AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #1 Skrevet 28. desember 2010 Må si jeg er ganske så forbanna nå. Har nettopp kommet hjem fra ikea, med nye soffa og lenestoler. Det fulgte ikke med trekk til lenestolene (vi fikk heller ikke beskjed om at vi måtte kjøpe trekk uten om, og det står ikke på nettsiden deres) Vi kjøpte en ektorp 3-seter sofa, men fikk med ektorp pibxo trekk. Så nå sitter vi her, uten soffa, og over 30 mil og kjøre. Hva kan egentlig vi gjøre her? Har vi noe krav på noen måte? Synes det blir jævli kipt og måtte reise tilbake etter at det er de ansatte på ikea sin feil.
estrella Skrevet 28. desember 2010 #2 Skrevet 28. desember 2010 Må si jeg er ganske så forbanna nå. Har nettopp kommet hjem fra ikea, med nye soffa og lenestoler. Det fulgte ikke med trekk til lenestolene (vi fikk heller ikke beskjed om at vi måtte kjøpe trekk uten om, og det står ikke på nettsiden deres) Vi kjøpte en ektorp 3-seter sofa, men fikk med ektorp pibxo trekk. Så nå sitter vi her, uten soffa, og over 30 mil og kjøre. Hva kan egentlig vi gjøre her? Har vi noe krav på noen måte? Synes det blir jævli kipt og måtte reise tilbake etter at det er de ansatte på ikea sin feil. Ring til Ikea og hør med dem Har dem gjort feil så sender de vel trekk til sofaen og retter opp i feilen.
*Ariel* Skrevet 28. desember 2010 #3 Skrevet 28. desember 2010 Du må jo selv sjekke at du har fått det du skal ha når du er på Ikea. Når vi har kjøpt Ektorp så har vi måttet spesifisere trekk i tillegg, det har ikke fulgt automatisk med. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #4 Skrevet 28. desember 2010 Du må jo selv sjekke at du har fått det du skal ha når du er på Ikea. Når vi har kjøpt Ektorp så har vi måttet spesifisere trekk i tillegg, det har ikke fulgt automatisk med. Nei, tydelig hvis ikke, de informerer heller ikke om det i butikken, eller i netbutikken deres. Det er ikke min feil. Dette er første gangen jeg handlet på Ikea i Oslo, har kunn handlet i Karlstad før. Karlstad har mye bedre service og sier i fra om slike ting. Oslo folk er faen meg rare 1
estrella Skrevet 28. desember 2010 #5 Skrevet 28. desember 2010 Nei, tydelig hvis ikke, de informerer heller ikke om det i butikken, eller i netbutikken deres. Det er ikke min feil. Dette er første gangen jeg handlet på Ikea i Oslo, har kunn handlet i Karlstad før. Karlstad har mye bedre service og sier i fra om slike ting. Oslo folk er faen meg rare Bare fordi det har skjedd en feil så er hele Oslo-by rare? Jaha. Interessant 3
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2010 #6 Skrevet 28. desember 2010 Tja. Jeg har akkurat kjøpt en sånn lampe til å ha under en overhylle. Det står med svært liten skrift utenpå pakken at det ikke følger ledning med. Hvem kan tro at det ikke følger ledning med en lampe? Akkurat det samme vil jeg si om en sofa? Hvem kan tro at det ikke følger trekk med? Hvorfor kan ikke de som står i hjelpediskene, kasse eller lignende informere om ting folk ofte glemmer - har du husket ledning/trekk? Hvor vanskelig er dette egentlig? I mitt tilfelle var det ingen steder noen hylle i nærheten med den løse ledningen heller slik at noe hint annet enn å lese det med mega liten skrift fantes ikke.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #7 Skrevet 28. desember 2010 Bare fordi det har skjedd en feil så er hele Oslo-by rare? Jaha. Interessant Er fra Oslo selv jeg assa, men må si meg lite stolt av det, Oslo er en skam synes da jeg. Menneskene som bor i Oslo er også helt anderledes en folk her hvor jeg bor.
FoxyFish Skrevet 28. desember 2010 #8 Skrevet 28. desember 2010 Da jeg kjøpte Ektorp på IKEA i Oslo var det slik at lokasjonen til både trekket og selvet møbelet sto annonsert rimelig tydelig på lappen på alle møblene. Dessuten finnes det tross alt egne Ektorp-brosjyrer der bytting av trekk kommer frem i klartekst. Jeg vil faktisk synes at det er temmelig godt gjort å ikke få det med seg - i alle fall når du kjøper både sofa og lenestoler av samme merke! Dersom du skal ringe IKEA og høre hva du "har krav på" bør du jekke deg ned rimelig mange hakk for å oppnå noe. Nå jobber jeg ikke på IKEA, men innenfor møbelbransjen selv, og det du fremstiller i startinnlegget er den typen kunden som kan forvente seg svært lite. For det er faktisk i bunn og grunn du som ikke har gjort det som trengs for å skaffe deg informasjon - det være seg lesing på lapper og henvendelse til de ansatte på stedet. Dersom du fortsatt lurer om hvordan IKEA-ansatta kan være så grusomt evneveike, kan det lønne seg å stille deg selv spørsmålet om hvordan det har seg at de fleste som handler Ektorp faktisk får det til. Dette ble et rimelig krast svar, men startinnlegget ditt provoserer en smule. Men, selvsagt, kjeft ned tilfeldige ansatte på IKEA og se hvor langt det får deg. Det er jo tross alt "deres feil". 13
Titti72 Skrevet 28. desember 2010 #9 Skrevet 28. desember 2010 Ikke lenge siden jeg kjøpte tilsvarende sofa, og selv samboeren kommenterte alle lappene som sa at trekket kom i tillegg. Det kommer i mange varianter, noen lagerført og andre bestillingsvare. Har du bommet på å få det med deg, må jeg bare si at dere som kommer høyere opp en fra Sinsen, er bra dumme. Og ang. lampe uten ledning. Jeg har kjøpt flere lamper i lampebutikker og det har aldri fulgt med ledning (kun på IKEA's lamper). Du velger selv ledning, farge, lengde, bryter osv. 3
Kosemose Skrevet 28. desember 2010 #10 Skrevet 28. desember 2010 For å få kjøpt en Ektorp må du vel snakke med noen bak skranken? Vedkommende der skal da spørre deg hvilket trekk du vil ha til sofaen din, eller på annen måte forsikre seg om at du virkelig ikke vil ha et trekk? Syns det høres merkelig ut at de bare har gitt deg en sofa uten trekk. Den kommer jo i mange ulike varianter, og er utstilt i en rekke utgaver; sa du bare at du skulle ha en Ektorp uten å si noe om farge eller trekk? I såfall, lurte du ikke på hvordan selgeren kunne gjette hvilke variant du ønsket??? Eller er du vant til at folk utenfor Oslo leser tankene dine? 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #11 Skrevet 28. desember 2010 Da vi kjøpte sofa på Ikea, måtte vi bestille den i en skranke og si hvilket trekk vi ville ha. Og sofaen (med trekk) ble hentet på lageret utenfor. Dersom det er lageret som ikke sendte med de trekkene som sto på hentelappen (?) har jo de gjort en feil - og en føler kanskje ikke for å sjekke så mye når en står i kø utenfor lageret. Men hvis dere har hentet varene selv i reolene har dere jo hele ansvaret selv. Ville tatt kontakt med Ikea og lagt fram hendelsesforløpet og problemet. Tror ikke du kan skylde på at Oslofolk er rare i hvert fall Selv har jeg fått god service både på Furuset, Slependen og Leangen... 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #12 Skrevet 28. desember 2010 De fleste som jobber på ikea i Oslo er faktisk svenske 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #13 Skrevet 28. desember 2010 Nei, tydelig hvis ikke, de informerer heller ikke om det i butikken, eller i netbutikken deres. Det er ikke min feil. Dette er første gangen jeg handlet på Ikea i Oslo, har kunn handlet i Karlstad før. Karlstad har mye bedre service og sier i fra om slike ting. Oslo folk er faen meg rare Snakker om generalisering! For det første er det mange Oslo-folk som ikke jobber på IKEA Furuset, og for det andre forundrer det meg om de fleste som jobber der faktisk ikke er fra Oslo men fra Sverige.
Gjest Koala Skrevet 28. desember 2010 #14 Skrevet 28. desember 2010 Jeg opplevde noe av det samme med IKEA på Furuset. Jeg betalte for sofa og trekk, og når jeg skulle hente det på lageret fortalte de meg at de ikke hadde trekket jeg nettopp hadde betalt for. Ingen beklaget det. Det tok over en uke før de hadde fått tak i trekket og levert det til meg på døren. jeg hadde masse bryderi med telefoner og greier. Hele tiden skyldte de ulike delene av IKEA på hverandre. Først da jeg ringte en av sjefene ble det fart i sakene. Jeg forstår trådstarters frustrasjon. Hadde noen opplyst ham om at trekket måtte kjøpes separat hadde han selvsagt gjort det.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2010 #15 Skrevet 28. desember 2010 Og ang. lampe uten ledning. Jeg har kjøpt flere lamper i lampebutikker og det har aldri fulgt med ledning (kun på IKEA's lamper). Du velger selv ledning, farge, lengde, bryter osv. Jeg har kjøpt MANGE lamper i mitt liv og aldr opplevd før at det ikke var med ledning. Faktisk har jeg kjøpt alle mine lamper på IKEA ... bortsett fra to vel ... og aldri opplevd før at ledning selges separat.
Anglofil Skrevet 28. desember 2010 #16 Skrevet 28. desember 2010 (endret) Da jeg kjøpte Ektorp på IKEA i Oslo var det slik at lokasjonen til både trekket og selvet møbelet sto annonsert rimelig tydelig på lappen på alle møblene. Dessuten finnes det tross alt egne Ektorp-brosjyrer der bytting av trekk kommer frem i klartekst. Jeg vil faktisk synes at det er temmelig godt gjort å ikke få det med seg - i alle fall når du kjøper både sofa og lenestoler av samme merke! Dersom du skal ringe IKEA og høre hva du "har krav på" bør du jekke deg ned rimelig mange hakk for å oppnå noe. Nå jobber jeg ikke på IKEA, men innenfor møbelbransjen selv, og det du fremstiller i startinnlegget er den typen kunden som kan forvente seg svært lite. For det er faktisk i bunn og grunn du som ikke har gjort det som trengs for å skaffe deg informasjon - det være seg lesing på lapper og henvendelse til de ansatte på stedet. Dersom du fortsatt lurer om hvordan IKEA-ansatta kan være så grusomt evneveike, kan det lønne seg å stille deg selv spørsmålet om hvordan det har seg at de fleste som handler Ektorp faktisk får det til. Dette ble et rimelig krast svar, men startinnlegget ditt provoserer en smule. Men, selvsagt, kjeft ned tilfeldige ansatte på IKEA og se hvor langt det får deg. Det er jo tross alt "deres feil". Som jeg skulle sagt det selv. Sorry ts, du får ingen sympati fra meg. Når man skal kjøpe et produkt bør man kanskje sette seg inn i hva man faktisk kjøper, og det står rimelig tydelig, synes ihvertfall jeg, ift dette med trekk. Jeg var nemlig innom IKEA for en liten stund siden, og man må være ganske blind for å ikke få det med seg. Men dette er ganske typisk for veldig mange kunder, kjøper et produkt uten egentlig å gidde lese hva dette innebærer. Og det er jo ikke alltid like lett for ansatte å vite heller hva akkurat du som kunde er ute etter av informasjon, jeg mener: da jeg jobbet i butikk og prøvde å informere kundene om ett eller annet ift deres produkt, hendte det ofte jeg fikk kjeft "for jeg ser da virkelig ikke så dum ut!". Mvh Yvonne Endret 28. desember 2010 av Yvonne 3
Gjest Koala Skrevet 28. desember 2010 #17 Skrevet 28. desember 2010 Som jeg skulle sagt det selv. Sorry ts, du får ingen sympati fra meg. Når man skal kjøpe et produkt bør man kanskje sette seg inn i hva man faktisk kjøper, og det står rimelig tydelig, synes ihvertfall jeg, ift dette med trekk. Jeg var nemlig innom IKEA for en liten stund siden, og man må være ganske blind for å ikke få det med seg. Men dette er ganske typisk for veldig mange kunder, kjøper et produkt uten egentlig å gidde lese hva dette innebærer. Og det er jo ikke alltid like lett for ansatte å vite heller hva akkurat du som kunde er ute etter av informasjon, jeg mener: da jeg jobbet i butikk og prøvde å informere kundene om ett eller annet ift deres produkt, hendte det ofte jeg fikk kjeft "for jeg ser da virkelig ikke så dum ut!". Mvh Yvonne Jeg er ikke enig i dette. Tvert imot synes jeg det er IKEAs plikt å opplyse kunden om at trekket selges separat. Når kunden henter produktet på lageret er det pakket inn i en diger kasse. Det er umulig å vite at trekket ikke befinner seg inne i kassen. Juridisk vil man måtte se selgers informasjonsplikt opp i mot kjøpers undersøkelsesplikt. Det vil ikke være urimelig å kreve at det er selger som er den profesjonelle part som bør ta tak i dette, særlig ettersom sofaer normalt selges med trekk. Et moment er også at sofaen har trekk på seg når den står utstilt i butikken. Varer forventes å ha nøyaktig de samme egenskaper som en vareprøve. Det henger sikkert ett eller annet oppslag om dette i lokalet, men det synes jeg ikke er nok. Kunden bør klart opplyses om forholdet. Synes jeg..
SusanneGullet Skrevet 28. desember 2010 #18 Skrevet 28. desember 2010 De fleste som jobber på ikea i Oslo er faktisk svenske Jeg har handlet MYE på Ikea i Oslo, har aldri hørt en eneste Svenske jeg da men
Anglofil Skrevet 28. desember 2010 #19 Skrevet 28. desember 2010 Jeg er ikke enig i dette. Tvert imot synes jeg det er IKEAs plikt å opplyse kunden om at trekket selges separat. Når kunden henter produktet på lageret er det pakket inn i en diger kasse. Det er umulig å vite at trekket ikke befinner seg inne i kassen. Juridisk vil man måtte se selgers informasjonsplikt opp i mot kjøpers undersøkelsesplikt. Det vil ikke være urimelig å kreve at det er selger som er den profesjonelle part som bør ta tak i dette, særlig ettersom sofaer normalt selges med trekk. Et moment er også at sofaen har trekk på seg når den står utstilt i butikken. Varer forventes å ha nøyaktig de samme egenskaper som en vareprøve. Det henger sikkert ett eller annet oppslag om dette i lokalet, men det synes jeg ikke er nok. Kunden bør klart opplyses om forholdet. Synes jeg.. Dette står jo opplyst om ved siden av varen, ihvertfall sist jeg sjekket. Ergo mener jeg at IKEA her har gjort jobben sin. Om det ikke sto noen som helst informasjon overhodet så er det noe annet, men jeg tviler på at det var tilfellet her. Det er litt som da jeg fikk kunder som kjøpte stekepanner eller lignende, og kom tilbake dagen etter fly forbannet fordi det var teflon og ikke støpejern. Skal man opplyse om absolutt alt, og hvis informasjonen er tilgjengelig, hvor mye bør man opplyse om? Det er jammen ikke like lett å vite. Mvh Yvonne 4
Shade Skrevet 28. desember 2010 #20 Skrevet 28. desember 2010 Jeg tenker og at det skal veeeeldig mye til for å ikke få med seg at trekkene selges utenom, det henger jo lapper overalt.. Jeg antar dere så på noen av lappene når dere bestemte dere for hvilken sofa dere skulle ha? Og sa dere noe om hvilken farge den skulle ha? Men så lenge dere ikke har betalt for trekkene uten å ha fått de med dere hjem har dere så vidt jeg kan se ikke krav på noe som helst. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå