Gå til innhold

Orker ikke involvere meg i min venninners lykke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som fødte en baby idag, og hun sendte melding noen timer etter.

Jeg har ikke svart på den, fordi jeg klarer ikke. Jeg kjente at jeg ble lei meg, og fikk vondt inni meg.

Det er ikke det at jeg ikke unner henne noe, men jeg ble trist.

Skal svare henne imorgen, og gratulere henne. Orket bare ikke idag. Hadde en eksamen idag som ikke gikk så bra, så kanskje det er en av grunnene også..

Har en annen venninne som har termin på 1.jan, så det kommer nok til å bli flere og flere som blir gravide fremover.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal være så trist for dette, for jeg ønsker ikke å bli gravid selv. Jeg er uansett singel, så det hadde ikke vært mulig.

Jeg tror jeg kanskje er redd for å bli helt alene, siden alle er så etablerte og har alt på plass av mann, jobb, studie, bil og bolig. Nå kan barna kommer, liksom.

Trenger bare litt trøst :trist:

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo på en måte skjønne deg - når venninner får barn så går de også inn i en annen fase av livet - der det er barnet som står i sentrum og det blir mindre plass til det som tidligere var typisk for venninnerelasjonen. Kanskje orker du heller ikke tanken på å måtte høre om barnet hele tiden hver gang dere treffes i fremtiden. Noe føles kanskje som mistet, TS?

Men forsøk å svar på meldingen - det er en stor begivenhet for venninnen din og det kan være viktig at du forsøker å dele dette - selv om du ikke involverer deg i fremtiden.

• Liker 2
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Egoist!

Skjønner at det er vanskelig, men du bør faktisk prøve, spesielt i akkurat en sånn situasjon som involverer fødsel.

• Liker 1
Skrevet

Hva trenger du trøst for???

For at eksamen gikk dårlig?

Vet du jeg synes du ikke er noe god venninne.

• Liker 1
Skrevet

Svar på meldingen. Gratulér henne med alt du har! SÅ kan du gå tilbake til å gråte og være trist. Noen ganger er man bare trist. Men hvis du har blitt så trist at du ikke klarer å trekke deg ut av det når du må, er det på tide å "call in the big guns". Da har du gått over en terskel.

Jeg vet hvordan det føles når alle rundt en plutselig får kjærester og barn, og man er like singel selv. Man føler liksom at man ikke hører til, at man ikke er noens første prioritet og at ingen ville brydd seg om man hadde dødd. Skikkelig katastrofetanker, og overhodet ikke konstruktivt.

På barneskolen lærte vi at man skal være mot andre som man ønsker at andre skal være mot en.

At venninnen din har fått barn, handler ikke om deg. Dersom noe skjer med deg, godt eller vondt, så ønsker du at noen skal være der for deg, ikke sant? Det er det du legger grunnlaget for, når du er der for andre. Det hjelper litt på følelsen av å være alene også, å sette andre foran en selv.

Send melding.

Og føler du deg ikke bedre til over nyttår, ta kontakt med fastlegen din :)

God jul :)

• Liker 8
Skrevet

Gud, så ego! :fy_fy: Dersom du ikke får endret tankesettet ditt, TS, kommer du til å bli en ensom dame med 150 katter.

Skrevet

Det tar deg ett minutt å sende en melding!

Skjønner at du kan føle deg deppa og litt alene nå, men ærlig talt!

Skrevet

Du er ikke egoistisk. Du er "bare" langt nede, og omverdenen har dessverre svært lett for å forveksle depressivt manglende overskudd med egoisme. Det er vel uvitenhet som får ta skylden for det.

Send en glad melding, snakk med en god venn om at du ikke har det så bra, og som anonym over her sier - går det ikke bedre snart må du snakke med fastlegen din.

• Liker 9
Skrevet

Er dette en venninde du setter pris på å HA som en venninde?

Dersom ja; Send melding og gratulerer henne med hennes antagelig største begivenhet i livet!! Som sagt over, det tar deg ett minutt, og du kan fint gå tilbake til å synes synd på deg selv etterpå.

Dersom nei; jeg ville likevel sendt melding, også funnet ut hva du vil med livet og hvordan du skal få deg selv på beina igjen uten å la det gå utover noen som overhode ikke er skyld i din "nedtur".

Jeg kan forstå at det føles trist, du er sikkert sliten etter mye eksamensmas, nerver, stress etc gjør gjerne sitt til at tristhet ikke ligger SÅ langt unna, det er ikke unormalt. Men det er ikke ok å la det gå utover noen du bryr deg om! Det er din vennindes største dag, del den med henne eller vær ærlig om at du ikke bryr deg! Sett hennes lykke foran din (midlertidige) negative mood.

• Liker 1
Skrevet

Er man egoisk fordi man er lei seg ? Nei. Er ikke alltid like lett å være overlykkelig på andres vegne når man ikke har det noe bra, Skjønner godt at du blir lei deg men bare send henne en medling å gratuler henne:) Da viser du at du bryr deg litt,

Skrevet

Jeg synes du kun fokuserer på deg selv her. Joda. Har fått med deg at du er litt langt nede, men du har vel ikke mistet alt gangsynet?

Dette er en situasjon som man sender sine gratulasjoner. Det her er ren høflighet. Dette er en av de aller største opplevelsene hennes. Jeg hadde blitt SÅ skuffet om jeg ikke fikk en sms tilbake med gratulasjoner når jeg vil dele gleden min med noen.

Selv om man sliter så går det ann å glede seg på andres vegne.

• Liker 1
Skrevet

Du er ikke egoistisk. Du er "bare" langt nede, og omverdenen har dessverre svært lett for å forveksle depressivt manglende overskudd med egoisme. Det er vel uvitenhet som får ta skylden for det.

Send en glad melding, snakk med en god venn om at du ikke har det så bra, og som anonym over her sier - går det ikke bedre snart må du snakke med fastlegen din.

Beste svaret!

Skrevet

Jeg skjønner at det er vannskelig for deg,men hvis dette er en god venninne burde du ha sendt melding med en gang.Det er ikke så vannskelig du trengte ikke å ringe henne.

Tror nok hun skjønner at du er missunnelig og sjalu på henne,skal ikke mye til for å tolke det slik.

Synes du rett og slett er frekk.Din tid kommer en dag,men prøv å være glad for dine venner i det minste.

Skrevet

Slik jeg ser det så bryr du deg om venninden din, ellers hadde du vel ikke kommet med dette hjertesukket. Jeg forstår at det kan oppleves som en nedtur. Livet dems tar en ny vending og du er kanskje redd for å bli nedprioritert. Det er slett ikke uvanlig å få slike negative tanker på denne tiden av året og man er spesielt utsatt dersom det blir mye stress som eks eksamensperiodene kan være.

Send en mld og gratuler så slipper du dårlig samvittighet senere. Så kan du heller si litt til venninden din om hvordan det føles å være singel mens alle rundt deg får barn. Selv sendte jeg kun melding til de aller beste vennindene når jeg fikk barn og tenker at du er en av de siden du fikk mld.

• Liker 1
Gjest trollmor
Skrevet

Jeg har opplevd det motsatte. Vært den som hadde fått baby og hadde en vennine som ikke var i humør til å verken ta telefonen eller å sende en mld. Jeg ble lei meg, er en stor opplevelse og som en vil gjerne dele med de nærmeste.

Det koster deg lite å sende en mld og gratulere, du trenger jo ikke oppriktig mene det her og nå, men i ettertid vil du være glad for at du gjorde det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan forstå deg, jeg har noen ganger følt det som jeg har mistet litt av enkelte vennskap når enkelte har fått barn (det har bare gjeldt noen få venninner, de som har mast og mast om når JEG skal få barn, og som ikke forstår hvorfor jeg ikke vil ha - når de får barn blir de så selvsentrerte at jeg ikke orker dem mer. Dette gjelder de færreste av vennene mine med barn, bare for å presisere det. Det går helt fint å omgåes folk med barn, og jeg har ikke venner for å feste med dem...).

Men jeg synes du skal sende en gratulasjonsmelding! Hun blir sikkert lei seg om hun ikke får noen, og det har hun nok ikke fortjent. Hvis du kommer deg ut av den triste stemningen du er i nå, vil du antagelig angre på at du kanskje brenner ei bru ved å ikke gratulere henne.

• Liker 1
Skrevet

Til alle som skrev gode ord, takk :)

Til dere andre ... det virker som om mange av dere er irriterte og har et hat mot single mennesker som ikke klarer å finne seg en partner... Og det virker som om dere mener de ikke skal føle noe og bare godta ting som de er? Har jeg ikke lov til å uttrykke hva jeg føler, og hvor redd jeg er for å bli ensom? Jeg unner selvfølgelig andre å finne lykke med en partner og å få barn, men det er ensomheten som tynger meg.

Selvfølgelig svarte jeg på meldingen dagen etter, men den dagen hun sendte melding hadde jeg hatt eksamen som gikk veldig dårlig og dro bare rett hjem. Orket ikke prate med noen, og ville bare være ifred.

De fleste venninnene mine har samboer og har nok med livet sitt, så det er sjelden vi sees. Mannen deres er deres beste venn og samtalepartner, så derfor har de ikke så behov for å prate om dype ting. Jeg har veldig stort behov for det, men det tror jeg ikke at de skjønner. Så jeg går å bærer på mye inni meg, og vil ikke plage noen av venninnene mine med problemene mine.

Haha .. ja, jeg har problemer selv om jeg ikke har mann og barn. Jeg har vel single problemer... :)

Skrevet (endret)

Hva trenger du trøst for???

For at eksamen gikk dårlig?

Vet du jeg synes du ikke er noe god venninne.

Har man ikke lov til å være lei seg fordi eksamen gikk dårlig? Det er ikke alltid man orker å svare eller ha kontakt med noen, eller klarer å glede seg på andres vegne den dagen alt går imot en...

Og det du skriver om at du ikke syns TS høres ut so en god venninne, er kanskje ikke noe man trenger å høre når man er langt nede. Er du klar over at den setningen kan få noen til å ta selvmord??? Tenk deg godt om neste gang du åpenr kjeften din...

TS, ikke bry deg om uvitende folk. Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det, og hvordan du tenker :klem:

Endret av meridian
  • Liker 2
Gjest BabyBlue
Skrevet

Har dere aldri følt det litt som TS? Noen ganger er man bare veldig nede, og da er det vanskelig å være glad på andres vegne uansett hvor stor grunnen enn er. Skjerp dere, folkens. TS er overhodet ikke den eneste som har kommet med "trøst meg" innlegg, så slutt å kall henne ego. Vi har alle vært ganske ego fra tid til annen, så ikke kast stein i glasshus.

Ting blir nok litt lysere snart, TS. Som læreren min sa da livet var rimelig jævlig for meg: alt ordner seg for snille jenter :klemmer:

Når du har grått fra deg og fått ting litt i perspektiv kan du sende melding til venninnen din, og om dette er en langvarig fase bør du kontakte fastlegen din. Noen ganger sitter man litt fast i livet mens andre kjører forbi deg i raserfart, men når alt kommer til alt gjelder det bare å finne noe som gir livet mening. En positiv holdning hjelper, selv om det kanskje virker som et urteit råd i dette øyeblikket? :gjeiper:

Har selv vært rimelig langt nede, men alt ordnet seg til slutt :jepp:

Skrevet

Det er ikke egoistisk å være trist, men hvis du ikke klarer å se forbi dine egne triste tanker i to sekunder for å gratulere din venninne som nettopp har vært gjennom en helt utrolig opplevelse, da er du egoist. Å ikke unne noen andre noe godt er egoistisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...