Meridian Skrevet 21. desember 2010 #1 Del Skrevet 21. desember 2010 Jeg sitter her å studerer nervesystemet, og holder på med membranpotensialet... Jeg vet at membranpotensialet er spenningsforskjellen mellom utsiden og innsiden av alle cellemembraner ... men jeg klarer ikke helt å forstå det. Har det en sammenheng med om det er med eller mot konsentrasjonsgradienten? Og når en nervecelle blir stimulert og når terskelverdien ved -60 mV, så starter nerveimpulsen når spenningsregulerte natriumkanaler åpner seg og membranpotensialet blir positivt. Deretter lukker de spenningsregulerte natriumkanalene seg, og de spenningsregulerte kaliumkanalene åpner seg og kalium strømmer inn i nervecellen igjen. Det jeg lurer på her er, når kalium strømmer inn, så går membranpotensialet helt ned til -80 mV, før det når går opp til hvilepotensialet ved -70 mV. Hvorfor går den ned til -80 mV? Har det noe med at de spenningsregulerte kaliumkanalene er trege med å reagere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #2 Del Skrevet 21. desember 2010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 24. desember 2010 #3 Del Skrevet 24. desember 2010 Jeg sitter her å studerer nervesystemet, og holder på med membranpotensialet... Jeg vet at membranpotensialet er spenningsforskjellen mellom utsiden og innsiden av alle cellemembraner ... men jeg klarer ikke helt å forstå det. Har det en sammenheng med om det er med eller mot konsentrasjonsgradienten? Og når en nervecelle blir stimulert og når terskelverdien ved -60 mV, så starter nerveimpulsen når spenningsregulerte natriumkanaler åpner seg og membranpotensialet blir positivt. Deretter lukker de spenningsregulerte natriumkanalene seg, og de spenningsregulerte kaliumkanalene åpner seg og kalium strømmer inn i nervecellen igjen. Det jeg lurer på her er, når kalium strømmer inn, så går membranpotensialet helt ned til -80 mV, før det når går opp til hvilepotensialet ved -70 mV. Hvorfor går den ned til -80 mV? Har det noe med at de spenningsregulerte kaliumkanalene er trege med å reagere? Det er så lenge siden jeg leste om dette selv, at jeg kan godt ta feil her, men jeg TROR det henger sammen med at både Natrium og Kalium er positive ioner, og at de først strømmer mot en konsentrasjonsgradient som er skapt av Na/K-pumpen. Men derigjennom skapes det en ladningsgradient som gjør at noe av ionene siver passivt ut av nervecellen igjen, før Na/K-pumpen aktivt begynner å gjenopprette membranpotensialet. Derfor spiken. Eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumohra Skrevet 24. desember 2010 #4 Del Skrevet 24. desember 2010 Ehm.. jeg mener da jeg har svart flere ganger i denne tråden for noen dager siden? Har jeg drømt, eller har svarene mine blitt borte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #5 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Jeg kan også ta rennefart, og gjette på svaret til trådstarter, og det lyder "delayed K+ rect ifier channels." Bevegelsen av et enkelt ion bestemmes av den elektriske potensialdifferensen , konsentrasjonsforskjellen, og motstanden over membranen, som avgjøres av hvor mange kanaler som er åpne. Kalium vil veldig gjerne inn i en repolarisert celle, det er antall åpne kanale r som begrenser muligheten. Membranpotensialet er vanskelig å forstå, da ionenes fordeling er med på å skape den elektriske potensialdifferensen, samtidig som potensialdifferensen påvirker fordelingen. I ikke-eksitert tilstand oppstår så en steady state hvor summen av alle strømmer er null. Endret 31. desember 2010 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 31. desember 2010 #6 Del Skrevet 31. desember 2010 Tråden ryddet for avsporinger Bond, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå