Gjest fortvilet Skrevet 22. desember 2010 #1 Skrevet 22. desember 2010 Nå har det seg sånn at mannen har en tante og en onkel med samboere men uten barn som vi har lite kontakt med. Vi ser de kanskje 3 ganger i året, og vi verken besøker de eller de besøker oss. Onkelen og hans samboer møtte jeg forresten for første gang nå i juni i år. Vi får gaver fra de, og nå som vi har et barn sammen får hun også gave fra de. Men vi gir ikke julegave til de. Skjønner ikke vitsen med at vi skal gi gaver til de når vi knapt har kontakt. På min side gir vi bare julegave til et par tante og onkel, og disse har vi nært vennskap med og både vi og de kommer ofte på besøk. For meg er det helt unaturlig å gi julegaver til folk man har lite kontakt med, men svigermor nærmest "tvinger" oss til å kjøpe julegaver til de. Det er nå andre julen på rad ho spør om vi har kjøpt gave til de, hvor vi svarer at det har vi ikke, og hun igjen kommer med en sur kommentar om at vi burde det siden vi får gaver fra de. Men for vår del må de gjerne slutte å gi gaver til oss. Hva mener dere, enig med svigermor eller meg og mannen?
Wonders Skrevet 23. desember 2010 #2 Skrevet 23. desember 2010 gi en enkel gave, finn noe enkelt på salg. Lys og servietter eller noe under 100 kr. Verre er det ikke. Komfekt?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #3 Skrevet 23. desember 2010 kjøp en flaske vin, verre er det ikke
Gjest Spinell Skrevet 23. desember 2010 #4 Skrevet 23. desember 2010 Gi dem en enkel gave i år, og på nyåret tar dere en prat med tanten og onkelen og bli enige med dem om at dere slutter å gi gave til hverandre.
Gjest jomfrua Skrevet 23. desember 2010 #5 Skrevet 23. desember 2010 Jeg synes du er smålig og j.... egoistisk, TS. De har ikke barn selv og det koster så lite å gi en flaske vin. Jeg er selv i samme situasjon med ett vennepar som alltid gir oss gaver, fordi de selv ikke har familie i denne landsdelen og heller ikke har barn. Ellers så gir/får jeg ikke gaver til/av venner, men disse er i en annen livssituasjon. Det koster så lite å ta høyde for forskjeller. 2
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. desember 2010 #6 Skrevet 23. desember 2010 Hvorfor skal man absolutt måtte gi gaver til noen man ikke har kontakt med? Hva gir det giver og mottaker å få upersonlige gaver fra mer eller mindre ukjente personer? Jeg kommer aldri til å skjønne det, og jeg er sjeleglad for at min familie skjønner mitt standpunkt, som er at gaver kunne vi gi til de barna som ikke er fyllt 18. Vi andre kan kose oss med god mat, god drikke og godt selskap, som er det som faktisk betyr noe for meg i jula. Kommer jeg inn i en sånn familie som absolutt må kjøpe gave til alt og alle en gang, så blir det ikke mitt ansvar iallefall! 1
Gjest ts Skrevet 23. desember 2010 #7 Skrevet 23. desember 2010 TS her Det handler ikke noe om å være smålig eller at vi ikke har råd til å gi gave til de. Selvfølgelig kan jeg gi dem en flaske vin eller noe lignende, men hvorfor? "Bare" fordi vi får gaver fra de? Hvorfor er det egoistisk å ikke gi gaver til de? Jeg skjønner bare ikke hvorfor vi skal gi gaver til de når vi har så lite kontakt med de. Har samme standpunkt som Wolfmoon når det gjelder upersonlig gaver. Ellers gir vi ikke gaver til andre enn nære familiemedlemmer (foreldre, søsken, nieser og nevøer, besteforeldre og et tante/onkelpar som vi som sagt har nær kontakt med). Venner har vi avtalt å ikke gi gaver til. Heller ikke har jeg et slikt forhold til tanta og onkelen at det vil være naturlig at jeg sier at vi ikke ønsker å få gaver fra de; jeg kjenner folka knapt og utveksler bare høflighetsfraser med de, og jeg tviler på at jeg får mannen til å si til de at de ikke behøver å gi gaver. Og vi har forresten gitt tanta og onkelen julekort, synes igrunn at det holder å gi de julekort (julekortene er heller ikke gratis, og det ligger mye arbeid bak). Når det er sagt så er jeg ikke tilhenger av å gi dyre gaver hverken til fjern og nær; for meg er det ikke det julen handler om!
Gjest Mahareth Skrevet 23. desember 2010 #8 Skrevet 23. desember 2010 Men ts, du sier at dere ikke gir gaver til "nære familiemedlemmer (foreldre, søsken, nieser og nevøer, besteforeldre og et tante/onkelpar som vi som sagt har nær kontakt med)" og det er det hans tante og onkel også gjør. De regner nok din mann og deg for nærmeste familie, det er tross alt nevøen deres det er snakk om. Jeg synes du heller skal kjøpe en eske konfekt og gi dem, det koster deg lite i penger og krefter. Et julekort er aldri nok når dere får gaver til hele familien tilbake.
Gjest jomfrua Skrevet 23. desember 2010 #9 Skrevet 23. desember 2010 TS her Det handler ikke noe om å være smålig eller at vi ikke har råd til å gi gave til de. Selvfølgelig kan jeg gi dem en flaske vin eller noe lignende, men hvorfor? "Bare" fordi vi får gaver fra de? Hvorfor er det egoistisk å ikke gi gaver til de? Jeg skjønner bare ikke hvorfor vi skal gi gaver til de når vi har så lite kontakt med de. Har samme standpunkt som Wolfmoon når det gjelder upersonlig gaver. Ellers gir vi ikke gaver til andre enn nære familiemedlemmer (foreldre, søsken, nieser og nevøer, besteforeldre og et tante/onkelpar som vi som sagt har nær kontakt med). Venner har vi avtalt å ikke gi gaver til. Heller ikke har jeg et slikt forhold til tanta og onkelen at det vil være naturlig at jeg sier at vi ikke ønsker å få gaver fra de; jeg kjenner folka knapt og utveksler bare høflighetsfraser med de, og jeg tviler på at jeg får mannen til å si til de at de ikke behøver å gi gaver. Og vi har forresten gitt tanta og onkelen julekort, synes igrunn at det holder å gi de julekort (julekortene er heller ikke gratis, og det ligger mye arbeid bak). Når det er sagt så er jeg ikke tilhenger av å gi dyre gaver hverken til fjern og nær; for meg er det ikke det julen handler om! Jeg skjønner ikke hvorfor du er så tverr og ensidig. Skjønner du ikke at dere får gaver fordi de anser dere som nærme og at de kanskje ikke har så mange å forholde seg til. Men ønsker å ivareta de som de føler er nærme. Jeg synes det er flott at de kan føle en tilhørighet til dere og deres barn. Kan du ikke heller verdsette det? Dine følelser kan du ikke generalisere over på andre. Det er da mye bedre å jobbe MED de relasjonene som er rundt en istedetfor å jobbe MOT. Så ja, jeg synes du gir uttrykk for smålighet overfor omverdenen og ett egoistisk blikk på hva du har rundt deg - uten å ihensynta andres blikk på situasjonen.
Gjest ts Skrevet 23. desember 2010 #10 Skrevet 23. desember 2010 TS her Hans tante og onkel kan neppe anse oss som nære familiemedlemmer når de aldri har kontakt med sin nevø. Jeg og min mann har vært sammen i snart 3 år, og jeg såg hans onkel for første gang nå i juni. Fra vi ble sammen i 2008 og til juni i år har min mann sett onkelen sin "hele" 2 ganger, og begge gangene var begravelser. Heller ikke brydde de seg overhodet da vi fikk barn, så jeg tviler på de anser oss som nære. Vi gir gaver til nieser og nevøer ja, men bare så lenge de er "barn", altså frem til de fyller 18 år. Slik har det alltid blitt gjort i min familie og på mannens farsside av familien. Og julen har virkelig blitt altfor kommersiell når det forventes at man skal gi vin/konfekt/andre småting bare for å gi gave, og som personlig kristen er jeg imot denne kommersialiseringen siden julen overhodet ikke handler om julenissen og gaver. Og jeg setter ikke mine meninger om julen og det julen egentlig handler om til side bare for å tilfredsstille slektninger som vi ikke har kontakt med.
Tabris Skrevet 23. desember 2010 #11 Skrevet 23. desember 2010 Jeg synes egentlig dere bør gi en gave til dem, siden de gir til både dere og barnet deres. Det dreier seg for meg ikke om kommersialisme, men om vanlig høflighet.
Gjest jomfrua Skrevet 23. desember 2010 #12 Skrevet 23. desember 2010 TS her Og julen har virkelig blitt altfor kommersiell når det forventes at man skal gi vin/konfekt/andre småting bare for å gi gave, og som personlig kristen er jeg imot denne kommersialiseringen siden julen overhodet ikke handler om julenissen og gaver. Og jeg setter ikke mine meninger om julen og det julen egentlig handler om til side bare for å tilfredsstille slektninger som vi ikke har kontakt med. Som personlig kristen så synes jeg det er rart at du er så ekskluderende istedetfor inkluderende. Er det så vanskelig å gjengjelde litt varme og takknemlighet istedetfor å ekskludere folk?
Gjest også kristen Skrevet 23. desember 2010 #13 Skrevet 23. desember 2010 Som personlig kristen så synes jeg det er rart at du er så ekskluderende istedetfor inkluderende. Er det så vanskelig å gjengjelde litt varme og takknemlighet istedetfor å ekskludere folk? Er det ekskluderende å ikke gi gaver til folk man ikke har kontakt med? Hadde forstått meningen din om det ble gitt gaver til alle tanter og onkler bortsett fra noen få. Men i dette tilfellet er jo det bare et par tante og onkel som får gave, og det er ikke fordi de er tante og onkel, men fordi ts og mannen er gode venner med de! I dine øyne må således en god kristen gi gaver til alle som vedkommende får gaver fra for å ikke være ekskluderende?
LetThemEatCake Skrevet 23. desember 2010 #14 Skrevet 23. desember 2010 Jag ger alltid bort choklad/konfekt till folk som jag inte står så nära. Jag skulle skämmas så mycket om jag inte hade någonting alls och lite hemmagjord tryffel/cupcakes/köpt choklad kostar inte så mycket och det blir ofta väl mottaget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå