Frk. Belle Skrevet 27. desember 2010 #1 Skrevet 27. desember 2010 Jeg har kjøpt meg langrennski til å gå med i oppkjørte løyper men er usikker på hvor høye staver jeg skal ha. Er 170cm og i butikken sa de enten 140 eller 145cm staver. Noen med erfaring som kan gi meg råd på hva jeg bør velge?
Kosemose Skrevet 27. desember 2010 #2 Skrevet 27. desember 2010 Fra gammelt av husker jeg at stavene skulle rekke helt opp i armhulen når man står oppreist med de, kanskje det gjelder fortsatt? Syns de i sportsbutikkene er flinke til å gi råd og, tror det er litt forskjell i fht lengde i forhold til nivå også.
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. desember 2010 #3 Skrevet 27. desember 2010 Som kosemose sier så bør stavene minst nå deg til armhulene når du står på flatt gulv. Personlig liker jeg at stavene heller er litt høyere enn dette enn at de er lavere.
Frk. Belle Skrevet 27. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 27. desember 2010 Jeg tror jeg skulle hatt 142,5cm staver hvis de skulle gått til armhulen så derfor jeg er i litt i tvil.. Men mulig jeg bør gå for de litt for høye enn de litt for lave.. Skal sjekke hvor høye stavene jeg bruker til fjellski er. Tror forresten at mer av piggen går ned i snøe på en sånn fjellstav enn på disse "løypestavene"
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. desember 2010 #5 Skrevet 27. desember 2010 Da ville jeg tatt de på 145, for jeg vet ingenting værre enn å gå med for korte staver
Cappuccino Skrevet 27. desember 2010 #6 Skrevet 27. desember 2010 Jeg kan ikke huske hvor jeg leste det, men det er i alle fall ikke lenge siden jeg leste at stavene ikke bør være for lange. Noen sier 0,83 ganget med høyden, noen sier 0,85. Swix sier at du bør ha 140 cm lange staver. Personlig ville jeg nok valgt 140 om jeg var like høy som deg. Det blir fort tyngre i skuldrene å stake med lengre staver. 1
Tussilago_2 Skrevet 27. desember 2010 #7 Skrevet 27. desember 2010 til meg sa de nylig 30 cm lavere enn høyden (voksen på 180 cm)
Frk. Belle Skrevet 28. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 28. desember 2010 Takk for råd folkens. Sjekka fjellskistavene mine - de var 140cm. Tror kanskje jeg går for det ettersom det er noe jeg er vant med og har vært fornøyd med... (selv om det er litt anderledels å gå i fjellet enn i løypene i lavlandet).
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #9 Skrevet 28. desember 2010 Veit ikke om jeg er for sein nå men... Hvis du skal gå klassisk, så skal stavene rekke deg et sted mellom armhulen og skulderen (akkurat hvor er smak og behag). Til skøyting er det vanlig med litt lengre staver, og de kan faktisk være så lange som til haka. Men, når du velger hvor lange du skal ha, er det lurt å tenke på hvor god stavteknikk du har. Den vanligste feilen å gjøre i forhold til stavbruk, er at man setter de for langt frem. Det er mye lettere å lære seg å gjøre det rett, med litt korte staver. Altså å velge noen til armhulen om du er litt nybegynner, men ikke velg kortere enn det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå