Gå til innhold

For mange gaver for en liten gutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av diverse årsaker ble julen delt i to i år, og jeg er veldig glad for det, for det ble utrolig mange gaver! Første gangen gledet 2-åringen seg masse, og pakket opp med stor iver, men mot slutten måtte vi lokke og dytte, og han var tydelig ikke interessert lenger.

En uke senere var det julaften, og igjen var det fullt under treet. Denne gangen kom vi bare halvveis, før han ikke lengre ville åpne pakker, men heller leke med alt det fine han hadde fått. Tok to omganger til iløpet av 1. juledag før alle pakkene var åpnet.

Til neste år ønsker jeg å samle hele familien hos oss for å en stor familiejul, men kjenner at jeg allerede gruer meg litt til det store gavefjellet. Jeg er selv en av de som elsker å handle gaver, og gjerne kunne brukt flere timer på å pakke opp alle gavene på julaften, men må jo tenke litt på barna også.

Hvordan har dere andre løst dette? Eller er det ikke et problem lenger straks barna blir litt eldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etterhvert som barna blir større blir de også mer utholdende. Med små barn i huset har vi ofte pleid å la barna pakke opp sitt først og ventet med voksengavene til de små har lagt seg. Det blir lange kvelder for dem om de skal se på at de voksne pakker opp også. Men dersom barna har laget noe selv i barnehagen til foreldrene så må det selvsagt åpnes mens barna ser på.

Hvis gavefjellet er altfor stort kan man jo be om at folk går sammen og spleiser på gaver istedet for mange enkeltgaver?

Skrevet (endret)

Ta halvparten av gavene og gi de til Frelsesarmeen?

Endret av Pet
  • Liker 15
Skrevet

Når han er så liten som 2år, så kan vel kanskje de voksne åpne de pakkene som havner til slutt når han begynner å miste interessen? Mange av gavene er jo kanskje også ting som er mer gave til foreldrene enn han (klær f.eks).

Skrevet

Syns i allefall det er dårlig ide at barna ikke skal behøve se på at de voksne pakker opp sine gaver. Hvor selvsentrerte skal disse prinsene/prinsessene egentlig bli?

Hvor mange gaver er det snakk om egentlig? Kanskje gjøre som Pet foreslår - gi halvparten av haugen til Frelsesarmeen? Så kan barn som ikke er så priviligerte få glede av dem istedenfor? TEnker ellers at dere voksne kan hjelpe toåringen med å pakke opp. Så små barn skjønner vel ikke helt konseptet med jul og julepakker.

• Liker 5
Skrevet

Synes dere kan snakke med de som ønsker å gi gaver på forhånd, og så planlegge så flere kjøper sammen. Det er jo ikke nødvendig med så mange gaver - kvalitet forran kvantitet

Skrevet

Syntes man skal begrense gavemengden jeg. Prøve å si til folk rundt at EN pakke holder.

• Liker 4
Skrevet

Hvor mange gaver er det snakk om her?

Jeg kikket på hvor mange gaver mine barn får på julaften, og de har fått ca 13 gaver hvert år (hver familie går sammen om en gave), og da har det aldri vært noe problem. Ikke engang da de var 2-3 år.

Det var en periode de var mer opptatte av innpakningen enn av innholdet, men de pakket opp gavene sine likevel. (flere pakker= mer papir/esker å leke med ).

Skrevet

Be familien din om å kutte ut antall gaver. Jeg synes heller ikke de trenger å kjøpe en stor fremfor mange små gaver, en liten gave fra hver holder i massevis. Kutt ut gaver til og fra venners barn. Det er en grunn til at mange voksne og barn synes jula er bare stress. Det går også ann å ønske seg veldedige gaver.

Skrevet

Datteren vår fikk også fryktelig mange gaver og var minimalt opptatt med å åpne.

Vi visste om 4stk gaver og hva de inneholdt, fant dem fram tidligere på kvelden og lot datteren få åpne dem da det ble tid for å åpne gaver.

Resten åpenet mannen min og megselv for henne mens hun lekte med de gavene hun hadde pakket ut/vi hadde pakket ut.

Synes det var en grei løsning, og helt sikkert noe vi kommer til å fortsette med noen år til!

Skrevet

Vi løste det med at de åpnet noen få, så åpnet vi resten for de. Da fikk barna leke og kose seg med tingene, og vi kunen bruke den tiden vi trengte for å åpne gavene. Så små barn går lei etter noen få, og bør derfor avslutte før de blir lei :)

Skrevet

La gutten aapne noen tidligere paa dagen,saa faar han glede av gavene sine gjennom hele dagen,det er nok aa spare 5/6 gaver til etter middag.

Skrevet

Vi løste det med at de åpnet noen få, så åpnet vi resten for de. Da fikk barna leke og kose seg med tingene, og vi kunen bruke den tiden vi trengte for å åpne gavene. Så små barn går lei etter noen få, og bør derfor avslutte før de blir lei :)

Jeg synest dette høres ut som en smart ide`.

Skrevet

Mange gode tips og idéer. Tusen takk. Det er mest besteforeldrene som har tatt av, så tror jeg skal be dem roe seg litt til neste år, evt. bare kjøpe en liten ting og sette penger inn på sparekonto til barna.

Og å gi overflødige gaver til frelsesarmeen el.l. var også en god idé. Skal tenke på det til neste år :Nikke:

Skrevet

Da sønnen vår var i 2-års alderen gikk han også fort lei. Han ville leke med de første lekene, og de skjønner jeg godt.

Vi ønsker oss også en del nyttige ting til barna, og i år fikk de masse ullklær og uteleker. Tvillingene fikk akebrett og storegutt på 4 fikk ski.

I år hadde vår eldste for første gang utholdenhet nok til å holde på til vi var gjennom gavehaugen, og han fikk være oppe til det var slutt. Tvillingene på 18 mnd var ikke videre interessert, men fikk leke med den første gaven de fikk, og så la vi dem i 19.30 tiden. De fikk bare noen få leker, men desto mer klær og utstyr.

Gjest Blondie65
Skrevet

Etter å ha tilbrakt en jul med to små barn og et gaveberg fra h... sluttet jeg å kjøpe leker til de minste. Jeg kjøper kun "fornuftige" gaver i form av klær som de trenger.

Det er faktisk en god idé å be familiene begrense seg litt slik at det ikke blir slike overveldende mengder. Eller at man går sammen om å kjøpe litt større ting - f.eks. et togsett der en kjøper skinner, en annen tog, en tredje stasjon - etc. Da blir det litt mer mening i at det er flere gaver også.

Ellers er det å gi litt gaver tidligere på dagen også et godt forslag.

Gjest Sommertid
Skrevet

Her i hjemmet feirer vi goså 2 juler. En hos meg og en hos faren. Jenta får åpne pakker så lenge hun er intressert så tar vi resten når hun ikke gidder mere.

På julaften ble hun lagt i 20.30-21-00 tiden. Da var hun trøtt og lei. Ikke intressert i pakker og litt sutrete. Jeg åpnet da resten av pakkene uten om et par som jeg kunne kjenne var leker. De fikk hun åpne 1.juledag.

Skrevet

Vi erfarte det samme med mine søskenbarn på 3 og 4 år. For det første syntes jeg det var helt idiotisk at de hadde fått så sinnsykt mange presanger, også søskenbarnet mitt på 9 år.

Hun på 4 har downs syndrom og ble rimelig irritert når hun fikk sin 3. pakke av kansje 20? Hun begynte å sutre og bli sint og slo bort presangene, fordi hun ville bare leke med den aller første pakken hun fikk. Det var et dukkehus, og spør du meg, så var det alt hun trengte. Hun er bare 4 år og kommer ikke til å huske denne julen om noen år.

Han på 3 fikk et lite trommesett som han ble helt psyko på, og ble glad når vi spurte om han ville ha en til gave. Men når vi spurte for 5.gang om han ville ha en gave takket han nei.

Min tante som er barnas mor(de på 3 og 4) la heldigvis også merke til dette og begynte allerede igår å planlegge hvordan det skulle gjøres neste år. Hun vil gjerne bare bruke penger på veldedighet eller reise bort.

Jeg begynner faktisk å se mindre og mindre verdi i å bare gi en presang, det er ikke kjærlighet i det lenger, bare plikt.

Skrevet

Vi gir ikke julegave til vår datter, likevel er det massevis sv pakker til henne, og hun ble sint og lei til slutt. Måtte bare legge henne før det var ferdig. Så jeg tar også til meg rådene her.

Dette med å gi en del av gavene til veldedighet høres flott ut. Men jeg ville aldri klart å gjøre det, noen er glad i min datter, bruker tid på å tenke over hva hun kan bli glad for og til å kjøpe det og pakke det inn. Og så gir jeg det til noen andre. Jeg ville hvertfall blitt lei meg om noen jeg gir gave til ikke ville ha den og ga den videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...