Tussilago_2 Skrevet 26. desember 2010 #1 Skrevet 26. desember 2010 Hei Min mann fikk ski til jul og synes det er kjempegøy, vi har ikke bil men kunne tenke oss turer der det er lett å komme til med kollektivt. Han er overaskende flink til å gå, men ikke alltid like mye styring feks i nedover bakker (men han elsker bakkene...). Tenker derfor om noen har tips til steder i nærheten av kollektiv trafikk, gjerne med bakker- men kanskje uten så mange mennesker at man gjør livet farlig for alle andre (skjønte ikke vitsen med å lære å ploge...) :gjeiper: Også gjerne med mulighet for å komme til et serveringsted da, er jo halve gleden for meg... (tenker vi venter med å gå til helgen er over, så får vi håpe skientusiastene enten er på fjellet eller på jobb når vi går:-)
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #2 Skrevet 26. desember 2010 Det går an å ta t-banen til Sognsvann (linje 3). Her det flott skimulighet med oppkjørt spor
Gjest brutal_mann Skrevet 26. desember 2010 #3 Skrevet 26. desember 2010 Linje 3 til hit og gå noen meter så er du midt i marka. Ved rette rutevalg kommer en seg på samme linje noen stasjoner lenger nede. Om en gidder bevege seg litt så har Turistforeningen ett latterlig stort antall betjente hytter i marka der du kan få kjøpt deg mye forskjellig å konsumere. De tar både kort og kontant. Jeg hadde tatt med begge deler for sikkerhetsskyld.
charlott Skrevet 26. desember 2010 #4 Skrevet 26. desember 2010 Skiforeningen har en fin nettside: http://www.skiforeningen.no/startpage Her finner du alt fra turforslag, smøretips, føre/løypeforhold etc. Turforslag: Hvis dere ikke går langt, kan dere starte på Frognersetern og gå inn til Tryvannstua som har åpent nesten hver dag. Herfra kan dere gå lenger innover hvis dere ønsker.
Tussilago_2 Skrevet 26. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. desember 2010 Tusen takk, for gode tips. Gleder oss til mange koslige turer nå...
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #6 Skrevet 27. desember 2010 Anbefaler Frognerseteren heller enn Sognsvann dersom dere vil ha mer bakker. Den populære løypen fra Sognsvann til Ullevålseter, feks., inneholder mange bakker, men de er veldig slake. Første skitur for sesongen gikk jeg fra Frognerseteren til Sognsvann, og da var det mange lange og bratte nedoverbakker Frognerseteren er forresten linje 1, ikke linje 3 som noen skrev tidligere her.
Virvel Skrevet 3. januar 2011 #7 Skrevet 3. januar 2011 Buss 56 til Solemskogen, buss 51 til f.eks. Hammeren eller Skar i Maridalen, buss 25, 31, 33 eller 60 til Tonsenhagen, T-bane 5 til Grorud - bare for å nevne noen, og glem for all del ikke toget! Både Snippen og Movatn ligger innenfor Oslo (ca 20 min fra Oslo S), og er fine utgangspunkt. Fra Movatn er det vel 10-12 km tilbake til byen, og du kan gå innom både Sinober, Sørskogen og Lilloseter, som ligger pent på rad. Vil dere litt lenger unna er både Hakadal og Stryken flott, å gå herfra tilbake til Oslo er jo en skikkelig "klassiker". (Men kanskje litt langt for en nybegynner? Da kan man evt. dele opp turen og overnatte på en av hyttene til DNT.) Kjøp dere nordmarkskart hvis dere ikke har det!
I Grosny Skrevet 5. januar 2011 #8 Skrevet 5. januar 2011 Jeg tror alle turene dere har foreslått krever litt ploging, eller å ta av skiene. Det er mye folk i Oslomarka. Sognsvann -Ullevålseter er mest folksom. Frognersetra -Ullevålseter eller frognersetra -Tryvann er nest mest folksom. (Basert på småkvalifisert gjetning). 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2011 #9 Skrevet 5. januar 2011 Jordene fra Bogstad og innover mot Sørkedalen er jo flatt og fint:) T-bane til Røa og buss mot Sørkedalen.
I Grosny Skrevet 5. januar 2011 #10 Skrevet 5. januar 2011 Jordene fra Bogstad og innover mot Sørkedalen er jo flatt og fint:) T-bane til Røa og buss mot Sørkedalen. Den var perfekt for meg og dama! Herlig! Tusen takk!
Havbris Skrevet 5. januar 2011 #11 Skrevet 5. januar 2011 Jeg tror alle turene dere har foreslått krever litt ploging, eller å ta av skiene. Det er mye folk i Oslomarka. Sognsvann -Ullevålseter er mest folksom. Frognersetra -Ullevålseter eller frognersetra -Tryvann er nest mest folksom. (Basert på småkvalifisert gjetning). Hvis løypene er greie nok så er Frognersetra - Ullevållseter på kveldstid en flott tur - mindre folk og en spesiell opplevelse når det f. eks er stjerneklart!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå