Gjest caramiacaramella Skrevet 25. desember 2010 #1 Skrevet 25. desember 2010 Jeg reagerte på noe da vi hadde besøk på julaften. Mamma hadde tilbrakt hele dagen med å forberede mat til selskapet, og sa at vi kunne sette oss til bords, for nå var maten straks klar. Vi setter oss, og hun begynner å sette maten på bordet. Vi begynte å skrelle poteter og slikt mens hun svinset rundt og ordnet med det siste av maten. Jeg er vant til at man venter til alle har satt seg før man begynner å spise, men vi begynner gjerne å skrelle poteter før dette. Men gjestene begynte rett og slett å forsyne seg av maten mens mamma fortsatt holdt på på kjøkkenet, og så begynte de å spise! Jeg ble overrasket og syntes rett og slett det var litt frekt. Mamma hadde jo faktisk tilbrakt hele dagen med å lage maten, og da kan man jo iallfall vente til hun og har satt seg før man begynner på maten? Nå var jo ikke dette et veldig fancy selskap, vi kjenner jo hverandre ganske godt, men for meg er det normal høflighet at man venter med å spise til alle har satt seg til bords. Er det helt normalt å begynne å spise selv om "kokken" ikke har satt seg enda? Eller var dette rett og slett litt frekt av gjestene?
Fanta Exotic Skrevet 25. desember 2010 #2 Skrevet 25. desember 2010 De gangene jeg har feiret hos mormor (og hun har vært kokk) har hun egentlig aldri fått satt seg ordentlig. Hun har reist seg med jevne mellomrom hele tiden (for å ta vekk tomme flasker, tømme potetskrellskåler, fylt opp tallerkene osv. veldig sånn stressa type, som ikke klarer å sitte stille). Hvis jeg hadde vært i et selskap, og jeg hadde sett folk hadde begynt å skrelle poteter, så hadde jeg tatt det som et klartsignal til å forsyne seg.. Men å begynne å spise gjør jeg aldri før jeg ser noen andre gjør det.. 1
Gjest Sobril Skrevet 25. desember 2010 #3 Skrevet 25. desember 2010 (endret) den skrevne regel er vel at alle kan begynne og spise med det samme maten er servert - så lenge maten er varm? Dessert skal man vente med til alle har fått. Og så kan man jo diskutere hvorvidt de BURDE ha ventet, men normal folkeskikk i dag er sjelden vare. Og de fleste klarer ikke å tenke sjæl. Endret 25. desember 2010 av Sobril
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 25. desember 2010 #4 Skrevet 25. desember 2010 Enig med Sobril! Det eneste unntaket er hvis det har blitt enighet om å vente til alle har satt seg.
Fanta Exotic Skrevet 25. desember 2010 #5 Skrevet 25. desember 2010 den skrevne regel er vel at alle kan begynne og spise med det samme maten er servert - så lenge maten er varm? Dessert skal man vente med til alle har fått. Stemmer det! Det lærte jeg jo barneskolen også... Lærte også at det er OK å spise desserten med engang hvis det er iskrem, fordi den kan smelte..
Gjest Sobril Skrevet 25. desember 2010 #6 Skrevet 25. desember 2010 (endret) Stemmer det! Det lærte jeg jo barneskolen også... Lærte også at det er OK å spise desserten med engang hvis det er iskrem, fordi den kan smelte.. Jeg bryr meg ikke, men hjemme var vi veeeeldig nøye på det der med desserten da jeg var liten. Det er helt tydelig at andre ikke lærer det, for jeg har holdt på å "sympati-begynne-med-det-samme" med venninner og kjærester jeg har hatt med hjem på middag opp gjennom. Syntes det var så flaut at min familie var så "up-tight" på et vis, siden tilsynelatende ingen andre brydde seg. Husker hos en kjæreste jeg hadde i mange år - der pleide mora å servere desserten mens middagstallerkner fremdeles stod på bordet, og noen fremdeles holdt på med middagen. Vet ikke jeg. Skal jo ikke være formelt når man er hjemme heller, men jeg synes også det er rart at ingen lærer vanlig "folkeskikk". Man må gjerne leve uformelt som en subb, men samtidig ha evnen til å spise sammen med kongen om man må Endret 25. desember 2010 av Sobril
fink Skrevet 25. desember 2010 #7 Skrevet 25. desember 2010 Pleier å begynne når jeg får signaler fra verten om at det er lov å forsyne seg, enten det er et "versågod" eller det er at de begynner å sende rundt grønnsakene, ribbefatet osv.
Gjest Willie Skrevet 25. desember 2010 #8 Skrevet 25. desember 2010 For meg hørtes det uhøflig ut å begynne å skrelle poteter. Jeg er vant til at ingen rører maten før alt står på bordet og verten sier ifra. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #9 Skrevet 25. desember 2010 Når det er varm mat er det vanlig at en kan begynne å spise når en har fått maten på tallerkenen, og som vertskap hadde jeg ikke villet at gjestene skulle spise lunka eller kald mat bare fordi jeg hadde dårlig logistikk på kjøkkenet. Men en løsning hadde kanskje vært at noen flere tilbød seg å hjelpe til med å servere, slik at mor ikke blir stående på kjøkkenet under halve middagen.
Gjest brutal_mann Skrevet 25. desember 2010 #10 Skrevet 25. desember 2010 I min verden venter en til en får beskjed. I praksis betyr det at kokken springer som en gal uansett, men en fikk i alle fall beskjed om å forsyne seg.
Gjest Sobril Skrevet 25. desember 2010 #11 Skrevet 25. desember 2010 I min verden venter en til en får beskjed. I praksis betyr det at kokken springer som en gal uansett, men en fikk i alle fall beskjed om å forsyne seg. Det var dét da. I middagsselskaper jeg har vært på opp gjennom har jeg sittet pent og ventet slik jeg har lært - jeg kommer tross alt fra et møblert hjem. Men folk oppfører seg som gribber stort sett overalt. Selv ungen har lært seg dette med å ikke begynne på desserten før alle har fått. Synes det er litt ålreit at hun lærer seg slik ting, men da hjelper det ikke akkurat at besteforeldrene på andre siden kaster seg over maten så snart den er servert. Hun blir forvirret, stakkars, og har ved flere ganger sagt i fra at "dere må vente til alle har fått" hvorpå hun bare blir ledd av
Wildy Skrevet 25. desember 2010 #12 Skrevet 25. desember 2010 Jeg synes det er frekt å begynne å forsyne seg før alle har satt seg. Men jeg synes også det er dårlig timing av verten om noe av maten står på bordet i ett kvarter før resten kommer.... Når vi er ferdig med middagen skal alt av kopper av, dessertskålene dekkes på og desserten settes fram. Men fortsatt er det ingen som forsyner seg før også verten har satt seg. Mulig jeg er gammeldags, men jeg er nå en gang oppdratt slik, og ser at jeg også har videreført det til ungene mine. Når vi er ferdige også med desserten hjelper alle til med å få koppene ut på kjøkkenet; en har "skylle-tjeneste" og får koppene inn i maskinen. Trykk på knappen, og kjøkkenentjenesten er ferdig.... 1
juliane Skrevet 25. desember 2010 #13 Skrevet 25. desember 2010 Jeg hadde bok blitt forvirra av at dere begynte å skrelle poteter, og tenkt at her var det fritt fram å forsyne seg. (Og kanskje sikkert tenkt at det var nå litt rart, but when in Rome...) 1
Gjest Pet Skrevet 25. desember 2010 #14 Skrevet 25. desember 2010 Jeg er ikke vandt til å få uskrelte poteter servert i selskap, så jeg hadde blitt sittende å vente på at potetskrelleren skulle dukke opp og begynne å skrelle. Gjestene skal da ikke sitte og skrelle poteter på julaften? 1
Gjesten Skrevet 25. desember 2010 #15 Skrevet 25. desember 2010 Jeg mener normal folkeskikk er å vente til alle har satt seg og verten har sagt "vær så god, forskyn dere". Men jeg ville da også mene at det var like frekt å begynne å forsyne seg og skrelle poteter. Det er kanskje mulig gjestene så dere forskyne dere, og dermed gikk ut fra at dere ikke pleide å vente? Sobril: Jeg har også hørt den regelen om at man kan begynne med varm mat, men jeg lurer på om det generelt sett gjelder på restauranter? At man vanligvis skal vente med å begynne til alle har fått maten sin på bordet, men med varmmat kan man begynne å spise med en gang den blir plassert foran deg?
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #16 Skrevet 25. desember 2010 Jeg mener normal folkeskikk er å vente til alle har satt seg og verten har sagt "vær så god, forskyn dere". Men jeg ville da også mene at det var like frekt å begynne å forsyne seg og skrelle poteter. Det er kanskje mulig gjestene så dere forskyne dere, og dermed gikk ut fra at dere ikke pleide å vente? Sobril: Jeg har også hørt den regelen om at man kan begynne med varm mat, men jeg lurer på om det generelt sett gjelder på restauranter? At man vanligvis skal vente med å begynne til alle har fått maten sin på bordet, men med varmmat kan man begynne å spise med en gang den blir plassert foran deg? Når verten har sagt "Vær så god, forsyn dere", kan en forsyne seg. Regelen med varmmåltider, kan en begynne og spise etterhvert som en tar maten på tallerkenen. MEn når det kommer til dessert er det anderledes. Er det et stort selskap med mange rundt bordet, skal en ikke begynne å spise, før det er syv stykk som har fått dessert.
Gjest Aria. Skrevet 25. desember 2010 #17 Skrevet 25. desember 2010 Hmm.. Nå vet ikke jeg hva spise-middag "reglene" sier, men vi venter alltid til alle har satt seg. Og i det minste til kokken selv har satt seg. Ville nok selv stusset over de andre som bare begynnte å spise før hun hadde satt seg. Men mulig de tenkte på potet-skrellingen som et GO signal Jeg lurer noen ganger litt på; om man skal vente med å spise til alle har forsynt seg? Jeg er vandt med dette, men er ofte steder hvor folk ikke gjør det, de forsyner seg og begynner å spise. Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #18 Skrevet 26. desember 2010 Hvis verten -altså din mamma hadde fått hjelp av dere andre til å dandere og sette maten på bordet så hadde også hun fått satt seg tidligere og hatt muligheten til å nyte litt av måltidet hun også. Hun har jo tross alt brukt lang tid på å lage middagen. Neste gang dere har selskap og det serveres mat synes jeg du og de andre familiemedlemmene skal hjelpe mor med dandering og servering. Jeg synes dere mangler folkeskikk hvis dere sitter på ræva mens mor må stå for all servering i tillegg til at hun har laget all maten. Lurer på om dere også sitter å ser på mens mor rydder av bordet etter middagen å venter på at hun skal dekke på til desserten? Forøvrig så hadde jeg også blitt forvirret å trodd at det var fritt fram for å spise hvis familien/ vertskapet hadde begynt å skrelle potetene. Jeg hadde nok ikke luktet at man kan skrelle potetene, men vente med å forsyne seg av det andre som står på bordet til verten har satt seg.
Gjest Lille-pus Skrevet 26. desember 2010 #19 Skrevet 26. desember 2010 (endret) Normal standard (i allefall i møblerte hjem) er/var å vente til alle (inkludert verten) har satt seg, og verten sier "Vær så god, forsyn dere". Den varme maten holder seg faktisk varm så lenge den ligger på fat/i sausenebb/i terrin/under lokk. Det er når den "deles opp", dvs. den enkelte gjest legger sin posjon på sin egen tallerken, at det fort kan bli lunkne saker av det. Tiden fra siste fat/bolle/sausenebb er båret til bordet og verten får satt seg, er i de fleste tilfelle den tiden det tar for verten å plukke av seg forkledet og gå tilbake til bordet. For meg er det dermed et klart signal på dårlig folkeskikk å kase seg over alt som blir båret til bordet med en gang det ankommer - og så er vi litt ulike på det området flere av oss Når hovedretten er ferdig så ryddes bordet fullstendig for hovedrettingredienser (inkludert salt- og pepperkverner/-bøsser, serietter o.l. eneste unntak er den enkletes dessert-bestikk, vannglass og dessertvinglass), og det dekkes til dessert som så serveres. Så kan vi ta forvirringen rundt rødvin-/øl-/hvitvin-/dessertvin- og vannglass senere Edit: Vedr. potetene så er det slik at delikatesspoteter (som gjerne er melne, typisk mandel) som mandel, ringerikspotet (bittesmå og knallgode) faktisk skal serveres med skallet på. Endret 26. desember 2010 av Lille-pus 2
Kosemose Skrevet 26. desember 2010 #20 Skrevet 26. desember 2010 Når vertssakapet sier "værsågod" begynner man å forskyne seg, og er det varmmat, begynner man å spise. Min mamma er en sånn en som nesten ikke sitter ned når hun har gjester, sikkert feil av henne, men sånn er hun nå engang. Så tror hun ville blitt lei seg hvis ingen hadde spist før hun hadde satt seg. Jeg kommer fra et høvelig møblert hjem, så føler ikke at vi er barbarer av den grunn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå