Gå til innhold

Hvordan plukke dette av katten min?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Katten vår er slem og bare med meg :kjefte:

Han liker mannen min mye mer og bruker meg til kos i krisetilfeller. Rett som det er flyr han også på meg og biter. I går toppet det selv litt for meg da han legger seg på fanget mitt for så å gå til fullt angrep fordi jeg klappet han. Han klorte seg fast mens han beit. Jeg måtte ta han i nakkeskinnet for å få han bort. Da blir han enda mer krakilsk og angriper på nytt. Det endte opp med at jeg måtte holde han lenge i nakkeskinnet. Da gikk han til slutt rimelig sur :(

Hvordan skal jeg få han til å slutte med å ta meg hele tiden? Han har aldri gjort noe sånt med mannen min, han forguder han :tristbla:

Endret av capricorn74
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg fikk min katt, var han akkurat likedan. Han var dog tatt altfor tidlig bort fra moren sin, og ble funnet alene og tynn, og omplassert av dyrebeskyttelsen. Han var ca 5-6 måneder da jeg fikk han. Han var fæl til å bite, både under lek og hvis han ble sur. Han skulle alltid ha det siste ordet, og det fikk han ved at han etter hadde fått kjeft, bokstavelig talt satt i låret mitt, med både tenner og klør. Vi ga klar beskjed fra dag 1 at biting, kloring og angrep ikke er ok. Det beste er om du ser det før katten gjør det, slik at du kan "korrigere" den da.

Det vi gjorde, hvis vi ikke så det komme, så tok vi han i nakkeskinnet og holdt han nede på gulvet til han stoppet å sprelle/roet seg. Da slapp vi han, og ignorerte han en stund. Vi pleide også å "slå" han på nesen med en finger mens vi høyt og bestemt sa nei/fy. Så vidt jeg har skjønt, slår kattemor barna sine på snuten om de ikke oppfører seg. Og for all del, det var ikke noe kraft i slaget eller noe sånt!

Men, nå skal det også sies at vår pus var/er veldig dominerende, og siden han har blitt tatt for tidlig fra moren, så har han aldri lært at dette ikke var ok. Han testet grenser, og alt skulle foregå på hans premisser.

Begynte han på bite under lek, sluttet vi å leke med han med en gang. Biting og angrep må få konsekvenser for katten!

Nå vet jeg ikke om din katt er redd deg, om den har vondt, mangel på respekt (som i mitt tilfelle) eller hva det er, men dersom det er sistnevnte, må du ta tak i det, og gi katten konsekvenser. Det er ikke å greit å bite, uansett om det er en hund, katt eller barn.

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

Signerer på den over her.

Vi fikk vår noen uker for tidlig, og hun også bet og klorte veldig i starten. Jeg gjorde som moren gjorde, la katten ned og la litt vekt over henne til hun roet seg. Også viktig å stirre aggressivt i senk, da du blir sjefen av dette.

Nå er hun snill som et lam stort sett, selv om hu kan ha dårlige dager som resten av oss selvsagt, og da er det samme prosedyre, så gir hun seg rimelig raskt. Men som over her sa, man må være konsekvent, og helst føre var :)

Lykke til!

Skrevet

Et tips som kanskje kan gjøre det litt enklere å få kontroll over pus, når den først har slått seg vrang: ikke ta den i nakkeskinnet for å løfte den, få armen inn under forlabbene og løft den på denne måte, så bakbeina henger ned og forlabbene er over armen din. Da får den ikke klort eller bitt deg på noen måte og du slipper å slenge den rundt etter nakkeskinnet. Det er ikke alltid like bra for en katt å bli løftet etter nakkeskinnet, selv om moren dens gjør dette når den er liten.

Skrevet

Til TS: Det høres ut som en kjedelig situasjon. Vil i aller verste fall kun tillate meg å si holde i nakkeskinnet, MEN ikke løft. Mange tror at det er fritt fram å adoptere øvelser de har sett kattemor utføre på animal planet, men det er en grunn til at kattene ikke fortsetter å gjøre sånn med hverandre etter at de har blitt store. En voksen katt har en helt annen vektfordeling og det er aldri bra å løfte den etter nakkeskinnet.

Jeg vil heller anbefale deg å fjerne deg, eller katten (ikke vet å løfte den etter nakkeskinnet) fra situasjonen med en gang du merker at det kan utarte seg, men før det går for langt. Er du for sent ute ville jeg prøvd å reagere med å blåse katten hardt i fjeset, lage en høy lyd eller klappe i hendene. Gi deretter katten umiddelbar time-out ved å plassere den i et annet rom, eller gi den en lufetur. Prøv dette ut over en periode og vær konsekvent, før du eventuelt konkluderer med at det ikke fungerer.

Årsaken til at katten angriper kan være så mangt, og jeg skal ikke spekulere i det her. Men hvis du selv heller mot å tro at katten er dominant, tror den er over deg på rangstigen etc: Det hjelper ikke å "vise hvem som er sjefen" med å være hard med katten. Den vil kanskje unngå å angripe, men du vil ikke få noe behagelig forhold til den. Time-out er en veldig grei måte å håndtere situasjonen på, som vil få katten til å skjønne at atferden er uønsket uten at du må bruke "makt". Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...