Gjest Caylee Skrevet 27. desember 2010 #1 Skrevet 27. desember 2010 Man er jente til man er 18. Etter det kaller samfunnet personen for kvinne. Men hvorfor er det da mange over 18 som kaller seg jente? Når mener dere dere grensen går på å kalle seg jente?
HopelessFear Skrevet 27. desember 2010 #2 Skrevet 27. desember 2010 En er alltid jente. Men om en skal være litt fin i talen, så sier en kvinne.
Sunniva81 Skrevet 27. desember 2010 #3 Skrevet 27. desember 2010 Sånn er det uansett om mann er mann eller kvinne Menn kaller seg gutter når de er 30/40 år de også,og det synes jeg er tragiskt.Jeg synes en jente er jente til hun er fylt 18,samme med menn.Etter det mener jeg de er kvinner og menn,ja
iskaffe Skrevet 27. desember 2010 #4 Skrevet 27. desember 2010 Synes man kan kalle seg jente til man er 30. Jente eller ung kvinne. Så er man kvinne til man er 60. Da blir man dame. 2
Rosalie Skrevet 27. desember 2010 #5 Skrevet 27. desember 2010 Noe av det teiteste jeg ser, er når voksne folk kaller seg selv for unger. Ved fyllte 18 år er man kvinne/dame, evt. mann. 2
Chiyo Skrevet 27. desember 2010 #6 Skrevet 27. desember 2010 Jeg er 20 år gammel, og jeg greier bare ikke å kalle meg selv kvinne eller dame. Det føles litt feil. Jeg føler ikke i nærheten av å være moden nok til å bli kalt kvinne/dame. Hvis jeg snakker om noen på min egen alder og kanskje litt eldre, så sier jeg ikke "du vet hun damen vi så i går". Det blir feil. Det er vanskelig å forklare, men jeg tenker ikke over når man skal si dame, eller når man skal si jente. Jeg bare vet det liksom. Jeg ville aldri funnet på å kalle en kvinne på 35 for jente, men jeg er ikke helt sikker på når man bør slutte å kalle noen for det. Jeg tror ikke det finnes en spesiell alder. Noen blir omtalt som dame når de er 25, noen når de er 30. Personlig kan jeg godt tenke meg å bli omtalt som jente litt lengre da jeg ikke føler meg moden nok til å bli kalt for dame.
Chiyo Skrevet 27. desember 2010 #7 Skrevet 27. desember 2010 Noe av det teiteste jeg ser, er når voksne folk kaller seg selv for unger. Ved fyllte 18 år er man kvinne/dame, evt. mann. Man er da ikke unge bare fordi man blir kalt jente isteden for dame.
Rosalie Skrevet 27. desember 2010 #8 Skrevet 27. desember 2010 Man er da ikke unge bare fordi man blir kalt jente isteden for dame. Jo. Jente og gutt er betegnelse på unge. Kvinne/dame og mann er betegnelse på voksen. Men vil du være en 20 år gammel unge, så be my guest. 2
fruBeist Skrevet 27. desember 2010 #9 Skrevet 27. desember 2010 Før i tida ble man kvinne når man fikk mensen første gang.
Chiyo Skrevet 27. desember 2010 #10 Skrevet 27. desember 2010 Før i tida ble man kvinne når man fikk mensen første gang. Når man er rundt 12 altså. Nei huff det er alt for tidlig.
Chiyo Skrevet 27. desember 2010 #11 Skrevet 27. desember 2010 Jo. Jente og gutt er betegnelse på unge. Kvinne/dame og mann er betegnelse på voksen. Men vil du være en 20 år gammel unge, så be my guest. Jeg blir alltid kalt for jente, men det er da ingen som tenker på meg som et barn. Jeg har ikke planer om å bli drit forbanna bare fordi noen kaller meg jente og ikke dame. Jeg har aldeles ikke behov for å bli kalt dame i en alder av 20 år. Hadde jeg passert 30 hadde det vært annerledes. Jeg hadde ikke blitt sint, men jeg hadde syns det var litt rart da jeg sikkert hadde sett litt mer voksen ut enn det jeg gjør i dag.
Envy Skrevet 27. desember 2010 #12 Skrevet 27. desember 2010 Når man er rundt 12 altså. Nei huff det er alt for tidlig. Det er da langt fra alle som får mensen første gang allerede når de er 12! Jeg mener å ha hørt at man er kvinne/mann etter konfirmasjonen fra gammelt av, men mener vel egentlig at myndighetsalderen er en fin "grense"
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #13 Skrevet 27. desember 2010 Hva er best å skrive i jobbsøknad når man er mellom 20 og 25? Kvinne/dame eller jente?
fruBeist Skrevet 27. desember 2010 #14 Skrevet 27. desember 2010 Hva er best å skrive i jobbsøknad når man er mellom 20 og 25? Kvinne/dame eller jente? Dame!
Xaphan Skrevet 27. desember 2010 #15 Skrevet 27. desember 2010 Jeg er enig med Chiyo her. Jeg er 19 år og kaller meg selv og jevnaldrede for jenter/gutter. Noe annet blir rett og slett unaturlig, og jeg har aldri opplevd at noen reagerer på det.
Knitcat Skrevet 27. desember 2010 #16 Skrevet 27. desember 2010 (endret) Hva er best å skrive i jobbsøknad når man er mellom 20 og 25? Kvinne/dame eller jente? Absolutt kvinne! Jeg hadde nok lagt søknaden til ei "jente/gutt på 25 år" litt bakerst i bunken Endret 27. desember 2010 av Knitcat 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #17 Skrevet 27. desember 2010 En er alltid jente. Men om en skal være litt fin i talen, så sier en kvinne. de fleste som vil eller føler seg unge har jeg inntrykk av kaller seg jente, de dom er litt finere på det føler jeg pleier å kalle seg dame, tenker likedan. i tillegg kaller jeg jenter med skikkelig bein i nesa for kvinner. er en av de største komplementene jeg kan kalle en jente.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #18 Skrevet 27. desember 2010 Jeg tror nok jeg tenkte på meg selv som "jente" til jeg var 25, og det er det først nå når jeg er over 30 jeg er komfortabel med å kalle meg kvinne. Men jeg ville ikke omtalt meg selv som jente i "offentlig" sammenheng eller skrevet det i jobbsøknader (eller kontaktannonser om jeg drev med slikt), ikke da jeg var yngre heller. Selv om en føler seg som "jente" på noen måter, er det litt greit å være klar over at en er voksen og vil oppføre seg som en voksen når det forventes.
Mamaloco Skrevet 27. desember 2010 #19 Skrevet 27. desember 2010 Jo. Jente og gutt er betegnelse på unge. Kvinne/dame og mann er betegnelse på voksen. Men vil du være en 20 år gammel unge, så be my guest. Ja, det er kanskje betegnelsen på unge og voksne, men jeg kan helt ærlig si at ikke en eneste en av mine bekjente reagerer hvis jeg snakker om meg selv eller noen på min alder som "jente" istedetfor "kvinne/dame". Slik tror jeg det er ganske ofte, men det kommer selvsagt an på nærmiljøet til folk. Her jeg bor er det absolutt helt vanlig å kalle hunkjønn hvertfall opp til 30 for jente. Litt annerledes er det nok med hankjønn, jeg tror det er mer vanlig å kalle dem "menn" i tjueårene enn det er å si dame/kvinne om hunkjønn. Men når man har nådd 30 åra, er det på tide å bli kalt dame/kvinne kanskje For å si det kort: jeg (og mange andre på min alder) hadde ikke reagert på å bli kalt for jente Jeg ser ikke på betegnelsen jente til å være kun barn, selv om det egentlig er det.
Gjest Iah Skrevet 27. desember 2010 #20 Skrevet 27. desember 2010 Jeg anser meg fremdeles for å være jente, og jeg er midt i 20-årene. I jobbsøknader o.l skriver jeg selvsagt kvinne, men i hverdagen er det uten tvil jente jeg definerer meg selv som.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå