Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg er en jente på 15 år som har bestemt meg for å dra på utveksling andre året på videregående. Jeg er veldig usikker på hvilken organisasjon jeg skal velge, så derfor har jeg noen spørsmål :)

1 Hvilken organisasjon resite/reiser/ skal du reise med og hvorfor?

2 Har lest mange forskjellige summer når det kommer til hvor mye lommepenger man skal ha hver måned, så blir litt forvirret. Hvor mye anbefaller du?

3 Har lyst til å ta lappen fordi det virker som at det er mye billigere hvis man tar den i USA. Derfor lurer jeg på om noen har gjirt/ skal gjøre det og vet hva man må gjøre når man kommer tilbake til Norge for å få den godkjent når man blir 18.

4 For man raskere familie jo tidligere man søker?

5 Hvis man er den første som søker om å feks kommer til Texas, kommer man da først i køen for å få vertsfamilie der da?

Har egentlig flere spørsmål, men kommer ikke på de nå ;) Håper noen kan hjelpe meg med svar. =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noen år siden jeg reiste, men mye er sikkert det samme, så jeg svarer deg allikevel:-)

Jeg/foreldrene mine valgte Youth for Understanding (YFU) fordi vi hadde hørt mye positivt om dem og vi fikk et veldig godt inntrykk av dem da vi var vertsfamilie for en sommerelev året før jeg dro.

2 Har lest mange forskjellige summer når det kommer til hvor mye lommepenger man skal ha hver måned, så blir litt forvirret. Hvor mye anbefaller du?

Da jeg reiste anbefalte de ca 200 dollar i måneden, jeg fikk som regel ca 250 dollar (det varierte litt med valutakursen). I tillegg fikk jeg ekstra penger til vinterjakke, noe sportsutstyr, julegaver, kjoler til Homecoming og Prom og når det var samlinger med YFU.

3 Har lyst til å ta lappen fordi det virker som at det er mye billigere hvis man tar den i USA. Derfor lurer jeg på om noen har gjirt/ skal gjøre det og vet hva man må gjøre når man kommer tilbake til Norge for å få den godkjent når man blir 18.

Når man reiser med YFU har man ikke lov til å ta lappen (eller å kjøre bil), så det har jeg dessverre ikke erfaring med.

Jeg søkte ganske tidlig, men fikk ikke permanent familie før etter at jeg kom til USA. Jeg visste hvor jeg skulle, jeg fikk en "temporary placement", familien hadde forpliktet seg til å ha meg i inntil 8 uker. Heldigvis kom vi så godt overens at jeg fikk bli boende der hele året.

5 Hvis man er den første som søker om å feks kommer til Texas, kommer man da først i køen for å få vertsfamilie der da?

Det aner jeg ikke, for YFU opererer ikke med områdevalg. Jeg hadde sett for meg å havne i "midtvesten" eller kanskje på nord-øst kysten, men havnet helt sør-vest, i New Mexico. Det var helt uventet, men sett i etterkant er jeg kjempeglad for at jeg havnet der:-)

Skrevet

Jeg reiste med AFS. Mamma som hadde fått det anbefalt av en veninne. Veldig greit

2 Har lest mange forskjellige summer når det kommer til hvor mye lommepenger man skal ha hver måned, så blir litt forvirret. Hvor mye anbefaller du? Jeg hadde ikke noe fast månedsbeløp, men hos meg gikk det iallefall 1000kr i mnd på aktiviteter og slikt.

Tror man må være amerikansk statsborger for å ta lappen der, om ikke så må man iallefall kjøre opp på nytt i norge, og eventuelt ta teorien.

jeg søkte tidlig og var først i køen når de delte ut familier. Sånn foregår det iallefall gjennom AFS.

Skrevet

Jeg reiste med EF. Jeg var veldig fornøyd med året mitt, men fra EF sin side var det faktisk litt diverse kluss som skjedde. Men, nå er det lenge siden jeg var på utveksling, så mye kan ha skjedd siden da.

Vet ikke. Det er nok greit å ha litt mer penger enn du er vant med her hjemme, men det vil nok også avhenge litt av hvor du bor.

Jeg hadde også lyst til å ta lappen da jeg var der, og det var en av tingene jeg nevnte til EF som viktig for meg (vi kunne komme med ønsker om ting vi ville ha, f.eks. å ha mulighet til å ta lappen, at skolen hadde tilbud om et spesifikt fag el idrett osv)

Skolen jeg kom til hadde all kjøreopplæring om sommeren, altså før jeg kom dit. Det var mulig å ta opplæring på en annen skole, men pga ikke-eksisterende offentlig transport var det ikke mulig for meg å komme meg til og fra uten at vertsforeldrene mine hadde kjørt meg hver gang noe som ikke var praktisk mulig. Så, jeg fikk ikke tatt lappen dessverre.

Men, min svigerinne tok lappen i USA da hun var der på utveksling for 2 år siden. Da hun kom hjem var sertifikatet gyldig i 12 mnd og innen den tid måtte hun ta oppkjøring. Hvis hun ikke besto oppkjøring innen den tid måtte hun tatt alt på nytt (teori, glattkjøring, mørkekjøring osv)

Jeg søkte tidlig og fikk familie bare en ukes tid før jeg reiste.

Vet ikke. Med EF kunne vi mot å betale ekstra velge oss et område (mener at USA var delt inn i 4-6 områder, det var hvertfall så store områder bestående av mange stater at jeg ikke så vitsen i å velge). Hvordan kø-systemer fungerer vet jeg ikke. Mine vertsforeldre fortalte at de fikk gå gjennom flere søknader og valgte den studenten de følte at ville passe best inn hos dem. Så slik det var med EF den gangen var det hvertfall liten betydning når man hadde søkt. Dette er nok noe som varierer litt med tiden, og også mellom de ulike selskapene. Men nå har vel det ikke så mye å si når man får vertsfamilie, har det det da? Så lenge det er på plass innen man drar så er det mer enn godt nok.

Skrevet

jeg søkte tidlig og var først i køen når de delte ut familier. Sånn foregår det iallefall gjennom AFS.

Tor ikke dette stemmer. Jeg reiste også med AFS, søkte veldig tidlig, men fikk ikke tildelt familie før i 14dager før jeg reiste. Fikk i mai høre at jeg skulle til New Jersey, men endte opp i Virginia.

Sånn som jeg opplevde det med AFS kan du ønske deg til plasser, f.eks til varme strøk, eller plass med snø osv, evt plass med spesielle tilbud innenfor idrett, teater osv, men dette vil nok bare bli tatt hensyn til om de har ledig vertsfamilie i området.

Du kan kjøre opp i USA, og ja det er billigere og først kjøre opp i USA. Når du kommer til Norge må du da bare ta teori og oppkjøring igjen, om jeg ikke tar feil, så du slipper alle utgifter på blant annet kjøretimer og slikt. Problemet med å kjøre opp i USA er at skolen for det første må tilby kjøreopplæring, i tillegg må selskapet du reiser med tillate at du kjører opp. AFS tillater ikke kjøreopplæring.

Jeg hadde litt problemer med AFS som selskap. Alt gikk greit for seg før jeg reiste fra Norge, men jeg skulle ha en kontaktperson i USA, som jeg nesten aldri så noe til, vertsfamilien hadde blitt vertsfamilie på helt feil premisser, og derfor ble det et ganske anspent forhold der, jeg fikk reise uten å egentlig skulle få lov til å reise (Slet med spiseproblemer som var dokumentert. Har i senere til hørt at de fleste som også har blitt frisk fra spiseforstyrrelsene ikke får reise som utvekslingsstudent, men mine papir forsvant visst, og jeg fikk reise allikevel), Ble tilslutt sendt hjem pga spiseforstyrrelsene (Jeg ble for syk)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiste med EF fordi det var den mest kjente for meg og alle andre jeg kjente skulle reise med EF. Men det gikk ikke særlig bra så vil ikke anbefale dem.

Jeg skulle ha rund 300$ i måneden og det var helt greit.

De fleste utveksling organisasjonene anbefaler ikke å ta lappen i USA. Jeg gjorde det ikke og selv om det ble veldig dyrt for moren min er jeg glad at jeg fikk opplæring i Norge. I USA er opplæringen dårlig og en hver idiot kan få sertifikatet. Dessuten får de fleste lappen med automatgir der borte og da kan ikke du kjøre biler med gir i Norge.

Mest sannsynlig ja, men ikke alltid. En familie må jo velge deg først og så må noen sjekke at det er en okay plass å bo først. Men hvis det er EF du dealer med ikke regn med at de har "sjekket" det grundig. Jeg bodde midt uti nowhere Tennessee. Hved siden av en kirke, med super kristne vertforeldre.

Hos EF må du betale ekstra for å velge region. Jeg vet ikke med de andre, men man kan vanligvis ikke bestemme selv nøyaktig hvor en vil. Hos EF kunne man betale for å komme innenfor et hvis område... for eksempel: Sør. Da har man Texas innenfor der, men det er ikke den eneste mulige staten de kan tildele deg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er den første som søker om å feks kommer til Texas, kommer man da først i køen for å få vertsfamilie der da?

Verts familiene velger deg. De er ingen kø. De sier kan velge hvilket land de vil ha en fra, kjønn, hårfarge. De får se dokumenter med all info om deg.

Skrevet

Takk for alle svar!

Skrevet

Nå har det jo blitt noen direkte svar på spørsmålene til TS, så jeg har lyst til å dele litt mer generelt om min utvekslingsopplevelse med TS (og eventuelt andre som skal på eller vurderer å dra på utveksling).

Jeg tror de viktigste rådene jeg fikk før avreise var å være åpen for alt og ha så få forventninger som mulig. Jeg tror særlig det siste er vanskelig, det var det i alle fall for meg, selvsagt har man jo noen forventninger til noe så stort som å reise til et annet land for å bo hos fremmede mennesker og gå på skolen i nesten et år. Det er jo bare mennesklig, men min erfaring er faktisk at det er viktig å ha minst mulig forestillinger om hvordan det skal bli og forventninger til ting på forhånd. Mine forestillinger og forventninger ble absolutt ikke innfridd og jeg fikk skikkelig kultursjokk da jeg kom frem til USA. Det meste var så totalt annerledes enn jeg hadde forestilt meg.

Vertsfamilien min var ikke en rik familie med flott hus, nye biler som bodde i et pent villastrøk av typen man ofte ser på film eller TV. Det var en enslig dame i et lite, slitent hus i en småby i New Mexico, langt fra nord-østkysten eller midtvesten hvor jeg hadde sett for meg å havne. Hun hadde dårlig råd, men der det er hjerterom er det husrom og jeg hadde et kjempeflott år hos henne, til tross for at det var tøft til tider. Hun hadde stadig nieser og nevøer boende hos seg i kortere eller lengre perioder og jeg lærte virkelig mye om meg selv og hva jeg faktisk klarer.

Skolen var vel det eneste som var litt som på TV, med Cheerleaders, idrettsgutter og nerdegutter, de mest populære var (som på TV) flinke i alt. Det var skap i gangene, usunn mat i kantina, Football kamper hver fredag på høsten, Homecoming, Prom og Graduation. Jeg trivdes svært godt på skolen i USA, fikk masse nye venner og opplevde det å være utlending som utelukkende positivt - det gjorde at mange ville bli kjent med meg og kontaktet meg.

Jeg var også på drive-in kino, feiret Thanksgiving og Halloween, feiret jul på amerikansk vis og fikk oppleve en helt annen side av USA enn det vi får presentert på film og TV. Det var selvsagt opp og nedturer, men jeg vokste på det og lærte mye om meg selv som jeg føler jeg har hatt nytte av senere i livet - ikke så mye faglig, men som menneske.

• 4 uker senere...
Skrevet

Reiser med Explorius. Hørt mye positivt om de(dog er flere nåverende utvekslingsstudenter ganske misfornøyde), billig programavgift (andre summer som må plusses til) gratis Soft landing camp, og det siste og avgjørende; fadderelev i Afrika. I fjor da jeg søkte stod det oppgitt at deler av pengene jeg betaler inn til de går til en elev i Afrika. Altså ble jeg på en måte en fadder. Synes det var så flott, og gikk inn for å møte denne personen en gang. Nå står det da kun på hjemmesiden deres at de sponser en afrikansk elev med skolegang pr. Exploriuselev. Ble litt upersonlig, men liker tanken uansett.

Var på intervju hos både Explorius og Speak, begge med mamma tilstede. Hun likte best Explorius, nettopp fordi en måtte prate med områderepresentant minst en gang i mnd, og de skulle ikke bo lengre enn noen timer unna.

Aner ikke, drar jo også selv i år! Mamma har da kun planer om å gi meg 1500, men har ikke veldig lyst til å klage. Jeg får hvertfall noe, og hun betaler jo tross alt alt det andre.

Tremeningen min tok lappen under utvekslingsåret hennes i USA. Latterlig enkelt, elendig til å kjøre. Hun var så absolutt ikke klar for veien, så tok oppfølgingstimer hjemme i Norge. Tror du må dette uansett. Må undersøke dette selv ! )

Nei, ikke nødvendigvis, sa Explorius. Men, du er jo tidligere tilgjengelig, noe som vil si at de er tidligere ute med å finne vertsfamilie til deg.

Vet ikke.

Skrevet

* Så rotete ut (!!!), føler jeg må ordne litt. heh

Reiser med Explorius. Hørt mye positivt om de(dog er flere nåverende utvekslingsstudenter ganske misfornøyde), billig programavgift (andre summer som må plusses til) gratis Soft landing camp, og det siste og avgjørende; fadderelev i Afrika. Det stod i fjor at jeg som utvekslingsstudent ble fadder til en spesiell afrikansk elev. Deler av pengene jeg betalte inn til Explorius sponset en afrikansk elev med skolegang. Altså gikk jeg inn for å møte dette bestemte fadderbarnet. Vet ikke, men ser ikke ut som om du nå i år får vite hvem du sponser med denne betalingen og skolegangen.

Var på intervju hos både Explorius og Speak, begge med mamma tilstede. Hun likte best Explorius, nettopp fordi en måtte prate med områderepresentant minst en gang i mnd, og de skulle ikke bo lengre enn noen timer unna. Er så små detaljer som skal til før en vipper over på en av sidene! :-)

• 11 måneder senere...
Skrevet

Anbefales ikke å ta lappen i USA. Jeg tok min i USA, og det var bare styr. For det første er det ikke sikkert organisasjonen din tillater det, og for det andre er det ikke vits. Man lærer fint lite av å kjøre i USA - det er alt for enkelt! Man kjører med automat, og det å kjøre opp er som en lek. Kan ikke engang sammenlignes med Norge. Jeg kan ikke si noe om de reglene som kommer til å gjelde for deg, fordi de endrer seg. Mye. Det er stress å bytte inn. Bare IKKE gjør det! Bortkastet tid og penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...