Gå til innhold

Jente

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg begynte vel å betegne meg som kvinne noen år før jeg fyllte 40. Datra mi på 21 er fortsatt jente. Dame har jeg aldri brukt. Stemmer ikke med mitt hode.

Det verste er vel datingsider når det står at de er en gutt på 40/50/60 år. Da skygger jeg banen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter man har fylt 18 år, bør jente/gutt kun være kjælenavn som brukes av foreldre, kjæreste eller gode venner. I alle andre sammenhenger er man kvinne/mann.

Skrevet

Synes man kan kalle seg jente til man er 30. Jente eller ung kvinne. Så er man kvinne til man er 60. Da blir man dame. :)

Veldig enig :)

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Herregud...jeg kan med hånda på hjertet si at ingen her inne ville kalt meg "dame" om et halvt år ( da blir jeg 18)om dere hadde sett meg.

Jeg ser kanskje litt ung ut ? Jeg vet faktisk ikke, men jeg er ikke "moden" nok til å bli kalt dame, bare tanken gjør meg kvalm...

Vet ikke hvorfor, men det blir bare helt feil :jepp:

Jeg synes heller ikke at man er direkte mann eller dame når man er 20 år, vet ikke hvorfor. Utseende har kanskje litt å si også, da. På en måte..

Skrevet

Jeg anser også meg selv som jente, er 24 år.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Er 20 og ser på meg selv som en jente, men liker å omtale meg som kvinne bare for å ha litt humor i hverdagen. Også mine venniner tiltaler seg selv og andre på sin alder som jenter. F.eks vi vil spleise kompisen på 22 med ei, og da sier vi at vi skal "finne jente" til han.

Da jeg jobbet på butikk og personer med barn kom inn, sa de: gi varen til damen! Og da var jeg 18/19 år. Er fint med forskjeller syns jeg:) Forskjellige navn til forskjellige situasjoner.

Skrevet

Jeg er en kvinne på 26 år, og er ikke komfortabel med å omtales som jente. Jeg liker heller ikke at andre kaller damer/menn på min alder for gutter/jenter.

Jeg syns det er spesielt irriterende når det gjelder sportsnyheter om skijenter, og skigutta og sånt.

Jeg er noe mer for at det skal være likt, at hankjønn og hunkjønn på samme alder ses på som jente/gutt, eller kvinne/mann.

Som feminist, syns jeg klangen jente på kvinner i tjueårene og eldre kan signalisere et nedsettende kvinnesyn. Dette er en gammeldags tenkemåte av meg, og stemmer neppe med intensjonene til de som kaller noen for jenter, men jeg innbiller meg at det er flere som kalles jenter enn gutter... (Paranoid feminist?)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 20 og sier noen ganger at jeg er jente, og andre ganger at jeg er kvinne. Hva jeg omtaler meg som, kommer helt an på hvordan jeg føler meg den dagen :)

Skrevet

Fra gammelt av var det ganske vanlig at kvinnene ble kalt jenter helt til de giftet seg, men etterhvert kom gjerne betegnelsen "gammel" foran. Jeg har selv kjent flere kvinner i 80-årene som ble kalt gamle jenter.

Skrevet

Som feminist, syns jeg klangen jente på kvinner i tjueårene og eldre kan signalisere et nedsettende kvinnesyn. Dette er en gammeldags tenkemåte av meg, og stemmer neppe med intensjonene til de som kaller noen for jenter, men jeg innbiller meg at det er flere som kalles jenter enn gutter... (Paranoid feminist?)

Som sagt tidligere, definerer jeg meg selv som jente til tross for at jeg midt i 20-årene. Samboeren min er like gammel og jeg definerer han som mann. Grunnen til det er at jeg synes mann klinger mer positivt i mine ører. Kvinne høres automatisk gammelt ut for meg.

Skrevet

Eg synest det er høyrest rart ut å kalle meg sjølv kvinne, i dialekta mi er faktisk dame betre, sjølv om eg synest det eigentleg høyrer litt betre manerer til den nemninga.

Eg synest det å bruke jente/gut om vaksne folk er eit synleg utslag av den infantiliseringa ein ser meir generelt - folk skal vere sorglause og ansvarsfrie heilt til dei døyr, liksom, og den utviklinga har eg ikkje lyst til å vere med på.

Skrevet

Hvis jeg sitter på bussen, og noen sier til ungen sin "nå må du sitte ved siden av damen", og setter ungen ved siden av meg, så kjenner jeg liksom det blir litt rart.. Jeg føler meg ikke som en dame. (jeg er 19).

Ofte kommer jeg over blogger hvor det står "jeg er en jente på 55 år som er både mamma og samboer!", så blir det også veldig rart. Du er ikke jente når du er mamma, og ihvertfall ikke når du er over 50

Skrevet

Jeg er 23 år, gift og venter mitt første barn. Så jeg føler at jeg har vokst fra betegnelsen "jente". Når jeg hører om jenter og gutter så tenker jeg automatisk på barn, og etter at pubertet og myndighetsalder er overstått så er man vel strengt talt ikke barn lenger.

Bortsett fra på spøk, som at menn egentlig bare er store gutter.

Skrevet (endret)

slettet

Endret av Havbris
Skrevet

Morsom tråd! jeg tror jeg kommer til bruke betegnelsen jente/gutt frem til 25-27 års alderen.. noe annet blir unaturlig for meg, spesielt med tanke på at ingen andre av de jeg snakker med kaller meg for kvinne eller dame, og jeg er 24. :P

Skrevet

Æsj, der dreit eg meg ut på jobbsøknaden eg sendte igår :kjefte:

Skrevet

"Jente" er jo betegnelsen på en representant av hunkjønn som ikke har blitt voksen ennå, dvs. som er under 18 år. Efter det kaller jeg en kvinne eller dame.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...