Gå til innhold

Er det lovlig å leie ut leilighet/rom mot at leietaker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet svaret på dette? Jeg har forsøkt å google, men det førte ikke frem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må man se litt på omfanget og i forhold til skattereglene.

Her er det to transaksjoner, der arbeidet kan bli sett på som svart arbeid og rediksjonen av leien blir sett på som unndragelse av leieinntekt til beskatning. I begge parters likningspapirer bør transsaksjonene vises brutto, når det gjelder arbeidet kan det være snakk om arbeidsgiveravgift eler mva-unndragelse. Nye regler gjør jo også at begge parter kan vli stilt ansvarlig for slike unndragelser.

Men igjen, man må se på hvor store beløp dette vil dreie seg om...Det er lov å gjøre vennetjenester for hverandre for litt betaling uten at det blir innberettet (beløpsgrense). Og det er lov å ta lavere leie enn markedsleie.

Skrevet

Det er nok som det blir sagt over her et spørsmål om omfang. Hvis du er utdannet snekker, leier tilnærmet gratis og gjør masse snekkerarbeid på leiebolig/huseiers bolig, vil det ganske sikkert være noe det skal skattes av. Men hvis man bare hjelper til med vasking en gang i uka, eller plenklipping i huseiers hage o.l tror jeg ikke noen kan si noe på det.

Skrevet

Det er snakk om å leie ut et rom i første etasje, leieboer må bruke et toalett vi også bruker og dusje og ha badet sitt på vårt kombinerte bad/vaskerom. Både vaskerom/bad (husets fineste bad) og toalettet er nærme rommet. Vi andre har bad i etasjen over der vi har soverommene våre. Personen må jo også spise med oss, eller på kjøkkenet. E

Som en au-pair bare at det kun dreier seg om husstell. Tenkte jobb tilsvarende 8-10 timer per uke. Hjelp oss 3 til 3,5 dager i uka.

Et annet alternativ er å leie en hybel til vedkommende ikke langt fra hjemmet vårt. Er det i så fall lov. La osss si at hybelen koser 5000 i mnåneden. Denne personen kan jo studere eller ha en eller flere andre jobber i tillegg.

Skrevet

er det ikke lettere å bare leie vaskehjelp?

Skrevet

er det ikke lettere å bare leie vaskehjelp?

Helt enig

Og så tenker jeg jo på vedkommende som går med på en slik kontrakt: ingen arbeidsavtale, ingen pensjonsopptjening, ingen trygderettigheter. Hva hvis vedkommende blir langtidssykemeldt, hvem skal da vaske og skal husleia da øke? Når det er snakk om å være vaskehjelp en dag pr uke mener jeg dette er noe som skal innberettes som lønn, hvis ikke er det svart arbeid og da blir dere begge stilt solidarisk ansvarlig for å innbetale skattetrekk osv hvis det blir oppdaget.

Skrevet

Utleieinntektene skal det nok ikke skattes av (sktl. § 7-2.1.a).

Men reduskjonen i husleie vil nok gå som naturalytelse (sktl. § 5-12, se spesielt tredje ledd). Og vil være skattepliktig for leietakeren.

Lurer på om det er tom 1000 kr man kan tjene fra samme arbeidsgiver uten at det utløser noe rapporteringsplikt?

Skrevet

Fy fader, det der hadde aldri jeg gått med på hvertfall.

Skrevet

Jeg vil tro at med såpass mange timers arbeid er det riktig å skatte av det slik en bruker over beskriver. Og jeg synes ikke det førstnevnte alternativet med delt bad, kjøkken etc hørtes ut som noen god deal for leietakeren - selvsagt litt avhengig av leieprisene i området, men da jeg fikk tilbud om å leie hybel med omtrent like lite privaliv som det, var prisen ca 1500/mnd, og det er ikke mange arbeidstimer i uka...

Ellers vet jeg om folk som synes det er en god løsning å få bo billig mot å jobbe litt, f eks frilansere med veldig usikker inntekt, kunstnere etc som ofte har lite penger. Men det må jo løses på en måte som er akseptabel for begge parter og gjerne lovlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...