Gå til innhold

Dele utgifter til fritidsaktiviteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan reglene er på det her? For har fått med meg att driver barna på med dyre fritidsaktiviteter så skal det deles på. Men ikke vet jeg hva som går under kategorien dyrt, eller hvordan man kan kreve de pengene av far. Barnet vårt driver på med en idrett som koster nesten 12000 kr i året. For meg er det mye penger da jeg har lav inntekt. Men jeg vet jo ikke om det er regna som høy utgift.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis jeg som mor bestemte at min datter skulle være med på noe så dyr fritidsaktivitet og tok den avgjørelsen på egenhånd så måtte jeg stå for den utgiften selv. Om jeg snakket med han på forhånd og han er villig til å dele så er det bra! Men min datter hadde ikke fått blitt med på noe som kostet så mye.

• Liker 2
Skrevet

TS: hvem bestemte at ungen fikk lov å begynne på noe osm koster 12 000?

Skrevet

hvis jeg som mor bestemte at min datter skulle være med på noe så dyr fritidsaktivitet og tok den avgjørelsen på egenhånd så måtte jeg stå for den utgiften selv. Om jeg snakket med han på forhånd og han er villig til å dele så er det bra! Men min datter hadde ikke fått blitt med på noe som kostet så mye.

Så uansett hva det er, og det koster litt får ikke ungen drive på med det?

Jeg driver på med noe som koster rundt 20.000 i året, + reise. Si rundt 30.000 i året da.

Dette har ejg drevet med siden jeg var 3 år gammel. (var selvfølgelig billigere når jeg var 3. ble vel ikke mye over 3000 kr før jeg ble 10 år gammel når det ble litt nivå).

Nå spiller jeg blant norges høyeste nivå, og gjør kun dette. Jeg brenner virkelig for dette, og det er ikke noe man kan ta fra meg, uavhengig av kostnader.

Skrevet

Samværsforelder har ikke plikt til å bidra til en dyr fritidsaktivitet. Det eneste er at dette ikke ligger i bidraget.

Du kan selvfølgelig spørre samværsforelder om h*n vil være med på å dele kostnaden, men du kan ikke forlange. Spør helst i forkant før avgjørelsen er tatt.

Mine unger har kun vært på fritidsaktiviteter jeg selv har betalt. Har aldri spurt far om en krone, men det har vært fordi jeg visste at det fikk jeg ikke. En fritidsaktivitet var veldig dyr. Jeg tok en avgjørelse ut i fra min økonomiske situasjon.

Skrevet

Så uansett hva det er, og det koster litt får ikke ungen drive på med det?

Nå spiller jeg blant norges høyeste nivå, og gjør kun dette. Jeg brenner virkelig for dette, og det er ikke noe man kan ta fra meg, uavhengig av kostnader.

Selvfølgelig kan foreldre slutte å betale. Selvfølgelig kan de ta fra deg det. Da måtte du ha sluttet med denne aktiviteten.

Hadde ikke min økonomi tålt det og far ikke bidro så kunne jeg glatt ha satt foten ned. Heller det enn å ikke klare å betale regninger, inkassokrav, knapt mat i huset osv. Det går på evnen og ikke viljen.

Ungene her er ikke vokst om med alpint. Rett og slett fordi jeg ikke hadde råd til utstyr og ei heller heiskort. Jeg ville så gjerne da jeg selv har hatt stor glede av det, men jeg hadde ikke den økonomiske evnen.

Trine

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig kan foreldre slutte å betale. Selvfølgelig kan de ta fra deg det. Da måtte du ha sluttet med denne aktiviteten.

Hadde ikke min økonomi tålt det og far ikke bidro så kunne jeg glatt ha satt foten ned. Heller det enn å ikke klare å betale regninger, inkassokrav, knapt mat i huset osv. Det går på evnen og ikke viljen.

Ungene her er ikke vokst om med alpint. Rett og slett fordi jeg ikke hadde råd til utstyr og ei heller heiskort. Jeg ville så gjerne da jeg selv har hatt stor glede av det, men jeg hadde ikke den økonomiske evnen.

Trine

Tja, de kunne sluttet å betale - men nei, de kunne ikke tatt det fra meg. Jeg er nok ganske heldig, har hatt en far som har jobba rævva av seg, og en mor som har tatt fri for å være med på alt av ting.

Alpin er billig i forhold til dette.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, de kunne sluttet å betale - men nei, de kunne ikke tatt det fra meg. Jeg er nok ganske heldig, har hatt en far som har jobba rævva av seg, og en mor som har tatt fri for å være med på alt av ting.

Alpin er billig i forhold til dette.

Så hvordan skulle du kunne forsette uten penger mener du?

Skrevet (endret)

Det som er dyrt er utstyret. Sånn det er nå tror jeg kunne brukt utstyret en god stund (nettopp fått alt nytt, noe som forresten gjør at tvilen til at de kommer til å slutte å betale blir større).

Og jeg kjenner alle folkene rundt det, og hadde fint fått ordna avtaler til jeg får en måte å skaffe pengene på. Men tror ikke det er det vi skal diskutere her.

Endret av LaCrouX
AnonymBruker
Skrevet

Det som er dyrt er utstyret. Sånn det er nå tror jeg kunne brukt utstyret en god stund (nettopp fått alt nytt, noe som forresten gjør at tvilen til at de kommer til å slutte å betale blir større).

Og jeg kjenner alle folkene rundt det, og hadde fint fått ordna avtaler til jeg får en måte å skaffe pengene på. Men tror ikke det er det vi skal diskutere her.

Daså. Så klart blir det en diskusjon når du sitter her å skryter av at foreldra dine sliter vette av seg forde du skal bruke masse penger på et aktivitet,,

Skrevet

Hehe, om du vil kan du få en PM med litt nærmere beskrivelse, men har ikke tenkt å ta mer her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...