Gjest Cho Skrevet 21. desember 2010 #1 Skrevet 21. desember 2010 Jeg kom til å tenke på det med livsopphold og minstesatser, og googlet meg fram til denne siden. Her står det bl.a. følgende: Ordinær sats Stordriftssats 1 voksen 6 620 kr. 5 680 kr. 2 voksne 11 460 kr. 9 580 kr. Dette er vel en oversikt over hvor mye man skal sitte igjen med etter betalt husleie? Hva menes med stordriftssats? Takknemlig for hjelp!
tessa3 Skrevet 21. desember 2010 #2 Skrevet 21. desember 2010 Da jeg fikk livsopphold med nav, skulle alt dekkes av dette.. Også husleie.. En skikkelig utfordring å skulle "fore opp" en familie med to unger på disse beløpene, jah..
Daniel84 Skrevet 21. desember 2010 #3 Skrevet 21. desember 2010 Ifølge NAV i trondheim , skal man visst bare ha 3800 etter betalt husleie.. syykt
Gjest Cho Skrevet 21. desember 2010 #4 Skrevet 21. desember 2010 I linken står det jo "Livsoppholdssatsene som Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral bruker, inkluderer mat, klær, helse, media og lignende" Jeg tenker at hvis det skulle gjelde husleie også, så ville det stått "bolig" der og?
Gjest Cho Skrevet 21. desember 2010 #5 Skrevet 21. desember 2010 Daniel84: Det var forresten ganske sykt ja!
Gjest Consensio Skrevet 21. desember 2010 #6 Skrevet 21. desember 2010 Det står sikkert på en slik måte fordi man KAN få dekket husleie eller deler av husleie, men det er langt ifra alle som får det.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #7 Skrevet 21. desember 2010 Flere i husholdningen blir stordriftssats. Dersom du tenker sosialstønad så er det ingen minstenorm der. I min kommune er det boutgifter (husleie, forsikring, strøm/varme) og til livsopphold er det 5200 kr dersom man bor alene voksen.
Daniel84 Skrevet 21. desember 2010 #8 Skrevet 21. desember 2010 Livsopphold, vil jo si det du skal leve av etter at husleie og strøm er betalt..
Gjest Cho Skrevet 21. desember 2010 #9 Skrevet 21. desember 2010 (endret) Det står sikkert på en slik måte fordi man KAN få dekket husleie eller deler av husleie, men det er langt ifra alle som får det. Jeg tenkte ikke på dekking av husleie, mer på hva som er igjen etter at husleie er betalt. Flere i husholdningen blir stordriftssats. Dersom du tenker sosialstønad så er det ingen minstenorm der. I min kommune er det boutgifter (husleie, forsikring, strøm/varme) og til livsopphold er det 5200 kr dersom man bor alene voksen. Aha, selvfølgelig. Takk for at du matet meg med teskje, det trengs av og til. Tenker ikke sosialstønad, men trygdeytelser. Livsopphold, vil jo si det du skal leve av etter at husleie og strøm er betalt.. Det var det jeg trodde. Vi sitter nemlig igjen med mindre enn livsoppholdssatsene, må bare få bekreftet at jeg har forstått riktig. Så da tar jeg nok en tur ned på nav i morgen og får det bekreftet/avkreftet 100% (er jo ikke noe vits i å gå ned der hvis jeg er helt på jordet). Endret 21. desember 2010 av Cho
Daniel84 Skrevet 22. desember 2010 #10 Skrevet 22. desember 2010 Jeg tenkte ikke på dekking av husleie, mer på hva som er igjen etter at husleie er betalt. Aha, selvfølgelig. Takk for at du matet meg med teskje, det trengs av og til. Tenker ikke sosialstønad, men trygdeytelser. Det var det jeg trodde. Vi sitter nemlig igjen med mindre enn livsoppholdssatsene, må bare få bekreftet at jeg har forstått riktig. Så da tar jeg nok en tur ned på nav i morgen og får det bekreftet/avkreftet 100% (er jo ikke noe vits i å gå ned der hvis jeg er helt på jordet). Lykke til!
Rosalie Skrevet 22. desember 2010 #11 Skrevet 22. desember 2010 Det er opp til den enkelte kommune om den velger å følge veiledende livsoppholdssats, eller om den setter sin egen norm (som gjerne er en god del lavere enn den veiledende). 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #12 Skrevet 22. desember 2010 Aha, selvfølgelig. Takk for at du matet meg med teskje, det trengs av og til. Tenker ikke sosialstønad, men trygdeytelser. Trygdeytelser forholder seg overhode ikke til minstesats eller noe annet. Trygdeytelser har et helt annet beregningsgrunnlag. Dersom trygdeytelsen er for lav i forhold til kommunens sosialsats så er det Nav sosial som dekker opp resten.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #13 Skrevet 22. desember 2010 Disse satsene har ingenting med Nav sine utbetalinger å gjøre, dette er det Statens Innkrevningssentral lar deg sitte igjen med, dersom du blir tvangstrukket for gjeld. Dette skal dekke alt utenom husleie, bla også strøm og nødvendig transport, derfor er disse satsene høyere enn sosialsatsene de fleste steder. Veiledende sats for sosialstønad varierer fra kommune til kommune, alt fra 2500 til 5000 er innenfor normalen. Stordrift er alle husholdninger med mer enn en voksen, dvs samboerskap, bokollektiv osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå