Gå til innhold

Juletre i tre eller plast?

AnonymBruker

33 stemmer

1. 1. Har du ekte juletre eller har du kunstig?

• Vi har ekte
      20
    • Vi har kunstig
      11
    • Vi har ikke juletre
      2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I år har vi ekte juletre, som vi fanga sjøl :)

Elsker lukta av granbar, får skikkelig julestemning av det :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har plast. Har hatt det de siste tre årene. Opprinnelig grunn var at mannen er allergisk mot ekte, men jammen er det deilig å slippe barnåler, lukten (som jeg ikke liker) og stresset med å fjerne det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstig. Av miljøvennlige årsaker + diverse andre latskap-grunner (orker virkelig ikke støvsuge opp alle de granbarene hundre ganger dagen, ps: jeg har støv på hjernen og tåler ikke at ting ligger på gulvet) :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunstig. Av miljøvennlige årsaker + diverse andre latskap-grunner (orker virkelig ikke støvsuge opp alle de granbarene hundre ganger dagen, ps: jeg har støv på hjernen og tåler ikke at ting ligger på gulvet) :gjeiper:

Hva er miljøvennlig med å ha kunstig tre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er miljøvennlig med å ha kunstig tre???

Skal jeg være ærlig så er jeg ikke sikker på om det virkelig er mer miljøvennlig eller ikke :gjeiper: Jeg har bare hørt at siden grana blir transportert fra Danmark og slipper ut mye klimagasser på den turen, bør grana heller stå plantet i skogen å produsere oksygen. Dessuten så har man jo et plasttre i mangfoldige år framover, istedet for å hogge et nytt tre hver jul.

Men som sagt... det er bare noe jeg har hørt, og aner ikke om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøvennlig? Vet du hvor mye resursser som skal til for å lage et plasttre? Alle de giftige kjemikalene som brukes i prosessen ved å lage plast? Fargestoffene? Strømmen som brukes? Skyllevannet som blir forurenset? Og vet du at plastikk typisk brukt i plasttre ikke kan brytes ned i naturen før etter 400-1000år? Vet du om plastikken inneholder PVC? Da kan det føre til nedsatt immunforsvar og kreft. Hva vet du om fabrikken det ble laget i? Hvordan er miljøforholdene? Hvilke farlige kjemikalier blir arbeiderne utsatt for?

Sorry.. Har akkurat tatt et fag innen bærekraftig design, og "miljøvennlig" er et svært omfattende begrep som i min mening ikke kan brukes om akkurat plastjuletre! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg det ;) takk for oppklaring. Som jeg sa over, jeg har ikke peiling. Det var bare min første oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøvennlig or not; vi har plæstikk fæntæstikk. Orker ikke det styret barnåler fram til sommer'n *bedaglig anlagt ja*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre fra egen skog, hogget selv og båret hjem selv. Treet havner tilbake i samme skog igjen via komposteringsystemet vårt.

Ikke drysser det heller -furu er tingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt plast tre i alle år, og det kommer jeg nok til å ha selv og når jeg får et eget hjem. Rett og slett fordi jeg hæres ikke alle småkrypa på ekte trær :P Vi hadde ekte ett år, og da følte jeg at det krøyp på meg i hele jula :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøvennlig? Vet du hvor mye resursser som skal til for å lage et plasttre? Alle de giftige kjemikalene som brukes i prosessen ved å lage plast? Fargestoffene? Strømmen som brukes? Skyllevannet som blir forurenset? Og vet du at plastikk typisk brukt i plasttre ikke kan brytes ned i naturen før etter 400-1000år? Vet du om plastikken inneholder PVC? Da kan det føre til nedsatt immunforsvar og kreft. Hva vet du om fabrikken det ble laget i? Hvordan er miljøforholdene? Hvilke farlige kjemikalier blir arbeiderne utsatt for?

Sorry.. Har akkurat tatt et fag innen bærekraftig design, og "miljøvennlig" er et svært omfattende begrep som i min mening ikke kan brukes om akkurat plastjuletre! :P

Hvis du har tatt et fag innen bærekraftig design så var det veldig synd du strøk eller var borte den dagen som handlet om plast og PVC. Dette fordi PVC er forbudt og har vært det siden midten av 70-tallet. Ingen nye produkter blir tilsatt dette stoffet, så med mindre du tror at treet har lagt i butikkhyllen og ventet på en kjøper siden midten av 70-tallet var det der et sløvt argument.

Du vet heller ikke om brukerne av plasttrær har tenkt å kaste det i naturen når de er lei av treet. For alt du vet kan det godt være at de leverer det inn til forsvarlig sanering. Dermed falt det argumentet ditt også.

Når det gjelder fabrikken det ble laget i så må jeg spørre: hva er det med fabrikken det er laget i? Er det en stor ukjent verden der ute som holder slaver som lager plasttrær? Eller er det nok et av dine billige argumenter mot trær du ikke liker?

Plasttrær av en god kvalitet som holder noen år er sannsynligvis langt mer miljøvennlig enn å importere trær over lange strekninger med transport for et par dagers glede i stuen. Trær er miljøvennlige når de står på rot i skogen og når de gjenvinnes til nytt materiale fra tre. På veien fra skog til stue går det med diesel til motorsagen og transporten. Hva skjer med et brukt juletre? Det kan kun gjenvinnes til brensel. Dermed har man brukt opp et helt tre bare for julekosen i et par dager.

Hvis du skal argumentere bør du ha saklige fakta og ikke sludder som ikke stemmer med dagens virkelighet.

Hilsen renovasjonsarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tatt et fag innen bærekraftig design så var det veldig synd du strøk eller var borte den dagen som handlet om plast og PVC. Dette fordi PVC er forbudt og har vært det siden midten av 70-tallet. Ingen nye produkter blir tilsatt dette stoffet, så med mindre du tror at treet har lagt i butikkhyllen og ventet på en kjøper siden midten av 70-tallet var det der et sløvt argument.

Du vet heller ikke om brukerne av plasttrær har tenkt å kaste det i naturen når de er lei av treet. For alt du vet kan det godt være at de leverer det inn til forsvarlig sanering. Dermed falt det argumentet ditt også.

Når det gjelder fabrikken det ble laget i så må jeg spørre: hva er det med fabrikken det er laget i? Er det en stor ukjent verden der ute som holder slaver som lager plasttrær? Eller er det nok et av dine billige argumenter mot trær du ikke liker?

Plasttrær av en god kvalitet som holder noen år er sannsynligvis langt mer miljøvennlig enn å importere trær over lange strekninger med transport for et par dagers glede i stuen. Trær er miljøvennlige når de står på rot i skogen og når de gjenvinnes til nytt materiale fra tre. På veien fra skog til stue går det med diesel til motorsagen og transporten. Hva skjer med et brukt juletre? Det kan kun gjenvinnes til brensel. Dermed har man brukt opp et helt tre bare for julekosen i et par dager.

Hvis du skal argumentere bør du ha saklige fakta og ikke sludder som ikke stemmer med dagens virkelighet.

Hilsen renovasjonsarbeider.

PVC ble forbudt på 1970 tallet?? Nei, dette har jeg absolutt ikke fått med meg. Da jeg skrev min oppgave var PVC (altså polyvinylklorid) fortsatt et stort problem. Så vidt jeg har undersøkt så er det fremdeles et av verdens mest produserte plastikkstoffer. I en markedsundersøkelse av Ceresana Research i 2008 hevder de at 34 millioner tonn PVC blir produsert hvert år og at det er forventet å øke. I en rapport fra CHEJ november 2010 hevdes det bla. at prosessen med å bytte ut PVC i leker med tryggere alternativer er langt fra over. I en av J. Hewitts bøker om nettopp juletrær, hevder han at de aller fleste kunstige juletre er laget av resirkulert plastmateriale som f.eks PVC eller annen plast, og at ca. 10% av dem blir laget av ren PVC. J. Berry i Live Science hevder også at til tross for at trærne er laget av plast, så kan de ikke resirkuleres. For du har vel kanskje hørt om begrepet "downcycling"? Mange av produktene som blir resirkulert blir ofte tilsatt langt flere farlige kjemikalier enn "jomfru-produkter" siden kvaliteten er dårligere, noe som gjør dem vanskeligere å resirkulere på nytt.

En har ingen kontroll over hva brukerne av kunstige juletre kommer til å gjøre med dem når de er lei, men det er allikevel en stor sjanse for at en del av disse trærne kommer til å havne på dynga til slutt. Jeg tror de fleste vil være enige at vi har blitt et bruk og kast samfunn hvor vi allerede bruker og kaster alt for mye plast og søppel. Som jeg nevnte tidligere kan plast være inntakt i opptil 1000 år. Hvor lang tid trenger et tre for å brytes ned? Og hvilket av disse alternativene vil bli til den mest næringsrike "føden" for resten av miljøet?

Et nedhugget tre bruker diesel for å bli fraktet til stua, men gjør ikke et kunstig tre det også? Mens et tre blir fraktet fra nærmeste skog, kan et plastre komme helt fra Kina. Hvor mye energi skal til for å lage et tre? Null. Det lager seg selv stort sett gjør det ikke? Hvor mye energi trenger man for å lage et plasttre, og vet man om denne energien kommer fra fornybare ressurser? Hvordan blir avfallsstoffene fra produskjonen håndtert? Blir det skylt ut i vannet eller ut i lufta? Hva vet man om materialene fabrikken bruker? Hvordan ble disse produsert? Smurningen til mutterne? Frakten av disse materialene til fabrikken? Er alt dette miljøvennlig?

Skal man vurdere om et plastjuletre er miljøvennlig, så må man ta i betraktning hele produskjonsprosessen og ikke bare treet alene.Problemet med mange mennesker er at de ikke tenker langsiktig nok. Produktet bare havnet i butikken på en "magisk" måte, og når du kaster det havner det på dette magiske stedet kalt "borte vekk".

Uansett. Mitt opprinnelige innlegg handlet ikke om hva som var mest miljøvennlig av et ekte tre og et plasstre. Svaret burde egentlig være opplagt (ingen av delene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tro om noen her blander PVC med PCB?

Anyroad. Kunstig juletre her. Ikke fordi det er tiltak å skaffe et ekte, men i det lange løp er det mange pengene spart og da får vi det treet som er akkurat slik vi liker at det ser ut! :) Også slipper vi å plages med juletrefoten! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har fra ikea. pyntet det med alle de som er viktige for meg, og noe annet, og slik står det ennå.

Er vel 4 året vi setter det opp.

Når julen er over hekter jeg det av en stang med juletrefot, og da klapper det seg sammen med pynt og lys.

Veldig enkelt og greit. Savner ikke ekte juletre, ikke hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plæstikk fæntæstikk. Alternativet hadde vært ingen tre, da jeg reagerer på all dritten de ekte trærne er sprayet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...