Gå til innhold

Mandelpoteter

Gjest Pet

Anbefalte innlegg

Jeg skal servere mandelpoteter til ti personer i morgen. Hvordan unngår jeg at de koker i stykker? Skal de småkoke eller trekke rett under kokepunktet? Det er jo så ujevn størrelse på dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg legger aldri potetene i vann, i hvertfall. Lar dem bare dampkoke oppi én eller annen form for rist oppi kjelen. Det pleier å gå bra. Prøv å velge poteter med ca. samme størrelse, og damp evt. i flere omganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å koke dem, med skallet på, i 10-15 minutter ca. Hvis det er veldig forskjellig størrelse på potetene, deler jeg de største. Men det hender de går i oppløsning hvis jeg ikke passer på. Sikkert lurt å dampkoke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok opp vannet. Ta kasserollen av platen straks vannet koker. Skru ned varmen. Sett kjelen på platen igjen når den har kjølnet såpass at ikke vannet koker når du setter kjelen over igjen. La potenene syde på svak varme, altså ikke koke, du skal bare se disse bitte små boblene som stiger opp fra bunnen, men overflaten på vannet skal være stille. Kjenn med potetnål om de største potetene er passe myke (tar ca 15 min). Når de er det, hell forsiktig av vannet. Sett kjelen på platen igjen i noen sekunder for å dampe bort de siste vanndråpene. Ta kjelen av platen. Legg et mykt klede over kjelen, sett så lokket på igjen. Da blir de ikke myke og ekle.

Om du gjør det på denne måten sprekker ikke potetene, og det er ikke så nøye om det er forskjellig størrelse på dem heller for de minste blir ikke overkokt. Men du må følge med på potenene ofte for å sjekke at ikke vannet er for varmt.

Slik lykkes jeg med mine mandelpoteter, men det kreves litt øvelse til for å få det til hver gang. Tvi, tvi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok opp vannet. Ta kasserollen av platen straks vannet koker. Skru ned varmen. Sett kjelen på platen igjen når den har kjølnet såpass at ikke vannet koker når du setter kjelen over igjen. La potenene syde på svak varme, altså ikke koke, du skal bare se disse bitte små boblene som stiger opp fra bunnen, men overflaten på vannet skal være stille. Kjenn med potetnål om de største potetene er passe myke (tar ca 15 min). Når de er det, hell forsiktig av vannet. Sett kjelen på platen igjen i noen sekunder for å dampe bort de siste vanndråpene. Ta kjelen av platen. Legg et mykt klede over kjelen, sett så lokket på igjen. Da blir de ikke myke og ekle.

Om du gjør det på denne måten sprekker ikke potetene, og det er ikke så nøye om det er forskjellig størrelse på dem heller for de minste blir ikke overkokt. Men du må følge med på potenene ofte for å sjekke at ikke vannet er for varmt.

Slik lykkes jeg med mine mandelpoteter, men det kreves litt øvelse til for å få det til hver gang. Tvi, tvi! :)

Takk! Jeg har kokt noen mandelpoteter nå (for å øve meg litt :fnise: ), og da passet jeg på at vannet var rett under kokepunktet. Har også hørt at salt i kokevannet hindrer poteter i å sprekke, så da hiver jeg i litt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lar mandelpoteter koke i 7 minutter og lar de hvile i vannet i kjelen i cirka ti minutter. Potetene er ofte av forskjellig størrelse. Denne metoden er enkel men effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal ikke poteten være myk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en tungvint måte! Legg dem i en rist/sil og damp dem i 15-20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, damper potetene, ikke noe mos og ikke noe temperaturregulering. Slipper å passe så veldig på på den måten, og så kan de skrelles før koking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...