gjør deg mindre trøtt. Les heller en time før.

Dersom du ikke får sove innen en halvtime, stå opp og les eller lignende og gå tilbake til sengen etter en 15min. Våkner du midt på natten og ikke får sove, gjør det samme

Gode råd for god søvn:

* Begrens søvnen til én - maksimalt to - perioder i døgnet.

* Stå opp til omtrent samme tid hver dag.

* Mosjoner litt hver dag, men ikke like før du skal legge deg.

* Sørg for mørke og ro på soverommet.

* Spis litt, men ikke for mye kveldsmat.

* Unngå kaffe, te og cola de siste fire timene før sengetid.

* Ikke bruk alkohol som sovemiddel.

* La soverommet være reservert for søvn og sex. Ikke bruk det som hobbyrom, kontor eller tv-stue.

* Unngå regelmessig bruk av sovemidler.

Endret av Cipheria
Skrevet

Jeg har prøvd mye av dette..

Men angsten ødelegger også for mange av disse tipsene.

Jeg har er veldig avhengig av å ha kontroll over alt som skjer til en hver tid.

Skrevet

jeg har også hatt problemer med søvn, men etter jeg begynte å lese boken "spis elsk lev" (før jeg går og legger meg) har dette forandret seg totalt. Jeg klarer faktisk å sovne ikke alfor sent, og sover gjennom HELE natten. :)

Absolutt å annbefale :jepp:

Skrevet

Melatonin er og blir den beste løsningen mot søvnproblemer, i alle fall i følge søvnspesialistene. Snakk med legen din om å få resept på melatonin

Skrevet

Jeg sliter og med søvn. Har prøvd alle tips og råd men her tar tankene knekken på alt og jeg ligger lys våken...står opp igjen men da har det som regel gått en time-halvannen (føles som 1/2 time). Har sovetabletter som jeg bruker kun ved spes tilfeller som feks når jeg skal ha eksamen. Uansett er det ikke alltid tabletten virker heller, kan ligge våken på to så...Har nå begynt med mindfullness og det blir spennede å se om det virker (el om jeg får det til....).

Skrevet

Litt vanskelig å forklare, du finner sikkert mye om du googler. Ellers vet jeg det finnes en del bøker om det.

I hovedsak handler det om å øve seg opp til å stoppe tankestrømmen ved å feks fokusere på pusten istede. Jeg har netopp blitt med i en liten gruppe der jeg bor. Vi møtes en gang i uken og sitter en halv time i total stillhet, etterpå snakker vi om ulike ting eks noe en av oss sliter med. Alle kan komme med sine tanker men uten å fordømme eller pakke på meninger. Eks. kan være drømmer som går igjen. Målet er da å løse opp i spenninger uten å grave så dypt i ting at det bare ender opp som større problemer (noe jeg ofte opplever med enkelte venner).

Skrevet

Jeg sliter også med søvnen, og har prøvd det meste av tips, råd og medisiner. Det som funker best for meg er å være veldig striks på å stå opp i rett tid. Uansett! Jeg står opp 06.00 på hverdager og senest 07.30 i helgene. Får jeg ikke sove om natten så står jeg opp likevel og nekter meg selv å sove før leggetid neste kveld. Får jeg ikke sove den natten heller får jeg vente til neste kveld igjen.. Jeg får sove til slutt, men jeg er selvsagt "dautrøtt" hele dagen! :ler: Men det funker! En gang var jeg våken i ca. 90 timer før jeg fikk sove, men da er rutinen på plass igjen neste dag, så er det bare å følge den. :)

Skrevet

Mindfullness har hjulpet meg også, selv om jeg fortsatt bruker ganske lang tid på å sovne. Er også litt dårlig til å holde teknikkene ved like. Men det hjelper i hvert fall for å fokusere mindre på tanker, og slappe bedre av. Rene avspenningsteknikker som å slappe av i én og én kroppsdel, vekselvis spenne og slappe av i muskelgrupper osv fungerer også. Da jeg slet som verst med å sove (over en uke uten søvn av gangen) hjalp det uansett å lære seg slike teknikker og fokusere på dem i stedet for å henge seg opp negative tanker eller det at jeg ikke fikk sove.

Rutiner er også lurt - jeg sovner mye lettere når jeg har stått opp tidlig noen dager på rad, men jeg er heller ikke flink til å følge slike rutiner når jeg ikke må pga studier og jobb. Men hvis du har helt søvnløse netter synes jeg du skal prøve å sette deg noen mål for å forbedre rutinene selv om det kanskje er vanskelig. Gå deg en god skitur hvis du greier, eller tren inne/hjemme. Bestem deg for et klokkeslett du skal legge deg, og et når du skal stå opp (i hvert fall våkne).

Dropp koffein (det kan uansett være lurt når du har mye angst).

Ikke spis seint på kvelden.

Skrevet

Nei, heldigvis ikke.

Sliter en sjelden gang med å sovne, men når jeg først sovner så sover jeg som en stein til vekkeklokka ringer.

Skrevet

Takk for tips.

Jeg har også prøvd å være veldig streng med meg selv og stå opp tidlig..

Men når jeg endelig sovner, kommer jeg meg aldri opp tidlig.

Jeg har nå fått Sobril for å kunne slappe av, prøvde det i går, det hjalp ikke..

Også tatt en for ca en time siden, men hjelper fortsatt ikke :/

Skrevet

Takk for tips.

Jeg har også prøvd å være veldig streng med meg selv og stå opp tidlig..

Men når jeg endelig sovner, kommer jeg meg aldri opp tidlig.

Jeg har nå fått Sobril for å kunne slappe av, prøvde det i går, det hjalp ikke..

Også tatt en for ca en time siden, men hjelper fortsatt ikke :/

Da får du være enda strengere og STÅ OPP! :) Sett klokka lang vekk fra senga slik at du må stå opp for å slå den av, og ikke fall for fristelsen til å legge deg igjen. Er hardt når man kun fikk sove de siste 20 minuttene før klokka ringer, men da får du kanskje sove til kvelden.

Sobril er vel ikke så søvndyssende at du sovner av dem hvis du sliter med søvnen - det er vel mer for å "roe ned" tankespinn? Jeg har forsøkt Valerina forte, det fungerte fint sammen med strenge rutiner. :)

Skrevet

Sobril er ikke sovemedisin, men kan hjelpe dersom det er mange tanker som er problemet med å få sove, eks ved samlivsbrudd. Hvis ikke det er helt spsifikke taknker som ødelegger søvnen har man bedre av å bruke Mindfullness da dette ikke er avhengighetsskapende. Ellers finnes det også Hypericum Stada, et naturprodukt fra apoteket. Hvis du bruker medisiner bør du spørre på apoteket om du kan bruke disse siden de kan virke svekkende på enkelte medikamenter.

Skrevet

Jeg har nå fått Sobril for å kunne slappe av, prøvde det i går, det hjalp ikke.

Også tatt en for ca en time siden, men hjelper fortsatt ikke.

Jeg tror at f.eks. Sobril hjelper bedre når den som tar dem hjelper til selv. Altså er mottagelig for dem. Om tankene kretser (og det er jo en selv som stresser tankene opp) så jobber en på sett og vis mot den medisinske effekten.

Anbefaler avspennings-cd på det varmeste.

Bruk øretelefoner, så stenger du bedre ute sjenerende lyder.

Forbered at en skal lytte.

Ha løstsittende og myke klær på.

Finn en god stol eller ligg utstrakt og godt på senga.

Ha passe temperatur i et utluftet rom.

Behagelig svakt lys.

Slå av mobiler og telefoner. (gjerne dørklokka også)

Slapp av, pust ut og la stemmen lede deg...

Og det er ikke sånn at en skal anstrenge seg for å få med seg alt som blir sagt. Hvis tankene vandrer, så gjør de det. Da tar en seg inn igjen, og lytter videre uten å spole tilbake. En tar til seg det en kan av info, og gjør øvelsene som en blir lært.

Og rett som det er, så sovner en midt inni opplesningen også...og det var vel meningen, var det ikke? Lykke til. :)

Skrevet

Det er jo helt klart at du trenger rutiner, om du ikke har rutiner og noe å gjøre på dagtid, så la i det minste leggetidene være en rutine. Det er og blir det mest effektive mot søvnproblemer.

Du sier du ikke klarer å gjøre det, men det KLARER du :) Med mindre noen fysisk og aktivt står og hindrer deg, KAN du gå og legge deg klokka 11 feks. Og du KAN stå opp når klokka ringer om morningen. Gjør deg selv en stor tjeneste og prøv det ut, i hvert fall i 2 uker.

Melatonintabletter har også vært veldig effektivt hos meg. Min rutine er at jeg tar den hver kveld klokken 10. Det er enkelt å ta en tablett, og da er den på en måte "begynnelsen" på leggerutinene mine. Så slapper jeg av en times tid med bok eller tv før jeg legger meg. Da sover jeg normalt sett en gang mellom 12 og 1.

Du sier at du vil ha tips for å sove, men da må du også ta imot tipsene og ikke la din egen viljestyrke stå i veien for en bedret livskvalitet.

Det er ikke vits i å stappe i seg masse piller dersom man ikke gjør en innsats selv. Da jobber man mot seg selv og mot pillene.

Prøv feks å legge deg klokken 11 og å la ringeklokka ringe 8 eller halv 9.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...