Gå til innhold

PASS (skal til USA)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg skal til USA og har et spm ang pass. Mange snakker om at man må ha "de nye" passene?

Jeg fikk mitt pass i september 2005. Nederst er det to linjer med masse tall og hvor navnet mitt også er trykt. Trodde dette var de nye passene?

Kjæresten min har pass fra 2008. Eneste forskjellen der er den lille firkanten i høyre hjørnet. Hans er blank og man kan se det står "Norge" inni den

Oppe i mitt høyre hjørne er det en rød firkant hvor det ikke står noe.. Vet ikke om dette har noe å si, hehe.

Vet noen om jeg må ha nytt pass når jeg skal reise nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge passet ikke er håndskrevet har du et nytt nok pass.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Så lenge du har maskinlesbart pass, som kjennetegnes med de to linjene nederst på "hovedsiden", skal du såvidt jeg kan se kunne reise til USA uten annet visum. Det er mulig at kjæresten din har biometrisk pass, som er de nyeste passene der f.eks. fingeravtrykk er lagret i passet. Jeg kan imidlertid ikke se at dette trengs for å reise inn i USA på ambasadens sider.

Amerikanske ambasade - visumregler

Skrevet (endret)

Du trenger maskinlesbart pass ( og det har du hvis du fikk i 2005) også må du fylle ut ett søknadenskjema på nett. Dette koster $8 tror jeg , og du får svar raskt og søknaden er gyldig i 2 år.

god tur!

Jeg elsker usa :rødme:

Endret av victory2
Skrevet

Jeg måtte få meg nytt pass når jeg dro til USA i 2008. Informasjonen jeg fikk, var at de var ganske strenge på dette når man reiste til USA.

Skrevet

Alle må vel fylle ut ESTA-søknaden uansett hva slags pass man har?

Vi gikk rett inn i USA med pass fra 2006 som ikke var biometriske tidligere i år. Brukte ca 30 min fra vi landet til vi var ute av JFK.

Skrevet

Jeg har også sånn maskinlesbart med en rute som det kommer frem NO hvis jeg snur litt på det, som kjæresten din.

Hvis du ikke har det så er jeg redd du har det gamle, og trenger nytt?

Jeg har jo ikke det biometriske passet, men det maskinlesbaret, jeg fikk nytt i 2008. Før det hadde jeg også det gamle uten den ruten som kjæresten din nå har.

For meg høres det ut som du må skaffe deg nytt.

VEdr ESTA søknad så må ALLE fylle dette ut uansett, og det kostet vel 150-200 kroner per person tror jeg?

Skrevet

For meg høres det ut som du må skaffe deg nytt.

Hun må ikke skaffe nytt...

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Så lenge navnet ditt ikke er skrevet for hånd i passet, så skal det være maskinlesbart.

Er passet håndskrevet er det ikke maskinlesbart, men hvis navnet ditt er trykket i passet er det elektronisk lesbart.

Skrevet

Jeg måtte få meg nytt pass når jeg dro til USA i 2008. Informasjonen jeg fikk, var at de var ganske strenge på dette når man reiste til USA.

Dette sier jo ikke så mye når du ikke nevner hvor gammelt ditt tidligere pass var ...

Skrevet

Så lenge navnet ditt ikke er skrevet for hånd i passet, så skal det være maskinlesbart.

Stemmer det.

Skrevet

Så lenge passet ikke er skrevet for hånd og du har en slags "strekkode" nederst i passet ditt (bildesien) så er det godkjent for å komme inn i USA.

ESTA fylles ut på internett og koster 14USD. :) God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...