AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #1 Skrevet 21. desember 2010 Hvor sliten skal man bli av jobben? Når er man utbrent? Når trenger man en time-out? Jeg er bare så utslitt og vet ikke hvor lenge jeg holder ut.... vet ikke om jeg bare er sliten og lei av denne jobben eller generelt sliten, dvs vet ikke om det vil hjelpe å skifte jobb... Jeg orker ingenting annet i hverdagen enn å jobbe, når jeg kommer hjem slukner jeg. Gråter også mye, for vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av dette... Føler meg nedfor. I helgene kan jeg være så sliten at jeg heller ikke orker noe. Jeg føler rett og slett at jobben har tappet meg fullstendig for krefter. I tillegg har jeg konstant problemer med fordøyelsen/vondt i magen. Jobben krever mye, heriblant overtid, korte frister, men likevel kreves kvalitet og man blir oppringt i alle ferier. Er det jeg som ikke passer inn i arbeidslivet? Man må jo yte noe i arbedislivet, men føler meg helt utslitt. Noen som har noen råd7har vært i liknende situasjon?
Gjest Blondie65 Skrevet 21. desember 2010 #2 Skrevet 21. desember 2010 Med mindre du er leder og får ekstra lønnskompensasjon for det skal du vel ikke bli oppringt i ferien din? Har du prøvd å la være å svare?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #3 Skrevet 21. desember 2010 Med mindre du er leder og får ekstra lønnskompensasjon for det skal du vel ikke bli oppringt i ferien din? Har du prøvd å la være å svare? TS Jeg er ikke leder. Men oppgavene mine må gjøres også i ferien, og når noen andre overtar oppgavene lurer de gjerne på noe og ringer meg opp. Jeg prøver jo å si fra om alt før jeg drar på ferie, men det er alltid noe som jeg blir oppringt om...
Gjest Blondie65 Skrevet 21. desember 2010 #4 Skrevet 21. desember 2010 TS Jeg er ikke leder. Men oppgavene mine må gjøres også i ferien, og når noen andre overtar oppgavene lurer de gjerne på noe og ringer meg opp. Jeg prøver jo å si fra om alt før jeg drar på ferie, men det er alltid noe som jeg blir oppringt om... Kan jeg få anbefale deg å skrive innstrukser i "fredstid" som du prøvekjører på de som skal utføre arbeidsoppgavene? Det går helt fint å lære opp folk skikkelig så du slipper feriemas.
Auri Skrevet 21. desember 2010 #5 Skrevet 21. desember 2010 Du høres allerede ut som om du er utbrent. Synes du skal prate med legen din og få til en sykemelding for å komme deg på beina igjen.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 21. desember 2010 #6 Skrevet 21. desember 2010 Min oppfatning er at man skal ha nok overskudd til å kunne bedrive normale ting etter jobb. Man skal kunne klare å vaske huset, kjøre ungene på fotballtrening, ta en kopp kaffe med venninner, lage middag osv. Hvis slike enkle hverdags/ettermiddagssysler blir for tung, har du enten jobbet for mye, sovet for lite, eller stresset for mye. Da må man finne en balanse.
Gjest Spinell Skrevet 21. desember 2010 #7 Skrevet 21. desember 2010 Enig med Kevlarsjäl. Tidvis kan en selvsagt være mer sliten, men en skal ikke bli syk av å jobbe. Du bør uansett bestille en legetime og fortelle hvordan du har det. Du bør også be om at det blir tatt prøver for å teste om kroppen mangler noe som kan gjøre deg sliten, eller om du har en eller annen sykdom. Det kan jo være annet enn jobben som gjør at du ikke har noe å gå på.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #8 Skrevet 22. desember 2010 TS Overalt i alle bedrifter blir det tatt inn nye folk, vikarer, ekstrahjelp. På alle steder jeg har jobbet, har det vært nulltoleranse for å ringe opp folk som er på ferie for å spørre om noe. Det er gjort klart at da skal man heller prøve å finne svaret innad bedriften; ikke forstyrre den som har fri. Likevel er det noen som "Sigrid veit det sikkert, jeg ringer henne jeg!". Dette må du gjøre klinkende klart for dem. Gå til lederen din, ta opp problemet. Si at du har trivdes godt, men at det blir for mye. Ferien skal være DIN tid bort fra jobb, men likevel blir det ikke ferie. Stå opp for din egen helse, det er den som er viktig!
Gjest norah Skrevet 22. desember 2010 #9 Skrevet 22. desember 2010 først og fremst må du utelukke at dette ikke skyldes noe annet. jeg har selv hatt det slik på jobb, men da har jeg vært syk(kronisk). først etter mange år har jeg lært meg å få en slags balanse. jeg har innsett mine begrensninger, og kommer ikke til å ta jobber som er myntet på å gjøre lynkarriere med 14timers dager. jeg har også prøvd å ha jobb med tungt ansvar, og kjente at det ikke fungerte siden jeg aldri fikk skikkelig fritid. man skulle liksom alltid være tilgjengelig, mye reising etc. så jeg har hørt på kroppen min, og forsøker å balansere det hele ved å ha "normale" jobber. i de type jobber jeg har nå kan jeg godt være sliten en hel helg, eller en sjelden gang gråte av press - men jeg trives, og dette er nå unntaket og ikke regelen. før var dette regelen og ikke unntaket.... men det hadde også mye med min allmenne helse å gjøre, nå har jeg fokus på trening/kosthold/ivaretakelse av kroppen. jeg takler fint tungt press i kortere perioder, eks ved deadlines etc - men jeg orker ikke ha det slik i månedsvis og åresvis. man må liksom ha mulighet til å hente energien et sted, og hvis du ikke trives godt i jobben ellers blir jo det vanskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå