Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Jævla Ikea


Anbefalte innlegg

Gjest Rampunge
Skrevet

Jeg har handlet MYE på Ikea i Oslo, har aldri hørt en eneste Svenske jeg da men :lete:

Da må du ha hoppet over andre etasje :fnise:

  • Liker 1
Skrevet

Da må du ha hoppet over andre etasje :fnise:

Trukke det du :jepp:

Skrevet

Det er jo ikke godt å si hva som har skjedd da, siden trådstarter har fått med et trekk som er feil. Hvis de ikke hadde bestilt sofaen med trekk ville de vel ikke fått med trekk i det hele tatt? Hva man skal mene om dette kommer for min del an på om det har skjedd en feil på lageret eller om trådstarter ikke har f eks hentet trekk i reolene (vil tro man kanskje må det til stolene i hvert fall). Ikea er langt på vei basert på selvbetjening, noe som gjør at kunden må gjøre endel arbeid selv (også research), og sofaene og lenestolene selges stort sett med separat trekk. Men i endel tilfeller må en bestille via en disk, betale og så hente varene ute på lager hvor de blir funnet fram av ansatte der.

Skal innrømme at jeg hater å være på Ikea selv, men jeg liker varene :ler:

Skrevet

Det er jo ikke godt å si hva som har skjedd da, siden trådstarter har fått med et trekk som er feil. Hvis de ikke hadde bestilt sofaen med trekk ville de vel ikke fått med trekk i det hele tatt? Hva man skal mene om dette kommer for min del an på om det har skjedd en feil på lageret eller om trådstarter ikke har f eks hentet trekk i reolene (vil tro man kanskje må det til stolene i hvert fall). Ikea er langt på vei basert på selvbetjening, noe som gjør at kunden må gjøre endel arbeid selv (også research), og sofaene og lenestolene selges stort sett med separat trekk. Men i endel tilfeller må en bestille via en disk, betale og så hente varene ute på lager hvor de blir funnet fram av ansatte der.

Skal innrømme at jeg hater å være på Ikea selv, men jeg liker varene :ler:

Vi bestilte soffa i hvit, da skrev han gubben i kassa ut soffa og trekk til soffa (feil trekk) Og sendte oss videre til den andre kassa (der man betaler) Vi hentet soffaen, lenestolene og soffatrekket på lageret på andre sia.

Lenestolene sto det ikke noe informasjon på når det kom til det at man måtte kjøpe trekk ved siden av, soffaen gjorde det det, men ikke på de lenestolene som vi kjøpte.

Så nei, det bar ikke vi som plukket ut på lageret, tingene ventet på oss da vi kom på lageret

Skrevet

Ring Ikea, og legg fram problemet, på ein sakleg og høfflig måte, så vil eg tru det ordnar seg. Ikea kan jo sende nye trekk i posten til dykk.

Skrevet

Vi bestilte soffa i hvit, da skrev han gubben i kassa ut soffa og trekk til soffa (feil trekk) Og sendte oss videre til den andre kassa (der man betaler) Vi hentet soffaen, lenestolene og soffatrekket på lageret på andre sia.

Lenestolene sto det ikke noe informasjon på når det kom til det at man måtte kjøpe trekk ved siden av, soffaen gjorde det det, men ikke på de lenestolene som vi kjøpte.

Så nei, det bar ikke vi som plukket ut på lageret, tingene ventet på oss da vi kom på lageret

Det eneste IKEA har gjort feil her er å gi deg feil trekk. Dessuten tror jeg faktisk ingenting på at det ikke sto noe informasjon på lenestolene. Det står jo tross alt på hele Ektorpserien hvilken modell det er, hvilket trekk som er utstilt, og på hvilken lokasjon man eventuelt kan finne trekket. Til og med priser står oppført på lappen - både på trekk og møbel. Da vi kjøpte stoler og puff (i tillegg til sofa) hentet vi trekkene selv, og denne informasjonen fant vi særdeles lett.

Som sagt så kan du selvsagt ringe IKEA og høre om hva som kan gjøres med det feilpakkede trekket, men at du på ingen måte vil innrømme at du selv har vært over gjennomsnittlig sløv vil nok ikke hjelpe saken nevneverdig,

  • Liker 5
Skrevet

Det eneste IKEA har gjort feil her er å gi deg feil trekk. Dessuten tror jeg faktisk ingenting på at det ikke sto noe informasjon på lenestolene. Det står jo tross alt på hele Ektorpserien hvilken modell det er, hvilket trekk som er utstilt, og på hvilken lokasjon man eventuelt kan finne trekket. Til og med priser står oppført på lappen - både på trekk og møbel. Da vi kjøpte stoler og puff (i tillegg til sofa) hentet vi trekkene selv, og denne informasjonen fant vi særdeles lett.

Som sagt så kan du selvsagt ringe IKEA og høre om hva som kan gjøres med det feilpakkede trekket, men at du på ingen måte vil innrømme at du selv har vært over gjennomsnittlig sløv vil nok ikke hjelpe saken nevneverdig,

Jeg sa ingenting om at det var ektorp lenestoler, gjorde jeg? :eeeh:

Skrevet

Jeg sa ingenting om at det var ektorp lenestoler, gjorde jeg? :eeeh:

Dersom trekket selges separat står det oppført uansett, så du er fortsatt mindre begavet i mine øyne. Det er gjerne de sløveste kundene som er frekkest i kjeften hva angår egne mistak.

  • Liker 9
Skrevet

Hvis du ringer å forteller at du har fått feil trekk, så kommer du nok til å få fikset opp i problemt ditt. Dette med det feil trekket høres ut som en feil i vareutleveringen, her skal varene kontrolleres mot det du har betalt for. Så enten i vareutleveringen, eller den som skrev ut varehusordren til deg. At du ikke har fått med trekk til lenestolene dine må du nok ta på din egen kappe, dette står godt forklart, og du aner ikke hvor mange forskjellige varianter folk skal ha av ting, både med og uten trekk, så det er nok derfor den ansatte ikke tenkte over det når du bestilte stolene. Uansett, så sender IKEA varer i posten, til den som skulle trenge det.

Mvh, IKEA-ansatt (service)

  • Liker 2
Skrevet

Vi bestilte soffa i hvit, da skrev han gubben i kassa ut soffa og trekk til soffa (feil trekk) Og sendte oss videre til den andre kassa (der man betaler) Vi hentet soffaen, lenestolene og soffatrekket på lageret på andre sia.

Lenestolene sto det ikke noe informasjon på når det kom til det at man måtte kjøpe trekk ved siden av, soffaen gjorde det det, men ikke på de lenestolene som vi kjøpte.

Så nei, det bar ikke vi som plukket ut på lageret, tingene ventet på oss da vi kom på lageret

Men hvorfor i alle dager sjekket dere ikke bestillingslappen dere fikk av ham dere snakket med i møbelavdelingen? Der står det jo spesifisert hva dere har bestilt og dersom noe var feil burde dere jo tatt tak i det allerede der... Jeg har handlet mye på Ikea, både privat og i jobbsammenheng, og klok av skade sjekker jeg alltid at det stemmer før jeg i det hele tatt går til kassa og drar vidre til eksternlageret.

  • Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke enig med dere her.

Hovedansvaret for at du får med deg de produktene du har betalt for er det butikken som har, ikke kunden. Det er IKEA sitt ansvar at farger og slikt stemmer. Leverer de ut noe annet enn det som står på kvitteringen må de ta ansvar for å rydde opp i det.

Jeg var ellers innom IKEA i dag og jeg la merke til at det stadig stod oppført med liten skrift at skapdører, hengere, trekk osv er ekstra og må kjøpes separat. Da kunden i utgangspunktet må forutsette at det han får er det samme som modellen i butikken synes jeg IKEA har et ansvar for å merke dette mye bedre enn de gjør.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg var ellers innom IKEA i dag og jeg la merke til at det stadig stod oppført med liten skrift at skapdører, hengere, trekk osv er ekstra og må kjøpes separat. Da kunden i utgangspunktet må forutsette at det han får er det samme som modellen i butikken synes jeg IKEA har et ansvar for å merke dette mye bedre enn de gjør.

For oss som handler en del på IKEA og dette ikke blir en dagstur begynner dette etterhvert å bli en vane å se etter. Likevel har jeg altså måttet dra ut igjen fordi dings en manglet her og dings to manglet der. Så jeg er faktisk enig med deg at når trekk, ledning, skruer eller batterier selges separat så MÅ dette merkes SVÆRT tydelig. Jeg synes faktisk ikke det er så voldsomt for mye for langt heller at betjeningen i kassen spør om du virkelig ikke skal ha trekk til sofaen eller ledning til lampen!

Skrevet

For oss som handler en del på IKEA og dette ikke blir en dagstur begynner dette etterhvert å bli en vane å se etter. Likevel har jeg altså måttet dra ut igjen fordi dings en manglet her og dings to manglet der. Så jeg er faktisk enig med deg at når trekk, ledning, skruer eller batterier selges separat så MÅ dette merkes SVÆRT tydelig. Jeg synes faktisk ikke det er så voldsomt for mye for langt heller at betjeningen i kassen spør om du virkelig ikke skal ha trekk til sofaen eller ledning til lampen!

De som sitter i kassa er ikke selgere, de tar kun betalt for det du legger på rullebåndet, uten spørsmål.

Vil du ha bedre service får du gå et annet sted og handle, men da må du kanskje grave dypere i lommeboka...

  • Liker 7
Skrevet

De som sitter i kassa er ikke selgere, de tar kun betalt for det du legger på rullebåndet, uten spørsmål.

Vil du ha bedre service får du gå et annet sted og handle, men da må du kanskje grave dypere i lommeboka...

For å gjenta et ord jeg har sett mye på nettet i det siste..

Word..

Vil du ha noe mer må du dra et annet sted og betale mer, ditt valg ;)

  • Liker 3
Skrevet

For oss som handler en del på IKEA og dette ikke blir en dagstur begynner dette etterhvert å bli en vane å se etter. Likevel har jeg altså måttet dra ut igjen fordi dings en manglet her og dings to manglet der. Så jeg er faktisk enig med deg at når trekk, ledning, skruer eller batterier selges separat så MÅ dette merkes SVÆRT tydelig. Jeg synes faktisk ikke det er så voldsomt for mye for langt heller at betjeningen i kassen spør om du virkelig ikke skal ha trekk til sofaen eller ledning til lampen!

Som ~white lady~ skriver er ikke de i kassa selgere, de er rene kassamedarbeidere og med tanke på hvor mange forskjellige varer de har på Ikea synes jeg ikke man kan forlange at de skal ha oversikt over alt. Det er faktisk jobben til selgerne ute i avdelingene, men siden Ikea tross alt er basert på selvbetjening er det jo ikke så mange av dem og man må ofte vente en stund for å få hjelp.

At trekket til de sofaene/lenestolene man kan bytte trekk på ikke ligger i pakka sammen med sofaen/lenestolen synes jeg ikke er så rart. Da kan man ha en stabel med sofaer og 10 stabler med langt mindre pakker med trekk, fremfor 10 stabler med sofaer (noe som sannsynligvis hadde ført til at langt mer var bestillingsvarer). Nå finnes det jo også en nettside som heter www.bemz.com som selger trekk til mange Ikea-sofaer og det er sikkert en del som bestiller trekk derfra og kjøper sofastammen på Ikea - altså er det ikke en selvfølge at folk skal ha trekk.

Alt i alt mener jeg at dersom man vil ha alt "fiks ferdig" uten å tenke selv er Ikea feil butikk. Det er basert på selvbetjening og at kunden faktisk tenker selv og gjør en del av jobben selv. Det er derfor prisene er så lave. Dersom det oppfattes som dårlig service er det kanskje en idé å velge andre butikker?

  • Liker 1
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Her er det ikke snakk om å ikke tenke selv. Jeg tenker selv hver gang jeg er på IKEA. Men for meg er det en selvfølge at en sofa kommer med trekk. Ja det er fint og flott at jeg kan velge trekk, dette vet jeg også om. Men hvis jeg skal plukke en sofa må det også advares tydelig om at trekket kommer i tillegg.

På lampen jeg kjøpte står det med veldig liten skrift at ledning kommer i tillegg. I den hyllen hvor denne lampen lå var det ingen anmerkning om at ledningen kommer i tillegg. Dette var i tillegg et impulskjøp - jeg så lampen og tenkte at den var utmerket som hyllebelysning. Først da lampen skulle monteres så jeg at det manglet ledning. Pærer er med - ikke ledning. Hadde det vært en hylle med ledninger ved siden av hadde jeg tenkt "hva er de til". Skjønner?

Og det kan godt være at det ikke er kassebetjeningens jobb å veilede kundene. De som står ved de selvbetjente kassene gjør nå akkurat det da.

Forøvrig kjøpte jeg også kontorstol samtidig. Denne spurte jeg hvor jeg kunne finne i kontoravdelingen. Ingen fortalte meg at jeg også burde sjekke om hjulene var for harde eller myke gulv. Da jeg var ute igjen noen dager senere var de utsolgt for hjul for harde gulv.

Ja jeg forstår at IKEA er basert på selvbetjening og selvhjelp. Men det er nå en gang slik at når vi spør om hjelp så hadde det vært kjekt å få den informasjonen man faktisk trenger, selv om man ikke nødvendigvis vet hva man skal spørre om. Er det for mye for langt?

Skrevet

Her er det ikke snakk om å ikke tenke selv. Jeg tenker selv hver gang jeg er på IKEA. Men for meg er det en selvfølge at en sofa kommer med trekk. Ja det er fint og flott at jeg kan velge trekk, dette vet jeg også om. Men hvis jeg skal plukke en sofa må det også advares tydelig om at trekket kommer i tillegg.

På lampen jeg kjøpte står det med veldig liten skrift at ledning kommer i tillegg. I den hyllen hvor denne lampen lå var det ingen anmerkning om at ledningen kommer i tillegg. Dette var i tillegg et impulskjøp - jeg så lampen og tenkte at den var utmerket som hyllebelysning. Først da lampen skulle monteres så jeg at det manglet ledning. Pærer er med - ikke ledning. Hadde det vært en hylle med ledninger ved siden av hadde jeg tenkt "hva er de til". Skjønner?

Og det kan godt være at det ikke er kassebetjeningens jobb å veilede kundene. De som står ved de selvbetjente kassene gjør nå akkurat det da.

Forøvrig kjøpte jeg også kontorstol samtidig. Denne spurte jeg hvor jeg kunne finne i kontoravdelingen. Ingen fortalte meg at jeg også burde sjekke om hjulene var for harde eller myke gulv. Da jeg var ute igjen noen dager senere var de utsolgt for hjul for harde gulv.

Ja jeg forstår at IKEA er basert på selvbetjening og selvhjelp. Men det er nå en gang slik at når vi spør om hjelp så hadde det vært kjekt å få den informasjonen man faktisk trenger, selv om man ikke nødvendigvis vet hva man skal spørre om. Er det for mye for langt?

Jeg er ikke uenig i at Ikea kanskje burde være litt bedre på å informere, men samtidig tenker jeg at JEG må være mer oppmerksom og dobbelsjekke ting når jeg handler der. Det er selvsagt surt å få feil vare eller at det mangler deler (f.eks. ledning eller trekk) og har man vært i kontakt med selgere i den aktuelle avdelingen som ikke har opplyst om det de burde opplyse om er det selvsagt for dårlig.

I TS sitt tilfelle virker det som de snakket med en selger i møbelavdelingen som laget en ordre som skulle hentes på eksternlageret og at selgeren har gjort feil. Det er selvsagt dumt. Noe som også KAN ha skjedd er at de som plukker varer på eksternlageret har plukket feil. Jeg var en gang på Ikea og kjøpte en reol som skulle bestå av tre pakker, og heldigvis sjekket jeg varenummeret på pakkene opp mot varenummeret som stod på ordren min og det viste seg at jeg hadde fått med en pakke som hørte til en helt annen vare. Altså er dobbel og trippelsjekking en nødvendighet, det er i alle fall min erfaring.

Ellers trodde jeg de som står ved de selvbetjente kassene veileder kundene i hvordan kassene funker og hjelper de som eventuelt står fast, ikke at de ga produktopplysninger og den typen veiledning?

  • Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke enig med dere her.

Hovedansvaret for at du får med deg de produktene du har betalt for er det butikken som har, ikke kunden. Det er IKEA sitt ansvar at farger og slikt stemmer. Leverer de ut noe annet enn det som står på kvitteringen må de ta ansvar for å rydde opp i det.

Jeg var ellers innom IKEA i dag og jeg la merke til at det stadig stod oppført med liten skrift at skapdører, hengere, trekk osv er ekstra og må kjøpes separat. Da kunden i utgangspunktet må forutsette at det han får er det samme som modellen i butikken synes jeg IKEA har et ansvar for å merke dette mye bedre enn de gjør.

Grunnen til at IKEA er så billig er fordi kunden skal gjøre det meste.

På plukklisten du mottok står det navn og artikkelnummer i tillegg til antall.

På nettsiden står det klart og tydelig at på en Ektorp sofa er det to artikler og hvilke artikkelnr disse har. Du som kunde har også et ansvar. IKEA har mange skreddersydde løsninger at det er umulig for de ansatte å leke tankelesere. Husk at de er mennesker.

Om de leverer noe annet enn det som står på kvitteringen er det jo bare å ta en tlf. Men hvorfor sjekket du ikke at du fikk alt du skulle ha på utleveringen? Husk at disse også bare er mennesker. Akkurat som deg.

Enkel løsning å fyre seg opp og legge all skyld på andre da du kunne sett dette da du var der ved å åpne opp øynene.

Ingen grunn til å hisse seg opp...

  • Liker 4
Skrevet

Grunnen til at IKEA er så billig er fordi kunden skal gjøre det meste.

På plukklisten du mottok står det navn og artikkelnummer i tillegg til antall.

På nettsiden står det klart og tydelig at på en Ektorp sofa er det to artikler og hvilke artikkelnr disse har. Du som kunde har også et ansvar. IKEA har mange skreddersydde løsninger at det er umulig for de ansatte å leke tankelesere. Husk at de er mennesker.

Om de leverer noe annet enn det som står på kvitteringen er det jo bare å ta en tlf. Men hvorfor sjekket du ikke at du fikk alt du skulle ha på utleveringen? Husk at disse også bare er mennesker. Akkurat som deg.

Enkel løsning å fyre seg opp og legge all skyld på andre da du kunne sett dette da du var der ved å åpne opp øynene.

Ingen grunn til å hisse seg opp...

Nå tror jeg du surrer litt., Eksemplet tråden gjelder handler ikke om meg. Jeg er ikke trådstarter.

Skrevet

Jeg er ikke uenig i at Ikea kanskje burde være litt bedre på å informere, men samtidig tenker jeg at JEG må være mer oppmerksom og dobbelsjekke ting når jeg handler der. Det er selvsagt surt å få feil vare eller at det mangler deler (f.eks. ledning eller trekk) og har man vært i kontakt med selgere i den aktuelle avdelingen som ikke har opplyst om det de burde opplyse om er det selvsagt for dårlig.

I TS sitt tilfelle virker det som de snakket med en selger i møbelavdelingen som laget en ordre som skulle hentes på eksternlageret og at selgeren har gjort feil. Det er selvsagt dumt. Noe som også KAN ha skjedd er at de som plukker varer på eksternlageret har plukket feil. Jeg var en gang på Ikea og kjøpte en reol som skulle bestå av tre pakker, og heldigvis sjekket jeg varenummeret på pakkene opp mot varenummeret som stod på ordren min og det viste seg at jeg hadde fått med en pakke som hørte til en helt annen vare. Altså er dobbel og trippelsjekking en nødvendighet, det er i alle fall min erfaring.

Ellers trodde jeg de som står ved de selvbetjente kassene veileder kundene i hvordan kassene funker og hjelper de som eventuelt står fast, ikke at de ga produktopplysninger og den typen veiledning?

Hovedregelen er at produktet skal være i samsvar med vareprøve. Det er din garanti for at det som ligger i pappesken er det samme som du så inne i butikken.

I motsatt fall er det butikkens ansvar å informere om at vareprøven avviker fra det produktet du får utlevert. Når flere her oppfatter informasjonen som mangelfull er det et klart tegn på at IKEA ikke informerer godt nok.

Når det gjelder argumentet om at de som jobber på IKEA "bare er mennesker" skjønner jeg ikke det helt. Det er ingen som kritiserer den enkelte ansatte. Det er IKEA som bedrift som bør ta ansvaret for å informere kundene om at det produktet som står utstilt i butikken ikke er det samme som kunden får utlevert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...