Gå til innhold

Butikker skrur opp prisene før jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det blir store overskrifter av at Elkjøp o.l. skrur opp prisene før jul. Og jeg lurer litt på hvorfor det reageres så sterkt på dette. Er det ikke en helt naturlig følge av tilbud og etterspørsel? Butikkene må jo få ta de prisene folk er villig til å betale? Og vi forbrukere kan jo gå et annet sted hvis vi finner lavere priser. Og vi MÅ jo heller ikke kjøpe alle julegavene rett før jul. Kjedene hadde ikke behøvd å benekte at de kjører en bevisst prisstrategi, det synes jeg egentlig er det eneste de har gjort feil her. Vil folk betale 2000 for en vare vil de færreste selge den for 1000 for å være snille.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vel mulig fordi norske forbrukere ikke er prisbevisste, og at mange av dem er stinne av penger.

Det jeg tenkte da jeg leste denne nyheten, var: Hvorfor synes vi det er det greit at reisebyråene skrur prisene opp i høysesong men ikke elforhandlere? Mulig det er noe jeg ikke vet, men er det noe spesielt med reisebyråer siden dette tydeligvis er helt ok praksis..?

Skrevet

nei jeg reagerer heller ikke på dette. Det er jo sånn det må være i dagens samfunn..! Det koster skjorta å kjøpe ting i desember, og så hiver de varene etter deg i januar :)

flaks at jeg har handlet gavene mine i november :) hihi

Skrevet

Jeg reagerer på hvor lite folk skjønner om tilbud og etterspørsel bl.a.

Og i bunn og grunn driver Elkjøp også butikk (ikke veldedighet), og lever dermed av å få inn litt mer penger enn hva selve varen koster i innkjøp. Vil tro at de også har større utgifter i juletiden med større bemanning, lengre åpningstider ++

Litt morsomt at reiseselskaper, strømleverandører og sesongbaserte varer generelt (påske, sommer, jul) vil få en pristopp når etterspørselen er størst. Er jo bare å vente til rett over påske, så får du jammen meg påske-marsipanen til halv pris ;)

• Liker 1
Skrevet

Tja, tabloidene vil tjene penger før jul, de også, og lokker med den typen overskrifter. Noen lar seg sikkert provosere fordi det står i avisa, men det er ikke noe merkelig. Er man prisbevisst, vet man hva man kan forvente å gi for et produkt, og er det mye dyrere får man heller vente til januar.

Jeg har allerede en gave på vent, som kjæresten min har sagt jeg får i januar, fordi prisene er skrudd opp. Det er noe slags elektronikk, aner ikke hva, og det synes jeg er helt greit.

Skrevet

Så langt ifra!

Jeg synes dette er veldig sleipt. Men vet om at de gjør så og forsøker så godt jeg kan med å holde meg unna storinnkjøp i den tiden. Enten handler jeg i god tid før jul eller så handler jeg ofte gavekort som mottakeren da kan bruke nå prisene er lavere i januar.

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir mest provosert av at forbrukerrådet reagerer så kraftig på dette.

Tilbud og etterspørsel burde tydeligvis bli pensum allerede i barneskolen, for dette sliter mange nordmenn med å forstå, selv om prinsippet er enkelt.

• Liker 1
Skrevet

Jevnt over blir ikke etterspørselen større, bare tilbudet.

Skrevet

Reagerer og reagerer. Jeg har vel egentlig aldri tenkt så mye over det. Det såklalte januar-salget er et større lureri og salgstriks i mine øyne. Det som irriterer litt er butikkenes stilletielse av dette. Og det gjelder ikke bare el-bransjen. Mat butikkene har stilt å rolig sluttet med tilbud, og noen plasser er fastprisen også skrudd opp.

Til tider sleipt ja, men sjokkerende eller hårreisende er det ikke.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Sleipt? Synes det er fornuftig, jeg! Hvis man synes det er så fælt at storkjedene bruker den store etterspørselen de har i juletidene kan man heller handle julegaver i sommerferien! =)

Skrevet

Jeg synes også dette er sleipt.

Alt for mange kjøper f.eks et annlegg på Elkjøp til 2700 men på komplett.no koster akuratt det samme 2000,-

Hadde folk driti i og kjøpe en dritt fra de så hadde de måtte gå ned på prisen på varene sine, men det virker jo som at "alle" der ute driter penger på denne tiden av året.

Skrevet

Sleipt? Synes det er fornuftig, jeg! Hvis man synes det er så fælt at storkjedene bruker den store etterspørselen de har i juletidene kan man heller handle julegaver i sommerferien! =)

sleipt ja, for de nekter for at dette er en bevisst måte å øke profitten på. De gir inntrykk av at de har juletilbud helt fram til jul, med mindre du leser det med liten skrift i kampanjene. En del av "salgstorga" framstår som om det er et godt tilbud, mens sannheten er at det er dyrere nå enn for en uke siden.

Noen sammenlignet det med turoperatører, men de prøver ikke å skjule det faktum at reiser du når alle andre reiser koster det mer. Det er der den lille forskjellen ligger. I mine øyne da.

Gjest Blondie65
Skrevet

For å si det sånn: Hvis jeg går inn på Norwegian, SAS, Ving, Apollo, etc, så får jeg en prisoversikt. Den forteller meg at reiser jeg i uke N blir prisen X, mens hvis jeg reiser i uke N1 så blir prisen Y. Dermed kan jeg selv velge når jeg vil reise dersom jeg kun tar beslutningen ut fra pris.

Jeg synes jeg ser Elkjøp og Lefdal legge ut en ukeprisliste i butikkene sine. Dessuten kamuflerer de prisene sine ved å kalle det tilbud. Jeg kaller det ikke sleipt at de har "julepriser" som reflekterer etterspørselen. Jeg reagerer kun på det når det er ulovlig prissamarbeide og når det ikke er ærlighet rundt det - f.eks. at det kalles tilbud.

Skrevet

De driver jo business, som alle andre. Selvfølgelig tar de høyere pris dersom de kjøper er villig til å betale mer for samme vare i desember enn i september. Synes ikke det er det minste rart sett fra butikkenes side.

Skrevet

For meg er dette en veldig ikke-sak, og jeg fatter ikke at forbrukerombudet gidder å bruke tid på dette, de må da ha andre viktige saker å konsentrere seg om? Hvis man først skal reagere på dette, så bør man jo reagere på at charterselskapene setter opp prisene i f.eks sommerferien. Det er da ingen hemmelighet at det f.eks er billigere å reise i februar framfor juli? Og sånn er det med butikkene også. Helt greit å informere forbrukere, men mer enn det trenger ikke denne saken å gjøres til.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

kjøper gaver gjennom hele året jeg, så jeg slepper å stresse og kaste bort mye ekstra penger.

Handler gaver når de nevner de trenger noe. På salg.

Skrevet

Jeg synes også dette er sleipt.

Alt for mange kjøper f.eks et annlegg på Elkjøp til 2700 men på komplett.no koster akuratt det samme 2000,-

Da er det ikke sleipe butikkeiere, men dumme forbrukere. Alle ville gjort det samme. Hvis du skal selge leiligheten din, og får et bud på halvannen mill, sier du da fra at i naboblokka er tilsvarende leilighet til salgs for 1,2 mill, så gå heller dit? Eller selger du til den beste prisen du kan få?

Skrevet

Jeg er ikke overrasket, da jeg er i detaljhandelen selv. Men det som provoserer meg er at når de først er tatt, nekter de for at de har gjort det... Da hjelper det ikke å komme ETTERPÅ å forklare at det er slik markedet fungerer. Det skulle det bare ha sagt i første omgang.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...