AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #1 Del Skrevet 27. desember 2010 Det er som kjent mørketid i Tromsø nå. Det jeg lurer på og som kanskje noen her kan svare på er om det er mulig å se solen likevel dersom man befinner seg høyt nok oppe. En kompis av meg påstår at man kan se solen ombord i fly over Tromsø. Er dette virkelig mulig? Er det noen som har flydd over Tromsø under mørketiden og som kan bekrefte at man ser solen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #2 Del Skrevet 27. desember 2010 Jeg skal ikke svare bastant på dette, men jeg har en venn som er pilot stasjonert her i Tromsø, og han har da aldri sagt noe om at han ser solen fra flyet. Jeg regner imidlertid med at man kan se solen fra fly over Tromsø helt i begynnelsen og slutten av mørketiden, altså når solen bare er rett under horisonten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Las Aron Skrevet 28. desember 2010 #3 Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg regner imidlertid med at man kan se solen fra fly over Tromsø helt i begynnelsen og slutten av mørketiden, altså når solen bare er rett under horisonten. Det stemmer, på denne årstiden ser man ikke solen så langt nord. På slutten av mørketiden ser man ofte solen allerede på ca 3000 ft under utklatring, men siden Tromsø er omgitt av fjell ser man også skinnet fra solen over fjellene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #4 Del Skrevet 28. desember 2010 Det stemmer, på denne årstiden ser man ikke solen så langt nord. På slutten av mørketiden ser man ofte solen allerede på ca 3000 ft under utklatring, men siden Tromsø er omgitt av fjell ser man også skinnet fra solen over fjellene. Supert, det var det jeg trodde. Da ser man altså også solen tidligere om man går seg en tur til f.eks. Tromsdalstinden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lagrima Skrevet 28. desember 2010 #5 Del Skrevet 28. desember 2010 Supert, det var det jeg trodde. Da ser man altså også solen tidligere om man går seg en tur til f.eks. Tromsdalstinden. Ja, det gjør man. Soldagen i Tromsø er 21. januar, men det er sol i Tromsø kommune lenge før det. 21. januar treffer solen kirketrappa i sentrum. I og med at den ligger lavt, så vil sola ses før det på andre steder, f.eks Tromsdalstiden og Fjellheisen. Jeg er fra en trang dal, her er det ikke soldag før midt i februar, men på fjellet kan man se sola i starten av januar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 28. desember 2010 #6 Del Skrevet 28. desember 2010 Du må ganske høyt over havoverflaten for å se solen i Tromsø rundt vintersolverv. Nå har jeg riktignok aldri vært i Tromsø, men det er ikke så vanskelig å regne på problemet. Tromsø ligger på breddegrad 69.65°(N). Med en jordhelning på 23.4° og gjennomsnittlig jordradius på 6371 km så finner vi at Solen blir synlig først ved en høyde på ca 9 km over havoverflaten ved vintersolverv. Her har vi sett bort fra atmosfæriske effekter. Lysbrytning i atmosfæren vil sørge for at sollys vil være synlig ved noe lavere høyder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå