AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #1 Skrevet 22. desember 2010 For 4 år siden så begynte svigermor å gi oss deler til et servise vi absolutt ikke likte, og kommer ikke til å like det heller. Jeg har ikke samvittighet til å ha det stående ubrukt, men samtidig blir det ikke sagt at vi ikke vil ha mer. Vi har begge fått deler til dette serviset til hver jul- og noen bursdager, og samboer har ennå ikke sagt i fra! Jeg minnet ham på det ganske ofte første årene, og heller sjelden nå siste året. Han sier ærlig at han ikke tørr, og gruer seg fælt til å si det. Dette er IKKE min jobb, tenker jeg, selv om jeg synes det har gått urettferdig lenge, uten at svigermor har fått vite at vi hater gavene hun gir.. Samboer er også fult klar over at dette er hans jobb å si, for han har nemlig aldri prøvd seg på å spørre om jeg kan si det. Selv gruer jeg meg også til han skal si det.. det er jo grusomt at det har gått slik i så mange år. Etter bursdagen hans i 2009, da han fikk servise igjen, sa jeg til han at nå SKULLE han fortelle moren hans om det, for nå planla vi å selge det, å heller kjøpe oss noe vi trengte mer. Det endte i en svær kenwood- maskin, men ingen samtale med svigermor... Dette har gravd seg skikkelig langt ned nå, og er blitt svært ubehagelig. Jeg kommer til å TVINGE samboer til å si det til moren sin, etter jula. Noen tips om hvordan jeg skal be ham stå frem? Er så usikkert selv blitt..
Rosalie Skrevet 22. desember 2010 #2 Skrevet 22. desember 2010 Jaja, så lenge samboeren din er en liten feiging, får dere fortsette å bruke dette serviset. For øvrig er det altfor sent å si fra om noe slikt etter 4 (!) år. Slikt må man ta en én gang. Det han kan si, er at nå har dere nok av denne serien, og at dere derfor kommer til å ønske dere noe annet til senere. Men dere må regne med å ta frem "styggserviset" når dere får hans foreldre på besøk. 1
Gjest Spinell Skrevet 22. desember 2010 #3 Skrevet 22. desember 2010 Jeg synes det er for sent nå. Hun samler jo på dette for dere i god tro, og jeg er temmelig sikker på at hun vil bli veldig lei seg dersom dere etter fire år sier at dere egentlig ikke liker det. 7
Ellam Skrevet 22. desember 2010 #4 Skrevet 22. desember 2010 Jeg tenker faktisk: "hvor ille kan dette serviset være?" Selvfølgelig skulle svigermor ha spurt dere FØR hun begynte å gi serviset, og spurt hva dere ønsket. Men nå gjorde hun ikke det, og dere sa heller ikke fra MED EN GANG, så nå synes jeg dere må gjøre det beste ut av det! Altså ta imot serviset, og lære dere å like det;)
Brukernavn Skrevet 22. desember 2010 #5 Skrevet 22. desember 2010 Jeg synes også det er alt for sent å si noe nå!!
anand Skrevet 22. desember 2010 #6 Skrevet 22. desember 2010 Hei. Jeg hadde nok tatt en liten hvit løgn.. og sagt noe sånt som at - "Nå har vi tenkt å bytte ut servicet til en annen type, men har ikke helt bestemt oss enda. Vi ønsker oss derfor ikke mer av denne typen." - Akkurat som at man endrer på interiøret, frisyre, klær etc. man følger trenden. Det gjelder også service. Det er ingen fornærmelse. Hadde egentlig ikke hengt meg opp i hvem av dere som skal si det. Støtt hverandre. Klart det er en ekkel situasjon. Men hva er egentlig det verste som kan skje?! 4
Rosalie Skrevet 22. desember 2010 #7 Skrevet 22. desember 2010 man bytter vel ikke ut serviset fire år etter at man begynte å samle på det, da. Ellers en god ide, anand.
Gjest Gwen Skrevet 22. desember 2010 #8 Skrevet 22. desember 2010 Det er bare et servise, lær dere og like det og prøv å se på det på en annen måte. Når bestemora mi kjøper klær til meg i USA som jeg ikke liker, så tenker jeg umiddelbart hvilke farger og tilbehør jeg kan bruke, kansje jeg kan sy det litt om og gjøre det tøffere med hatt. Om dere gjør f.eks bordpynt eller andre ting til et større oppmerksomhetspunkt og ikke bare har serviset fremme som en enkeltgjenstand, så vil serviset dere ikke liker utseende på, se annerledes ut, og dere gjør det på en måte dere liker.
Gjest jomfrua Skrevet 22. desember 2010 #9 Skrevet 22. desember 2010 Har dere mottatt dette servicet i 4 år uten å ha sagt i fra - så synes jeg dere skal ta det konsekvensen av det. Hvor viktig er det å ha rett service? Det finnes andre ting å bekymre seg for her i verden. Det ville være dårlig gjort nå, så sent og si fra at dere ikke vil ha det. Hun har helt sikkert lagt mange penger i det og handlet i god mening og tro. Så ikke ødelegg det. Dere har vært dumme og ikke sagt fra før, så la det ligge nå. Dere får ett helt service og det er tross alt bra. 2
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2010 #10 Skrevet 22. desember 2010 Grunnen til at jeg jobber med tingene jeg får fra bestemor er at jeg setter utrolig mye pris på gaver, at hun tenkte på meg og ville kjøpe noe til meg på en av turene hun har hvert år:) Og da lar jeg ikke dem ligge i skapet.
Ellam Skrevet 22. desember 2010 #11 Skrevet 22. desember 2010 Nei bytte ut et servise etter 4 år, nei det synes jeg høres rart ut! Når man samler på noe (som ts sin svigermor har gjort for de), tar det jo ofte mye lengre enn 4 år! Nei skyld dere selv (mest samboer da syns jeg), og lær dere å like serviset! At dere kan samle på et servise til i en stil dere liker, kan dere jo selvfølgelig gjøre. Vi har to serviser som vi samler på, som vi bruker i ulike anledninger! Men jeg synes dere bør bruke "svigermor- serviset" også. Etter hvert vil dere kanskje se humoren i dette hver gang serviset kommer fram. Ta det med et smil:)
Pastill Skrevet 22. desember 2010 #12 Skrevet 22. desember 2010 Hei! Jeg synes ikke det er for sent å si noe. Men: Si det til henne selv. Si at du har noe å fortelle som du vet hun blir veldig lei seg over å høre, men at du ikke lenger kan holde ut å motta gaver som er gitt i aller beste mening, og ikke får den oppmerksomhet og glede de fortjener. Beklag på det dypeste at du ikke har fått sagt ifra før, men fortell at du synes det er forferdelig vanskelig å fortelle, fordi det siste du vil er å såre henne. Ikke nevne noe om at din samboer/hennes sønn skulle ha sagt ifra for lenge siden. Det kan hun tenke seg frem til selv, og det tar seg heller ikke godt ut å snakke dårlig om hennes sønn i tillegg til å servere de dårlige nyhetene du har til henne. Pastill 1
Gjest jomfrua Skrevet 22. desember 2010 #13 Skrevet 22. desember 2010 Pastill skrev: Si at du har noe å fortelle som du vet hun blir veldig lei seg over å høre, men at du ikke lenger kan holde ut å motta gaver som er gitt i aller beste mening, og ikke får den oppmerksomhet og glede de fortjener. Det kan man veldig fint holde ut - så skjøre er ikke mennesker, ærlig talt - det er kun ett service det er snakk om. Og det gjør man for å skåne andre i sin uvitenhet.
Gjest Spinell Skrevet 22. desember 2010 #14 Skrevet 22. desember 2010 Til dere som har sagt "lær å like det": er dere sikker på dere kunne lært det selv? Jeg kunne i alle fall ikke lært meg å like dette eller dette eller dette Men det endrer ikke min mening om at det er alt for sent å si fra nå. 2
Gjest Spinell Skrevet 22. desember 2010 #15 Skrevet 22. desember 2010 Ikke nevne noe om at din samboer/hennes sønn skulle ha sagt ifra for lenge siden. Det kan hun tenke seg frem til selv, Nei, det skal du ikke si for sikkert. Hun vil nok heller tenke at hun har et utakknemlig monster av en svigerdatter, som overkjører sønnen hennes totalt.
Inx Skrevet 22. desember 2010 #16 Skrevet 22. desember 2010 "Vi" .. er du 100% sikker på at mannen din har samme mening som deg? Får en sånn klam følelse av at du har tatt en avgjørelse for hva som kan passere i deres hjem for dere begge...
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2010 #17 Skrevet 22. desember 2010 Jeg syns også det er litt seit å si fra nå, 4 år etter. Hadde jeg absolutt ikke likt serviset ville jeg samlet til vi hadde til 6 personer for så å si til svigermor at vi nå ønsket oss noe annet å samle på. Og da ville jeg tipset henne om noe vi likte. For noen år siden arvet jeg forresten et servise fra farmoren min etter at hun døde. Jeg syntes servicet var forferdelig stygt (70-tallsservice med store, lilla blomster). Istedet for å bare sette det bort på loftet ga jeg det bort til et vennepar av meg som syntes det var nydelig. Idag angrer jeg veldig. Men nå har jeg lært at smak og verdier kan endre seg med tiden.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 22. desember 2010 #18 Skrevet 22. desember 2010 Jeg synes mer synd på (sviger)mor, som i god tro har trodd at dere har vært takknemmelige for gaven hun har gitt. Hun er sikkert g lad og fornøyd. Mens dere i virkeligheten har vært skikkelig utakknemmelige og snakket stygt om serviset og gaven hennes ved opptil flere anledninger. Og attpåtil har dere ikke hatt baller nok til å si det til henne. Håper egentlig at dere skammer dere litt. Dere kunne spart (sviger)mor for en del baksnakking fra deres tide, og en del penger fra hennes side. Usj, så ufyselig egentlig! 3
fruBeist Skrevet 22. desember 2010 #19 Skrevet 22. desember 2010 (endret) Er det flere enn meg som er nysgjerrig på hvilket servise det er snakk om her? Skulle likt å se det Endret 22. desember 2010 av fruBeist 2
Ellam Skrevet 22. desember 2010 #20 Skrevet 22. desember 2010 Til dere som har sagt "lær å like det": er dere sikker på dere kunne lært det selv? Jeg kunne i alle fall ikke lært meg å like dette eller dette eller dette Men det endrer ikke min mening om at det er alt for sent å si fra nå. Det med elefanten var nå artig da :) Noen ting MÅ man bare lære seg/ leve med/ gjøre det beste utav, f.eks når man i 4 år har mottatt servise fra svigermor som har handlet i god tro:) Men en artig historie er nå dette syns jeg (trist også på et vis). Vi sliter ikke med stort her til lands når det å bruke et servise som man ikke liker er noe vi bruker tid og krefter på. Og dette er ikke ment til ts spesielt, kjenner at jeg kjenner meg igjen på et vis, ifht opptatthet av stil og interiør. Vår foreldregenerasjon arvet kopper og kar og møbler fra "alle steder", og tviler på at "om det står i stil" var så vesentlig. Nå til dags ser et hvert hjem ut som tatt ut fra en katalog, der "alt står i stil". Ja, ja, en digresjon dette da! God jul 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå