Gjest Blue Skrevet 26. desember 2010 #1 Skrevet 26. desember 2010 Vurderer å gå fra samboeren min etter 7 år sammen. Vi har to små barn. Jeg har inntekt rett under 400.000 per år, han det samme. Begge barna går i barnehage og vi betaler 4700 i kontigent per mnd. Her hvor jeg bor er det dyrt å kjøpe leilighet med 2 soverom. regner med å måtte betale 1.8 millioner + husleie. Blir snart søvnløs av å bekymre meg over om jeg kommer til å klare meg økonomisk. Jeg kommer til å ha hovedomsorgen for barna da han ikke er interessert i mer enn vanlig samvær. Vet det er tøfft å være alenemor, men ønsker jo å kunne ha litt over hver mnd slik at jeg kan spare litt i tilfelle krise, til julegaver, en årlig helgetur et eller annet sted med barna o.l. Hva har jeg rett/krav på ifht skattelettelser, evt NAV osv?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #2 Skrevet 26. desember 2010 Vurderer å gå fra samboeren min etter 7 år sammen. Vi har to små barn. Jeg har inntekt rett under 400.000 per år, han det samme. Begge barna går i barnehage og vi betaler 4700 i kontigent per mnd. Her hvor jeg bor er det dyrt å kjøpe leilighet med 2 soverom. regner med å måtte betale 1.8 millioner + husleie. Blir snart søvnløs av å bekymre meg over om jeg kommer til å klare meg økonomisk. Jeg kommer til å ha hovedomsorgen for barna da han ikke er interessert i mer enn vanlig samvær. Vet det er tøfft å være alenemor, men ønsker jo å kunne ha litt over hver mnd slik at jeg kan spare litt i tilfelle krise, til julegaver, en årlig helgetur et eller annet sted med barna o.l. Hva har jeg rett/krav på ifht skattelettelser, evt NAV osv? Hvis du går inn på NAV.no og klikker inn på familie, og videre på eneforsørger så finner du de fleste svar ang. stønader.. Vil tro du har krav på støtte til barnetilsyn, der dekkes ca. 60% av barnehageutgiftene. Også får du dobbel barnetrygd, bidrag fra barnefar, og skatteklasse 2. det er det jeg kommer på i farten. Du skal nok klare deg! det ordner seg alltid! lykke til!
katt1 Skrevet 26. desember 2010 #3 Skrevet 26. desember 2010 Beste er nok at du møter opp på NAV. Selv om det er kølapp system er det mye bedre og snakke med de under 4 øyne en på tel eller lese om det på nettet.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #4 Skrevet 26. desember 2010 kjipt det der, men det ordner seg som regel uansett! Gå in på nav.no som nevny før.. Prøv å få snakkket med noen på nav ang familie..De som kan swet meste! Vet du har krav på skatteklasse 2 som enslig, dobbel trygd ved 2 barn under 4 år, hjelp til bostøtte under enn viss inntekt osv. Lykke til!
Gjest En mann Skrevet 27. desember 2010 #5 Skrevet 27. desember 2010 Det koster deg som alle andre. Det dere eier felles skal jo deles (bolig). Kjøpe ut den adndre er ikke sikkert går med din økonomi ovs. De andre har skrevet noe,du trenger nok hjlp både du og samboer. Dere har 2 barne dere skal ivarta. Hver konstruktiv og saklig,ikke noe skittkasting da vil dere samabeide best om barna. Lykke il
Piper Skrevet 27. desember 2010 #6 Skrevet 27. desember 2010 Jeg mener at du får skatteklasse 2, en ekstra barnetrygd, og er litt usikker på om ikke du har for høy inntekt til å få dekket barnehageavgiften, og så får du bidrag fra far, som kanskje vil være mellom 3000 og 4000. Men snakk med nav, for de kansvare deg skikkelig.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. desember 2010 #7 Skrevet 27. desember 2010 Så lenge du har barna minst 50 % skal du ha skatteklasse 2 minst annenhvert år. Har du de mer enn 50 % har du såkalt bosted og skal ha skatteklasse 2 hvert år. Men jeg må si jeg blir litt sånn "hva har jeg krav på" - er det virkelig økonomien som avgjør om du skal skille deg og hvis den ikke går i hop så får du "heller holde ut" litt til?
Frøysa Skrevet 28. desember 2010 #8 Skrevet 28. desember 2010 Du bør kanskje lese litt om rettighetene dine på forhånd - før du går til NAV for å ha litt oversikt. Som overgangsstønad, utvidet barnetrygd osv. Jeg møtte opp og har snakket med endel forskjellige, men det beste er egentlig at du ber dem sette deg opp på en avtale med en person på NAV- kontoret som kan mye om dette med samlivsbrudd og ordninger... De jeg snakket med av tilfeldige kundebehandlere - når jeg bare kom dit og trakk en kølapp, visste de knapt nok hvor de ulike skjemaene lå og om det i det hele tatt fantes noe skjema osv.... Så be de sette deg opp til en time Er kke alltid man klarer å orientere seg på egenhånd med tanke på rettigheter og ordninger midt i et samlivsbrudd, så det er greit å ha noen rundt deg som kan hjelpe deg i gang ...
Gjest heidi Skrevet 28. desember 2010 #9 Skrevet 28. desember 2010 Hvis du går inn på NAV.no og klikker inn på familie, og videre på eneforsørger så finner du de fleste svar ang. stønader.. Vil tro du har krav på støtte til barnetilsyn, der dekkes ca. 60% av barnehageutgiftene. Også får du dobbel barnetrygd, bidrag fra barnefar, og skatteklasse 2. det er det jeg kommer på i farten. Du skal nok klare deg! det ordner seg alltid! lykke til! Du får ikke dobbel barnetrygd men du får en ekstra barnetrygd uansett hvor mange barn du har!
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #10 Skrevet 28. desember 2010 Det som iallfall er helt sikkert at du får siden du vil ha hovedomsorgen er: Barnetrygd for et barn ekstra. Dette er helt fram til 18 år. Skatteklasse 2. Dette utgjorde 800 kr mer utbetalt hver måned for noen år siden. Mulig det er høyere i dag. Barnebidrag fra far.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2010 #11 Skrevet 28. desember 2010 Skatteklasse 2. Dette utgjorde 800 kr mer utbetalt hver måned for noen år siden. Mulig det er høyere i dag. Ca 12.000 pr år i skattelette. Dette var 2009 tall.
liv Skrevet 28. desember 2010 #12 Skrevet 28. desember 2010 (endret) Hvor gammel er det yngste barnet? Edit; Siden de går i barnehage så antar jeg at de er under 8 Og du har derfor rett på supplerende overgangstønad (opp til en inntekt på 6G, ca 420 000). Du får også dekket 64% av utgiftene til barnehagen og skatteklasse to. (Ca 1000 kr mindre i skatt pr mnd.) Endret 28. desember 2010 av liv
Gjest En mann Skrevet 28. desember 2010 #13 Skrevet 28. desember 2010 Se her er damene frampå og vil ha penger,,,,,,,,,,rettigher,,,,,,,,,,,bidrag fra far. Dere damer har også PLIKTER. Kan jo hende far går for delt bosted....... Det er barna som ivaretaes her BM, ikke dine rettigheter. Damer sier alltid BF ikke vil bet,barnebidrag ovs, men her skinner det gjennom,de er seg selv nærmest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå