AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #1 Skrevet 25. desember 2010 For ikke så lenge siden fikk jeg nye naboer, blant annet ei jente på 8 år. Tok ikke lang tid før hun kom over til meg og hun prater og prater. Så jeg kan vel si at jeg har fått henne som venn. Hun liker og sitte å snakke med meg eller bli med på tur med babyen. Men hun sier så mye merkelig som jeg reagerer på. En gang så hun et bilde på veggen min og spurte hvem det var. Jeg sa at det var min søster så jeg spurte bare om hun hadde noen søsken. Hun sa hun hadde en søster, men som var død. Hun ble veldig lei seg da og fortalte at hun ble brutalt drept med kniv. Jeg snakket litt med foreldrene og jeg lurte på om hun henne og søstra var nære, men de spurte meg hva jeg snakket om. Hun har ingen søster. Og sånn går det, hun forteller meg helt ekstreme ting. Noen ganger kommer hun til meg og sier at foreldrene krangler og hun har sagt at hun er redd faren skal drepe henne. Altså, hun er 8 år og sitter å prater om drap. Jeg trodde ikke en gang en 8-åringe kunne fortelle om slike ting så detaljert en gang. I natt ringte hun meg plutselig og gråt på telefonen og sa hun var redd og så la hun på. Jeg tenkte ikke mer på det og tenkte at hun kanskje var mørkeredd bare. I dag fikk jeg ny telefon. Hun hylskriker og sier at faren har drept mora og at han står der med motorsag og skal kutte henne opp i en million biter. Ble jo selv ganske redd. Så hører jeg en bil og ser at det er foreldrene som kommer hjem. Da var hun på tråden fortsatt så jeg spurte om hun var sikker på at faren var hos henne og det var hun. Men hvordan er det mulig når de satt i bilen ute? Det er det jo ikke så det må jo vært løgn. Så hva er det egentlig som skjer? Er hun gal, eller er det foreldrene eller noe? Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg vet jo at barn kan fantasere, men dette synes jeg er helt ekstremt. Prøvde å snakke med foreldrene i forige uke om jeg var litt bekymret for henne, men de bare avfeide det og sa at jeg har ingen grunn til bekymring så jeg vet nå heller ikke om jeg burde si i fra til foreldrene om dette eller kontakte andre. Blir jo redd her. Nå har de forresten dratt bort og da hørte jeg dem uttafor og at faren og henne tullet og tøyset bort til bilen. Da var liksom alt normalt. Ville hun gjort det om de var slem med henne?
Betty2 Skrevet 26. desember 2010 #2 Skrevet 26. desember 2010 Oi, dette hørtes jo nesten litt ekstremt ut. noe av det hun sier kan jo åpenbart ikke stemme (det med at faren har drept moren og nå står med motorsag og skal kutte henne i 1 million biter) siden du har sett foreldrenen (vergene) selv. men det virker jo som om dette barnet har et problem, kan ikke huske at noen av mine søsken, naboer eller venninners små søsken pratet om drap og slikt da de var på den alderen. :S Har du fortalt foreldrene at hun ringrer til deg på natten og forteller deg slike historier? kan jo være at jenta hadde hatt godt av en psykolog eller noe slikt.
nutshell Skrevet 26. desember 2010 #3 Skrevet 26. desember 2010 Det kan jo være så enkelt at hun har sett en skrekkfilm, og for så små barn kan det sikkert ha slike ettervirkninger. I aller verste fall kan det være vold mellom far og mor, at hun har hørt trusler om at far skal drepe mor (uten at jeg trekker noen som helst konklusjon om det). Jeg tror jeg ville ha prøvd å snakke med foreldrene igjen, og spurt hvorfor de mener det ikke er grunn til bekymring. Virker litt rart at de bare avfeier det sånn, men de kjenner jo tross alt jenta mye bedre enn deg. Jenta har tydeligvis fått tillit til deg, og jeg ville nok prøvd å spørre henne forsiktig hvor disse tankene kommer fra og hvorfor hun er redd. Legg merke til hvordan familien er sammen, og HVIS du skulle få mistanke om at det er snakk om vold går det an å ringe barnevernet og spørre om råd uten å nevne navn på familien. 1
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2010 #4 Skrevet 26. desember 2010 syns du bør ringe barnevernet å mld det inn.det er jo mangen som flytter rundt av ulike årsaker og det kan vere reaksjoner på opplevelser,filmer eller prat,nyheter ol.jenta trenger nok litt hjelp uansett. kansje ho er mye aleine?..snakk med barnevernet du,og veldig fint at du er ein voksen ho kan snakke med.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2010 #5 Skrevet 26. desember 2010 Hm... Jeg ville spurt ut jenta mer rundt dette jeg. Og sagt at det hun sier er så alvorlig at du ikke kan holde på dette alene. Føler du deg så fortrolig med at hun farer med usannhet ville jeg tatt det opp med foreldrene. Føler du det ligger noe mer bak ville jeg ringt inn en bekymringsmelding til barnevernet i kommunen.
katt1 Skrevet 26. desember 2010 #6 Skrevet 26. desember 2010 Ja,her er det noe som er riv ruskende galt. Her må du ta en prat med mor og far.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå