AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #1 Skrevet 21. desember 2010 Vi er en liten familie, jeg er veldig glad i familien min. Det har alltid vært oss da begge foreldrene mine kommer fra et land utenfor Europa. Problemet er at vel faren vår har et helt forjævlig humør eller temperamang om du kan si det på den måten. I de siste årene altså fra da jeg var ca 12-13 år gammel (er 19 nå) har han alltid klikket for den minste lille ting rett før jul. Jeg aner ikke hva det utløses av, men helt ærlig. Han klikker i vinkelen, slenger ting, skriker og brøler og stormer ut av huset og kommer gjerne heller ikke hjem før kvelden. Han kan klikke for alt, eks om moren min sier noe i et tonefall han ikke liker - så er helvete løs for å si det mildt. Ellers i året er han snill og tålmodig og den beste pappaen du kan tenke deg, selvfølgelig med noen humørsvingninger og litt kjefting hvis det skjer noe - men på det NORMALE planet. Men rett før jul - så vet jeg ikke hva som skjer. Jeg bor ikke hjemme, jeg flyttet ut da jeg ble 18 og ferdig med vgs. Frem til i år så har han vært helt ok, men idag ringte jeg hjem for å spørre om jeg kunne bli hentet imorgen siden jeg har gaver etc. Og blir møtt med en mor i lettere panisk tilstand fordi nå hadde han klikket igjen - ødelagt en potte, skreket og brølt og forsvunnet igjen - alt fordi moren min kommenterte at han ikke skulle gjøre en ting på den måten. Nå sitter jeg her og lurer rett og slett på om jeg orker å dra hjem i morgen! Han er da et voksent menneske! Hva med å f*** oppføre seg deretter? Han har et kjipt forhold til bestefar, men ellers har han ingen grunn til å drive å behandle alle sånn?! Da jeg la på mobilen, fikk jeg en enorm trang til å ringe ham og kjefte ham huden full og be han slutte å oppføre seg som en forvokst liten drittunge som lar alle gå på nåler rett før jul! På selve kvelden og dagene etter er han alltid snill og god, men det er dette før julen... Jeg har veldig lyst å ta det opp når jeg kommer hjem, men jeg vet at jeg kommer til å begynne å grine, han blir sur og alle griner (har to yngre søstre, en på 15 og en på 18) og hele julen blir da definitivt ødelagt. Samtidig går alle på nåler nå! Han kan da seriøst ikke oppføre seg slik? Råd?
Lachesis Skrevet 22. desember 2010 #2 Skrevet 22. desember 2010 Absolutt noe dere bør ta opp i familien. Fortelle at han ødelegger for alle og be ham fortelle hva som gjør at det "klikker" for ham. Ettersom du sier han er ålreit ellers må det jo være noe dyptliggende som kommer frem foran jul. Eller om det bare er normalt julestress så må han lære seg å takle dette bedre. Forklar ham på en rolig måte at han ødelegger mye med reaksjonen sin og at han kanskje kan prøve å forlate rommet når det blir for mye for ham. For å unngå å ødelegge julen kan det jo være noe dere tar opp senere. Snakke om det flere ganger i løpet av året og når julen nærmer seg neste år, samle seg rundt faren deres og sørge for at han vet at han har mennesker som er glade i ham som han kan prate med istedet for å eksplodere for småting.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #3 Skrevet 22. desember 2010 TS igjen - jeg har fremdeles ikke dratt hjem, jeg sitter på hybelen og leser til en eksamen i januar. Men du har rett, jeg må ta det opp på et tidspunkt
kaprifolen Skrevet 23. desember 2010 #4 Skrevet 23. desember 2010 Jeg HADDE kjeftet på han og sagt at han må slutte å oppføre seg som en forvokst liten drittunge som lar alle gå på nåler rett før jul! Og så samtidig sagt at "hvis det er noe som plager deg rundt julen, så kan du for pokker fortelle det til oss, så vi kan forstå deg, i stedenfor å ødelegge for alle rundt deg i samme slengern". Og spurt han hva det er med selve julen som gjør at han bytter personlighet.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #5 Skrevet 23. desember 2010 Jeg HADDE kjeftet på han og sagt at han må Og så samtidig sagt at "hvis det er noe som plager deg rundt julen, så kan du for pokker fortelle det til oss, så vi kan forstå deg, i stedenfor å ødelegge for alle rundt deg i samme slengern". Og spurt han hva det er med selve julen som gjør at han bytter personlighet. Kom hjem idag- og her alt fryd og gammen. Han er normal igjen? Jeg tror jeg skal ta det opp, men jeg må tenke nøye gjennom hva jeg skal si før jeg kommer med det. jeg vil ikke at han skal føle seg angrepet. Men i år det siste gang vi skal ha en sånn oppvisning før jul..
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2010 #6 Skrevet 23. desember 2010 Ta det opp i et familiemøte. Men IKKE nå i jula! Dette er siste året du gidder å ha det slik. ETTER jul tar du det rolig og fattet. Ber ham skaffe seg terapi for julestressmanien sin, og forlang at neste år bør han te seg. Om du tar det opp nå funker det som å ta opp sexproblemer mens man ligger der...(altså, ingen sammenligning forøvrig) Han blir ti ganger verre enn worse. Skjønner? Og blir det for ille i år, så reiser du med beskjed om at han kan sitte der med nervene sine alene!
kaprifolen Skrevet 23. desember 2010 #7 Skrevet 23. desember 2010 Kom hjem idag- og her alt fryd og gammen. Han er normal igjen? Jeg tror jeg skal ta det opp, men jeg må tenke nøye gjennom hva jeg skal si før jeg kommer med det. jeg vil ikke at han skal føle seg angrepet. Men i år det siste gang vi skal ha en sånn oppvisning før jul.. Ja, etter å ha tenkt igjennom svaret mitt, ville jeg spesifisere at jeg egentlig ikke mente at du skulle angripe han, men derimot presisere at nok er nok, og samtidig gi han muligheten til å forstå hva det gjør med dere, og være åpen. Jeg hadde en venn som ble en ustabil dritt i fylla, og til slutt kastet jeg han ut i en stol på verandaen, og sa at nå fikk han en sjanse til å snakke. Sa strengt at nå tråkker han over mine grenser, spurte han om han stolte på meg, svaret var ja, og da sa jeg at da skyldte han det til både meg og seg selv å fortelle hva pokker som var galt, så vi kunne finne ut av det. Tenker at kanskje din far trenger noe av den samme praten... Men, godt at det ordnet seg denne gangen, da! Riktig god jul!
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2010 #8 Skrevet 23. desember 2010 Setter stor pris på svarene! Ja det blir nok etter jul, vil ikke ødelegge stemningen nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå