AnonymBruker Skrevet 24. desember 2010 #1 Skrevet 24. desember 2010 Jeg ventet den telefonen jeg fikk i går kveld, lillejulaften. Min søster spurte om jeg ikke kunne sove hos vår mor par netter i romjula og at hun får være i min leilighet (ettroms) for å få sovet ut. Hun sover og bor midlertidig hos mamma nå, men det går ikke så bra. Mamma klager fordi hun røyker på kjøkkenet, sover lenge, drikker øl til frokost, kommer sent hjem på nettene... Anne klager på at mamma klager på røyk, rydding etter seg og at hun aldri får slappet av og får nerver. En vond sirkel. Jeg kaller henne Anne her. Anne har kjøpt leilighet, men vil ikke flytte dit før i januar fordi det skal pusses opp. Hun har nøkler dit og det er i gangavstand fra meg. Men hun vil ikke bo der før det er klart og det er omfattende oppussingsarbeid å ta fatt på. Jeg har tidligere spurt Anne om det samme, men da skulle Anne bort noen dager og jeg bodde noen uker hos mamma. Da sa Anne nei uten forklaringer. Jeg fikk ikke låne leiligheten hennes i par dager. Nå spør hun meg om det samme, men jeg skal ingen steder. Hun mente jeg kunne bo hos mamma par dager. Er det noe som ikke stemmer her? Jeg sa at jeg skulle tenke på det, men uten å se bakover i tid ringte jeg henne opp igjen og sa at det vil jeg ikke. Jeg ga ingen grunn. Men En grunn er at jeg bare har ett sett nøkler og da vil jeg bli husløs, siden hun sover halve dagen og ofte ikke er hjemme før sent på kveld. Det er rutinene hennes også før hun flyttet til mamma for en stund siden. En annen ting er at jeg vil selv få problemer med å takle mammas klager. Nå er mamma irritert og stresset fordi det er mer rotete enn hun er vant med og fordi kjøkkenet alltid er kaldt fordi det må luftes pga. røyking. Jeg røyker selv men er ingen storrøyker. Grunnen til at Anne ikke går ut og røyker, er kulda. De klager begge to. Anne mener at mamma kan vente til hun er ferdig med å røyke og lufte før mamma begynner å lage mat. Mamma sier at hun er sulten, men klager på røyklukta. Jeg har bedt mamma innse at å klage ikke fører noen vei. Hun visste at Anne var storrøyker, at hun drikker og har mistanker om at hun ruser seg på andre ting. Anne røyker hasj daglig. Det vet jeg, men mamma vet det ikke. De bor sammen på en to-roms nå. Jeg har bedt begge roe gemyttene. Både Anne og jeg vet at mamma har sine strikse ting, det må ryddes, det må helst være røykfritt, men mamma er ikke så striks og rigid. Hun er bare en som klager uten å tenke over det. Jeg visste at Anne ville spørre meg om å låne min leilighet, vi pratet om det tidligere, men det var hvis jeg skulle reise bort - noe som ikke ble noe av. Hun kan heller ikke sove her, en natt går kanskje, men jeg står opp tidlig og bor på en ettroms. Jeg forstår ikke hvorfor hun ikke flytter inn der hun har kjøpt, hun kan dusje her og lage mat her, eller hos mamma som ikke bor så langt unna. Men hun forteller ikke alt, en som hjalp henne med flyttelasset sa at det var mye som måtte gjøres og at leiligheten hun har kjøpt av en venn, ikke var tømt og fylt av rot og skrot. Dette ble rotete, jeg har sagt nei og føler at jeg burde gi henne nøkkelen til min leilighet i julegave, men så snill er jeg ikke. Hun manipulerer alle rundt seg og skylder på nerver. Folk må vente på henne, hun ER bare sånn, hun har nerver, hun har sine rutiner, hun virker med andre ord lite tilpasningsdyktig, mens forventer at alle andre skal tilpasse seg henne. Jeg har bodd hos mamma i en overgangsfase på noen uker og det gikk relativt bra, men jeg visste at jeg måtte ha lignende døgnrytme som henne og rydde etter meg, gjøre litt husarbeid, gjøre innkjøp. Anne gjør ikke noen av delene. Hun er også svært eksplosiv og mamma tør ikke konfrontere henne med drikkingen. Anne er blitt tynn som en flis, spiser som en fugl og kaster opp. Hun virker syk pga rusen. Men det går ikke å prate med henne om det, hun sier det er pga nerver og angst og at hun takler stress veldig dårlig. Vi har også pratet om å sove hos meg noen netter og bli noen dager mens jeg er hjemme, men vi går ikke så bra sammen egentlig, mest pga hennes raserianfall. Vet ikke om hun har hatt raserianfall hos mamma, men tror ikke det. Hun svarer bare kort eller lar være å svare. Må nevne at vi begge er over 30. Hvorfor spør hun meg? Er hun i dypere krise enn jeg kan forstå eller synes hun bare synd på seg selv i rusen? Jeg har mistanke om at hun driver med mer enn bare alkohol og hasj, har spurt henne men hun er tett som en lydmur. Jeg har gått for å være den snille og omgjengelige, men har etterhvert sett at jeg må sette grenser for å bevare min egenverd. Noen med lignende erfaringer rundt familie og frustrasjon? Jeg har skrevet dette mest for å få ut litt tanker før vi skal møtes til julemiddag hos mamma senere i dag. Føler at jeg er moren egentlig siden begge klager til meg. Hvis jeg hadde en toroms kunne Anne sovet på soverommet og fulgt sine egne rytmer uten at jeg hadde blandet meg inn i det. Men mamma er en annen type som dere forstår. Sukk, for en familie... er glad i dem begge men de er så forskjellige som natt og dag. Mamma skulle egentlig reise til xxxx noen dager i romjula, men har avlyst turen pga noe medisinsk og skal til legen. Likevel virker det som hun er frisk, hun holder på med noe fra morgen til kveld. Anne mener at mamma er hypokonder og at hun spiller. Jeg har mistanke om at mamma vil holde kontroll på Anne, en kontroll hun ikke har. Skal være glad i kveld når jeg kan dra hjem etter julemiddagen. I år kunne jula vært avlyst for min del, blir så frustrert og føler meg som en som de kan klage til begge to.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2010 #2 Skrevet 24. desember 2010 Riktig god jul og de aller beste ønsker i kampen om grenser og rett til eget liv! Du er kjempeflink!
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2010 #3 Skrevet 24. desember 2010 Jeg hadde overhode ikke lånt bort leiligheten min. Hun får ta ansvar for sin egen situasjon. Hun kan velge mellom å være hos moren deres eller i egen leilighet.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2010 #4 Skrevet 24. desember 2010 Ringte og pratet med mamma for tre timer siden, da satt Anne og drakk te sa mamma. Ringte igjen om noe praktisk to timer etter det. Da var Anne gått og jeg sa at hun satt vel ikke og drakk te i fire timer? Jeg vet at hun drakk øl, sa jeg. Ja, ja men men... Det skal være alkoholfritt her hos meg sa mamma. Pga Anne får ikke vi andre drikke, men Anne har gått til noen venner nå og jeg vet at hun kommer ruset til middagen, spiser som en fugl og drar igjen. Har mistanke om at hun bruker amfetamin for å unngå alkohol av og til. Jeg synes mamma driver med dobbeltmoral, men greit nok. Hun vil beholde en fasade som ikke finnes. Det er en trist jul og jeg føler bare at dette blir et pliktløp. Samtidig har jeg forståelse for at mamma vil ha regler, men disse reglene er for dumme. Jeg kan ikke bryte dem pga andre som kommer og er tilfreds med regler. Jeg er bare så trett av å måtte forholde meg til alt. Bekymret for Anne, som likevel er ute og drikker nå, eller speeder. Hvorfor er mamma så bundet av regler? Hvor har hun reglene fra? Anne har fått lov til å drikke i hele formiddag, men straks det blir julemat og gjester, skal alle drikke vann eller brus. Jeg må bare respektere det, men det er så ille at jeg nesten forstår Anne. Og nei, jeg kan ikke tenke meg å låne bort leiligheten min. I kveld skal jeg hjem og ta meg et glass vin og tenne et lys, og bare nyte å være. Rar familie, men sikkert ikke den eneste. Synes likevel mamma er rar, hun lager regler som ikke fungerer.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #5 Skrevet 26. desember 2010 mammaen din er ikke rar, dere som er hennes barn og ikke respekterer henne som er rare!!! Fy faen til bortkjemte barn, som ikke kan vise litt mer respekt for moren deres! Hun ønsker så inderlig å ha det hyggelig, og ønsker en rolig nykter og edru middag til jul! Hallo.. er ikke det det aller minste hun kan ønske seg??Ja vel, så drikk et glass vin eller 1 flaske når du kommer hjem.. Er det så vanskelig da????!!!! Nei, jeg kunne aldri klaget på moren min for at hun i sitt eget hjem har ønske om å ha det rent, ryddig og røykfritt! Det er tydelig at du og søsteren din ikke ser lenger enn nesa her.. Å hvis søsteren din ruser seg, ja da er du vel ikke veldig lur om du låner bort leiligheten din.. Stakkars moren din som har barn som kun tenker på dere selv!!! Men for all del, ikke ment for å såre deg eller noe. Men det er da ikke dere som skal stille krav til deres mor,heller hun som sikkert skulle ønske dere hadde mer respekt og ansvarsfølese ovenfor deres mor og hennnes ønsker!!! Lykke lykke til, det trenger dere!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå