Gjest Caylee Skrevet 26. desember 2010 #1 Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Hvorfor feirer ikke de fleste kristne sabbaten? og hvorfor faster ikke de fleste kristne? Jesus har aldri sagt at lovene ikke gjelder. Her er bevis: Evangeliet etter Matteus Matteus 5 Lovens oppfyllelse 17Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.18Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke de minste bokstav eller en eneste prikk i loven foregå - før alt er skjedd. 19Den som opphever en eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri til himmelriket. Matteus 6 Faste 16Når dere faster, skal dere ikke gå med dyster mine, slik som hyklerne. De forsømmer sitt utseende for at folk skal se at de faster. Sannelig, jeg sier dere: De har alt fått sin lønn.17Men når du faster, skal du salve hodet og vaske ansiktet,18for at ingen skal se at du faster, bare din Far som er i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg. Her sier jo Jesus at man skal faste eller?? Matteus 11-12 Jesus og sabbaten (Mark 2,23-3,6; Luk 6,1-11) På den tiden tok Jesus veien langs kornåkrene på sabbaten. Disiplene hans var sultne og ga seg til å plukke aks og spise.2Fariseerne så det og sa til ham: "Se der! Disiplene sine gjør noe som ikke er tillatt å gjøre på sabbaten!" 3Men han svarte: "Har dere ikke lest hva David gjorde, da både han og mennene hans ble sultne?4Han gikk inn i Guds hus, og de spiste skuebrødene, som verken han eller mennene hans hadde lov til å spise, men bare prestene.5Eller har dere ikke lest i loven at prestene hver sabbat bryter sabbaten i tempelet og likevel er uten skyld?6Men jeg sier dere: Her er det som er større enn tempelet.7Hadde dere skjønt hva dette ordet betyr: ' Det er barmhjertighet jeg vil ha, ikke offer', da hadde dere ikke dømt dem som er uten skyld.8For menneskesønnen er herre over sabbaten".9 Jesus dro derfra, og han gikk inn i synagogen deres.10Der var det en mann med en hånd som var vissen. Og de spurte Jesus: " Er det tillatt å helbrede på sabbaten?" For de ville finne noe å anklage ham for, 11Men han sa til dem: "Om en av dere har en eneste sau, og den faller ned i en grøft på sabbaten, vil han ikke da gripe tak i sauen og dra den opp? 12Hvor mye mer verd er ikke et menneske enn en sau! Altså er det tilatt å gjøre godt på sabbaten" Så sa han til mamnnen:"Rekk ut hånden din" Han gjorde det, og hånden ble frisk igjen som den andre. 14Men fariseerne gikk ut og la planer mot ham for å få tatt livet av ham. 15Da Jesus fikk vite det, dro han bort derfra. Jesus sier ingenting om at man IKKE skal feire sabbaten. Så da har vel kristne unitarer og adventister rett? Endret 26. desember 2010 av Caylee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 27. desember 2010 #2 Del Skrevet 27. desember 2010 Ingen kristne som har noe å forsvare seg med? Så jeg har rett mener dere? :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mauna Lee Skrevet 27. desember 2010 #3 Del Skrevet 27. desember 2010 Var det ikke Paulus som "avskaffet" forskjellige ting? Omskjæring f.eks? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoIdentity Skrevet 30. desember 2010 #4 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) I følge den kristene bibelen fikk Moses de ti bud på Sinaifjellet, og ett av budene er "Du skal holde hviledagen hellig." Engelsk: "Remember the Sabbath and keep it Holy". Også i følge bibelen skal de som bryter noen av de ti budene brenne forevig i helvete . Men som alt annet velger kristene bort det de ikke vill tro på i bibelen. Det fine med den kristene tro, er at hvis du godtar Jesus Kristus som din herre og frelser slipper du å brenne forevig i helvete (Skjærsilden som forresten katolikkene kom på for å tjene penger ). Tipper Sabbaten er noe kristene velger å ikke tro på. Endret 30. desember 2010 av NoIdentity Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snart Frue Skrevet 1. januar 2011 #5 Del Skrevet 1. januar 2011 Religion er fryktelig primitivt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skvaldersjura Skrevet 2. januar 2011 #6 Del Skrevet 2. januar 2011 Hør her caylee; - Du skal få muligheten til og svare selv: Hva er det du helt og holdent "glemmer" når du tar opp dette? Du kaller tråden for "Det gamle tetamentet" men refererer utelukkende til det nye testamentet? Du forstår åpenbart ikke forskjellen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 2. januar 2011 #7 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Hør her caylee; - Du skal få muligheten til og svare selv: Hva er det du helt og holdent "glemmer" når du tar opp dette? Du kaller tråden for "Det gamle tetamentet" men refererer utelukkende til det nye testamentet? Du forstår åpenbart ikke forskjellen? Oy da, det har jeg ikke tenkt over. Jo, jeg vet godt forskjellen på det nye og det gamle testamentet. Grunnen til at jeg kalte tråden for det gamle testamentet var at det var i det gamle testamentet Gud sa at man må holde sabbaten hellig. Men du har rett, tråden er jo mere om det nye testamentet fordi jeg skriver om hva Jesus sa.. Men hadde vært fint om du kunne sagt hva du mener om selve saken. Endret 2. januar 2011 av Caylee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piper Skrevet 2. januar 2011 #8 Del Skrevet 2. januar 2011 Kanskje de fleste kristne klarer å forstå at vi lever i en helt annen tid enn da dette ble skrevet, og man må leve med det samfunnet man lever i. Og det er ingen mennesker som klarer å følge bibelen som den er skrevet, for den motsier seg selv ørti ganger. Det vil dermed si at hver og en må leve med det de føler er rett for de, og at det er deres samvittighet som skal styre deres levesett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skvaldersjura Skrevet 3. januar 2011 #9 Del Skrevet 3. januar 2011 Oy da, det har jeg ikke tenkt over. Jo, jeg vet godt forskjellen på det nye og det gamle testamentet. Grunnen til at jeg kalte tråden for det gamle testamentet var at det var i det gamle testamentet Gud sa at man må holde sabbaten hellig. Men du har rett, tråden er jo mere om det nye testamentet fordi jeg skriver om hva Jesus sa.. Men hadde vært fint om du kunne sagt hva du mener om selve saken. Jeg mener du har hengt deg for mye opp i spørsmålet om sabbaten, og glemt at Jesus kom hit for å lære oss tilgivelse og gjenforening med Gud. Det gamle testamentet tolker det onde kollektivt, det nye testamentet tolker det onde individuellt. Gud selv tok bolig blant oss, for og ta seg av det ondes problem, individuellt! Personlig! Egenhendig! Jesus kunne benyttet seg av sin allmakt, i kraft av og være Guds sønn, og fått englene til og stride for å befri Ham fra dødsdommen. Men Han valgte lidelsen! Han valgte døden, og gikk med på at det onde skulle få råde grunnen, sånn at Han kunne få tilintetgjort ondskapen for all evighet! Det Nye testamentet vitner for oss at vi ikke bør drive og kaste bort tiden med uforstandige stridsspørsmål. Vi blir oppfordret til å arbeide på vår frelse, heller enn å være trettekjære. (kranglevoren) Du refererer selv til hva Jesus sier! Han er Herre over sabbaten. Og etter at Han besieret det onde, og dødsriket, er Han Herre også over dem! Til frelse for oss! På den måten kom Han til og oppfylle loven for oss! Sånn at vi kunne motta frelsen, uten og ha fortjent det. I ren nåde fra Gud. Ikke stå der og gap lenger! Ta imot Guds gave, og bli frelst! Du behøver bare å TRO, så blir du født påny! - Du kan hverken faste, eller sabbatere deg til frelse, den er gratis, uten fortjeneste eller vederlag. Og mangler du tro, kan du til og med be Gud om DET også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjokolademonster Skrevet 4. januar 2011 #10 Del Skrevet 4. januar 2011 Håper ikke jeg gjentar noen andre nå, men er så trøtt så orker ikke lese alt. Men de ti bud er jo umulige å holde, og jeg velger å se på dem som et bevis på at vi mennesker virkelig trenger Jesus:) Jeg velger også å se på det slik at det ikke finnes noen regler man MÅ følge, hvis man skal komme til himmelen. Jeg tror heller at enkelte regler er til for at vi skal få det best mulig her på jorda. Ikke for at vi skal bli dømt hvis vi ikke holder dem. Og en annen ting. Det gamle testamentet ble vel nesten opphevet da Jesus kom og startet den nye pakten? Nå kan vi jo få frelse gjennom ham, i motsetning til det de kunne i Det Gamle Testamentets tid. Okeei. Vet egentlig ikke om jeg svarte på spørsmålet nå, men. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2011 #11 Del Skrevet 4. januar 2011 Etter at Jesus døde, forekom det aldri at hans apostler kom med noe påbud om at sabbaten skulle holdes. Sabbaten ble ikke nevnt i forbindelse med de kravene som ble stilt til de kristne i Apostlenes gjerninger 15: 28, 29 eller senere. De innførte heller ikke en ny sabbat, en «Herrens dag». Selv om Jesus ble oppreist fra de døde på den dagen som nå blir kalt søndag, inneholder Bibelen ingen antydning om at hans oppstandelsesdag skulle minnes som en «ny» sabbat eller på noen annen måte. Noen har henvist til 1. Korinter 16: 2 og Apostlenes gjerninger 20: 7 som en begrunnelse for at man skal benytte søndagen som sabbat eller hviledag. Men det første av disse skriftstedene viser bare at Paulus sa at de kristne hver første dag i uken skulle legge et beløp til side i sitt eget hjem til hjelp for sine trengende brødre i Jerusalem. Pengene skulle ikke leveres der de holdt møter, men de skulle oppbevares hjemme hos de enkelte til Paulus kom. Når det gjelder det andre skriftstedet, var det ganske naturlig at Paulus kom sammen med brødrene i Troas på den første dagen i uken, ettersom han skulle reise neste dag. Av det ovenstående framgår det klart at det ikke hørte med til kristendommen i det første århundre å holde bokstavelige sabbatsdager og sabbatsår. Det var først i 321 e.v.t. Konstantin bestemte at søndagen (latin: dies solis [solens dag], en gammel betegnelse som er knyttet til astrologi og soldyrkelse, ikke sabbatum [sabbat] eller dies Domini [Herrens dag]) skulle være en hviledag for alle bortsett fra jordbrukere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 4. januar 2011 #12 Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg orker ikke kommentere de ulike synspunktene som andre har kommet med, men prøver å svare på det du spør om: Hvorfor feirer ikke de fleste kristne sabbaten? De første kristne var jøder, og feiret sabbaten slik jøder gjorde og fortsatt gjør. I tillegg møttes de som kristne ved soloppgang, særlig på søndag som var den dagen Jesus stod opp. Det var en stor diskusjon i de første kristne menighetene om hvilke jødiske tradisjoner som skulle opprettholdes. Dette kan man lese om i Apg. 15 og Gal. 2. Disse tekstene nevner ikke sabbatsfeiringen, og jeg tipper at det betyr at sabbatsfeiringen fortsatt var så selvsagt at det ikke var et stridsspørsmål. Disse tekstene omtaler et møte i år 48, ca 20 år før jødene (synagogene) og de kristne (kirkene) skilte lag. (Her er jeg på tynn is...) For å forenkle: Etter hvert ble andelen jødekristne i menighetene veldig liten, og kristne som ikke hadde jødisk bakgrunn var i flertall. Da ble også sabbatsfeiringen nedtonet, og søndagsfeiringen kom i forgrunnen. og hvorfor faster ikke de fleste kristne? De første kristne fastet. Først fordi de var jøder, og hadde sine regler for faste. Senere (rundt år 100) fastet de kristne på andre dager enn jødene, noe som viser at de holdt tradisjonen, men ønsket å signalisere at de var annerledes enn jødene. I mange kirkesamfunn faster man fortsatt til sine tider. I den norske kirke er det lite fokus på faste, men fastetiden markeres i kirkene før påske, og de enkelte kirkegjengere kan ha sin egen måte å gjøre dette på hjemme. F.eks. er det noen som avstår fra TV-kikking, shopping (og gir heller pengene til f.eks. Bymisjonen) eller enkelte typer mat. Jesus har aldri sagt at lovene ikke gjelder Jeg er enig i at flere tekster i NT støtter det du skriver her, og særlig Matteusevangeliet har stort fokus på dette. Men jeg synes du skriver det for enkelt. Det er nemlig sånn at kristne mener at man skal holde de ti bud, men ingen (så vidt jeg vet) mener at man skal følge alle reglene som står ellers i GT. I tillegg vil kristne mene at Jesus innførte en ny ordning, der den gammeltestementlige loven ikke lenger fungerer som frelsesvei. Frelsen er knyttet til Jesus som person, og det at han døde og oppstod. GTs lover har dermed fått mindre betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronin Skrevet 4. januar 2011 #13 Del Skrevet 4. januar 2011 Et mer "interessant" spørsmål er hvorfor de kristne ikke støtter slaveri. Det er tydelig at slaveri støttes i både GT og NT. I følge Bibelen er slaveri helt greit. Svaret er selvsagt basert på at kristne stort sett plukker ut det de liker og forkaster det de ikke liker. Intellektuelt uredelig? I hvert fall hvis man begrunner sine standpunkter med at de står i Bibelen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 5. januar 2011 #14 Del Skrevet 5. januar 2011 Mange lever etter regelen om at man ikke skal ha sex med en menstruerende kvinne. Dette må vel være fordi det står i bibelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 5. januar 2011 #15 Del Skrevet 5. januar 2011 Mange lever etter regelen om at man ikke skal ha sex med en menstruerende kvinne. Dette må vel være fordi det står i bibelen. Det tror jeg bare er en urban myte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tåke Skrevet 5. januar 2011 #16 Del Skrevet 5. januar 2011 I følge Bibelen er slaveri helt greit. og hvor har du fått dette fra? ditt eget hode kanskje? har aldri sett noe i bibelen om dette. vi må også huske at bibelen er skrevet for 2000 år siden. de reglene som har med samfunnet og gjøre, som er skrevet i bibelen, har i dag liten betydning for vårt samfunn. samfunnet har jo utviklet seg. jeg synes for eksempel det er helt tullete at kvinnen skal være mannen underdanig, eller at homser er forbudt. de som fremdeles følger disse reglene henger mer eller mindre 2000 år tilbake... nå setter jeg det på spissen så klart. jeg synes troen våres skal være personlig, og ikke gå ut over andre på noen negativ måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronin Skrevet 5. januar 2011 #17 Del Skrevet 5. januar 2011 og hvor har du fått dette fra? ditt eget hode kanskje? har aldri sett noe i bibelen om dette. Jeg har det fra Bibelen. Kan ta et eksempel fra NT og et fra GT: Efeserne 6: ”5 Dere slaver, vær lydige mot deres jordiske herrer som mot Kristus selv, med frykt og respekt og av et oppriktig hjerte.” Tredje Mosebok 25: ”44 Vil du få deg en trell eller en trellkvinne, skal dere kjøpe dem av de folk som bor rundt omkring dere. 45 Dere kan også kjøpe treller av de fremmede som holder til hos dere, og av deres etterkommere som bor hos dere og er født i deres land. Dem kan dere eie, 46 og dere kan la dem gå i arv til deres barn, så de kan eie dem. Dere kan bruke dem som treller så lenge dere vil.” vi må også huske at bibelen er skrevet for 2000 år siden. de reglene som har med samfunnet og gjøre, som er skrevet i bibelen, har i dag liten betydning for vårt samfunn. samfunnet har jo utviklet seg. jeg synes for eksempel det er helt tullete at kvinnen skal være mannen underdanig, eller at homser er forbudt. de som fremdeles følger disse reglene henger mer eller mindre 2000 år tilbake... nå setter jeg det på spissen så klart. jeg synes troen våres skal være personlig, og ikke gå ut over andre på noen negativ måte. Hvis de reglene som står i Bibelen er utdatert, hvorfor er ikke også det andre utdatert? Uansett benytter man bruk-og-kast-metoden, hvor man plukker ut det man liker og forkaster det man ikke liker. Det er greit nok så lenge Bibelen forstås som en historisk tekst ute av stand til å begrunne påstander. Det er ikke greit hvis man sier at ditt og datt er riktig eller galt fordi det står i Bibelen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 6. januar 2011 #18 Del Skrevet 6. januar 2011 Et mer "interessant" spørsmål er hvorfor de kristne ikke støtter slaveri. Det er tydelig at slaveri støttes i både GT og NT. I følge Bibelen er slaveri helt greit. Svaret er selvsagt basert på at kristne stort sett plukker ut det de liker og forkaster det de ikke liker. Intellektuelt uredelig? I hvert fall hvis man begrunner sine standpunkter med at de står i Bibelen. Enhver oppgående bibelleser vet at tekster i Bibelen er motsigende, og de som vil følge Bibelen MÅ da velge hvilke tekster man skal ha som rettesnor, og hvilke man anser for å ha begrenset gyldighet (annen tid, annet sted, spesielle situasjoner osv). Det kan godt hende at du har rett i at mange "kristne stort sett plukker ut det de liker og forkaster det de ikke liker", men enkelte (flere) har begrunnelser for at de velger akkurat som de gjør. Det handler altså ikke først og fremst om hva man liker og ikke, men et helhetlig syn på hvilke tekster eller hvilke tema som er viktigere enn andre. I spm om slaveri, er det særlig den gyldne regel og nestekjærlighetsbudet som "utkonkurrerer" de tekstene du nevner. Dette blir sett på som overordnede prinsipper (er ikke knyttet til spesielle samfunnsordninger), de har autoritet fra Jesus (i motsetning til fra GT, Paulus e.l.) osv. Jeg er for øvrig helt enig med deg at det er interellektuelt uredelig å snakke om Bibelen som om man ikke skal tolke det som står der, og samtidig bare leve etter det man liker. Menge kristne gjør dette, men ikke alle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronin Skrevet 6. januar 2011 #19 Del Skrevet 6. januar 2011 Enhver oppgående bibelleser vet at tekster i Bibelen er motsigende, og de som vil følge Bibelen MÅ da velge hvilke tekster man skal ha som rettesnor, og hvilke man anser for å ha begrenset gyldighet (annen tid, annet sted, spesielle situasjoner osv). Det kan godt hende at du har rett i at mange "kristne stort sett plukker ut det de liker og forkaster det de ikke liker", men enkelte (flere) har begrunnelser for at de velger akkurat som de gjør. Det handler altså ikke først og fremst om hva man liker og ikke, men et helhetlig syn på hvilke tekster eller hvilke tema som er viktigere enn andre. I spm om slaveri, er det særlig den gyldne regel og nestekjærlighetsbudet som "utkonkurrerer" de tekstene du nevner. Dette blir sett på som overordnede prinsipper (er ikke knyttet til spesielle samfunnsordninger), de har autoritet fra Jesus (i motsetning til fra GT, Paulus e.l.) osv. Jeg er for øvrig helt enig med deg at det er interellektuelt uredelig å snakke om Bibelen som om man ikke skal tolke det som står der, og samtidig bare leve etter det man liker. Menge kristne gjør dette, men ikke alle! Du sier at det først og fremst handler om et helhetlig syn på hvilke tekster og hvilke tema som er viktigere enn andre. Er det du selv som bestemmer hvilke tekster og tema som er viktigere enn andre, eller er dette noe Bibelen selv bestemmer? Hvis førstnevnte, gjør du deg skyldig i bruk-og-kast ved å bestemme hva som er viktig. Hvis sistnevnte, er det et mysterium hvorfor det ikke er mer konsensus rundt hva som er viktig. Samtidig blir det et mysterium at kristne trengte nesten to tusen år på å finne ut at slaveri er galt; at fordømmelse av homofili er galt; at å betrakte kvinner som eiendom er galt; at å slå barn er galt. Hvis det er så klart ut ifra Bibelen at disse moralppfatningene står i motsetning til nestekjærlighet og den gylne regel, og at disse moraloppfatningene er mindre viktige, hvorfor tok det nesten 2000 år å finne det ut? Og hvorfor er det fortsatt slik at en stor andel (på verdensbasis) av kristne fortsatt fordømmer homofili og/eller slår barna sine? Er det ikke en mer overbevisende forklaring å si at kristne har endret sine oppfatninger på grunn av sekulært press, og ikke på grunn av hva Bibelen sier? Dette forklarer alt veldig enkelt, og forklarer også hvordan gammeldagse oppfatninger lever bedre i land som er utsatt for mindre sekulært press. Jeg tror dette er ganske opplagt for de fleste tenkende mennesker med litt historiekunnskap. Ved å akseptere og innse disse tingene, innser man også at ”alle” kristne gjør seg skyldig i bruk-og-kast. Du må gjerne innbille deg at det er først nå at vi har forstått hva Bibelen egentlig sier, men jeg føler jeg må gjøre deg oppmerksom på at det høres utrolig naivt ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skvaldersjura Skrevet 6. januar 2011 #20 Del Skrevet 6. januar 2011 Hvorfor feirer ikke de fleste kristne sabbaten? og hvorfor faster ikke de fleste kristne? Jesus har aldri sagt at lovene ikke gjelder. Her er bevis: Evangeliet etter Matteus Matteus 5 Lovens oppfyllelse 17Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.18Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke de minste bokstav eller en eneste prikk i loven foregå - før alt er skjedd. 19Den som opphever en eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri til himmelriket. Matteus 6 Faste 16Når dere faster, skal dere ikke gå med dyster mine, slik som hyklerne. De forsømmer sitt utseende for at folk skal se at de faster. Sannelig, jeg sier dere: De har alt fått sin lønn.17Men når du faster, skal du salve hodet og vaske ansiktet,18for at ingen skal se at du faster, bare din Far som er i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg. Her sier jo Jesus at man skal faste eller?? Matteus 11-12 Jesus og sabbaten (Mark 2,23-3,6; Luk 6,1-11) Siden du må ha satt deg inn i noe av det Matteus skrev, synes jeg det er merkelig at du ikke fikk med deg det som sto i Matteus 22, v 36 og utover; - 36 «Mester, hvilket bud er det største i loven?» 37 Han svarte: «' Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.' 38 Dette er det største og første bud. 39 Men det andre er like stort: ' Du skal elske din neste som deg selv.' 40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.» Der besvarer Han jo alle spørsmål du måtte ha om temaet, idet Han sier at loven og profetene HVILER på disse to budene? De er helt avhengige av og oppfylle disse to budene, FØR de fortar seg noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå