Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg er en 22 år gammel jente som sliter litt med tanke på utdanningen jeg har valgt. Jeg har snart fullført sykepleiergraden min (er ferdig til sommeren), men er klar over at jeg har gjort et dårlig valg. Jeg ønsker ikke å jobbe som sykepleier resten av livet mitt, rett og slett fordi jeg har funnet ut at det ikke er noe som passer meg (ja, dette er inkludert alle videreutdanningene en sykepleier kan ta).

Jeg har derfor brukt mye tid på å finne ut hva slags valg jeg nå har, men ser ikke ut til å komme noen vei. Den ideelle jobben jeg ser for meg per dags dato er en jobb innenfor en eller annen slags bistandsorganisasjon som f.eks. Røde Kors, Redd Barna etc. Men jeg har enda ikke skjønt hvordan veien dit er. Jeg er også åpen for andre innspill, ettersom jeg nå er veldig fortvilet og ikke ser ut til å komme noen vei... har snakket en del med både mor og far, men alt de bryr seg om er at jeg skal gjøre ferdig sykepleieren, noe jeg også selvfølgelig skal.

Jeg hadde blitt kjempetakknemlig hvis noen av dere hadde noen tips til hva i all verden jeg skal gjøre når jeg er ferdig med sykepleierutdanningen min. Jeg har ikke noe imot å ta noen ekstravakter på sykehjem/sykehus mens jeg eventuelt studerer noe annet.

Tusen takk for alle råd!!

-Fortvilet sykepleierstudent

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange bistandsorganisasjoner trenger personer med sykepleierkompetanse. Er det et alternativ for deg å bruke utdannelsen din som sykepleier i felt på denne måten? I så fall ville jeg sjekket nettsidene til (og evt kontaktet) f.eks Norad, Leger uten grenser, Kirkens Nødhjelp eller Redd Barna for å finne ut hvordan en får jobb hos dem.

Skrevet

Du har større sjanse for å få jobb innen bistand med en sykepleierutdannelse, enn med en annen "relevant" utdannelse som det går 13 av dusinet på (f. eks. utviklingsstudier...). Men hvis du ikke trives med sykepleieroppgavene i det hele tatt er det vel ikke aktuelt...

Hva ønsker du å gjøre da, innen bistand? Hva ser du for deg at DIN oppgave skal være? Vil du gjøre noe praktisk, drive med markedsføring, jobbe med økonomi, administrere - ja, hva vil du? Det vil jo peke litt mot hvilken utdanning du skal ta.

Vær obs på at det er vanskelig å få jobb innen bistand, det er mange om beinet, og det er derfor uhyre viktig med et nettverk, og erfaring fra før. Skaff deg erfaring allerede nå, bli frivillig i Røde Kors el.l.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Tja... Kunne sykepleier i forsvaret vert noe? Slipper nesten helt unna gamlinger og unger. Stort sett folk på din alder med avrevne bein og slik da. Litt mer action og ikke dørgende kjedelig som på et gamlehjem. Erfaring derfra vil nok hjelpe deg inn i bistand etterpå.

• Liker 1
Skrevet

Du har større sjanse for å få jobb innen bistand med en sykepleierutdannelse, enn med en annen "relevant" utdannelse som det går 13 av dusinet på (f. eks. utviklingsstudier...). Men hvis du ikke trives med sykepleieroppgavene i det hele tatt er det vel ikke aktuelt...

Hva ønsker du å gjøre da, innen bistand? Hva ser du for deg at DIN oppgave skal være? Vil du gjøre noe praktisk, drive med markedsføring, jobbe med økonomi, administrere - ja, hva vil du? Det vil jo peke litt mot hvilken utdanning du skal ta.

Vær obs på at det er vanskelig å få jobb innen bistand, det er mange om beinet, og det er derfor uhyre viktig med et nettverk, og erfaring fra før. Skaff deg erfaring allerede nå, bli frivillig i Røde Kors el.l.

Utviklingsstudier er faktisk noe jeg har vurdert å studere, da jeg har lest at disse får jobb innen bistand. Men du mener altså at det ikke er så lurt? Jeg trives med -noen- sykepleieroppgaver. Men jeg ser heller for meg en jobb litt mindre pasientrelatert.. altså muligens jobbe fra et kontor eller lignende, men med helserelaterte saker. Ut ifra de alternativene du listet opp, må jeg si at markedsføring eller administrasjon hørtes mest interessant ut for meg.

Er også klar over at dette er noe mange vil, noe som også er med på å gjøre synet på framtiden min noe mer dyster. Jeg er så redd for å ende opp i en jobb jeg misliker, bare fordi jeg "ikke hadde noe bedre å ta meg til".

Skrevet

Tja... Kunne sykepleier i forsvaret vert noe? Slipper nesten helt unna gamlinger og unger. Stort sett folk på din alder med avrevne bein og slik da. Litt mer action og ikke dørgende kjedelig som på et gamlehjem. Erfaring derfra vil nok hjelpe deg inn i bistand etterpå.

Sykepleier i forsvaret kunne absolutt ha vært noe for meg. Men jeg tenker at her vil de sannsynligvis ha noen med litt mer erfaring enn en helt nyutdannet sykepleier.

Skrevet

(Beklager trippelpost, jeg er litt vel ivrig).

Har også sett på master i helsevitenskap, men på mange måter også utelukket dette da jeg har hørt at mange av disse ender opp med en jobb innenfor undervisning. Er det noen jobbområder jeg rett og slett ikke har tenkt på, der en sykepleierutdannelse kan være nyttig å ha? For all del, forventer ikke at dere skal finne en jobb for meg :) bare komme med noen nye tanker og ideer, slik at jeg ikke lenger føler meg stuck.

Skrevet

På meg høres det ut som du angrer litt for tidlig. Det virker ikke som du har oversikt over videreutdanning du kan ta, kun de praktiske videreutdanningene.

Er du medlem av NSF så du får bladet Sykepleien? Her står det om spennende videreutdanninger og mastere og kurs innimellom.

Er bistand noe du har lyst til, eller er det bare noe du kan gjøre om du ikke finner noe annet?

Om du vil inn i bistandsarbeid, vil jeg anbefale deg å lære et av de språkene som er mest ettertraktet.

Du kan også titte litt på studiene: Katastrofe og krisehåndtering (Hibu), samfunnssikkerhet (UiS), Community Health (UiO), Master in Disaster Relief Health Care (University of Glamorgan), melde deg på tropemedisinkurs i Oslo osv.

Men hadde vært fint å høre litt mer om hva annet du kunne like å gjøre. Det er jo masse jobber innen legemiddelindustrien, administrasjon og ledelse, forsikringsselskaper (vurdere helseforsikring til folk) etc som trenger sykepleiere stadig vekk. Faktisk er det jo veldig få sykepleiere som faktisk jobber som sykepleiere.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange gode råd, AnonymBruker. Du har nok rett i at jeg kun har oversikt over de mest praktiske videreutdanningene, som helsesøster, operasjonssykepleier o.l.

Bistand er vel det som har virket mest interessant for meg, samt relevant, i forhold til den utdanningen jeg er i ferd med å få. Jeg har prøvd å søke meg fram til hva sykepleiere har brukt utdanningen sin til, men jeg er tydeligvis ikke så flink til dette da alt jeg har fått opp er SATS-instruktører og flyvertinner.

Jeg ser også at et par av studiene du ramset opp, iallfall ett, krever to års praktisk erfaring som sykepleier. Ellers så dette veldig spennende ut. Spørsmålet jeg allikevel sitter igjen med, er om jeg får meg en jobb jeg trives med etter å ha studert dette. Men det er det vel bare jeg som kan gjøre noe med.

Ja, jeg kunne også gjerne tenkt meg å vite hva mer jeg kunne tenkt meg å gjøre. Jeg tror hovedproblemet mitt har vært å se de mulighetene jeg faktisk har, sånn at jeg slipper å tenke at jeg ender opp i en jobb på et sykehus der jeg mistrives. Det er ikke veldig motiverende, for å si det sånn. Men tusen takk for god hjelp hittil - jeg setter enormt pris på det.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Sykepleier i forsvaret kunne absolutt ha vært noe for meg. Men jeg tenker at her vil de sannsynligvis ha noen med litt mer erfaring enn en helt nyutdannet sykepleier.

Kontakt dem og hør. Du må nok gjennom førstegangstjeneste.

Skrevet

Master i samfunnsarbeid ved HiB. Tverrfaglig utdannelse. Kan skrive om "det du vil", f.eks bistand. Søk det opp på www.hib.no

Skrevet

Anonym Bruker (21.42) her: Forsvaret trenger også folk med erfaring ja, de vil vel helst ha noen med to års erfaring. Og det blir jo pasientkontakt da også.

Tror ikke førstegangstjeneste er nødvendig; jeg har i alle fall hørt om de sykepleiere som kun tar befalskurs.

Men om dette er noe du er interessert i, er en fin måte å komme i kontakt med dem å sende en mail til HV Innsats i din region.

Å finne en jobb du trives med.. Du bør nok tenke mer over hva du faktisk har lyst til å drive med. Jeg tok sykepleien etter å ha vært i Forsvaret et par år, men vil heller inn i bistand nå. Ikke enkelt. Ser ut som jeg må jobbe en del på sykehus først, noe jeg egentlig synes er litt kjedelig. Men tror man fint kan fikse en jobb man synes er litt kjedelig om man kommer inn i et godt arbeidsmiljø og står på beredskap slik at man kan reise ut med jevne mellomrom. Og at man ser på det som læring til man kan finne noe mer spennende.

Vurderer også akuttsykepleie. En ganske ny utdanning i Norge, men skal visst være spennende. De har visst veldig bra akuttsykepleierutdanning i Australia.

Og slik jeg ser det, kommer jeg ikke til å være den samme sykepleieren hele livet. Det er det som er så gøy, at man har uendelig med muligheter. For min del har jeg lyst til å jobbe litt på og av nå, med læring, beredskap, spare til å reise litt i perioder osv. Så kanskje ta master eller akuttutdanning etter hvert, og så kanskje få meg en administrativ jobb når jeg blir eldre.

Lykke til i alle fall, jeg håper du finner ut av det :)

Skrevet

Nå ble det kanskje litt feil å si at jeg ikke liker pasientkontakt, men av de forskjellige stedene jeg har vært utplassert i praksis, har jeg enda ikke funnet noe jeg brenner for. Skal vurdere forsvaret, men slik jeg har forstått det må man ha vært gjennom førstegangstjeneste. Men kan hende dette ikke stemmer overalt.

Det er vanskelig å få en jobb innen bistand ja, var det jeg fryktet. Akuttsykepleie virker jo heller ikke helt dumt. Tror det bare gjelder å få sortert tankene mine litt, så ser det nok lysere ut for meg også.

Tusen takk, og håper også at du ender opp i en jobb du stortrives i :)

Skrevet

Vi har mange sykepleiere på NAV - veiledere innen AAP ;)

Skrevet

Hva med NLP-coach? Eller gestaltterapeut? Jeg vet du må ha en bachleorgrad fra relevant utdanning for å komme inn på det 2-årige kurset i gestaltterapi. Sykepleier vil her regnes som relevant.

Eller rett og slett offentlig administrasjon og ledelse for eksempel..

Bortkastet er utdanningen din hvertfall ikke.

Skrevet

NLP-coach og gestaltterapeut er nok litt utenfor det jeg ser for meg, litt for "svevende" om du skjønner, men takk for tips allikevel. Veldig betryggende å høre at jeg nettopp ikke har kastet bort tre år på en utdanning jeg ikke kan få bruk for senere.

Gjest Nabojenta
Skrevet

Siden du er med i Røde Kors kan jo befal i saniteten kanskje passe. Førstehjelp og andre spennende greier, og muligheter for å dra til utlandet ;)

Skrevet

Jeg er nok ikke med i Røde Kors. Men en jobb innenfor rusomsorg er også noe jeg har notert meg ned. Men her trenger man vel gjerne en spesialistutdannelse innen psykiatri?

Skrevet

Du kan fint jobbe i rusomsorgen uten videreutdanning, de trenger folk som er interessert!

Skrevet

Bare en tanke, men kanskje leger uten grenser trenger noen sykepleiere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...