Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har leid ut min leilighet møblert inkludert TV.

Er det da vanlig at jeg skal betale TV lisens for dette TV'et? Jeg betaler også for tv pakke i fellesavgiften.

Er dette vanlig, eller må jeg gjøre om leiekontrakten, altså ta bort TV'en?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil jo ikke betale noe mer enn du gjør fra før uansett, man betaler ikke per antall tv-apparater.. Så skjønner ikke helt hvorfor du bryr deg om det, enten får han en regning i posten eller ikke.

Skrevet

leieboer er å regne som egen husstand og det skal betales lisens for det. Det er opp til dere å regne ut hvem som skal betale. Det bør være avtalt i leiekontrakten.

Vanligvis er det leietager som skal betale lisensen

Gjest brutal_mann
Skrevet

Her vil jeg si at utleier får betale, vedkommende har jo leid ut MED tv.

• Liker 2
Skrevet

Det er husstanden som svarer for lisensen. Altså leietaker.

Det er hyggelig at det følger med TV og programpakker i husleia, men lisensen kommer nok utenom dette. Vil ikke leietaker ha ekstrautgiften med TV-lisens, finner sikkert husverten et egnet sted å oppbevare TV-apparatet på oppfordring fra leietaker.

• Liker 1
Skrevet

Et alternativ er jo å bake lisensen inn i husleia. Dele hvor mye lisensen er i året på 12, og legge dette beløpet på husleia. Men akkurat det er vel for sent nå om du allerede har fått leietaker, og skrevet kontrakt.

Skrevet

Tv lisens betaler en vel ikke før en kjøper eget TV i sitt eget navn. Så vil du han skal betale lisens får du ta bort TV og be han kjøpe sitt eget. En betaler jo kun en lisens uansett hvor mange TV en har i et hus.

• Liker 1
Skrevet

Leieboer skal betale sin egen lisens. En lisens dekker bare den som er registrert (altså den som får regningen), dens ektefelle og barn de forsørger fullt ut.

Du som skrev over her at det bare er når man kjøper tv at man skal betale lisens- dette er helt feil. Spiller ingen rolle om du kjøper, leier eller får tv`n- lisens skal betales uansett.

Og selvfølgelig skal leieboer betale denne lisensen selv;

selv om det er møblert med f.eks stekeovn, så er vel ikke juleribba med i prisen vel?

• Liker 1
Skrevet

Du vil jo ikke betale noe mer enn du gjør fra før uansett, man betaler ikke per antall tv-apparater.. Så skjønner ikke helt hvorfor du bryr deg om det, enten får han en regning i posten eller ikke.

Jo, man betaler faktisk for per antall tv apparater... Skal man gjøre iallefall :) Men ettersom utleier har leid ut MED tv, så må du nok betale lisensen selv!

Gjest pepsimaxpower
Skrevet

Jo, man betaler faktisk for per antall tv apparater... Skal man gjøre iallefall :) Men ettersom utleier har leid ut MED tv, så må du nok betale lisensen selv!

Første gang jeg leide fikk jeg ikke tv lisens ta var tv og kanalpakker betalt av de jeg leide hos.. sånn tv i alle rom.. men andre gang jeg leide måtte jeg kjøpe selv kanalpakke og tv å da kom jo den flotte tv lisensen. Det er faktisk utleier sitt ansvar å melde fra til nrk om tv lisens med nye leieboere, og det kommer i tillegg til avtalt husleige! I allefall etter d jeg har kjønt, men er ganske uerfaren på det området. Bare høre litt rundt.

Gjest Villrips
Skrevet (endret)

Nei, man betaler per husstand.

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530440

Siden leieboer regnes som egen husstand må han betale egen lisens.

Endret av Villrips
  • Liker 2
Skrevet

Det er jo bare klønete å skulle betale andre sine regninger. Lisensen må jo registreres i leieboers navn.

Skrevet

Leieboer må betale egen lisens. Det spiller ikke noen rolle om han har kjøpt eller lånt tv-apparatet. Heller ikke at han har lånt den av deg.

Skrevet

Nrk lisensen er leietager ansvar som de fleste sier. Om h*n betaler eller ikke er ikke ditt problem/ansvar. Men hadde vært greit å ta med i leiekontrakten.

Gjest Blondie65
Skrevet

Her var det mye rare svar, istedenfor all denne synsingen, hva med å benytte hr Google:

Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker, - Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1. Den som er pliktig å betale kringkastingsavgift plikter å registrere seg med lisens i NRK Lisensavdelingens lisensregister.

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4, ledd I.

Dersom du leier en bolig med fjernsynsmottaker skal du registrere deg med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift for denne fjernsynsmottakeren. Den som har fjernsynsmottakeren i bruk er pliktig å melde fra til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 6.

Også den som leier ut bolig med fjernsynsmottaker er pliktig å melde fra hvem som benytter dette utstyret til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 7.

Kilde: Hvem skal betale kringkastingsavgift?

Kan det bli klarere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...