Gjest lurven Skrevet 18. oktober 2003 #1 Del Skrevet 18. oktober 2003 noem her som har dengus... har tenkt på å kjøpe meg det men trenger litt info Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 18. oktober 2003 #2 Del Skrevet 18. oktober 2003 Hva er dengus??? .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira i.i. Skrevet 18. oktober 2003 #3 Del Skrevet 18. oktober 2003 Regner med at du snakker om degus, lurven? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 18. oktober 2003 #4 Del Skrevet 18. oktober 2003 .. og hva er det da??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira i.i. Skrevet 18. oktober 2003 #5 Del Skrevet 18. oktober 2003 Degus. Degus er en gnager som er større enn en rotte,men mindre enn en chinchilla. De kan vel egentlig minne veldig mye om et ekorn, iallefall i oppførselen:) Den har kort brun pels,og en hale som har en dusk på tuppen. Degusene kommer opprinnelig fra Chile og lever i flokker fra 10-100 dyr. I det ville, kan en degus bli opp til 15 år gammel, men i fangenskap er gjennomsnitts alderen 6-7 år. Før ble disse søte små dyrene brukt i medisinsk forskning på Diabetes i Europa og Amerika,for de er ikke særlig flinke til å fordøye sukker. Kroppslengde (inkl. hale): 25 - 31 cm Halens lengde: 7,5 - 13 cm Ørenes lengde: 2,4 - 3,4 cm Vekt: 170 - 300 gram Degus som kjæledyr Det er ikke mange år siden Degus begynte å bli holdt som kjæledyr, tror jeg leste ett sted at det begynte i 1995. Men allerede nå er Degusene et ganske populært lite kjæledyr:) Degus er veldig artige og sosiale kjæledyr,som trenger mye oppmerksomhet. Hvis du har planer om å skaffe deg en Degus,så bør du kjøpe minst 2 stykker. Hvis du har én,så kan den fort få sykdommer og/eller bli deprimert,også trenger den dobbelt så mye oppmerksomhet,enn om du har flere sammen. Bur til Degus Hvis du er usikker på hvordan bur du bør ha til en Degus, og spør mange folk,vil du garantert få ganske mange forskjellige svar.. Vi har hatt disse dyrene ganske lenge på jobben min,så jeg har sett en del av åssen de oppfører seg. Store akvarier er et veldig kjekt bur til disse dyrene,for da får du sett alt hva de gjør, og du slipper søl med sand og/eller sagspon. Skal du ha et sprinkelbur, anbefaler jeg IKKE vanlige bur med tynne sprinkler,men heller et parakitt bur som har tykke sprinkler. For flere av Degusene på jobben har faktisk gnagd istykker sprinklene på burene.. Og det var høye og dyre bur! Men som sagt,et parakitt bur er helt topp:) Det er ikke så dyr heller,og Degus er veldig glad i å klatre,så du kan lage et kjempe artig bur for det lille dyret i et slikt bur. Mat Når vi får oss et nytt dyr i hus,så vil de aller fleste av oss stikke til de godsaker,for å få dem håndtamme.Smisker masse med dem:) Men du må ikke gi Degusene for mye søtsaker i og med at de fort kan utvikle diabetes! Men et par rosiner i ny og ne,skal nok gå greit, men du kan også få kjøpt godte-stenger spesielt for Degus,på dyrebutikker. Av daglig kost,er det 50-50% av marsvin pellets og chinchilla pellets,men dette kan du også få kjøpt ferdig blandet i dyrebutikker i tillegg til høy som de også må ha. Du bør ha en vannflaske, ettersom at de mest sannsynlig vil grise til vannet i en skål. De skal heller ikke ha frukt,men du kan gi de grønnsaker. Det selges tørket frukt til Degus i dyrebutikker,men skal du gi de det,så bør det ikke være oftere enn et par ganger i mnd. Hva liker en Degus å gjøre? Deguser er veldig aktive og nyskjerrige dyr,som elsker å klatre på alt fra møbler til eierne sine:) I buret liker de å ha klatremuligheter, løpehjul og muligheten til å ta seg et sanbad (bruk badesand for chinchillaer) og gjemme mat i krinker og kroker. Avl Hunnene blir kjønnsmodne når de er mellom 6 uker-1 år, mens hannene blir kjønnsmodne når de er mellom 3mnd-1 år. Drektighets tiden på en Degus er 90 dager,og de får i gjennomsnitt 4 unger per kull,men de kan også få kull med opptil 9 stk.. Moren slutter å amme ungene sine når de er 4 uker, og du kan skille dem fra moren når de er 5 uker gamle. Faren hjelper til med ungene og tar gjerne på seg en del av "husmor" rollene,som å leke med dem og lære dem å klatre. Er det andre hunner også i buret,vil hun sannsynligvis også hjelpe til med de nye familie-medlemmene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 18. oktober 2003 #6 Del Skrevet 18. oktober 2003 :oops: degus ja hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 18. oktober 2003 #7 Del Skrevet 18. oktober 2003 Vil ikke anbefale degus. Har hatt en selv. Var jo forsåvidt en artig liten krabat, veldig sta og visste hva han ville. Men ikke særlig sosial og kosete. Det eneste den var opptatt av var å komme seg ut av buret, og når den først var ute var det litt av en jobb og fange den. Degusen har ikke noe begrep om høyder, så setter du den på bordet springer den bort til kanten og deiser ned på gulvet. En dag kom degusen min seg ut av buret men jeg var ute, og siden har ingen sett den... Vil du ha et lite dyr du får litt kontakt med vil jeg heller anbefale rotte eller ilder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 18. oktober 2003 #8 Del Skrevet 18. oktober 2003 Vil ikke anbefale degus. Har hatt en selv. Var jo forsåvidt en artig liten krabat, veldig sta og visste hva han ville. Men ikke særlig sosial og kosete. Det eneste den var opptatt av var å komme seg ut av buret, og når den først var ute var det litt av en jobb og fange den. Degusen har ikke noe begrep om høyder, så setter du den på bordet springer den bort til kanten og deiser ned på gulvet. En dag kom degusen min seg ut av buret men jeg var ute, og siden har ingen sett den... Vil du ha et lite dyr du får litt kontakt med vil jeg heller anbefale rotte eller ilder.jeg har jo marsvin fra før forsåvidt.. veldig sosiale de da.. men syns deguser ser litt kule ut.. men hvis de er som du beskriver så :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 18. oktober 2003 #9 Del Skrevet 18. oktober 2003 Vet jo ikke om alle er sånn da..men de jeg har sett i dyrebutikken sitter som regel og gnager på sprinklene i buret og vil ut. Den var artig og hadde en stor personlighet, men fikk null kontakt med den. Måtte bare la den springe løs til jeg fikk tak i den. Da er rotter vel så artige. De blir veldig tamme og kan lære navnet sitt til og med. Hannene kan og være kosete. Hadde rotter før jeg gikk over til ilder. Mine kom springende når jeg lagde en spesiell lyd. Og når de hadde vært løs alene på et rom en stund kom de alltid springende til meg når jeg kom inn. Begynner nesten å savne de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 18. oktober 2003 #10 Del Skrevet 18. oktober 2003 men biter ikke rotter da... og hva med degus biter den fært Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 18. oktober 2003 #11 Del Skrevet 18. oktober 2003 Jeg har aldri blitt bitt av rottene mine, og jeg har hatt en del! Rottemor bet meg ikke en gang når jeg romsterte oppi redet med de nyfødte ungene hennes. Men hun kom springende for å hente dem hvis jeg tok dem ut av buret. Hamster har jeg blitt bitt av, de kan være litt gretne hvis du vekker dem på dagtid. Rotter er veldig sosiale og nysgjerrige og kjempefine som kjæledyr. Ulempen er at de kan gnage på ting (ledninger, møbler) og hannrottene skvetter litt i ny og ne. Hunnene er kjempenysgjerrige, fulle av energi og blir fort tamme. Men nå er det ilder for alle penga Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 19. oktober 2003 #12 Del Skrevet 19. oktober 2003 Degusen jeg hadde bet ikke, og den pratet fælt (pipelyder og murring). Jeg hadde den i lomma hele tiden når jeg var hjemme, men i samsvar med Englepusens beskrivelser var den lite kosete - og enormt kjapp. Omtrent som ei ørkenrotte i bevegelsene. Jeg tror du vil få større glede av hamstre eller rotter. Men personlig setter jeg mer pris på dyr som kan læres å bli renslige. Kaniner er en genial erstatning for katter, dersom man f.eks. er allergisk. Men så er de atskillig større enn deguser da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 19. oktober 2003 #13 Del Skrevet 19. oktober 2003 nææ tror jeg holder meg til marsvin jeg da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 19. oktober 2003 #14 Del Skrevet 19. oktober 2003 Chinchilla er ikke så ulike degusen, og de kan bli skikkelig sosiale. Det er bare å holde på nok med dem. Chillaer kan lære masse, f eks navnet sitt, hoppe på kommando etc, og er skikkelig koselige dyr. Men de krever store bur med masse hoppebrett, og en eier som har tid til dem. Kan virkelig anbefales.... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 19. oktober 2003 #15 Del Skrevet 19. oktober 2003 Hold deg til marvina du - de er sosiale og artige ..........og gnager seg ikke ut av buret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 19. oktober 2003 #16 Del Skrevet 19. oktober 2003 Hold deg til marvina du - de er sosiale og artige ..........og gnager seg ikke ut av buret nei det gjør de ikke men de gir aldri opp å prøve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 19. oktober 2003 #17 Del Skrevet 19. oktober 2003 Prøver de??? :o Min er snill herremann han ..gjør ikke sånt ....kosebiter og slikker hendene mine og sånt ...........og tigger i mellom sprinkelen ......men prøver ikke å bryte seg ikke ut *ler* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 19. oktober 2003 #18 Del Skrevet 19. oktober 2003 Prøver de??? :o Min er snill herremann han ..gjør ikke sånt ....kosebiter og slikker hendene mine og sånt ...........og tigger i mellom sprinkelen ......men prøver ikke å bryte seg ikke ut *ler*mine marsvin slikker seg på nesa åsså står de på to bein å snuser ut i lufta når vi lager mat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 19. oktober 2003 #19 Del Skrevet 19. oktober 2003 mine marsvin slikker seg på nesa åsså står de på to bein å snuser ut i lufta når vi lager mat Hihi.......Min også står på to bein - men han er så tykk at det er ikke så lett for han - og så skriker han - og når han skriker så vifter han med ørene Og han skriker når han hører en plastpose eller at vi åpner skapene eller kjøleskapet ......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 19. oktober 2003 #20 Del Skrevet 19. oktober 2003 Hihi.......Min også står på to bein - men han er så tykk at det er ikke så lett for han - og så skriker han - og når han skriker så vifter han med ørene Og han skriker når han hører en plastpose eller at vi åpner skapene eller kjøleskapet .........mine også de hører forskjell på om eg virkelig deler opp en agurk eller om jeg bare kødder me dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå