kitekatt Skrevet 21. desember 2010 #1 Skrevet 21. desember 2010 Har begynt å spise mye kikerter og bønner til salaten min til lunch, men så skulle jeg sjekke næringsinnholdet på nett på kikerter og det kommer frem at en boks er på 400 g og det er 329 kcal pr. 100 gram. Det var da voldsomt! Da er det vel bedre å spise brød eller hva? Stemmer dette? Prøver jo å holde kcal nivå nede...
Gjest Spinell Skrevet 21. desember 2010 #2 Skrevet 21. desember 2010 I 100 gram tørre kikerter er det 329 kalorier i følge denne tabellen. Oppbløtt inneholder de jo en del vann, slik at næringsinnholdet i 100 gram oppbløtte kikerter er lavere. (Eller sagt på en annen måte: bløter du opp 400 gram tørre kikerter vil vekten øke.)
kitekatt Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. desember 2010 aha! jeg bruker de hermetiske..noen som har oversikt over de?
Zzyzx Skrevet 21. desember 2010 #4 Skrevet 21. desember 2010 Hvis du ser i den andre identiske tråden du lagde så har du fått svar der: Det er ikke helt riktig. 329 kcal er for 100 gram tørre kikerter, ikke kokte, og en boks har nok bruttovekt på 400 gram mens innholdet kokte kikerter (nettovekt) er på omtrentlig 240 gram. Kokte kikerter har, såvidt jeg kan se, ca 165 kcal pr 100 gram. Og da er det plutselig ikke så mye som du kanskje trodde det var. Næringsinnholdet varierer nok noe etter hvilken produsent det er snakk om.
Wombat Skrevet 21. desember 2010 #5 Skrevet 21. desember 2010 Men, men... er ikke bønner og kikerter sunt da? Jeg trodde næring var bra for kroppen uansett så lenge man holder seg unna det usunne og porsjonerer inntaket av sistnevnte? Sukk, jeg forstår ikke helt dette med kalorier jeg :klø:
cilipili Skrevet 22. desember 2010 #6 Skrevet 22. desember 2010 Næringsinnholdeter 165kcal når de er kokt/i boks. Dessuten er de proppa fulle av proteiner, smaker fantastisk (må kokes litt om de har vært i boksen, synes jeg. Konsistensen blir bedre da), inneholder bare sunt fett og er veldig mettende. Så det er veldig sunt å spise kikerter!
Wombat Skrevet 22. desember 2010 #7 Skrevet 22. desember 2010 Næringsinnholdeter 165kcal når de er kokt/i boks. Dessuten er de proppa fulle av proteiner, smaker fantastisk (må kokes litt om de har vært i boksen, synes jeg. Konsistensen blir bedre da), inneholder bare sunt fett og er veldig mettende. Så det er veldig sunt å spise kikerter! Det var jo det jeg også trodde, men hvorfor må man måle mengden man spiser da? Er det ikke bare å spise en porsjon til middagen da uten å bry seg med tallene? Sukk, jeg skjønner ikke hvordan tall skal få folk til å legge på seg... Beklager kuppforsøk TS, skal gi meg nå
cilipili Skrevet 22. desember 2010 #8 Skrevet 22. desember 2010 Det var jo det jeg også trodde, men hvorfor må man måle mengden man spiser da? Er det ikke bare å spise en porsjon til middagen da uten å bry seg med tallene? Sukk, jeg skjønner ikke hvordan tall skal få folk til å legge på seg... Beklager kuppforsøk TS, skal gi meg nå Jeg er enig. Hadde jeg vært TS så hadde jeg spist til jeg var passe mett. Det er uansett ikke for mye kalorier i kikerter, så bare spis Jeg går ned i vekt av å generelt spise sunnere og bevege meg mer. Det går litt senere enn om jeg hadde vært sykt nøye på å telle kalorier, men da holder vekta lengre.
Gjest Armule Skrevet 22. desember 2010 #9 Skrevet 22. desember 2010 Falafel er jo kjempegodt, og der bruker man kikerter! Kan ikke si annet en at om man lager det meste fra bunnen selv og spiser med måte - så burde det meste være sunt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #10 Skrevet 22. desember 2010 Det var jo det jeg også trodde, men hvorfor må man måle mengden man spiser da? Er det ikke bare å spise en porsjon til middagen da uten å bry seg med tallene? Sukk, jeg skjønner ikke hvordan tall skal få folk til å legge på seg... Beklager kuppforsøk TS, skal gi meg nå Fordi selv om man spiser sunt, så kan man legge på seg hvis man spiser for mye. Da er det noen som rett og slett føler det er enklere å "måle" maten for å lære seg hvor mye de skal spise. Tallene i seg selv får jo ikke folk til å legge på seg, men MENGDEN mat påvirker vekta. Mengde måles som kjent ganske enkelt vha tall. At noen synes det er enklere å bare spise "litt mindre mat" er jo flott for dem, men man bør jo kunne se lenger enn til sin egen nesetipp og skjønne at for noen er "litt mindre mat" et ganske abstrakt begrep. Jeg måtte selv telle kalorier en stund - ikke for å spise "litt mindre mat", men for å lære meg å spise MER mat. Uten hjelp av tall kunne jeg lett spist for mye. 2
cilipili Skrevet 22. desember 2010 #11 Skrevet 22. desember 2010 Fordi selv om man spiser sunt, så kan man legge på seg hvis man spiser for mye. Da er det noen som rett og slett føler det er enklere å "måle" maten for å lære seg hvor mye de skal spise. Tallene i seg selv får jo ikke folk til å legge på seg, men MENGDEN mat påvirker vekta. Mengde måles som kjent ganske enkelt vha tall. At noen synes det er enklere å bare spise "litt mindre mat" er jo flott for dem, men man bør jo kunne se lenger enn til sin egen nesetipp og skjønne at for noen er "litt mindre mat" et ganske abstrakt begrep. Jeg måtte selv telle kalorier en stund - ikke for å spise "litt mindre mat", men for å lære meg å spise MER mat. Uten hjelp av tall kunne jeg lett spist for mye. Å spise sunnere og spise til du er mett er ikke ensbetydende med å spise mindre! Det er det heller ingen her som har sagt. Les litt nøyere neste gang.
cilipili Skrevet 22. desember 2010 #12 Skrevet 22. desember 2010 Falafel er jo kjempegodt, og der bruker man kikerter! Kan ikke si annet en at om man lager det meste fra bunnen selv og spiser med måte - så burde det meste være sunt. Falafel er fantastisk! Vegetarmat generelt er et veldig bra (bare litt veggispropaganda )
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #13 Skrevet 22. desember 2010 Falafel er kjempegodt, men det går med mye olje når man friyrsteker dem da, så ville ikke anbefalt det som slankekost. Men kikerter i seg selv er jo sunt og godt Uansett er det den totale mengden mat/kalorier man spiser som teller, det spiller mindre rolle at én og annen matvare inneholder mye kalorier pr gram.
Gjest Armule Skrevet 22. desember 2010 #14 Skrevet 22. desember 2010 Falafel er fantastisk! Vegetarmat generelt er et veldig bra (bare litt veggispropaganda ) Yes! Er ikke vegetar selv, men det finnes mye god vegetarisk mat. Hadde ikke spist halvparten så mye vegetarisk mat hvis ikke typen hadde likt det :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå