Gå til innhold

Ting du ikke forstår

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det ting du ikke forstår/kan som de aller fleste forstår eller kan? F.eks og skru på en tv (noe de fleste kan tror jeg), altså helt vanlige ting.

Hva i såfall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ting du ikke forstår/kan som de aller fleste forstår eller kan? F.eks og skru på en tv (noe de fleste kan tror jeg), altså helt vanlige ting.

Hva i såfall?

Jeg kan ikke klokka. Jeg kan lese digitale klokker og jeg vet hvordan jeg skal uttrykke hva klokken er, men å lese av en "vanlig" klokke med visere har jeg aldri greid å lære meg.

Har lest at det er typisk for noen mennesker med Asperger syndrome men vet ikke hvorfor akkurat dette er problematisk for meg. Er ellers faglig sterk/over middels.

Skrevet

Matte =D

Suger i matte...5+5 er greit, 6+6...blir bare rot.

Skrevet

Litt mer komplisert matte. Jeg kan jo selvfølgelig plusse og gange osv. Men når man skal gjøre litt mer kompliserte greier er jeg ikke så veldig flink.

Algerbra however er et unntak, jeg faktisk ganske flink til det.

Skrevet

Regne, skrive (Jeg har jo lese og skrive vansker, så jeg er vel unnskyldt?) utale ord... ja, lista er lang.

Må også huske på å adde at jeg alltid må krangle litt med kjøleskapet. Er fast bestemt på at det går an å åpne det på motsatt side. Men pyttsann, Shit happens baby.

Skrevet (endret)

Har problemer med å skille mellom høyre og venstre. Når jeg kjører bil foretrekker jeg at folk peker ut retningen. Tror det er ganske vanlig...

Edit: jeg har også problemer med å uttale s-lyder :)

Endret av Bliss84
  • Liker 1
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Høyre og venstre her også.

Er dårlig i engelsk

Også rettskriving...

Er heller ikke spesielt flink til å uttale ord som " hælj" og "ælj" selvom det er sånn de fleste snakker her. Jeg klarer det bare ikke ;P Er vel kanskje l'en som er litt komplisert(?)...

++++++++

Skrevet

Jeg har dyskalkuli. Det er veldig få som vet at denne diagnosen finnes, og det gjør at de antar at jeg er lat og ubetenksom når jeg roter med tall.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig mye jeg ikke forstår. Jeg forstår ikke hvordan det kan komme bilde på tv-skjermen, lyd ut av radioen, hvordan man kan snakke i telefonen, for å nevne noe.

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår rett og slett ikke at folk som skal vaske seg og har dårlig tid, hopper i dusjen. Så vidt jeg kan se er dette en fryktelig risikabel ekstremsport, spesielt med glatt såpeskum på gulvet.

Husk at de fleste ulykker skjer i heimen! :opplyser:

• Liker 4
Skrevet

Har problemer med å skille mellom høyre og venstre. Når jeg kjører bil foretrekker jeg at folk peker ut retningen. Tror det er ganske vanlig...

Edit: jeg har også problemer med å uttale s-lyder :)

Høyre og venstre her også.

Er dårlig i engelsk

Også rettskriving...

Er heller ikke spesielt flink til å uttale ord som " hælj" og "ælj" selvom det er sånn de fleste snakker her. Jeg klarer det bare ikke ;P Er vel kanskje l'en som er litt komplisert(?)...

++++++++

Jeg må og tenke meg om for å skille høyre/venstre. Det går, men ikke automatisk. Har lest en plass at dette kan være et tegn på dysleksi. Jeg har aldri blitt utreda for dysleksi, men har av og til litt problemer med f.eks å lese teksten på gateskilt (kjører ikke selv, så det er jo ikke noe stort problem), av og til når jeg skriver (for hånd) bytter jeg litt om på bokstaver, og har av og til litt problemer med å lese. Er veldig glad i å lese så det har ikke hemma meg sånn sett. Har en mistamke om at jeg har en meget lett dysleksi. Broren min er dyslektiker, ikke så veldig ille angrepet, men dog. Sådet er ikke utenkelig at jeg har et lite snev jeg og.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg skjønner faktisk ikke alltid dører. Og det er litt pinlig.

Eller. Jeg skjønner hvordan døren fungerer, og dører jeg kjenner går veldig bra.

Men når jeg går imot en fremmed dør, så tenker jeg "herregud, svinger du utover eller innover? Trekk eller dytt? Helvete heller! Er du låst?" Og hvis jeg ikke klarer å samle tankene mine og puste rolig, så ender jeg opp med å prøve alt samtidig, litt sånn som man ser på film når personer har monstre etter seg, og prøver å åpne en låst dør..

Haha.

Skrevet (endret)

Eller. Jeg skjønner hvordan døren fungerer, og dører jeg kjenner går veldig bra.

Men når jeg går imot en fremmed dør, så tenker jeg "herregud, svinger du utover eller innover? Trekk eller dytt? Helvete heller! Er du låst?" Og hvis jeg ikke klarer å samle tankene mine og puste rolig, så ender jeg opp med å prøve alt samtidig, litt sånn som man ser på film når personer har monstre etter seg, og prøver å åpne en låst dør..

Haha.

:ler: Sånn er jeg også! Husker jeg skulle gå ut av bakgården hos kjæresten min, trykket på døråpnerknappen full av selvtillit og masjerte mot døra - så ble jeg usikker og snudde meg før jeg hadde tenkt meg om og utbrøt: "Hvordan virker den??" Kjæresten min holdt på å le seg i hjel. "Hvordan den virker? Det er en dør..."

Pinlig.

Endret av Airi
Skrevet

Haha.

Haha, sånn har alltid jeg også hatt det i forhold til dører, men så begynte jeg å sjekke om jeg kunne se dørhengslene. Hvis du kan se de så er det trekk :)

Jeg må også tenke meg nøye om ang. høyre og venstre. Av og til må jeg til og med kjenne etter hvilken hånd jeg skriver med.

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Til tross for at jeg elsker å fotografere, så skjønner jeg ikke mekanismen bak. Jeg synes det er utrolig fascinerende at man kan fange et øyeblikk av virkeligheten på den måten, å få det ut på papir eller hva det nå måtte være. Jeg har lest om hvordan det fungerer, og har fotobker som forklarer det, men jeg synes fortsatt det virker som magi.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke hvor stort universet egentlig er. Jeg forstår ikke hva som er utenfor denne jorden, og jeg har store problemer med å tenke meg til det også. Jeg ser dokumentarer om universet, melkeveien og alle galaksene, men jeg klarer ikke anta eller føle på den tanken liksom. Vanskelig å forklare :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Jeg må også tenke meg om for å klare høyre og venstre.

Dessuten er jeg dårlig på høytlesning. Det er egentlig veldig rart, for jeg har (så vidt jeg vet) ingen diagnose, og jeg leser uproblematisk inni meg, men når jeg skal lese høyt blir det altså mye krøll. Bytter om ord, hopper over ord, og ikke minst: legger til ord :sjenert:

Skrevet

Jeg har forresten en til som egentlig er litt flau.. Jeg blander bestandig agurk og gulrot :sjenert: Jeg vet jo selfølgelig hva forskjellen på de to er, men når jeg skal si det blander jeg nesten alltid de to sammen (slik at jeg på steder som BIT til stadighet ber om å få gulrot på baguetten min :fnise: )

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke svømme, og det synes jeg er ganske flaut. Det har å gjøre med at jeg ble tvunget ut i et dypt svømmebasseng da jeg var 6-7 år. Det sitter i enda. :sjenert: Men jeg skjønner altså ikke hvordan mennesker kan klare å holde seg flytende, med hodet over vannet. Jeg grøsser bare jeg tenker på det!

Ellers forstår jeg ikke hvordan SÅ mange mennesker kan være overbevist om at det finnes en gud av noe slag. Det er kanskje litt flåsete sagt, men det er altså et stort mysterium for meg.

Skrevet (endret)

Hva i såfall?

Så enkelt? Ingen dype ting altså.

Jeg er veldig teknisk til å være kvinne. Men menn er bedre enn meg i romfølelse generelt. Jeg har problemer med å se kubikkmeter uten å bruke målestokk og bruke tid på det.

Endret av Alvina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...