Rakel Skrevet 25. desember 2010 #1 Skrevet 25. desember 2010 (endret) Dette er ikke spørsmål om å gjør forskjell sånn sett. Jeg synes ungene får altfor mye uansett, så driter i hva ting koster egentlig. Mye omtenksomhet som kan ligge i hjemmelagede gaver f.eks. (som jeg liker best å få) Det er mormor og morfar som er skilt, og går sammen om gavekjøp. Enklere og bedre! Dette året har mormor tatt på seg å kjøpe gavene, og morfar, som har liten trygd, skylder henne pengene. Han er veldig opptatt av at ting skal være likt og at det skal være skikkelig. Mormor kjøpte for nesten 600 kr til 6-åringen til min bror, mens min datter på 13 fikk for 300 kr. Min bror har 4 barn, og jeg 3. Jeg merker at jeg tenker på det, og synes det er vondt om hun har spart inn kniven på mine, og lar morfar betale i god tro. Dette er egentlig bare tull, jeg vet det, men uff... Lufter det litt her.. Endret 25. desember 2010 av Rakel
Rakel Skrevet 25. desember 2010 Forfatter #2 Skrevet 25. desember 2010 Det er noe rart med skriften her..? Får ikke opp smilefjesene, og funksjonene funker ikke.. Skulle redigere til fet skrift på noe, men gikk visst ikke.. Andre som har samme problem?
Knitcat Skrevet 25. desember 2010 #3 Skrevet 25. desember 2010 (endret) Jeg synes ikke at det er så nøye med beløpet. Fikk begge barn noe de ønsket seg? Da er de jo sikkert fornøyde. Er det du som har regnet ut prisen på gavene, eller er det barna selv? Jeg har flere barn. Jeg har ikke finregnet på det, men jeg tror ikke at vi har gitt dem gaver for nøyaktig samme beløp; de har alle fått noe de ønsket seg Endret 25. desember 2010 av Knitcat 1
Rakel Skrevet 25. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 25. desember 2010 Nei, jeg hadde ikke tenkt på prisen, hadde det ikke vært for at jeg var med når hun kjøpte noen av gavene. Jeg hjalp henne å finne mer klær til 6-åringen, fordi det "skulle være" 600 kr. Datteren min likte ikke luen som hun fikk, og prisen viste gjennom byttelappen. SHIT!!!! Skulle ønsket jeg ikke visste dette!
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #5 Skrevet 26. desember 2010 Skulle vært mer likt. Jeg syns også at det er litt rart at en jente på 6 får det dobbelte enn en jente på 13. Vanligvis er det vel de eldste som får de litt mer dyrere gavene hvis det blir gjort forskjell (selv om jeg ikke syns de burde være det). Fordi eldre barn er litt dyrere i drift.
Lillie Skrevet 26. desember 2010 #6 Skrevet 26. desember 2010 Jeg hadde nok reagert, ja. Synes det skulle vært mer likt. Mine foreldre og mannens foreldre gir akkurat samme beløp til alle sine barnebarn. Hadde min mor eller far valgt å gi mindre til mine barn enn til mine tantebarn hadde jeg tatt det opp med dem. Synes det blir urettferdig.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #7 Skrevet 27. desember 2010 Her opplever jeg det motsatte. Besteforeldre er så pinlig opptatt at det skal være likt til enhver tid. Et av deres barn trenger litt støtte økonomisk. Det kan de ikke være med på uten at alle deres barn får akkurat for samme summen. Det samme med barnebarn. Når du har en haug med barnebarn så blir fort 300 kr til ett en mye større sum fordi alle må få. Hadde vært enklere om de evnet å se utover dette. Nå snakker jeg utenom jul- og bursdagsgaver. Der gir de kun penger allikevel og samme sum til hver enkelt er enkelt.
afeio Skrevet 27. desember 2010 #8 Skrevet 27. desember 2010 Kan det hende at barna dine får mer av disse besteforeldrene gjennom året enn det dine brors barn får? Ellers syns jeg det virker litt rart.
Rakel Skrevet 27. desember 2010 Forfatter #9 Skrevet 27. desember 2010 (endret) Kan det hende at barna dine får mer av disse besteforeldrene gjennom året enn det dine brors barn får? Ellers syns jeg det virker litt rart. Nei, de får ikke mer. Besteforeldrene gir kun til bursdager, og mine har i hvert fall ikke fått noe mer. Jeg har nok av penger selv, så bryr meg heller ikke hvilken sum døtrene mine får. 100 eller 600..samme for meg. Men hvorfor kjøpte hun mindre til henne enn til alle de andre 5? Men jeg tror jeg bestemmer meg for å glemme dette, og skylder på et blaff av senil demens eller noe. hehe... Endret 27. desember 2010 av Rakel
Gjest Harriet Skrevet 28. desember 2010 #10 Skrevet 28. desember 2010 Jeg synes ikke at det er så nøye med beløpet. Fikk begge barn noe de ønsket seg? Da er de jo sikkert fornøyde. Er det du som har regnet ut prisen på gavene, eller er det barna selv? Jeg har flere barn. Jeg har ikke finregnet på det, men jeg tror ikke at vi har gitt dem gaver for nøyaktig samme beløp; de har alle fått noe de ønsket seg Så om en ønsker seg en dukke til 100 kroner og den andre en mobil til 2000 så synes du det er ok å gi dem det? Fordi de fikk jo akkurat hva de ønsket seg - prisen spiller mindre rolle?
Gjest Harriet Skrevet 28. desember 2010 #11 Skrevet 28. desember 2010 Her opplever jeg det motsatte. Besteforeldre er så pinlig opptatt at det skal være likt til enhver tid. Et av deres barn trenger litt støtte økonomisk. Det kan de ikke være med på uten at alle deres barn får akkurat for samme summen. Det samme med barnebarn. Når du har en haug med barnebarn så blir fort 300 kr til ett en mye større sum fordi alle må få. Hadde vært enklere om de evnet å se utover dette. Nå snakker jeg utenom jul- og bursdagsgaver. Der gir de kun penger allikevel og samme sum til hver enkelt er enkelt. Vet du hva? Du skal prise deg lykkelig for at de er så rettferdige - det vil gjøre faren for uvennskap og krangel mye mindre. Rettferdighetssans er en viktig egenskap som mange ser ut til å mangle idag..
Knitcat Skrevet 28. desember 2010 #12 Skrevet 28. desember 2010 Så om en ønsker seg en dukke til 100 kroner og den andre en mobil til 2000 så synes du det er ok å gi dem det? Fordi de fikk jo akkurat hva de ønsket seg - prisen spiller mindre rolle? Nå var det jo en forskjell på 300 kr, og TS skrev ikke noe i startinnlegget om at gavene var ikke ble godt mottatt, så ut i fra det synes jeg ikke at det spiller noen rolle. Om en 4-åring ønsker seg en dukke til 100 kr og 14-åringen ønsker seg en mobil til 2000, og begge blir fornøyde må det vel også være greit. Målet er jo å gi noe mottakeren blir glad for. Om det er kontinuerlig forskjellbehandling fra besteforeldrenes side er det en noe helt annen problemstilling. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå