Gå til innhold

Kobberspiral eller hormonspiral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sånn i tvil. Har aldri brukt spiral før (har to barn og er "godt voksen"), men vurderer nå å få satt inn en. I utgangspunktet velger jeg spiral fordi jeg ikke har lyst til å dytte i meg mer hormoner (p-piller), så sånn sett er det egentlig kobberspiral jeg regner med at jeg kommer til å velge. Men så hører jeg om så mange som sliter med kobberspiral, med smerter og sterke blødninger. Jeg får nesten inntrykk av at det er flere som har negative erfaringer med kobber, enn positive. Det er jo ikke verre enn at jeg kan prøve, og så få tatt den ut, om det ikke fungerer for meg.

Hører gjerne om andres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært innom tanken på P-stav?

Skrevet

"Godt voksen" og to barn, du har ikke vurdert sterilisering? Nå har essure kommet til Norge også, så det er et langt mindre inngrep nå enn det allerede var.

Skrevet

Har du vært innom tanken på P-stav?

Egentlig ikke. Er det ikke slik at man da er sikker i 3-5 år, og dersom man skulle ønske barn om 1-2 år, så er det et dumt valg? Ikke at jeg har slike planer pr. i dag, men man vet jo aldri.

Eller tar jeg feil?

Skrevet

"Godt voksen" og to barn, du har ikke vurdert sterilisering? Nå har essure kommet til Norge også, så det er et langt mindre inngrep nå enn det allerede var.

:ler:

Nei, SÅ "godt voksen" er jeg ikke. Men jeg er nærmere førti enn tretti, for å si det sånn. Nei, sterilisering er uaktuelt. :)

Skrevet

:ler:

Nei, SÅ "godt voksen" er jeg ikke. Men jeg er nærmere førti enn tretti, for å si det sånn. Nei, sterilisering er uaktuelt. :)

Og jeg er såvidt nærmere 30 enn 40, og skal snart i ventekø på sterilisering ;) Men om du fortsatt er åpen for flere barn er det ikke en ide nei :)

Skrevet

Og jeg er såvidt nærmere 30 enn 40, og skal snart i ventekø på sterilisering ;) Men om du fortsatt er åpen for flere barn er det ikke en ide nei :)

Nærmere 30 enn 20 mener jeg :ler:

Skrevet

Anbefaler hormonspiral! Har aldri hatt kobberspiral, men jeg vet om flere som har blitt gravide med den, så det var ikke noe alternativ for meg.

Jeg har brukt både minipiller og P-piller, og ikke vært spesielt fornøyd med noen av dem. Etter at jeg fikk hormonspiral er jeg kvitt både mens og PMS, og jeg har aldri kjent noe til den, bortsett fra samme dag som den ble satt inn.

Skrevet

I dag hadde jeg nok sterkt vurdert hormonspiral.

Jeg reagerer veldig negativt på p-piller. Psyken ble litt gal.

Jeg har hatt kobberspiral. Sånn over tid så ble det muligens sterkere mensblødninger og menssmerter. Skriver muligens da de fortsatt var der da jeg ble sterilisert og faktisk ble verre.

Jeg skulle prøve hormonspiral. Umulig å få satt på plass. Både fastlege og gynekolog ga opp. Dette har med at en hormonspiral har tykkere innføringshylster enn en kobberspiral. Jeg hadde visst noen sammenvoksninger etter et keisersnitt. Vanlig kobberspiral gikk greit. Jeg valgte sterilisering til slutt. Da hadde jeg tenkt tanken et par år. Jeg visste at jeg aldri ville ha flere barn. Uansett hva som kunne skje. Rett løsning for meg.

Skrevet

Det er jo alltid noen skrekkhistorier om bruk av forskjellige preparater og midler. Men det aller meste jeg har hørt om p-staven har vært positivt. Ja du kan velge en som varer i tre år, eller to mindre som varer i 5 år. Jeg vet ikke noe om virkningene etterpå, men søk på nettet og les om erfaringer. Selv er jeg veldig skeptisk til spiral, og har hørt mye skrekk om dette.

Skrevet

Hm, fortsatt like uklok. :forvirret:

Hvis poenget er å unngå hormoner, er jo hormonspiral ikke gunstigere enn p-piller. Jeg har aldri hatt noe problem med å huske piller. Og det er altså litt av poenget, å unngå å forsyne kroppen med enda mer hormoner. Det får holde med tyve år, synes jeg.

Og p-stav, jeg har ikke lyst til å "binde meg" for tre år, for å si det sånn. :sjenert:

Kobberspiral har jeg hørt litt av hvert om. Men det spørs om jeg prøver det, det kan jo hende at det funker helt fint for meg.

Skrevet

Både spiral og pstav vil være like bindene. men jeg tror det er litt mindre prosedyre for å fjerne en pstav? Men nå er jeg utrolig redd for spiral, så jeg er kanskje inhabil i spørsmålet :sjenert:

Skrevet

Jeg har hatt kobberspiral i tilsammen 10 år - tatt den ut da jeg ville ha barn. Ble da gravid kort tid etter.

Min erfaring er at det gjorde ganske vondt det første døgnet etter at den var satt inn, så anbefaler å dra hjem og ikke ha noen spesielle planer samme dag som den settes inn.

Fra før har jeg ikke vært plaget med menstruasjonssmerter - og har ikke merket noe økning vedr dette.

Derimot har blødningene økt noe - men ikke slik at det er plagsomt synes jeg.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd.

Skrevet

Har samme erfaring som t.s. 14.38 med kobberspiral. Har brukt ulike p-piller, minipille, men følte at dette hadde stor innvirkning på humøret mitt.

Jo, blødningene varer litt lengre enn de gjorde før jeg satt inn spiralen, og jeg opplever litt sterkere kramper ifm perioden min, men likevel foretrekker jeg dette.

Har ikke hørt om noen som ble uønsket gravid med kobberspiral... Jeg har derimot opplevd noen bittesmå blødninger mellom periodene, som jeg har sett på som "spiralen som gjør sin jobb".

Alt i alt: veldig fornøyd med kobberspiral!

Skrevet

Hormonspiral (og p-stav, for den saks skyld), avgir hormoner som virker lokalt, mens p-piller går gjennom "hele systemet". Jeg ser derfor for meg at kroppen må ha bedre av hormonspiral enn p-piller. En annen fordel er at blødningene kan bli mindre eller forsvinne helt. (Jeg ser i alle fall det som en fordel)

Skrevet

Hormonspiralen avgir hormonene lokalt, så man skal ikke bli påvirket av det i form av bivirkninger. Har du snakket med legen din om det, kanskje h*n har noe forslag?

P-stav er ikke vanskelig å fjerne når du måtte ønske det, omtrent like vanskelig og like lang tid som å ta ut spiralen.

Hvis du tåler minipiller så tåler du også p-staven da det er de samme hormonene i den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...