musikkglad Skrevet 26. desember 2010 #1 Skrevet 26. desember 2010 Jeg skal for aller første gang lage kalkun om et par dager. Har en kalkun på 4,7 kg. Skal lage sopp og bacon stuffing til samt poteter og waldorfsalat. Å som jeg gleder meg. Spørsmålet er altså, hva er best? Stekepose eller ikke? Jeg tenkte jeg skulle ha stuffingen ved siden av og ikke inni kalkunen og heller putte epler, gulerøtter og div inni kalkunen, for at den ikke skal bli for tørr.
Gjest Armule Skrevet 26. desember 2010 #2 Skrevet 26. desember 2010 Skal du ha den i oppvaskmaskinen vil jeg anbefale stekepose
fruBeist Skrevet 26. desember 2010 #3 Skrevet 26. desember 2010 Kona stekte kalkun til oss lillejulaften, og da ble det brukt stekepose. Funker strålende det. Har du oppskrift på den stuffinga? Den hørtes god ut Selv om det ikke blir noe ny kalkunsteking på en halv evighet her, vår kalkun var på 7,4 kilo, og vi er to stk :gjeiper:
HvittHus Skrevet 26. desember 2010 #4 Skrevet 26. desember 2010 Jeg har stekt kalkun uten stekepose i mange år, og de ble helt greie. Men for to år siden prøvde jeg med stekepose, og det ble den saftigste kalkunen jeg noen gang har smakt. Den var så saftig at den falt fra beina av seg selv;-) Aldri mer kalkun uten pose!!
musikkglad Skrevet 26. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. desember 2010 Kona stekte kalkun til oss lillejulaften, og da ble det brukt stekepose. Funker strålende det. Har du oppskrift på den stuffinga? Den hørtes god ut Selv om det ikke blir noe ny kalkunsteking på en halv evighet her, vår kalkun var på 7,4 kilo, og vi er to stk :gjeiper: Sopp og baconfyll 100 g bacon 250 g sjampinjong 200 g brødterninger 1 ss hakket persille 4 ss rømme 1 ts basilikum salt/pepper Skjær bacon i biter og stek dem sammen med sopp skåret i skiver. Tilsett persille, rømme og basilikum. Ha i brødterninger og smak til med salt og pepper Jeg fant denne på nettet. Har aldri prøvd å lage den før og jeg aner ikke hvor stor porsjon den er. Det sto ingenting om det, men jeg kommer til å doble den.
fruBeist Skrevet 26. desember 2010 #6 Skrevet 26. desember 2010 Kona lagde og en stuffing med loff i. Med valnøtter, fiken og dadler. Den ble god på smak, men ekkel i konsistensen. Det ble merkelig med det brødet Men fikk en idè med den stuffinga med sopp og bacon, bytte ut brød med farse, tenker det kan bli kjempegodt
ToveM Skrevet 26. desember 2010 #7 Skrevet 26. desember 2010 Jeg har stekt kalkun uten stekepose i mange år, og de ble helt greie. Men for to år siden prøvde jeg med stekepose, og det ble den saftigste kalkunen jeg noen gang har smakt. Den var så saftig at den falt fra beina av seg selv;-) Aldri mer kalkun uten pose!! Høres ut som om det kan være verd å prøve, men blir skinnet sprøtt? Jeg pleier å pensle kalkunen noen ganger i løpet av steketiden med smeltet smør m/krydder. Dette er vel ikke mulig når den ligger i stekepose. ellers takk for tip
tantethea Skrevet 26. desember 2010 #8 Skrevet 26. desember 2010 Man kan helt fint steke kalkun/kylling/kjøtt uten pose, og likevel få den saftig! Er ikke posen egentlig ment for at det ikke skal søles så mye kraft på stekebrettet? Eller er det altså lettere å få den saftig på grunn av posen?
musikkglad Skrevet 26. desember 2010 Forfatter #9 Skrevet 26. desember 2010 Kona lagde og en stuffing med loff i. Med valnøtter, fiken og dadler. Den ble god på smak, men ekkel i konsistensen. Det ble merkelig med det brødet Men fikk en idè med den stuffinga med sopp og bacon, bytte ut brød med farse, tenker det kan bli kjempegodt Farse istedenfor brødsmuler høres ut som en god ide. Jeg har vært litt skeptisk til brødsmulene
fruBeist Skrevet 26. desember 2010 #10 Skrevet 26. desember 2010 Farse istedenfor brødsmuler høres ut som en god ide. Jeg har vært litt skeptisk til brødsmulene Brødet ble bare bløtt og merkelig, ikke spesielt behagelig. Jeg ville bytta brødet med farse
ToveM Skrevet 26. desember 2010 #11 Skrevet 26. desember 2010 Man kan helt fint steke kalkun/kylling/kjøtt uten pose, og likevel få den saftig! Er ikke posen egentlig ment for at det ikke skal søles så mye kraft på stekebrettet? Eller er det altså lettere å få den saftig på grunn av posen? Har heller aldri brukt stekepose før, men er åpen for å prøve noe nytt.
musikkglad Skrevet 26. desember 2010 Forfatter #12 Skrevet 26. desember 2010 Men når man bruker stekepose, hvordan får man helt på væske da? Eller skal man ikke gjøre det når man bruker pose?
musikkglad Skrevet 26. desember 2010 Forfatter #13 Skrevet 26. desember 2010 Brødet ble bare bløtt og merkelig, ikke spesielt behagelig. Jeg ville bytta brødet med farse Will do, takk for tipset
Gjest Mynona83 Skrevet 26. desember 2010 #14 Skrevet 26. desember 2010 Garantert saftig kalkun får du på følgende måte: Stek 30 min per kilo + 30 min ekstra. Hver halvtime må du smøre med smeltet smør (med litt salt og pepper i). Når du tar den ut av ovnen la den stå på benken i minst 30 min. Den blir saftig og fint, og får en herlig smak!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå