Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere gudforeldre til barna deres? Evnt er noen av dere gudforeldre selv? Hva mener dere at det innebærer?

Min venninne er gravid og har spurt meg om å være gudmor. Jeg tenker slik at det handler om å ta del i barnets liv, stille opp på de vanligste merkedagene og være en voksen peson som barnet vil ha en relasjon til. Vil gjerne høres andres maninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har ikke barn, men er gudmor til 3 stykker. Siden ingen av familiene er kristne så forholder ikke vi oss til den delen av det å være gudmor. Såfor meg innebærer det akkurat det samme som du sier: Stille opp uansett hva det måtte være, få et godt forhold, huske på jul/bursdager og andre merkedager.

Skrevet

Vi har ikke gudforeldre til barna våre, fordi de ikke er døpt.

Skrevet

De har gått bort i fra begrepet gudmor/gudfar. I dag heter det fadder og man skal i i følge kirken være med på å oppdra barnet i den kristne tro, men siden veldig mange i dag ikke er kristne, tenker jeg det samme som deg. En nær person til barnet, som barnet kan gå til hvis det er behov, tenker jeg.

Skrevet

Jeg trodde at man fortsatt brukte begrepet gudmor, men at dette var forbeholdt den personen som bar dåpsbarnet til dåpen??! I de tilfellene det er en kvinne som gjør dette da selvsagt.

Man bruker selvsagt begrepet fadder også. Men det er jo delvis en annen sak.

Skrevet

Jeg trodde at man fortsatt brukte begrepet gudmor, men at dette var forbeholdt den personen som bar dåpsbarnet til dåpen??! I de tilfellene det er en kvinne som gjør dette da selvsagt.

Man bruker selvsagt begrepet fadder også. Men det er jo delvis en annen sak.

Hvordan er dette delvis en annen sak?

Jeg er vant med at fadder og gudmor/gudfar brukes om hverandre, og har samme betydning, og ikke om hvem som bærer dåpsbarnet i kirken.

Har også fått forståelsen av at meningen bak gudmor/gudfar er at denne skal lære dåpsbarnet om den kristne tro, selv om ingen av mine faddere kan sies å ta denne oppgaven på alvor.. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...