Gå til innhold

kjøkkenklutene lukter surt etter et par timer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøkkenklutene våre lukter så lett surt. Hva kan jeg gjøre?

Vi vasker dem på 60 eller 90 grader. Ekstra skylling.

Jeg har kloret dem, og lar dem henge luftig når de ikke er i bruk.

Mannen min klarer ikke eddik lukt, om det skulle hjelpe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å vaske de i eddik, også vaske dem i vanlig vask slik at eddiken ikke henger igjen. Eller kjøp noen mikrofiberkluter.

Skrevet

Bruk mikrofiber, vri dem opp skikkelig og heng dem luftig og tørt når de ikke er i bruk

• Liker 2
Skrevet

Heia,så rart,mine lukter aldri og da mener jeg aldri men har vært på maange kjøkken i mitt liv og de lukter råttent.Hver gang jeg tørker av ett bord o.l. har jeg vann i kommen med salo,kansje det er en løsning.Mange bare skyller filla litt etter de har vaska iver en benk.Ungene spesielt,og hvis de søler melk,fytti grisen.

Skrevet

Skyll alltid kluten i kaldt vann etter bruk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker chiffonkluter. De originale og ikke billigvarianten. (de er stivere) Den tørker kjapt og ingen sur lukt.

Skrevet

Skyll alltid kluten i kaldt vann etter bruk.

.. og bytt kluten hver morgen. Kast kluter som lukter etter vask og bruk kjøkkenpapir til å fjerne matrester, melkesøl ol. Klutene skal vaskes på 95 grader.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker enten gaskluter eller hjemmestrikkede kluter av bomull. Hvis de lukter surt er det fordi "noen" ikke har skylt ut av dem rester og vridd den skikkelig opp etter å ha skylt den i kaldt vann. Den må også ligge sånn at den tørker. Å ha den liggende i oppvaskkummen er å be om sur lukt.

Skrevet

Det første jeg vil forsøke er å skylle dem etter hver gang vi har brukt dem, og å være nøye på at de blir hengt opp hver gang.

Vi bruker gaskluter og ønsker egentlig ikke å bytte, men jeg får se om vi må.

Jeg bytter klut hver dag, men av og til må jeg bytte flere ganger på en dag.

Julens prosjekt: å holde kjøkkenklutene luktfrie. :jepp:

Skrevet

Jeg er bare fornøyd med kjøkkenklutene når jeg bruker chiffon. De tørker raskt, noe som jeg opplever er "litt av greia" for å unngå lukt.

Jeg fyller alltid opp med vann og zalo i kummen når jeg skal vaske opp noe. Tar så varmt vann som jeg greier å ha hendene i. Etter bruk skyller jeg den godt i zalovann, og så i kaldt vann. Grunnen for at man skal skylle med kaldt vann til slutt er for at en kald klut, kontra en varm, gir mindre grobunn for bakterier.

Lykke til med juleprosjektet :nissegutt:

Skrevet

Jeg bruker stort sett mikrofiberkluter, og skyller først i glovarmt, så i kaldt vann, og henger dem opp så de tørker relativt greit. Er ikke flink til å skifte dem daglig (vet jeg burde, men...), men det pleier ikke å bli lukt så fort.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Kjøkkenklutene våre lukter så lett surt. Hva kan jeg gjøre?

Vi vasker dem på 60 eller 90 grader. Ekstra skylling.

Jeg har kloret dem, og lar dem henge luftig når de ikke er i bruk.

Mannen min klarer ikke eddik lukt, om det skulle hjelpe.

Blir klutene hengt fint opp eller ligger de ved vasken som en klump. Vet om en viss mann hjemme hos meg som kan tørke av og slenge kluten fra seg nedi vasken som en ball

Skrevet

Jeg skyller alltid først kluten ren for søl i varmt vann når jeg har brukt den, vrir den opp, og skyller den deretter i kaldt vann. Vrir den så tørr som jeg klarer og henger den enten på kanten av kummen, over krana eller (hvis jeg er flink) over den stanga den egentlig skal henge :)

På denne måten kan faktisk kluten holde seg luktfri i flere dager.

Skrevet

Blir klutene hengt fint opp eller ligger de ved vasken som en klump. Vet om en viss mann hjemme hos meg som kan tørke av og slenge kluten fra seg nedi vasken som en ball

Bor han hos deg også? ;)

Skrevet

Hvis de ikke er luktfrie etter en 90 graders vask, ville jeg vurdert å kaste dem.

Jeg bruker stort sett slike kluter som man får kjøpt f.eks. som First Price i store pakninger med en del rosa, en del gule og en del blå. Vet ikke hva de er laget av :), men de er gode som kjøkkenkluter, tørker veldig fort når de henges opp og er billige nok til at man kan skifte ut beholdningen en gang i året hvis det blir problemer med f.eks. surhet.

Vi har forøvrig småbarn som griser en del ved bordet, så vi tørker både gulv, bord, hender og fjes med kjøkkenklutene, noe som medfører at vi tar nye kluter hele tiden. Bruker vel 5-6 kjøkkenkluter om dagen, og de henges alltid til tørk før de går i skittentøyskurven, slik at de ikke ligger der og gjærer. Tror nok hyppig utskiftning er et godt triks for å unngå sur lukt.

Skrevet

90 grader og aldri tørk opp melk med de.

Skrevet

Bytte kluter hver dag? :o Hvor mange kluter har dere?

Skrevet (endret)

Vi har vel 20-30. De tar null plass i vaskemaskinen som likevel durer og går et par ganger i uka. Greit å ta nye kluter mange ganger om dagen for å slippe å tørke av bordet med en som nettopp har vært på gulvet .

Endret av lille katt
Skrevet

Jeg skifter ikke hver dag, men ved behov. Har vel 10-15 kluter.

Skrevet

Vi har vel 20-30. De tar null plass i vaskemaskinen som likevel durer og går et par ganger i uka. Greit å ta nye kluter mange ganger om dagen for å slippe å tørke av bordet med en som nettopp har vært på gulvet .

Man bruker bare ikke oppvaskluten på gulvet. Der går grensa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...