forpus Skrevet 23. desember 2010 #1 Skrevet 23. desember 2010 God dag Vi leile en butikk (circa 80m2), hele butikk betaler 2000 kr/mnd for fellesutgifter, hvis eier skifte dør eller vindu (det er 2 etasje bygg med 10 butikker og 2 leileghet), vi må betaler for det eller eiere???..det er en veldig gammelt bygg sorry for my bad gramatik Takk for hjelp!!!!
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #2 Skrevet 23. desember 2010 Er usikker siden det gjelder en butikk. Tipper at eier må betale og da er det mulig at leien deres øker.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. desember 2010 #3 Skrevet 24. desember 2010 Dere må sjekke hva kontrakten deres sier for det er kontrakten som forteller hva slags vedlikehold dere skal stå for.
forpus Skrevet 28. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. desember 2010 kontrakt ikke specifikert så mye se har Det sier: "Fellesutgifter omfatter fellesstrøm, renovasjon, snebrøyting, kommunale avgifter og vaktmestertjenester." "Renovasjon" er skifte dør eller vindu ??? Takk for hjelp til alle!!!
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2010 #5 Skrevet 28. desember 2010 (endret) kontrakt ikke specifikert så mye se har Det sier: "Fellesutgifter omfatter fellesstrøm, renovasjon, snebrøyting, kommunale avgifter og vaktmestertjenester." "Renovasjon" er skifte dør eller vindu ??? Takk for hjelp til alle!!! Renovasjon er avfallshenting - dvs. at søppelspann (garbagecontainers) blir hentet/tømt ukentlig. Det du leter etter står under vedlikehold. Hvorfor spør du ikke huseier om dette? Forøvrig bør du lese husleieloven da det står der hva slags vedlikehold du skal utføre og hva som er huseiers ansvar. Det er vanlig at dører og vinduer er huseiers ansvar mens ting som er inne i leieobjektet er leietakers ansvar. Endret 28. desember 2010 av Blondie65
forpus Skrevet 28. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 28. desember 2010 Takk blondie Vi har sende nå et brev med signert av alle butiker, vi vil gjerne fåt faktura fra siste 3 år av Fellesutgifter. Vi skal se hva svarer eiere.
potta Skrevet 28. desember 2010 #7 Skrevet 28. desember 2010 Det er korrekt som tidligere skrevet her at du må se hva kontrakten sier om vedlikeholdsplikt. Hvis ikke kontrakten regulerer dette, så bør du lese husleieloven. Den finner du på http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#5-3 Om vedlikehold står det følgende i husleieloven om leietakers plikter i § 5-3. "§ 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt. Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd. " Anbefaler også at du sjekker at du har forsikret lokalet du leier, slik at du er dekket ved eventuelt innbrudd eller andre skader som kan oppstå i leieforholdet og som du etter lov/avtale er pliktig å dekke. Lykke til!
forpus Skrevet 28. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 28. desember 2010 takk til alle og for informasjon ^^ I dag har kommer eiere veldig sur, men skal sende til os faktura fra fellesutgifter...vi få ses hvor gå penger.. Vi er et gammel bygg med 10 butikker og 2 leileghet, jeg har spørsmal hvis leilegheter betaler ågso fellesutgifter,svarer "was" ja, det betir vi alle betaler: 288.000 kr/år i fellesutgifter (39.000 kr/år snømaking, 26.000 kr/år container..reste til "maintenance"). Er det normal pris på fellesutgifter i gammel bygg??
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2010 #9 Skrevet 28. desember 2010 Poenget er dessverre slik at når en leier så er det lov å ta fellesutgifter som antatte kostnader. Men det er jo lov å be om regnskap da. Jeg tror ikke dette er spesielt dyrt. Jeg har sett en gang til på bildene i den andre tråden, og hva svarer egentlig husvert på at vinduer som er knust ikke blir reparert? Hvis han sier at det er deres oppgave å reparere det, hvor i kontrakten er det han henviser til dette? Merk at de unntakene som husvert har gjort i kontrakten i forhold til husleieloven ikke gjelder vedlikeholdet slik at hvis det er meningen dere skal stå for reparasjon av en ødelagt rute eller et ødelagt avløp må dette være spesifisert i kontrakten ellers gjelder husleieloven og DER står det at huseier er ansvarlig for dette.
forpus Skrevet 28. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 28. desember 2010 288.000 kr er ikke dyrt? herregud..vi få se fakturar..hvorfor eiere gjør ingeting kommer en gang i sommer og fix hagen alene med en arbeider,jeg har bilder fra 1/2 meter høyt blomster... i vinter vi har masse iss på trappa og ingang fra legekontor i 2 etasje (noen kunder har "fall down")..i 5 år har maling en gang bygg. Han gjør tings selv om vaktemester. Om vinduet det er 2 år siden, nabo har bygger et "swimming pool" hvorfor "explosion" glass har brøker, eiere har sir fra skal fix glass og ta ut..vi venter etter 2 år..next time I just do in my own and take a hammer Om lampe det er ikke tillate "lampe". They are not allowed by the sanitary system for be dangerous.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2010 #11 Skrevet 28. desember 2010 Tror du kan ha godt av å ta en runde med en næringsmegler og se hva som er vanlig rundt omkring. Det er selvsagt en helt annen sak dersom det er utgifter uten at noe blir gjort. Da er jeg redd det ikke er noe annet å gjøre enn å finne et annet lokale å leie.
forpus Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 3. januar 2011 (endret) I dag vi har får brev av eiere bare sende et papir, inge faktura fra rengskap, bare informasion: 2009 Komunale avgifter 32.913 kr EL.strøm 130.215 kr Renovasjon 25.218 kr Snemåking 32.562 kr Vaktmester 30.000 kr Vedlikeholdsutgifter 217.075 kr Kabel-TV 3.053 kr Total (bygg 870m2) 471.036 kr 2008 Komunale avgifter 29.336 kr EL.strøm 120.502 kr Renovasjon 29.512 kr Snemåking 30.884 kr Vaktmester 30.000 kr Vedlikeholdsutgifter 50.326 kr Kabel-TV 2.808 kr Total (bygg 870m2) 293.368 kr Oss kontrakt sir: "Fellesutgifter omfatter fellesstrøm, renovasjon, snebrøyting, kommunale avgifter og vaktmestertjenester." Vi må betaler for Vedlikeholdsutgifter og KabelTV???? vi er et malingbutikk vi ikke brukes tv, men vi er et bygg med 10 butikker (ingen bruker tv) og 2 leileghet (bruker tv) EL.strøm 130.215 120.502 what on hell is that???..vi betaler allrede 5.000 kr til strøm hele 3 månader O_O og varmtoven er inkludert i husleie Nå eiere vil gjerne har mer penger..... Endret 3. januar 2011 av forpus
Nynaeve Skrevet 3. januar 2011 #13 Skrevet 3. januar 2011 Husleieloven dekker vel ikke utleie av næringseiendommer? De plassene jeg har jobbet, har denne type vedlikehold blitt dekket av verten, da de kan få fradrag i regnskapet sitt. Denne huseieren(e) høres ikke ut som han er helt profesjonell. Jeg ville ha spurt noen som virkelig kan dette. Blondie65s tips om næringsmegler høres fornuftig ut.
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2011 #14 Skrevet 3. januar 2011 Husleieloven dekker vel ikke utleie av næringseiendommer? De plassene jeg har jobbet, har denne type vedlikehold blitt dekket av verten, da de kan få fradrag i regnskapet sitt. Denne huseieren(e) høres ikke ut som han er helt profesjonell. Jeg ville ha spurt noen som virkelig kan dette. Blondie65s tips om næringsmegler høres fornuftig ut. Joda husleieloven gjelder så langt det passer og kan fravikes men bare enkelte paragrafer. Se paragrafene helt i begynnelsen av loven. Det er ikke egen lov for leie av næringseiendom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå