AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #1 Skrevet 21. desember 2010 Jeg kom over en sak på Aftenposten.no om en barnehage i Bergen som fikk beskjed om at de var uønsket på en kafé fordi at barnehager tar opp for mye plass i forhold til hvor mye penger de legger igjen. Det kom også frem at denne kaféen har hatt problemer med at hele grupper med barn fra barnehager kommer dit og spiser medbrakt mat, spesielt nå som Pepperkakebyen står oppe. Jeg er ikke fra Bergen og kjenner ikke konseptet til kaféen det er snakk om, men etter å ha lest kommentarfeltet i originalsaken på BT.no får jeg inntrykk av at det dreier seg om et sted som retter seg mot barnefamilier, med digert lekerom. Jeg har full forståelse for at de er nødt til å sette foten ned om det er et problem at barnehager kommer dit og spiser medbrakt matpakke, og de i beste fall kjøper en bolle til hver av barna. Det er jo ingenting å tjene på det i forhold til plassen de opptar og tiden de bruker. Det sender jo også et signal til andre kunder om at det er ok å spise medbrakt. En kafé er avhengig av betalende kunder for å tjene penger, så jeg skjønner godt at de må være litt strikse. Jeg (som voksen) ville aldri funnet på å dra ned på Kaffebrenneriet for å kjøpe en latte og spise matpakken min der. Det er sånt man ikke gjør.
Harlekin Skrevet 21. desember 2010 #2 Skrevet 21. desember 2010 Augustin er en kafé som retter seg spesielt mot småbarnsfamilier. De har god plass til vogner, lekerom, mulighet for oppvarming av barnemat, og så videre. Jeg kan for så vidt skjønne at det blir et problem dersom det kommer barnefamilier eller barnehage med bare medbrakt veldig ofte, men i dette tilfellet bestilte jo både voksne og barn mat. Derfor har nok Augustin "drete på draget" i dette tilfellet. Jeg synes forøvrig kommentarene under artikkelen var verre enn uttalelsen fra Augustin, den var helt grei. Utrolig hvor mange voksne som ikke har fått med seg at dette er en kafé som er minst like mye for barn som for voksne, og syter over at det er så mange unger at de ikke får drukket kaffen i fred. Duster.
Kara W Skrevet 21. desember 2010 #3 Skrevet 21. desember 2010 Nå kjenner jeg ikke til caféen, men er det en barnecafé som Harlekin sier, så synes jeg den ansattes kommentar var upassende. Selvfølgelig skal man ikke spise medbrakt på café, men så lenge alle (eller ihvertfall de fleste) kjøper seg mat og oppfører seg sånn någenlunde så burde de halt klart få sitte der. Derimot antok jeg at det var vanlig at barnehager ringte på forhånd når de kom med litt større grupper, for å forsikre seg om at de var velkomne og evt. booke bord. Jeg har full forståelse for at ikke alle steder ønsker seg en hel barnehage på besøk midt i rushtiden!
Harlekin Skrevet 21. desember 2010 #4 Skrevet 21. desember 2010 Det var 3 voksne og 6 barn, visstnok. Jeg synes egentlig ikke dette var en spesielt stor gruppe. Barnevognsmafiane er ofte minst like store 1
Gjest BabyBlue Skrevet 21. desember 2010 #5 Skrevet 21. desember 2010 Dette er nok for å gjøre det "likt for alle." Hvis en barnehagegjeng, uansett antall, får lov til å sette seg må det samme gjelde for større barnehagegrupper siden de forrige fikk lov. Skjønner godt at de sa nei. Barnehageunger på klassetur i byen o.l kan heller kjøpe og ta med seg boller også kan de sitte på en benk ute eller noe? Jeg hadde i hvert fall ikke hatt lyst til å sitte på en café full av unger. Da jeg gikk i barnehage måtte vi alltid ta maten ute hvis vi kjøpte noe fra cafeer og slikt, siden vi ellers hadde tatt for mye plass inne. Unger som kommer PRIVAT er som regel i et langt mindre antall enn en hel gjeng som kommer fra en barnehage.
Harlekin Skrevet 21. desember 2010 #6 Skrevet 21. desember 2010 Dette er nok for å gjøre det "likt for alle." Hvis en barnehagegjeng, uansett antall, får lov til å sette seg må det samme gjelde for større barnehagegrupper siden de forrige fikk lov. Skjønner godt at de sa nei. Barnehageunger på klassetur i byen o.l kan heller kjøpe og ta med seg boller også kan de sitte på en benk ute eller noe? Jeg hadde i hvert fall ikke hatt lyst til å sitte på en café full av unger. Da jeg gikk i barnehage måtte vi alltid ta maten ute hvis vi kjøpte noe fra cafeer og slikt, siden vi ellers hadde tatt for mye plass inne. Unger som kommer PRIVAT er som regel i et langt mindre antall enn en hel gjeng som kommer fra en barnehage. Da kan du ikke gå på slike kaféer. De er rettet mot barn og omsorgspersonene deres, som sagt. 1
Gjest Cho Skrevet 21. desember 2010 #7 Skrevet 21. desember 2010 Dette er nok for å gjøre det "likt for alle." Hvis en barnehagegjeng, uansett antall, får lov til å sette seg må det samme gjelde for større barnehagegrupper siden de forrige fikk lov. Skjønner godt at de sa nei. Barnehageunger på klassetur i byen o.l kan heller kjøpe og ta med seg boller også kan de sitte på en benk ute eller noe? Jeg hadde i hvert fall ikke hatt lyst til å sitte på en café full av unger. Da jeg gikk i barnehage måtte vi alltid ta maten ute hvis vi kjøpte noe fra cafeer og slikt, siden vi ellers hadde tatt for mye plass inne. Unger som kommer PRIVAT er som regel i et langt mindre antall enn en hel gjeng som kommer fra en barnehage. Da hadde det jo vært mye lurere å sette seg på en café som ikke er rettet mot barn..?
Gjest BabyBlue Skrevet 21. desember 2010 #8 Skrevet 21. desember 2010 Jeg opplever nå at det er en haug av unger på alle cafeer, uansett hvem det er rettet mot :gjeiper:
Harlekin Skrevet 21. desember 2010 #9 Skrevet 21. desember 2010 Jeg opplever nå at det er en haug av unger på alle cafeer, uansett hvem det er rettet mot :gjeiper: Det er nok hakket flere på kaféer som Augustin
Gjest Cho Skrevet 21. desember 2010 #10 Skrevet 21. desember 2010 Jeg opplever nå at det er en haug av unger på alle cafeer, uansett hvem det er rettet mot :gjeiper: Mjaaa, det er jo ikke unger over alt da. Men det er jo tider på døgnet og dager i uken hvor konsentrasjonen av småbarnsmødre er ganske høy på cafeer, det skal jeg være enig i. Velg en café med mange trapper eller lite gulvplass, der er det mindre sjanse for å støte på barnevognmafiaen.
Kara W Skrevet 21. desember 2010 #11 Skrevet 21. desember 2010 Det var 3 voksne og 6 barn, visstnok. Jeg synes egentlig ikke dette var en spesielt stor gruppe. Barnevognsmafiane er ofte minst like store Da forstår jeg ihvertfall ikke den ansattes kommentar. Det er som du sier ikke uvanlig at en vanlig vennegjeng eller en barselgruppe er så stor, eller større.
Shade Skrevet 21. desember 2010 #12 Skrevet 21. desember 2010 Den ansatte trodde de hadde med seg medbrakt mat, jeg må si at jeg lurer litt selv for det er vel ikke vanlig å bare spise en bolle til lunsj? Hvis de ikke hadde det var det vel bare en misforståelse. Jeg tenkte først og at det var litt vel kjapt reagert fra de ansatte men så leste blant innleggene. Det var en som aldri ville gå der mer fordi sønnen ikke fikk spise skiver fra matboksen. Og en annen klagde over at de ikke ville varme vann til henne så hun kunne sitte der og mate babyen bare fordi hun ikke ville kjøpe noe der (hun skulle jo ikke ha noe der, det var bare fullt på stellerommet..) Og så innså jeg at de sikkert opplever ting som dette flere ganger om dagen så det er kanskje ikke så rart at de prøver å forsikre seg om at kundene faktisk er der for å bruke penger. Samtidig så kunne de jo faktisk bare hørt med barnehagen om de skulle spise medbrak eller ikke. 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #13 Skrevet 21. desember 2010 Den ansatte trodde de hadde med seg medbrakt mat, jeg må si at jeg lurer litt selv for det er vel ikke vanlig å bare spise en bolle til lunsj? Hvis de ikke hadde det var det vel bare en misforståelse. Jeg tenkte først og at det var litt vel kjapt reagert fra de ansatte men så leste blant innleggene. Det var en som aldri ville gå der mer fordi sønnen ikke fikk spise skiver fra matboksen. Og en annen klagde over at de ikke ville varme vann til henne så hun kunne sitte der og mate babyen bare fordi hun ikke ville kjøpe noe der (hun skulle jo ikke ha noe der, det var bare fullt på stellerommet..) Og så innså jeg at de sikkert opplever ting som dette flere ganger om dagen så det er kanskje ikke så rart at de prøver å forsikre seg om at kundene faktisk er der for å bruke penger. Samtidig så kunne de jo faktisk bare hørt med barnehagen om de skulle spise medbrak eller ikke. Signerer! Det virker som enkelte mener at dersom en kafé er rettet mot småbarnsfamilier og er barnevennlig så kan de ikke regne med at gjestene deres bruker penger og det skal de bare godta og legge til rette for. Det skjønner jeg innmari godt at ikke går - man kan jo ikke basere seg på kunder som ikke bruker penger, DET er dårlig butikk! 1
Gjest Cho Skrevet 22. desember 2010 #14 Skrevet 22. desember 2010 Signerer! Det virker som enkelte mener at dersom en kafé er rettet mot småbarnsfamilier og er barnevennlig så kan de ikke regne med at gjestene deres bruker penger og det skal de bare godta og legge til rette for. Det skjønner jeg innmari godt at ikke går - man kan jo ikke basere seg på kunder som ikke bruker penger, DET er dårlig butikk! Det er jo helt på trynet å tro at en kan gå inn på en café og begynne å pakke opp matpakka. Hva tror egentlig sånne folk at cafeen tjener penger på? 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #15 Skrevet 22. desember 2010 Det var en som aldri ville gå der mer fordi sønnen ikke fikk spise skiver fra matboksen. Og en annen klagde over at de ikke ville varme vann til henne så hun kunne sitte der og mate babyen bare fordi hun ikke ville kjøpe noe der (hun skulle jo ikke ha noe der, det var bare fullt på stellerommet..) Jeg skjønner ikke helt hva sånne folk tenker på... Jeg leste innleggene på BT.no og spesielt hun med sønnen som skulle spise skiver virket jo temmelig "blåst": Jeg var der med mine barn og uheldigvis har jeg barn som ikke spiser deres meny, men naturligvis valgte vi denne kafeen som framstår som barnevennlig med lekerom og greier. I min vanvare, etter å ha kjøpt kaffe og grøt, tok jeg fram en skive til mine små. Dette kun fordi barna ikke liker det som er på menyen. Skiven ble sett av en av deres ansatte og jeg fikk høre at det ikke var lov med medbrakt. Normalt så er det ok at man ikke nyter medbrakt, men Augustin legger opp til barn i utforming av kafe, men glemmer meny og atmosfære. Da hender det at barn må få spise medbrakt. Vi ble paffe og gikk for å spørre hvorfor. Blant annet lurte vi på hva forskjellen på babymat og en skive når et og samme barn gjerne spiser både babygrøt og skiver alt etter tid på dag. Svaret var bare de minste babyene spiste grøt og at det var ok, og at de hadde nok tilbud for barn, men at skive var regnet som medbrakt som om det var for voksen. til dere som sier jeg er på bærtur: dere henger dere opp i at jeg hadde en skive til ungene mine. I tillegg tid det kjøpte jeg to kaffe, tre boller, to porsjoner grøt (husker ikke prisen men vi la igjen godt over 150 på en halv time). Joda, penger får de og mer hadde de fått om de skjønte kundegruppen de satser på. Og grunnen til at vi blir trukket til denne kafen (deli delen) i første omgang er nettopp at de kjører hardt på med barnefamilier som kundegruppe pga 50 kvm stort lekerom. Selvsagt har vi barn med på kafetur da. At hennes barn ikke liker maten på menyen betyr jo ikke at alle barn ikke liker maten der - kanskje barna hennes er en smule kresne? Jeg er dessuten av den oppfatning at det ikke er det samme å la et "større" barn spise matpakke som at en baby spiser babygrøt, det er to helt forskjellige ting i mine øyne. I innlegg nr 2 argumenterer hun med at de var "betalende" kunder. Ja, de kjøpte jo tydeligvis noe, men en kafé er jo ikke lagt opp til at enkelte av de rundt bordet spiser medbrakt og andre spiser noe som er kjøpt der. Kan liksom ikke se for meg en setting der jeg er på kafé med et par venninner, et par av oss kjøper noe og den tredje drar frem matboksen... Kaféen har kanskje vært uheldig i håndteringen av situasjonen med barnehagen saken omtaler, men når man leser noen av innleggene på BT.no skjønner jeg godt at de forsøker å sette foten ned og kreve at gjestene faktisk er betalende gjester og ikke gratispassasjerer som bare påfører dem utgifter. Det koster faktisk penger å drive kafé, tro det eller ei! 1
SummerJoy Skrevet 22. desember 2010 #16 Skrevet 22. desember 2010 (endret) Dette er nok for å gjøre det "likt for alle." Hvis en barnehagegjeng, uansett antall, får lov til å sette seg må det samme gjelde for større barnehagegrupper siden de forrige fikk lov. Skjønner godt at de sa nei. Barnehageunger på klassetur i byen o.l kan heller kjøpe og ta med seg boller også kan de sitte på en benk ute eller noe? Jeg hadde i hvert fall ikke hatt lyst til å sitte på en café full av unger. Da jeg gikk i barnehage måtte vi alltid ta maten ute hvis vi kjøpte noe fra cafeer og slikt, siden vi ellers hadde tatt for mye plass inne. Unger som kommer PRIVAT er som regel i et langt mindre antall enn en hel gjeng som kommer fra en barnehage. Sitte ute å spise i minusgrader ja. Det vil du nok ønske for barnet ditt den dagen du får barn........ Det lureste barnehager gjør, tror jeg, er å bestille bord på forhånd, slik at det ikke oppstår idiotiske situasjoner som dette. "Trodde de hadde medbrakt mat". Hvordan kan hun egentlig tro det når damen sier hun skal bestille boller til barna ? Endret 22. desember 2010 av SummerJoy
Shade Skrevet 23. desember 2010 #17 Skrevet 23. desember 2010 Sitte ute å spise i minusgrader ja. Det vil du nok ønske for barnet ditt den dagen du får barn........ Det lureste barnehager gjør, tror jeg, er å bestille bord på forhånd, slik at det ikke oppstår idiotiske situasjoner som dette. "Trodde de hadde medbrakt mat". Hvordan kan hun egentlig tro det når damen sier hun skal bestille boller til barna ? Jeg antar at den troen kommer av erfaring? Ingen tror vel i utgangspunktet at en bolle til hver er nok til lunsj. Men ja, det beste hadde nok hvert å ringt på forhånd
*Numi* Skrevet 23. desember 2010 #18 Skrevet 23. desember 2010 Sitte ute å spise i minusgrader ja. Det vil du nok ønske for barnet ditt den dagen du får barn........ Hvis det er så kaldt, da er vel et alternativ å spise lunsj i barnehagen?
Gjest Kim Skrevet 23. desember 2010 #19 Skrevet 23. desember 2010 (endret) Dette virker som en merkelig sak. Jeg kjenner ikke til stedet personlig, så jeg må gå etter bilder og beskrivelsene i komentarfelet. For meg så virker dette som et sted som retter seg mot denne kundegruppen, da blir det litt feil å klage. Litt mere generelt, så kan jeg jo si at etter ti år i utelivsbransjen, så har jeg vært innom et par typisce cafe steder der barnevognsfaktoren er høy og sett for meg selv at det gjøres mye rart blandt småbarnsmødre: Amming er så vanlig at jeg knapt registrer det. Skifting av bæsjebleier midt i lokalet med medfølgende spørsmål fra den stolte moren om jeg kan være så snill å kaste bæsjebleien fra avkommet i søppla mi. Typisk etter fødsel snakk, vi snakker underliv... Den utpregete "meg først" holdningen som bare en nybakt mor kan få til. Å drive cafe, bar eller restaurant er ikke noe man blir rik av og i så måte så stusser jeg ofte over hvor mange som ikke skjønner dynamikken som ligger til grunn: Liker du et spesifikt sted, så er det DU som kunde som må betale for å holde stedet gående. (selvfølgelig litt krasst presentert, men det er jo fakta) Når mange da utnytter gjestfriheten ved å ta opp mye plass over lengre tid mens cafeen/barens/restaurantens fortjeneste på den kunden er minimal, så kan jeg skjønne at det er irriterende for de på jobb. Jeg hadde dog holdt meg for god til å si ifra på en slik ugalant måte som betjeningen i nevnte cafe gjorde. Det finnes langt mere subtile og effektive måter. Endret 23. desember 2010 av Kim
kaprifolen Skrevet 23. desember 2010 #20 Skrevet 23. desember 2010 Jeg er veldig enig med Kim i denne saken. Dessverre er det slik at erfaringene tilsier at kaféansatte ikke setter veldig stor pris på småbarnsforeldre som "tar seg til rette". Å kreve at en kafé skal varme vann til ditt barns mat gratis, er faktisk like teit som om jeg skulle spurt "unnskyld, kunne du kokt litt gratis vann til meg i denne termokoppen? Du skjønner, jeg har med egen tepose..." Jeg synes ikke dette er verre enn den gangen jeg ble nektet servering på dagtid på Zachariasbryggen. Fordi jeg hadde på meg russebukse... Dette var dagtid en hverdag, og jeg tenkte først at de kanskje ikke ville servere alkohol til russ for å unngå russefyll der, og det var greit. Så jeg prøvde å bestille en eplemost (mens mine ikke-russekledde venner skulle ta en utepils), men Zachen hadde som policy å ikke servere russ i det hele tatt... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå