Gå til innhold

Nervesystemet - membranpotensialet - noen som kan hjelpe meg?

Meridian

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å studerer nervesystemet, og holder på med membranpotensialet...

Jeg vet at membranpotensialet er spenningsforskjellen mellom utsiden og innsiden av alle cellemembraner ... men jeg klarer ikke helt å forstå det.

Har det en sammenheng med om det er med eller mot konsentrasjonsgradienten?

Og når en nervecelle blir stimulert og når terskelverdien ved -60 mV, så starter nerveimpulsen når spenningsregulerte natriumkanaler åpner seg og membranpotensialet blir positivt. Deretter lukker de spenningsregulerte natriumkanalene seg, og de spenningsregulerte kaliumkanalene åpner seg og kalium strømmer inn i nervecellen igjen.

Det jeg lurer på her er, når kalium strømmer inn, så går membranpotensialet helt ned til -80 mV, før det når går opp til hvilepotensialet ved -70 mV.

Hvorfor går den ned til -80 mV? Har det noe med at de spenningsregulerte kaliumkanalene er trege med å reagere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sitter her å studerer nervesystemet, og holder på med membranpotensialet...

Jeg vet at membranpotensialet er spenningsforskjellen mellom utsiden og innsiden av alle cellemembraner ... men jeg klarer ikke helt å forstå det.

Har det en sammenheng med om det er med eller mot konsentrasjonsgradienten?

Og når en nervecelle blir stimulert og når terskelverdien ved -60 mV, så starter nerveimpulsen når spenningsregulerte natriumkanaler åpner seg og membranpotensialet blir positivt. Deretter lukker de spenningsregulerte natriumkanalene seg, og de spenningsregulerte kaliumkanalene åpner seg og kalium strømmer inn i nervecellen igjen.

Det jeg lurer på her er, når kalium strømmer inn, så går membranpotensialet helt ned til -80 mV, før det når går opp til hvilepotensialet ved -70 mV.

Hvorfor går den ned til -80 mV? Har det noe med at de spenningsregulerte kaliumkanalene er trege med å reagere?

Det er så lenge siden jeg leste om dette selv, at jeg kan godt ta feil her, men jeg TROR det henger sammen med at både Natrium og Kalium er positive ioner, og at de først strømmer mot en konsentrasjonsgradient som er skapt av Na/K-pumpen. Men derigjennom skapes det en ladningsgradient som gjør at noe av ionene siver passivt ut av nervecellen igjen, før Na/K-pumpen aktivt begynner å gjenopprette membranpotensialet.

Derfor spiken.

Eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. jeg mener da jeg har svart flere ganger i denne tråden for noen dager siden? Har jeg drømt, eller har svarene mine blitt borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også ta rennefart, og gjette på svaret til trådstarter, og det lyder "delayed K+ rect

ifier channels." Bevegelsen av et enkelt ion bestemmes av den elektriske potensialdifferensen

, konsentrasjonsforskjellen, og motstanden over membranen, som avgjøres av hvor mange kanaler

som er åpne. Kalium vil veldig gjerne inn i en repolarisert celle, det er antall åpne kanale

r som begrenser muligheten.

Membranpotensialet er vanskelig å forstå, da ionenes fordeling er med på å skape den elektriske potensialdifferensen, samtidig som potensialdifferensen påvirker fordelingen. I ikke-eksitert tilstand oppstår så en steady state hvor summen av alle strømmer er null.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...