skruf Skrevet 21. desember 2010 #1 Skrevet 21. desember 2010 Hei! Mulig det er jeg som er litt gammeldags i en alder av 34, evt litt for streng når det kommer til søtsaker.. Men jeg reagerte litt da jeg leverte min lille frøken på skolen idag. Hun har gledet seg så mye til idag, for de skulle få ha med seg godteri! Og det er sjelden vare, både på skolen, og generelt midt i uka.. Hun fikk med seg favorittsnopet, ei eske hockypulver og en kindersjokolade. I tillegg fikk hun saft på drikkeflaska, i stedet for vann som hun alltid har. Sendte og med matpakke, men istedet for de sedvanlige grovbrødskivene med makrell i tomat (favoritten) fikk hun nystekt julebrød som jeg bakte i morges (jeg er morgenfugl...) med greddeost, et eple og en minibiola. Så kommet vi inn på skolen, og der hadde flere av de andre elevene tatt ut snopet sitt. Det var store godteposer (ala minde-blanding, nidar sjokoladepose, julestrømper..). Mange hadde og cola med seg, men det som tok kaka var en guttunge med en boks redbull!! Trodde ingen 7åringer drakk redbull..... Ifjor hadde de ikke snop på juleavslutninga, så jeg trodde de bare skulle ha med bittelitt jeg.... Sitter her nå og føler at jeg har vært vel knuslete med det jeg sendte med dattera mi.....Jeg såg hun gjorde store øyne da hun såg alt det godteriet...Hun spiser generelt lite godteri og blir fort "mett" av det, så mengdemessig for henne er det nok, og det var dette hun valgte ut selv på butikken igår. Det er som oftest dette hun velger seg til lørdagsgodt og. Håper det er flere som har knuslete foreldre så hun ikke blir helt alene om å ha bare littegranne... Hva dere bruker å sende med deres håpefulle på sånne dager?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #2 Skrevet 21. desember 2010 Ja det er faktsik ganske normalt. Var normalt til og med når jeg gikk på barneskolen. Er nesten 20 år siden jeg var 7 år. 1
Mayami Skrevet 21. desember 2010 #3 Skrevet 21. desember 2010 Sendte med en liten brusflaske, tre pepperkaker og litt smågodt. I tillegg sendte jeg med vanlig matpakke, men med litt ekstra godt pålegg. Skolen her har satt grense på max 25 kr i godteri, så det var egentlig helt greit! De trenger jo ikke ta av heller, og redbull høres helt vilt ut. Hadde aldri sendt med barnet mitt redbull på skolen!! Synes det hlres ut som om jenta di har kjempegod mat med seg i dag jeg! 1
Rosalie Skrevet 21. desember 2010 #4 Skrevet 21. desember 2010 Hos oss var det da også vanlig med både brus (da glassflaske, siden plastflaskene ikke hadde kommet) og en god del snop, litt julekaker, ingen matpakke siste skoledag. Det er 25 år siden jeg var 7 år. For øvrig hadde vi med snop på skolen bare to ganger i åert, og det var til skoleavslutning til jul og sommer.
skruf Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 21. desember 2010 Hei igjen! Det sto godteri for inntil kr 20 på ukeplana.... Nå ble vel det jenta mi hadde med seg i underkant av 20kr. Men koster ikke f.eks en sånn stor Nidar pose ca 50 kr? Som sagt så er dette første gang de skal ha med snop på skolen. De hadde ikke det på juleavslutninga i 1ste trinn. Sommeravslutninga i år hadde klassen grillfest i fjæra der vi foreldre bidro med div grillmat. Så da var det ikke noe søtsaker. På ukeplana sto det heller ingenting om brusflasker. Men siden jenta mi flere ganger har spurt om å få ha med saft på skolen siden mange andre elever har det til hverdags (der er jeg streng, hun får bare vann til vanlig.), tenkte jeg å gjøre ekstra stas med å sende med henne det. Noe hun ble superglad for! Da jeg gikk på barneskolen så hadde vi og til jul avslutning der vi kunne ha med snop. Mener å huske at jeg fikk med meg en melkesjokolade eller stratos (ikke de aller største). Pluss at moren min kokte opp kakao på termos og ekstra god matpakke. Ja, Ja, uansett; så var det stas å få pakke sekken idag og legge oppi snop og ei god matpakke for ei lita frøken:-)
skruf Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 21. desember 2010 De har forresten full skoledag idag, så derfor har jeg med matpakke til henne.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #7 Skrevet 21. desember 2010 Du bryr deg litt for mye om hva andre gjør 1
sommermor Skrevet 21. desember 2010 #8 Skrevet 21. desember 2010 I 2 klassen til jenta mi,kunne de ha med brus og en boks med julekaker.Hun hadde også med den vanlige matpakken sin. Hvor mye de andre hadde med,vet jeg ikke da jeg har brukket beinet og min mor følger henne på skolen. Men jeg reagerer som deg på at så små barn drikker red bull,det drikker ikke jeg engang. Datteren din koste seg nok med snopet sitt,siden det var favorittsnopet hennes. Min jente drakk opp brusen si,men spiste ikke opp kakene sine. Min hadde med vann også da som vanlig i vannflaska si.
skruf Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #9 Skrevet 21. desember 2010 (endret) Nå lurte jeg på om jeg ved neste avslutning skulle sende med jenta mi litt mere snop, men i stedet så lærte jeg, av noen som ikke vil stå frem med nick, at jeg bryr meg for mye om hva andre gjør. Ja, Ja, en lærer jo så lenge en lever, og det er forsåvidt vel og bra:-) Nei, nå skal jeg ta meg en kaffe Ha en superduper dag, og God Jul:-D Endret 21. desember 2010 av Kråkesaks
skruf Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 21. desember 2010 He-He... Tenk om alle barna hadde hatt med seg redbull idag....stakkars lærer! 19 unger i full fart rundt juletreet.....(som de skal gå rundt og synge julesanger idag..) 1
Kråkesaks Skrevet 21. desember 2010 #11 Skrevet 21. desember 2010 Tråden er ryddet for avsporinger. Kråkesaks, mod
Gjest jomfrua Skrevet 21. desember 2010 #12 Skrevet 21. desember 2010 He-He... Tenk om alle barna hadde hatt med seg redbull idag....stakkars lærer! 19 unger i full fart rundt juletreet.....(som de skal gå rundt og synge julesanger idag..) 19 barn.....40 foreldre med forskjellig utgangspunkt. Det er klart at det er ytterpunkter i begge ender. Forhold deg til beskjeder fra skolen og kun det Dette vil du oppleve i mange år. Noen forholder seg til beskjeder, andre tror på hva barnet sier og dere har forskjellige grenser på hva som er fornuftig og ikke fornuftig. Noen velger kanskje til og med å ikke tenke en fornuftig tanke men ønsker bare å glede barnet med dets ønsker.
Kara W Skrevet 21. desember 2010 #13 Skrevet 21. desember 2010 De store posene fra Nidar osv. høres ut som veldig mye for en 7 åring. Da jeg gikk på barneskolen (for 20 år siden), så var det å ha med seg brus det aller største (glassflaske, og det var ikke alltid man orket å drikke opp alt sammen ). Husker ikke hvordan det var de første årene, men mot slutten av barneskolen var BonBon-godteriet det aller mest populære. Tror de aller fleste fikk med seg en pose godteri (og de var mindre før i tiden), og kanskje en liten ting ekstra, som en sjokoladenisse eller en bugg. Dersom skolen har satt en grense for hvor mye godteri de skal ha med seg, synes jeg det er helt riktig av deg å ikke gå over den grensen. Dersom datteren din er lei seg får du heller forklare for henne, og evt. ta det opp på neste foreldremøte. Jeg håper du holder deg til en fornuftig mengde neste år også! Redbull til 7-åringer er jo bare helt vilt. Håper faktisk at læreren nevner det for foreldrene. Er det ikke 15-årsgrense på det?
skruf Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #14 Skrevet 21. desember 2010 De store posene fra Nidar osv. høres ut som veldig mye for en 7 åring. Da jeg gikk på barneskolen (for 20 år siden), så var det å ha med seg brus det aller største (glassflaske, og det var ikke alltid man orket å drikke opp alt sammen ). Husker ikke hvordan det var de første årene, men mot slutten av barneskolen var BonBon-godteriet det aller mest populære. Tror de aller fleste fikk med seg en pose godteri (og de var mindre før i tiden), og kanskje en liten ting ekstra, som en sjokoladenisse eller en bugg. Dersom skolen har satt en grense for hvor mye godteri de skal ha med seg, synes jeg det er helt riktig av deg å ikke gå over den grensen. Dersom datteren din er lei seg får du heller forklare for henne, og evt. ta det opp på neste foreldremøte. Jeg håper du holder deg til en fornuftig mengde neste år også! Redbull til 7-åringer er jo bare helt vilt. Håper faktisk at læreren nevner det for foreldrene. Er det ikke 15-årsgrense på det? Jeg kommer nok til å holde meg til anbefalt sum/mengde snop ved neste korsvei og. Og hun kommer aldri i verden til å få med redbull! Det er aldersgrense for redbull, men er ikke sikker på hva den er. Blir det sånn fremover at ingen holder seg til den lave summen på 20kr så tror jeg det vil bli tatt opp på et foreldremøte. Virker som om det er opp til hver enkelt lærer å fastsette en sum. Har et eldre barn også, men i hennes klasse skulle de ikke ha med noe snop eller noe idag.
HedvigR Skrevet 21. desember 2010 #15 Skrevet 21. desember 2010 Jeg fikk ofte med meg en sånn "stor" godtepose på avslutninger da jeg var lita, tror ikke det er no unormalt MEN så var det jo alltid sånn at vi ungene delte alt godteriet vårt med hverandre, ga bort litt her og der, og det som ikke vart spist opp tok vi med hjem. Så jeg spiste jo ikke opp alt 2
Gjest Spinell Skrevet 21. desember 2010 #16 Skrevet 21. desember 2010 Noe som kanskje kan være en ide, er at alle pakker inn godteriet i julepapir, for så å legge alle pakkene i en sekk. Deretter kan elevene trekke en "gave" hver fra sekken i blinde. Dette ble gjort da jeg gikk på barneskolen. I tillegg til at det er spennende å se hva en får, vil jeg anta at dette vil medføre at flere holder seg til anbefalt verdi (rett og slett fordi en del er så smålige at de ikke vil risikere å gi bort mer enn de får selv ) Hvis en får noe en ikke liker eller tåler, er det god trening (kanskje med litt hjelp fra lærer) å bytte med sidemannen. 1
Gjest morra di Skrevet 21. desember 2010 #17 Skrevet 21. desember 2010 Jeg er helt enig med deg i at man ikke trenger å "ta av" ved avslutninger. Vi sendte med sønnen en liten brusflaske og en kjeksboks. Som skolen ba om. Pluss matpakke. Ser ingen grunn til at han skal spise opp en hel Nidar sjokoladepose e.l fordi det er avslutning. Han får nok snop ellers i jula og ved ørten avslutninger som har vært i desember. Jeg skjønner ikke hvorfor noen foreldre sender med poden en økonomipose med potetgull f.eks. Totalt unødvendig med så mye fett og snop. For all del, vi spiser godteri - men alt med måte.
skruf Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #18 Skrevet 21. desember 2010 Hei igjen! Liten avsporing.... Jenta mi er nå kommet hjem, vel fornøyd med dagen. Hun har ikke spist opp godteriet sitt, fordi hun syntes det var så godt med nybakt julebrød at det var det som ble spist først....og da hun var ferdig med matpakka var hun så mett at hun ikke hadde "plass" til snopet:-) Så blir det flere avslutninger med snop kommer jeg til å følge den linjen jeg la meg på idag:-) Takk for gode innspill!! Og God Jul til alle KGere:-D
Gjest Airi Skrevet 21. desember 2010 #19 Skrevet 21. desember 2010 På skolen vår fikk vi beskjed om at vi kunne ha med en sjokolade som ikke var større enn 100 gram eller litt smågodt, og en liten brus. Mer en dette fikk vi ikke lov til.
Antlers Skrevet 21. desember 2010 #20 Skrevet 21. desember 2010 Vi hadde ingen grenser for hvor mye vi kunne ha med da jeg var på den alderen. Det vanligste var vel en flaske med glasscola, en mellomstor pose med smågodt, en mellomstor sjokoladeplate, et par løse ting (som f.eks hockeypulver og mentos), en matpakke litt utenom det vanlige og gjerne litt frukt. Det som ikke ble spist tok vi med oss hjem, så vi hadde noe å kose oss med om kvelden. Dette er tross alt bare snakk om et par ganger i året, så jeg synes ikke det skal være andre begrensninger enn de foreldrene selv setter. Det høres i alle fall ut som om datteren din fikk ei flott "matpakke", som for henne var utenom det vanlige. Personlig synes jeg det høres veldig lite ut (jeg ville spist det opp på to minutter), men du nevner jo at hun ikke spiser så mye snop til vanlig. Det vil alltid være variasjoner i hva slags/hvor mye mat barna får med seg, men når det er snakk om juleavslutning kan det bli ekstra trist for de som sitter der med lite, for det er liksom en dag hvor det er meningen at man skal kose seg skikkelig. Om du absolutt vil holde deg til en maksgrense, kan du kanskje legge av litt godteri hun kan få når hun kommer hjem fra skolen igjen? Synes det er bra at du først og fremst fokuserer på at din datter skal spise sunn mat, men det skader ikke å skeie ut et par ganger i året 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå