Gå til innhold

toving av strikket veske


nille-s

Anbefalte innlegg

hei, noen av dere veskestrikkende som kan si meg hvilket program og ved hvilken temperatur jeg skal vaske veskene?? (har brukt pt 3 garn. i butikken sa de at det ville gå sammen mellom 25 og 50 % ved toving, men jeg glemte å spørre om program... jeg tenker vanlig vask - ikke ull - og 40 grader, men vil gjerne ha tips!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

jeg strikket en veske ifjor, kjempesøt=) så kanskje jeg skal strikke noen i vinter og...avansere litt. Vasket den ved 40 grader vanlig vask. Brukte bittelitt vaskemiddel og ikke skyllemiddel.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk og takk, gjest! kjempefint. da kan jeg vaske den i dag. spurte mamma og hun sa at hun håndvasker det annenhver gang varmt og kaldt, eller noe sånn. hørtes alt for tidkrevende ut... jeg har også tovet noe før (genser, veske, lue osv) men huska bare ikke helt hvordan jeg gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket en tre vesker og de tovet i vaskemaskinen på 40 grader og vanlig vaskeprogram - har alltid blitt vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tovet votter og sokker. Har vasket dem på 60 grader vanlig vask. Men vesker har jeg ingen erfaring med...

Det jeg har tovet har blitt skikkelig tjukt og deilig :-D

Er vesken strikket? Det hadde vært skikkelig digg å strikke veske!

/hint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 grader med et program som bruker mye vann. De fleste gjør vel det, men det finnes økonomiprogrammer. Ha i en spiseskje grønnsåpe (legg inni det som skal toves. Om ønsket effekt ikke oppnås, så prøv igjen men legg også i en jeansbukse så det du skal tove får noe å 'jobbe mot'. Ikke alle maskiner/programmer tover like mye. Prøv deg fram. Evt strekk og dra i plagget/veska etterpå for å få ønsket form.

Husk å kjøre et program uten klær etterpå, så du får all grønnsåpa ut av maskina. Jeg glemte det, og svettelukt ble svært fremtredende. Selv om akkurat de plaggene det gjaldt har vært vaska på akkurat det programmet utallige ganger. Ikke visste vel jeg at mine plagg kunne lukte sånn :o :ler:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det gikk fint det. brukte litt flytende omo, og kjørte det på 40 grader.

ja, vesken er strikket. det har vært flere tråder om det her inne. jeg har ikke digitalt kamera (sånn at du kunne sett resultatet), men jeg kan forklare rakst hvordan jeg gjorde det:

kjøpte garn type pt3, brukte 2 nøster pr veske. (pt 3 er et nytt garn, tykkere enn pt2) og strikket på pinne nr 8 eller noe tror jeg. la opp ca 80 masker (etter toving ble denne vesken liten og snerten, sånn ca 20x20 cm). strikket til proposjonene var sånn passe i mine øyne. strikket også en vrangbord til slutt som jeg brettet på utsiden av vesken og sydde fast, for at det skulle bli en kant øverst, litt også fordi jeg skulle feste hankene her. det så veldig bra ut før jeg tovet den, men etter den er tovet tror jeg ikke man ser mye forskjell uansett. jeg sydde sammen vesken i bunn, på vranga. hankene la jeg opp 6 masker og strikket til passe lengde. jeg sydde dem sammen nesten hele veien etterpå, slik at de ble som en pølse (da blir de helt runde når de toves) bortsett fra i endene der jeg festet dem på innsiden av vesken (for at det ikke skulle bli klumpete lot jeg dem være "flate" der)

uff dette var ikke lett å forklare, men sånn var det jeg gjorde det i alle fall. noen som har helt andre ideer til fremgangsmåte??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tovet vesker. Putter dem inn i maskinen på vanlig program på 60 grader sammen med et håndkle og grønnsåpe. Blir så fint atte :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips, Tovingen bllir mykere og finere om der bruker Milo i stedet for grønnsåpe.

Har tovet mine vesker på 60 grader i lag med et par håndklær.

Tovingen blir og finere jo fullere maskinen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tovingen blir og finere jo fullere maskinen er.

Det var et godt tips! Så det går fint an å ta det sammen med håndklær altså? Trodde kanskje håndklærene ble litt stygge av å bli vasket sammen med ull. :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt tips! Så det går fint an å ta det sammen med håndklær altså? Trodde kanskje håndklærene ble litt stygge av å bli vasket sammen med ull. :forvirra:

Mine håndklær, så like fine ut etter å ha blitt vasket med ull. Håndklær er jo ting som tåler en støyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine håndklær' date=' så like fine ut etter å ha blitt vasket med ull. Håndklær er jo ting som tåler en støyt.[/quote']

Da tar jeg en sjanse på at det går bra hos meg også!

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Mine håndklær, så like fine ut etter å ha blitt vasket med ull. Håndklær er jo ting som tåler en støyt.

:( Jeg var ikke så heldig med dette her jeg... De håndklærne jeg vasket sammen med vesken(e) ble fulle av bittesmå ullhår... Tror jeg skal prøve å vaske veskene alene heretter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tover vesker alene. fasongen blir kjempefin da' date=' syns jeg og de toves akkurat passe.[/quote']

Godt å høre! Skal prøve dette etterpå i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...