Gå til innhold

Er 16-17-åringer barn?

88 stemmer

1. 1. Mener du at 16-17-åringer barn?

• Jeg er under 18 og mener at 16-17-åringer er barn
      2
    • Jeg er under 18 og mener at 16-17-åringer ikke er barn
      3
    • Jeg er over 18 og mener at 16-17-åringer er barn
      34
    • Jeg er over 18 og mener at 16-17-åringer ikke er barn
      49

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har sett i noen tråder der noen sier at 16-17 åringer ikke er barn også er det noen som mener at de er barn. Har også sett at det er en del under 18 her også og vil gjerne høres deres mening også. Så, hva mener flertallet?

Ser du på 16-17-åringer som barn? Når er man ikke lenger et barn i følge deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er en tenåring. De var barn da de var 12 år.

• Liker 3
Skrevet

Ifølge mange på forumet her så er det ok at 13 åringer har sex, jeg synes 13 åringer fremdeles er barn. En 17 åring er har modnet mye mer mentalt og fysisk enn en 13 åring. Synes ikke en 17 åring er et barn.

Skrevet

Norske 16-17-åringer er overbeskytta barn. I mange andre land er de voksne.

• Liker 1
Skrevet

Sånn generelt sett vil jeg si at man er barn frem til man er 12-13 år, så gradvis overgang til voksenlivet.

Men egentlig mener det nødvendigvis ikke har noe med alder å gjøre, men mer med oppførsel, væremåte og rett og slett erfaring.

En 20 åring kan være barn, mens en på 13 kan være "voksen". "Voksen" i den forstand at h*n kan ta vare på seg selv og ta egne beslutning slik som en voksen. Men per definisjon er man vel egentlig først voksen når man har fylt 18 år og er myndig.

Skrevet

I juridisk sammenheng; ja i noen tilfeller. Myndighetsalderen er fremdeles 18.

Svaret på spørsmålet ditt avhenger av hvilken sammenheng det skal brukes.

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Jeg har sett i noen tråder der noen sier at 16-17 åringer ikke er barn også er det noen som mener at de er barn. Har også sett at det er en del under 18 her også og vil gjerne høres deres mening også. Så, hva mener flertallet?

Etter loven er de jo ansett som barn til de er 18 da. Men det er jo nyanser. De er vel egentlig ungdommer fra de er tenåringer, men så er det jo forskjell på de yngste og de eldste ungdommene da. En på 13 er mer barn enn en på 16.

I mitt hode er man ungdom fra 18 til 30 da. Og barn før det

Endret av BettyBoop28
Skrevet

jeg synes ikke man automatisk blir voksen idet man fyller 13 og blir tenåring. tenåringer er det jeg kaller "eldre barn". voksen er man når man har fylt 18, selv om det finnes barn som oppfører seg voksent og voksne som oppfører seg barnslig.

Skrevet

16-17 åringer er iallfall ikke voksne!

Det er stor forskjell fra 16-17 år frem til man er 20. Det skjer veldig mye inni hodet iløpet av tiden gjennom vgs, og når man er ferdig som 18-19 åring, er man fortsatt "barn" vil jeg si, selv om man er myndig. Man har ingen erfaring med livet, og man må erfare en del ting før en kan bli voksen. For noen tar det lang tid å bli voksen, mens for andre tar det kortere tid.

Ungdom er et godt ord å bruke på de som er ca.mellom 20-35. Det fins nemlig mange barnslige 30 åringer, men så blir en aldri helt voksen. Man får bare mer erfaring år for år.

• Liker 1
Skrevet

I juridisk sammenheng; ja i noen tilfeller. Myndighetsalderen er fremdeles 18.

Svaret på spørsmålet ditt avhenger av hvilken sammenheng det skal brukes.

Enig. Det kommer helt an på når man skal definere personen. I forhold til ansvar og voksne avgjørelser er en 16-åring et barn. I forhold til fysisk modenhet og interesser er ikke nødvendigvis en 16-åring et barn.

• Liker 2
Gjest BabyBlue
Skrevet

Synes selv det går under tenåring/ungdom/ Ung voksen?

Gjest Applestore
Skrevet

De er en tenåring. De var barn da de var 12 år.

Enig, syns de er en mellomting.

Skrevet

Jeg ser ikke på 16-17 åringer som et barn. Jeg ser heller ikke på 25-30 åringer som ungdommer, men nå skal man visst være så ung som mulig så lenge som mulig. Her inne blir man nesten kjeppjaget om man kaller en kvinne på 40 for en middelaldrene kvinne.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at de er store barn/tenåringr, men jeg ville ikke kaldt de unge voksne. De er jo ikke voksne i det hele tatt. De i 20-årene ville jeg kalt unge voksne.

Skrevet

Jeg er selv atten, ser ikke på meg selv som voksen. Heller ungdom. Det samme for 16-17 åringer. Når en har passert 25+ så er en voksen i mitt syn.

Skrevet

Jeg synes det er interessant at vi i det hele tatt har kommet så langt at vi i ramme alvor kan stille dette spørsmålet. Bare i løpet av de siste par tiårene har det skjedd en markert endring i synet på ungdom i retning å forlenge barndommen stadig lenger inn i det som tidligere var regnet som ungdomstiden, ja til og med inn i tiden da man ble regnet som ung voksen. Dette er en trend der amerikanske foreldre leder an, og min teori er at dette er baksiden av vår tids ungdomsdyrking, så paradoksalt det kanskje kan virke. Så lenge barna dine bare er barn er det nok litt lettere å betrakte deg selv som ung. Når du må erkjenne at barna dine ikke lenger er barn må du samtidig godta at du ikke er blant de unge lenger, og det kan være hardt.

Husker vi hadde en lærer på ungdomsskolen som på et foreldremøte ytret "Men de er jo bare barn." Der lå mye av forklaringen på hvorfor denne læreren mislyktes så totalt i jobben, i måten han forholdt seg til elevene på. Og vi var 14-15 år. Tror ikke engang denne læreren ville vært spinnvill nok til å si det samme når vi var 16-17. Men så har det altså skjedd noe på de to tiårene som har gått siden den gang. Og i dag blir foreldre som ikke barnliggjør sine ungdommer ofte skult på og betraktet som uansvarlige og mindre omsorgsfulle. Selv om deres tippoldemødre kanskje var gift og hadde fått både ett og to barn selv når de var på denne alderen. Tidene skifter, men det har sin pris. Mener å ha lest at amerikanske kvinner aldri er mer ulykkelige enn når de er atten. Kanskje det kan ha noe å gjøre med at de biologisk såvel som mentalt normalt skulle vært i full sving i livet, men at vårt samfunn har lagt opp et løp der de har blitt barnligjort og holdt igjen og der det ennå er mange år til de kan forvente å stå på egne ben. For først må jo mamma og pappa betale college. Litt mer frihet, litt mer selvstendighet og litt mer ansvar i ungdomstiden ville neppe skadet.

• Liker 1
Skrevet

"Jeg er over 18 og mener at 16-17-åringer ikke er barn."

Ikkje barn, men heller ikkje voksne = tenåringer.

Skrevet

Om jeg har velget mellom å kalle de på vgs for barn eller voksen, så blir det barn, men egentlig er de tenåringer.

Tenåringer modnes forskjellig. Noen 16-17 åringer er veldig modne og lenger fremme i utvikling enn andre 16-17 åringer som er mer barnslige og umodne.

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Ser ikke på meg selv som et barn, men hvertfall ikke voksen. Har også litt vanskelig med å se på 18 åringer som "voksne" myndig, ja....men voksne ? Vet ikke helt jeg :P

Er selv 17, forresten ;P

Blir liksom litt feil om man skulle kalt en på 17 barn, hva når h*n har bursdag ? " I dag blir jeg voksen, høhø"

Skrevet

Etter jeg bikket 20 ser jeg hvor veslevoksen jeg var da jeg var 16-17 år. Så aboslutt ikke et barn, men umoden minivoksen. Trodde såklart jeg var moden selv på den tiden, 100% garantert. Sa også at rockestilen min var det for å bli 100% garantert.

Så nå sitter jeg her i sportsklær og hører på rock mens jeg tenker tilbake på den tiden der hvor jeg trodde jeg var voksen. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...