Gå til innhold

Julegaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det riktig å være litt småsur over å ha kjøpt gaver for 6-700 til onkelbarn for å få tilbake et deodorantsett?

Disse barna er småunger så det er foreldrene som har valgt gave til meg.

De er ikke akkurat fattige de jeg kjøpte til. Jeg har heller ikke vært gnien tidligere jul når jeg kjøper gaver.

Eller skal jeg tenke at det er tanken som teller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig synes jeg ikke det er noe å ta på vei for. Barn er vel de som har størst glede av julen uansett. :)

Og det kan jo hende de måtte skru inn budsjettet i år selv om de virker til å ha god nok råd.

Skrevet

Da kan du jo skru ned prisen på gaven fra deg til neste år, så blir det mer likt hvis du synes det er viktig. Jeg synes forøvrig 6-700 kr til et onkelbarn er temmelig mye, og det kan jo hende de hadde satt pris på at du ikke brukte så mye penger. Kanskje de føler seg litt presset av de dyre julegavene fra deg og prøver å hinte om et mer fornuftig nivå?

Skrevet

Da kan du jo skru ned prisen på gaven fra deg til neste år, så blir det mer likt hvis du synes det er viktig. Jeg synes forøvrig 6-700 kr til et onkelbarn er temmelig mye, og det kan jo hende de hadde satt pris på at du ikke brukte så mye penger. Kanskje de føler seg litt presset av de dyre julegavene fra deg og prøver å hinte om et mer fornuftig nivå?

TS har sikkert mer enn et onkelbarn.

Skrevet (endret)

Ja, har to :)

Er jo umulig å kjøpe noe som ikke koster 2-300 pr. unge hvis man ikke skal være altfor kjip å gi noe som ikke blir brukt.

Er jo dyrere å kjøpe noe til unger enn voksne har jeg funnet ut.

var vel også ikke noe motstand fra søster da jeg ringte å ba om hint, lurte på hva de ønsket seg.

Godt poeng å gi noe billigere neste år, å kanskje ta det som et hint til neste år.

Ikke sikkert hun ville si det direkte, men uttrykk for passiv aggresive tendenser.

Endret av Glamann
Skrevet

Da ungene blir litt større begynner de og lage gavene selv,da får du bare slutte og gi de noe.

Skrevet

Da Katt1 er jeg snart gammel nok til å starte på nytt med å gi figurer i trolldeig og pyntede dassruller i gave ;) hehe :)

Skrevet

Hehehe, såååå søøøt :D

Skrevet

Med mindre dere har avtalt beløp på forhånd, synes jeg ikke dette er noe å bli sur over. Foreldrene kan jo ikke vite hvor mye du har kjøpt for?

• Liker 1
Skrevet

Jeg sitter litt på andre siden når det gjelder dette med beløp på julegaver og gaver generelt.

I et rundt år tidligere i høst ga jeg noe hjemmelaget til jubilanten. Hun ble kjempeglad for hun hadde ønsket seg nettopp dette, og visste at det kostet mye om hun skulle kjøpe det selv. Men andre kom med kommentarer om at jeg burde da ha gitt noe mer kostbart :kjefte: Faktisk kostet dette meg mer enn de selv hadde gitt i gave bare for materialene, samtidig hadde jeg brukt en 50-60 timer på å gjøre den ferdig. Og den var fullstendig unik. Men folk setter ikke pris på slike ting. Godt jubilanten gjorde det ;)

Samme var det med julegaver. Jeg har brukt hele året på å lage julegaver til alle, noe som passer akkurat dem. Og enkelte lurer på hvorfor de ikke får mer :tristbla:

Skrevet

Neimmen? Jeg trodde du kjøpte gaver til onkelbarna dine for å gjøre dem glade, ikke for at foreldrene deres skulle betale deg tilbake i gaver i tilsvarende verdi?

Giverglede er visst et ukjent ord om dagen. Skal man bare bytte "penger/verdier" til jul, så kan vel heller alle bare kjøpe gaver til seg selv. Så klart det er lov å føle skuffethet over en gave, men å sammenlikne den med det man selv ga blir litt feil, kanskje.

Skrevet

Du får igjen når du selv får barn ;)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg tror det er litt uglesett å sammenligne pris, værtfall når det kommer til familieforhold som dette. Julegaver er jo noe som er mest gøyalt for barna. Gaver fra voksne, til voksne, stiller i en litt annen klasse hvor man tar hensyn til flere ting enn bare pris. Noen ganger kjøper voksne gaver bare for å si "ja, det er bare en liten ting, men jeg ville vise at jeg er glad i deg."

Allikevel skal jeg innrømme at et deodorantsett er noe av det kjipeste å få til jul.. Men siden dette er voksne mennesker, kanskje du kan ta en liten julegavesamtale med dem? Det er vanlig i mine kretser å avklare litt rundt gavene, både i prisklasse og i tema på gaven :)

Skrevet

ga du noe gave til foreldrene da?

i år var det veldig mange som ga dyre gaver til ungen min, og ingenting (eller små billig ting) til meg. Hvorfor skal de forvente å få dyre gaver fra meg?

Skrevet

Jeg kjøper alltid for mer til mine tantebarn enn det jeg får igjen. Kanskje ikke 600 kr pr barn og sånn da, men forventer absolutt ikke samme verdi tilbake

Skrevet

Du får igjen når du selv får barn ;)

Unøvendig svart. å anta at alle vil ha unge er bare idioti

Skrevet (endret)

Hadde du forventet å få en gave til 6-700? Eller til halve prisen? Neste gang får du oppgi beløp + ønskeliste. Fikk du forresten gave av foreldrene deres?

Endret av Jade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...