AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #1 Skrevet 25. desember 2010 Jeg jobber som personlig assistent på et sted der brukeren er arbeidsleder. Han bor langt unna byen og trenger hjelp til absolutt alt. Han er oppegående i hodet og studerer på en høyskole. Jeg jobber mest på dagtid, fra 8-4 men han ber meg alltid om å bli til fem, han ordner ikke med arbeidskontrakten min, har enda ikke skrevet under på den eller ordnet stillingsbeskrivelse selv om jeg har bedt om dette hver dag nesten i over en måned. Hvis jeg ikke gjør NØYAKTIG slik han ber meg om eller ikke klarer å finne noe han vil ha så klikker han på meg i vinkel. Skriker, syter, sier jeg skal finne det og skjeller meg ut om jeg prøver å foreslå å lete et annet sted. Prøver jeg å ta opp dette med han (han er jo tross alt svært oppegående), så sier han at jeg bare tar meg for nær av ting. I forrige uke sa han at det var min skyld at livet hans ble ødelagt da jeg ikke kunne finne en ting. Assistentene han har ellers sier opp i et kjør og jeg må jobbe masse overtid pga dette. Sier jeg nei til å jobbe (jeg har jo tross alt et liv) begynner han å mase om at jeg kan jo besøke venner en annen gang, det gjør ikke noe om hunden ikke blir luftet eller at jeg ikke får feiret årsdagen med kjæresten. Alle hans behov skal jeg ta meg av, mens han ikke engeng kan vise meg normal høflighet enda jeg gjør ALT for han. Jeg får ikke lønnen jeg har krav på i januar og må vente til februar pga at han ikke har skrevet disse papirene, enda jeg har sagt at jeg har krav på det. Jeg begynner å jobbe igjen etter ferien 5 januar, og vet jeg må jobbe overtid helt ubeskrivelig mye. Jeg vet ikke om jeg orker å ha det sånn, jeg gruer meg til å gå på jobb. Kan jeg gå på dagen? Siden jeg ikke har kontrakt? Hva er mine rettigheter? Må jeg finne meg i å bli behandlet slik? Setter pris på svar! Mvh kvinne på 25
KaDust Skrevet 25. desember 2010 #2 Skrevet 25. desember 2010 Uten kontrakt som sier annet, kan du gå på dagen. Hvertfall det jeg gjorde da jeg hadde det på samme måte.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. desember 2010 #3 Skrevet 25. desember 2010 En person som er så rotete og uansvarlig at han ikke en gang klarer å få lønnen din rett, hva tror du skjer dersom du går på dagen? Kan du ikke si fra til han en gang til at denne situasjonen er uholdbar, både pga manglende lønn, manglende kontrakt, og manglende stillingsbeskrivelse at hvis dette ikke er på plass innen 31. januar så blir dette din siste arbeidsdag? Siden dere ikke har skrevet kontrakt har du 1 måneds oppsigelse i henhold til arbeidsmiljøloven.
kulu-kulu Skrevet 25. desember 2010 #4 Skrevet 25. desember 2010 Du kan gå på dagen, men da er det ikke sikkert han betaler deg for det du har jobbet... Men dette er jo ikke et arbeidsforhold , begynner mer å ligne på et "slaveri-forhold"
Gjest Cho Skrevet 25. desember 2010 #5 Skrevet 25. desember 2010 Siden dere ikke har skrevet kontrakt har du 1 måneds oppsigelse i henhold til arbeidsmiljøloven. Jeg bare lurer; hvordan kan noen holdes til en oppsigelse når det ikke foreligger kontrakt? Da kan jo ikke arbeidsforholdet bevises like enkelt..
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2010 #6 Skrevet 26. desember 2010 Jeg bare lurer; hvordan kan noen holdes til en oppsigelse når det ikke foreligger kontrakt? Da kan jo ikke arbeidsforholdet bevises like enkelt.. Snu litt på flisen: hvis arbeidsgiver nekter å skrive kontrakt og to måneder senere ber deg pakke sakene dine og gå og ikke komme igjen, er det ikke da greit at det finnes oppsigelsestid? I trådstarters tilfelle ville jeg ikke gått ene og alene fordi han ikke har sørget for lønnen. Derfor ville jeg vært superformell, sagt opp skriftlig med 1 måneds frist og sørget for at denne ble postlagt før utgangen av desember, med henvisning til arbeidsmiljøloven. Da har han ingenting å fare med og hun kan siden hen gå til rettslige skritt for å få lønnen sin hvis han prøver seg.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #7 Skrevet 26. desember 2010 Må bare si at jeg føler med deg. Bortsett fra at denne personen bor langt ifra byen så beskriver du en jeg har jobbet hos. Også der slutter assistentene i fleng og flere ganger i året utlyses det stilling hos denne personen og jeg vet at den kommunale omsorgstjenesten er veldig glade for å ikke ha personen under sitt ansvar (annet enn ved helt spesielle tilfeller). Jeg stiller meg veldig kritisk til det selskapet som står bak. Tanken er god men de burde tatt grep og gjort noe med det. Ring selskapet/firmaet og snakk med de. Det er på tide de begynner å rydde opp i rekkene av klienter som bruker sin "ulykke" til å ødelegge andre. Husker jeg fikk varsel om forlenget prøvetid pga jeg luftet muligheten for å bytte et par vakter mtp at jeg skulle på riksen på utredning for barnløshet. Han tillot ikke bytting så da sa jeg at jeg kunne lev sykemld i stede. Og så klagde han på at jeg kom for sent hver dag...noe jeg ikke gjorde, men han mente jeg måtte forstå alvoret hvis jeg kom en halv time for sent,-da kom han ikke på do og det kunne han dø av (en halv time?? og enda jeg aldri var for sen)
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #8 Skrevet 26. desember 2010 Er det noen som vet noe om hvilke rettigheter jeg har og om det er noe man skal finne seg i å bli behandlet slik når man jobber så tett? Er det noen flere som har erfaringer? Takker veldig for svarene så langt! TS
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2010 #9 Skrevet 26. desember 2010 Jeg ser at jeg henviste til arbeidsmiljøloven tidligere. Det var feil. Arbeidsmiljølovens § 1-5. Arbeid i arbeidstakers og arbeidsgivers hjem (...) (2) Departementet kan gi forskrift om at lovens regler helt eller delvis skal gjelde for arbeidstaker som utfører husarbeid, tilsyn eller pleie i arbeidsgivers hjem. (3) I forskrift etter denne paragraf kan det fastsettes særregler. Så hva sier forskrifteForskrift om husarbeid, tilsyn og pleie i privat arbeidsgivers hjem eller hushold § 2. Skriftlig arbeidsavtale Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale. Avtalen skal foreligge senest samtidig med at arbeidsforholdet starter. Arbeidsavtalen skal minst inneholde: a) Hvem som er parter i avtalen. b) Tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse, og forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig. c) Opplysninger om hvor arbeidet skal utføres, herunder hvilke deler av arbeidsgivers hjem arbeidstaker kan disponere, eventuelt benytte utenfor arbeidstid. d) Beskrivelse av arbeidet som skal utføres. e) Normal daglig og ukentlig arbeidstid. f) Rettigheter til ferie og feriepenger, jf. ferieloven. g) Lønn, overtidsgodtgjøring, godtgjøring for eventuell omsorgsvakt, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling, eventuelle tillegg som ikke inngår i lønnen, f.eks. kost, losji, bruk av telefon, utgifter til hjemreise mv. h) Oppsigelsesfrist. Endringer i arbeidsforholdet skal gjenspeiles i arbeidsavtalen senest samtidig med at endringen trer i kraft. Jeg anbefaler deg forøvrig å lese resten av forskriften da det er mange forhold som din arbeidsgiver bryter helt systematisk. Jeg vil likevel fremheve et par paragrafer til: § 8. Lønn Lønnsutbetaling må finne sted minst en gang i måneden. Trekk i lønn og feriepenger kan kun gjøres i tråd med arbeidsmiljøloven § 14-15 andre og tredje ledd. § 9. Oppsigelse Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold. Oppsigelse skal skje skriftlig. Dersom arbeidstaker krever det skal arbeidsgiver skriftlig oppgi de omstendigheter som påberopes som grunn for oppsigelsen. Avtalen kan sies opp av begge parter med en frist på minst 14 dager. Oppsigelsesfristen løper fra og med den dagen oppsigelsen kommer frem til den annen part. Her ville jeg satt meg ned og forfattet en oppsigelse med en gang med henvisning til denne forskriften og sørget for at den ble postlagt i morgen den dag - da blir det litt i overkant av en uke i januar du må arbeide! Eller: § 10. Avskjed Arbeidsgiver og arbeidstaker kan heve arbeidsavtalen med øyeblikkelig virkning dersom den annen part har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av avtalen. Jeg ville hevdet det siste, skrevet et brev der jeg hadde henvist til at manglende kontrakt, hensynsløs opptreden, manglende utbetaling av lønn og tydelig kommunikasjonssvikt er alle forhold som tilsier at dere ikke kan arbeide sammen i fremtiden. Subsidiert vil du hevde 14 dagers oppsigelsesfrist.
Gjest Cho Skrevet 26. desember 2010 #10 Skrevet 26. desember 2010 Snu litt på flisen: hvis arbeidsgiver nekter å skrive kontrakt og to måneder senere ber deg pakke sakene dine og gå og ikke komme igjen, er det ikke da greit at det finnes oppsigelsestid? Jo selvfølgelig, men nå var det ikke sånn jeg mente det. Jeg hadde en jobb for noen år siden, og der fikk jeg ikke kontrakt. Etter en uke fikk jeg sparken på dagen fordi de "hadde for mange folk", og derfor lurer jeg: hvordan kunne jeg bevist at jeg faktisk hadde jobbet der, og rett på oppsigelsestid, når det ikke forelå en kontrakt? Jeg lurer helt seriøst.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2010 #11 Skrevet 26. desember 2010 Jo selvfølgelig, men nå var det ikke sånn jeg mente det. Jeg hadde en jobb for noen år siden, og der fikk jeg ikke kontrakt. Etter en uke fikk jeg sparken på dagen fordi de "hadde for mange folk", og derfor lurer jeg: hvordan kunne jeg bevist at jeg faktisk hadde jobbet der, og rett på oppsigelsestid, når det ikke forelå en kontrakt? Jeg lurer helt seriøst. Jeg har opplevd det samme. Jeg hadde riktignok oppdrag gjennom NAV. Nei det er vanskelig å bevise et arbeidsforhold der det ikke har vært lønnsutbetaling. Derfor er det viktig å holde sine avtaler skriftlig. Det er f.eks. ikke helt uvanlig å få et tilbud om jobb skriftlig.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #12 Skrevet 27. desember 2010 Høres ikke veldig gøy ut å jobbe slik...
sauen87 Skrevet 28. desember 2010 #13 Skrevet 28. desember 2010 Du kan IKKE gå på dagen. Etter arbeidsmiljøloven er oppsigelsestid 1 mnd dersom ikke annet er bestemt i kontrakt. Siden du tidligere har hatt lønnsutbetalinger kan arbeidsgiver med dette bevise at du har arbeidet der. I verste fall kan du få erstatningskrav mot deg for å gå på dagen. Om du ønsker å si opp, prøv å få levert skriftlig oppsigelse før nyttår. Oppsigelse regnes fra månedsskifte dersom ikke annet er bestemt av arbeidskontrakt, og venter du til 5 januar med å levere oppsigelse gjelder den ikke fra før 1. februar, og din siste arbeidsdag blir da 28. februar. Lykke til :-)
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2010 #14 Skrevet 28. desember 2010 Du kan IKKE gå på dagen. Etter arbeidsmiljøloven er oppsigelsestid 1 mnd dersom ikke annet er bestemt i kontrakt. Siden du tidligere har hatt lønnsutbetalinger kan arbeidsgiver med dette bevise at du har arbeidet der. I verste fall kan du få erstatningskrav mot deg for å gå på dagen. Om du ønsker å si opp, prøv å få levert skriftlig oppsigelse før nyttår. Oppsigelse regnes fra månedsskifte dersom ikke annet er bestemt av arbeidskontrakt, og venter du til 5 januar med å levere oppsigelse gjelder den ikke fra før 1. februar, og din siste arbeidsdag blir da 28. februar. Lykke til :-) Les arbeidsmiljølovens §1.5 og resten av tråden.
Pingting Skrevet 29. desember 2010 #15 Skrevet 29. desember 2010 hvordan kunne jeg bevist at jeg faktisk hadde jobbet der, og rett på oppsigelsestid, når det ikke forelå en kontrakt? Jeg lurer helt seriøst. Det er vel ofte en ganske problematisk, om ikke helt håpløs situasjon. Har man fått lønn, så er lønnslipper eller kontoutskrit et relativt greit bevis, vil jeg tro. Ellers er skriftlig jobbtilbud som Blondie65 nevner en grei indikasjon, ellers kan jeg tenke meg at timelister - hvis man har det - også kan bidra. Ellers er det dritvanskelig. TS: du har fått masse nyttig info av Blondie65, jeg synes det høres fornuftig ut å følge hennes forslag med henvisning til § 9 eller 10. En skriftlig oppsigelse gjort etter reglene kan antagelig spare deg for en utrolig masse bryderier med å få lønn du har krav på o.l. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå