AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #1 Skrevet 23. desember 2010 Jul er en koselig tid,men kom til å tenke på at det er så mange som tar sitt eget liv på juleaften eller generelt i jula.Hvorfor gjlør de det akkuratt da?
Hoppetaujenta Skrevet 23. desember 2010 #2 Skrevet 23. desember 2010 Jeg vet om en som tok livet sitt for noen uker siden. Det er fryktelig trist at de som er i faresonen, ikke blir fanget opp og hjulpet på bedre tanker i denne tiden.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #3 Skrevet 23. desember 2010 Jeg vet om en som tok livet sitt for noen uker siden. Det er fryktelig trist at de som er i faresonen, ikke blir fanget opp og hjulpet på bedre tanker i denne tiden. Eller hva med å la folk få bestemme over sitt eget liv? Det er opp til en selv om en vil leve eller dø. 2
Gjest Fikira Skrevet 23. desember 2010 #4 Skrevet 23. desember 2010 Fordi julen er en sterk påminnelse om at man ikke har noen..være seg familie, venner, kjæreste. Alle filmer som vises, serier, i magasiner, aviser, folk rundt en..alle gleder seg til juleaften. Skal ikke mye til å bli deprimert av det om man føler man ikke har det selv. 3
waco Skrevet 23. desember 2010 #5 Skrevet 23. desember 2010 Flerparten av alle som tar selvmord gjør det første juledag eller første nyttårsdag. 1
Hoppetaujenta Skrevet 23. desember 2010 #7 Skrevet 23. desember 2010 Eller hva med å la folk få bestemme over sitt eget liv? Det er opp til en selv om en vil leve eller dø.Jovisst, skal en kunne bestemme over sitt eget liv. Og egen død, til en viss grad. Det er en svært egosentrert handling å ta sitt eget liv. Har en et ansvar overfor sine nærmeste? Barn? Når en har tatt sitt liv, er det antagelig slutt for en selv. Familie og venner sitter igjen med stor sorg og smerte som kan vare livene deres ut. Døden er ikke svaret alltid, hvis det finnes alternativer som med tid kan vekke livslysten opp igjen. For kronisk syke mennesker (som har prøvd alt over lang tid) som ikke har noen muligheter til bedring - bare smerter, forverring av tilstanden, massevis av blytunge medisiner, maskiner, ledninger - der kan jeg skjønne det bedre. Et liv kan være langt og til tross for vanskeligheter og bølgedaler, kan det være at vedkommende hadde likt å gå videre i livet etterpå og gjort hyggelige ting om han hadde fått hjelp da han trengte det som mest. Ikke helt sikkert at en ser så langt når en sitter i stummende mentalt mørke, og er det eneste mennesket på denne planeten. Døden er ganske definitiv, og det finnes ingen angreknapp. Jeg sier ja til livet. Døden kommer tidsnok alikevel. 3
madison rose Skrevet 23. desember 2010 #8 Skrevet 23. desember 2010 det er faktisk bare en myte at flere tar livet sitt i jula.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #9 Skrevet 23. desember 2010 Flere tar sitt liv når det går mot vår dessverre.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #10 Skrevet 23. desember 2010 Jovisst, skal en kunne bestemme over sitt eget liv. Og egen død, til en viss grad. Det er en svært egosentrert handling å ta sitt eget liv. Er det ikke egoistisk av alle andre å tvinge en person uten livslyst til å leve? Ikke at jeg ser hvordan det kan være så hyggelig for familien å måtte se en av sine nærmeste sakte visne bort og lide seg gjennom livet. Det er ikke alt som kan ordnes med psykiatere og galehus. Enkelte er bare ikke lagd for denne verden.
Hoppetaujenta Skrevet 23. desember 2010 #11 Skrevet 23. desember 2010 Enkelte er bare ikke lagd for denne verden.Det er ofte slik det føles når en er som sykest, men om en vil dø, så dør man.
The Kitten Skrevet 23. desember 2010 #12 Skrevet 23. desember 2010 Jeg synes ikke det er mer tragisk at folk tar sit eget liv i julen enn at de gjør det ellers.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #13 Skrevet 23. desember 2010 Jeg synes ikke det er mer tragisk at folk tar sit eget liv i julen enn at de gjør det ellers. Det synes ikke jeg heller. Men jeg synes det sier litt om selve høytiden. Det er da det blir tydelig hvor ensom man er og hvor fattig man er! Ikke minst det stooore gavepresset! Folk stresser verre. Butikkene er stappet. Folk skal ha og ha og ha! Ikke rart noen blir deprimerte.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #14 Skrevet 23. desember 2010 Har ikke lest hele tråden, bare et par svar. Jeg prøvde å ta livet mitt i romjulen for ca 5 år siden til tross for masse familie og gode juletradisjoner. Jeg husker at jeg satt med den følelsen av at jeg var til for mye bry for familien i høytiden. Jeg tengte at de følte seg forpliktet til å innvitere meg på alle jule ting som skjedde, noe som absolutt ikke stemte. Heldig vis elsker jeg jula til tross for den hendelsen og er kjempe glad for det livet jeg har vert så heldig å få beholde. Trist at slike ting skal skje i en slik koselig tid hvor "alle" skal kose seg med familie og venner. God jul til dere alle, og husk at det er noen som tenker på dere uansett hvor tungt og trist ting kan virke. 1
Phaedra Skrevet 24. desember 2010 #15 Skrevet 24. desember 2010 (endret) Tråden er ryddet. Vi minner om oppfordringen vår om å være høflige, vise god folkeskikk, og opptre lignende som dere ville gjort i diskusjoner ansikt til ansikt. Vi ber dere også om å vise hensyn når det gjelder vanskelige temaer, og ber dere om å tenke dere om før dere poster, for ikke å gjøre en allerede tung situasjon verre for andre. Tråden er også ryddet for selvmordstanker, da dette ikke tillates på Kvinneguiden, ettesom vi ikke vet hva som er kompetansen eller intensjonen bak mulige svar. Vi oppfordrer alle som har tanker om/rundt selvmord til å ringe Mental Helse, tlf: 116 123, eller http://www.sidetmedord.no/. Spørsmål om moderering kan tas på privat melding til meg. Phaedra,mod Endret 24. desember 2010 av Phaedra 3
Ethereal Skrevet 26. desember 2010 #16 Skrevet 26. desember 2010 Kanskje fordi man i julen skal være sammen med familien, kose seg og leve godt. Blir ekstra tungt for de som ikke har noen familie eller noen som bryr seg om dem/mennesker som er deprimerte og føler på dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå