forpus Skrevet 23. desember 2010 #1 Skrevet 23. desember 2010 (endret) God dag Vi er 3 butikk, vi dele strøm. I kontrakt vi(80m2) betaler 60% 2/3, nabo (40m2) betaler 40%2/3 og 1/3 siste nabo (60m2). Vi ikke har vår egen strøm måler og eiere vil ikke betaler for det. Siste 4 år vi har betaler 40.000 kr for strøm vi ikke brukker (vi er maling butikk 80m2. med bare 2 pc, 1 kjøleskap, maling mixing machine og lampe) Også siste 2 år vi har frysset i butikk, har 15 grader i vinter hvorfor døra vaer ikke fixe, vi tror har ikke funkere greit varmeoven (inkludert i husleie). Eire har slått av "central electric heating" bruker 157 kw/dag og vi fåt maximum 18 grader i butikk. neon bilder har:Min lenke Dette år, vi har ny dør, varmeoven funkere greit og vi har 23 grader inne (ut er -15) og vi ikke trenger noen extra varme. Det er utrolig missforbrubkt av støm hvorfor eiere gjør ingeting. Hva vi kan gjør? bare reklamerer med avokat?? men skal blir så mye penger... Ha en god jul til alle Takk for hjelp Sorry for my bad gramatik Endret 23. desember 2010 av forpus
Gjest Blondie65 Skrevet 24. desember 2010 #2 Skrevet 24. desember 2010 Som firma kan du trekke alle advokatkostnader fra på skatten. Hva sier kontrakt om vedlikehold av lokalet? Det er det dere må forholde dere til. Jeg vet ikke om jeg helt har forstått deg rett, men er det 3 butikker som deler samme lokale med felles strømmåler? For at dere skal finne ut hvor mye strøm deres amdel er må dere ha egen måler. Dette kan løses på forskjellige måter - kontakt den lokale kraftleverandøren.
forpus Skrevet 28. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 28. desember 2010 Takk på tips Blondie Oss kontrakt er standard kontrakt fra 2005 Se har Det sier "I tilleg til leie og fellesutgifter betaler leier 60% av 2/3-deler av el.strøm i h.h.t. separat måler. (1/3-del betales av FIRMA AS (nabo1) og 40% av 2/3-deler betales av FIRMA AS (nabo2). " Vi kan ikke reklamerer boregen måler? kontrakt nå er ut av dato fra august..eier bare sende faktura til oss og ikke nyt kontrakt Takk for hjelp!
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2010 #4 Skrevet 28. desember 2010 Dere har signert kontrakten med den strømfordelingen, ergo er det den som gjelder. Ved inngåelse av ny kontrakt kan dere jo eventuelt ta opp med huseier at dere ønsker en annen løsning for strøm - f.eks. egen måler. Det er vanlig at kontrakten automatisk fornyes dersom man ikke hører noe annet. Men det er alltid mulig å forhandle med huseier.
forpus Skrevet 28. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. desember 2010 takk for svar blondie Vi har allrede snakkes med huseiere fra 3 år siden eller mer,vi er veldig sur... Huseier vil ikke gi til oss egen måler hvorfor koster masse penger (circa 30.000 kr 3 butiken). Det er hvorfor jeg vil gjerne vet lit om regler, for example i spania eiere kan ikke leile strøm (share 1 counter and put as he thinks we use)
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2010 #6 Skrevet 28. desember 2010 Huseier kan ha strøm i husleien og fordele det slik han gjør, ingenting i loven forhindrer han i å gjøre dette. Det kan være mange grunner til at huseier ikke ønsker å bruke penger på egen måler, men han har altså lov til det.
slask Skrevet 28. desember 2010 #7 Skrevet 28. desember 2010 Takk på tips Blondie Oss kontrakt er standard kontrakt fra 2005 Se har Det sier "I tilleg til leie og fellesutgifter betaler leier 60% av 2/3-deler av el.strøm i h.h.t. separat måler. (1/3-del betales av FIRMA AS (nabo1) og 40% av 2/3-deler betales av FIRMA AS (nabo2). " Vi kan ikke reklamerer boregen måler? kontrakt nå er ut av dato fra august..eier bare sende faktura til oss og ikke nyt kontrakt Takk for hjelp! Jeg skjønner ikke den fordelinga. Er det bare rotete satt opp eller er det tenkt helt feil? Er dere tre leiere som deler likt eller er det skjevfordeling? 100% delt på 3 er 33.3% (eller 1/3 på hver). Kommunikasjonsproblemer er også et reelt problem her som du selv nevner
slask Skrevet 28. desember 2010 #8 Skrevet 28. desember 2010 takk for svar blondie Vi har allrede snakkes med huseiere fra 3 år siden eller mer,vi er veldig sur... Huseier vil ikke gi til oss egen måler hvorfor koster masse penger (circa 30.000 kr 3 butiken). Det er hvorfor jeg vil gjerne vet lit om regler, for example i spania eiere kan ikke leile strøm (share 1 counter and put as he thinks we use) Huseier stiller jo med visse betingelser. Hvis dere ikke godtar betingelsene har dere jo bare et valg - å finne noe annet. Tviler på at det er noe som hindrer utleier å fordele strømregning etter prosentsats. Man må godta dette eller forhandle om annen fordeling. Kontrakten er kanskje standard. Setningen om fordeling (60% av 2/3?????) skjønner jeg ingenting av. Det tror jeg ingen gjør uten mer opplysninger.
potta Skrevet 28. desember 2010 #9 Skrevet 28. desember 2010 Jeg ville ikke godtatt å dele strøm på denne måten, blant seriøse utleiere innen næringseiendom finner man sjelden slike forhold. Det er ikke sikekrt at du betaler for mye - men med denne måten å dele på, så vil du aldri selv ha kontroll over forbruk og utgifter til strøm. Jeg ville først sjekket selv hva det koster å få satt inn separat måler, dernest bedt utleier om å bekoste dette. En elektriker kan mulignes gi dere en pris på dette. Alternativt ville jeg sett meg om etter et annet lokale. Dersom dere ønsker å satse videre med butikken er det å ha en egnet lokale og et ryddig leieforhold viktig. Kontakt en næringsmegler (eiendomsmegler for næringseiendom) som kan tipse deg om pris/ledige lokaler og sørg for en god og gjennomarbeidet kontrakt. Kan lønne seg å få en advokat til å lese gjennom avtalen for deg før du signerer. (Be alltid advokaten om å anslå hva noe slikt vil koste før han/hun setter i gang, ev be om at en fullmektig gjør det slik at det blir rimeligere.) Generelt er det dyrt å varme opp store lokaler om vinteren, slik at det kan muligens lønne seg å betale noe mer i leie for gode lokaler (nyere/dører/isolerte vinduer etc) slik at strømregningen blir lavere om vinteren.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #10 Skrevet 28. desember 2010 Setningen om fordeling (60% av 2/3?????) skjønner jeg ingenting av. Det tror jeg ingen gjør uten mer opplysninger. Forsøk på omregning: TS sitt firma betaler 40% av total strømregning (60% av 2/3) Nabo betaler 26,7% av total strømregning (40% av 2/3) Nabo betale 33,3% av total strømregning (1/3)
slask Skrevet 28. desember 2010 #11 Skrevet 28. desember 2010 Forsøk på omregning: TS sitt firma betaler 40% av total strømregning (60% av 2/3) Nabo betaler 26,7% av total strømregning (40% av 2/3) Nabo betale 33,3% av total strømregning (1/3) Høres ut som en lukrativ løsning for utleier
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #12 Skrevet 29. desember 2010 Høres ut som en lukrativ løsning for utleier Hvorfor det? Regnestykket går opp. Fordelingen Anonym Bruker setter opp dekker 100 % av strømregningen, verken mer eller mindre.
slask Skrevet 30. desember 2010 #13 Skrevet 30. desember 2010 Hvorfor det? Regnestykket går opp. Fordelingen Anonym Bruker setter opp dekker 100 % av strømregningen, verken mer eller mindre. Ja, du har rett. Jeg skjønte ikke det jeg syntes var et rotete oppsett...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå