AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #1 Skrevet 21. desember 2010 Jeg og min samboer tenker på å få oss barn, men da vi ikke har så god greie på økonomi, så lurer vi på om vi vil klare oss fint med en intekt der begge tjener ca 330 000 tusen i året altså 660 000 tilsammen. vil vi da ha råd til et par unger, og samtidig kunne leve normalt, dvs dra på ferie, ikke telle kroner når en handler mat, dra på kino innimellom, delta på fritidsaktiviteter osv? Blir kjempeglad for svar, vi er så sykt dårlig på det her
Gjest Spinell Skrevet 21. desember 2010 #2 Skrevet 21. desember 2010 (endret) Kommer an på hvor mye dere har i lån, boutgifter, bilutgifter mm Her er lenke til SIFOs standardbudsjett-kalkulator. Dette vil vise litt om hva som er påregnelige utgifter for en familie, men budsjettet er veldig nøkternt og tar ikke høyde for de helt store utskeielsene. Derfor må dere selv sette opp hva det faktisk koster å bo, nedbetale lån osv for dere, og regne dette inn i deres eget budsjett. Endret 21. desember 2010 av Spinell
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #3 Skrevet 21. desember 2010 Ja men skal det kunne gå sånn reelt sett? Er det andre her som klarer seg fint på dette?
Nalla Skrevet 21. desember 2010 #4 Skrevet 21. desember 2010 Hvis du vil ha et reelt svar må du enten gi fra deg mer info, eller regne etter selv! Det er umulig å vite om det som er nok for en familie er nok for deg. Hvor mye er husleie/lån, komm.avgifter, strøm (kan variere mye etter hvor dere bor, hvor stor bolig, hvor energieffektiv boligen er), telefonabo, internett, TV, mat, hobbyer? Å svare bare grunnet i ca. årslønn blir bare å stikke fingeren i været, og det virker som om du kanskje ønsker et litt bedre svar enn det? Hvis du først og fremst tenker over hvor mye penger dere har til overs i måneden nå, og så kan du bruke kalkulatorer for hvor mye det vil koste med et barn (siden det ikke vikret som om du ville ned i levestandar)?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #5 Skrevet 21. desember 2010 Jeg og min samboer tenker på å få oss barn, men da vi ikke har så god greie på økonomi, så lurer vi på om vi vil klare oss fint med en intekt der begge tjener ca 330 000 tusen i året altså 660 000 tilsammen. vil vi da ha råd til et par unger, og samtidig kunne leve normalt, dvs dra på ferie, ikke telle kroner når en handler mat, dra på kino innimellom, delta på fritidsaktiviteter osv? Blir kjempeglad for svar, vi er så sykt dårlig på det her Det finnes mange par som greier seg "fint" på lavere lønn enn 660.000,- og mange som tjener mer, men som bruker opp det meste de tjener. Dere må justere forbruket etter inntekten, og dermed finne ut hvordan dere vil prioritere ift. pengebruk. Her spiller det ganske stor rolle hvor dere bor/hvilke boutgifter dere har, f.eks bor dere sentralt og må ut med 3 mill. for en bolig, eller bor dere landlig og kan kjøpe bolig til 1,5 mill? Ellers av utgifter som dere kan regulere mye selv er matutgifter, og videre vurdere hvor mye dere kan/vil bruke på fritidsaktiviteter, sparing o.l. Det er ganske mange hensyn å ta ift spørsmålet ditt, så det er vanskelig å svare på for andre rundt dere. Hva jeg synes er en grei sum å bruke på hobby, kan jo være en helt annen enn det du synes er ok Dere har ihvertfall summen av inntekten på plass, og da kan derer jo prøve å beregne budsjett ut fra de 660.000,- i årlig inntekt
caroprins Skrevet 21. desember 2010 #6 Skrevet 21. desember 2010 Gå inn på sparebank 1 sin hovedside. I kolonnen verktøy finner du husholdningsbudsjett. Last dette ned og bruk. Her er en grei oversikt over poster som er reelle og det er bare å sette inn tallene så regnes det ut av seg selv. Kan slette og sette inn nye tall så mye du vil så dette er et greit hjelpemiddel i å få oversikt. Husk å lagre skjema på nytt navn.
Nynaeve Skrevet 22. desember 2010 #7 Skrevet 22. desember 2010 Om dere er sykt dårlig på økonomi, høres det for lite ut ja. De som har god peiling på sin egen økonomi bruker å klare seg greit med sånt beløp. Jeg er alene og med to barn, og vi klarer oss ganske bra, syns jeg sjøl. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #8 Skrevet 22. desember 2010 Lurer fælt på hva du mener med reelt sett. Vi har én inntekt på ca 330 000, og én på ca 100 000 + lånekassestøtte, og vi kunne spart det som er over 300 000 i året (i praksis bruker vi 100 000 til, og lever ganske godt)... Nå har ikke vi barn da, men små barn koster ikke så mye, og en får jo barnetrygd. Vi hadde hatt plass til barn i leiligheten, og de fleste som bor rundt oss har lav inntekt og unger. Samtidig kjenner jeg folk som er "avhengig" av samlet inntekt på 8-900 000, fordi de har større boliglån, vil ha ny bil etc. Hvis dere vil ha leilighet i Oslo sentrum må dere regne med å bruke det meste på bolig, men mange steder er det fullt mulig å få rekkehus eller enebolig og fortsatt ha litt igjen å leve for til de lønningene du nevner.
Rosalie Skrevet 22. desember 2010 #9 Skrevet 22. desember 2010 Hvis dere har så lite styring på personlig økonomi, foreslår jeg et grunnleggende økonomikurs, samt en samtale med økonomisk rådgiver enten i banken eller i kommunen. For dere bør ikke sette unger til verden før dere klarer å styre egen økonomi. 1
SmallTalk Skrevet 23. desember 2010 #10 Skrevet 23. desember 2010 TS: Om det er mulig å klare seg på 660.000 i året med to barn kommer helt an på hvor i landet dere bor. Vi har 850.000 i året, og har ikke barn. Dersom vi skulle få barn så må vi gjøre noen kraftige omprioriteringer i økonomien vår for å slippe å snu på krona.
helenaa Skrevet 27. desember 2010 #11 Skrevet 27. desember 2010 TS: Om det er mulig å klare seg på 660.000 i året med to barn kommer helt an på hvor i landet dere bor. Vi har 850.000 i året, og har ikke barn. Dersom vi skulle få barn så må vi gjøre noen kraftige omprioriteringer i økonomien vår for å slippe å snu på krona. Vi har litt lavere lønn enn SmallTalk her, og snart to barn. Det går helt fint, selv om vi bor på Oslo vest. At mange må gjøre omprioriteringer når de får barn er jo bare naturlig, fordi mange pleier å bruke opp lønna hver mnd. Men barn krever lite de første årene, særlig hvis man arver ting og klær eller kjøper brukt. Den største utgiften for oss er i alle fall barnehagen, og barnetrygden dekker nesten halvparten av den prisen. Dette er uavhengig av hvor man bor i landet... Å klare seg på 660.000 når man har tenåringsbarn virker for meg litt mer krevende. Men det er jo langt fram.
Gwen Skrevet 27. desember 2010 #12 Skrevet 27. desember 2010 Mamma og pappa har tjent under 300 000 tilsammen når de har hatt 4 barn. 9000 i lån i mnden, vi har levd fint. Nok mat, alle spillkonsoller, hver sin pc og tv, nye møbler og oppussinger. Eneste som er drit er at man må kutte noe, og her i hus reiser vi aldri på ferie, sparer mye på mat så lager ikke så ofte fancy middager, og alle utenom meg bruker ikke mye penger på hygieneprodukter, og vi gjør aldri noe sammen som man bruker penger på.... Skulle gjerne droppa en hel del for å reise på ferie, men for meg høres det ut som dere vil få god råd, og dere har absolutt ikke dårlig økonomi??
Gjest Okusan Skrevet 27. desember 2010 #13 Skrevet 27. desember 2010 Som andre har vært inne på- det er helt umulig å svare på dette uten å vite hvordan utgiftsnivået ligger for dere. 6-700000 kan være en helt grei inntekt for en familie hvis dere ikke har altfor mye låneavdrag og renter. Har dere høyt huslån, og bil og studielån i tillegg kan det bli litt knapt. For all del, barn koster, men det er jo det totale nivået inntekter kontra utgifter som bestemmer hvordan økonomien er... og der er antall lån og størrelse på disse ofte det viktigste.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2010 #14 Skrevet 27. desember 2010 Det kommer jo veldig an på hva dere har av utgifter og lån. Men vi tjener 580 000 tilsammen. har lån på 1,6 mil og en liten datter, og det går veldig greit! Lever ikke noe luxus liv, men snur ikke på hver krone heller. Så JA det er mulig!!
Glitnir Skrevet 27. desember 2010 #15 Skrevet 27. desember 2010 Mamma og pappa har tjent under 300 000 tilsammen når de har hatt 4 barn. 9000 i lån i mnden, vi har levd fint. Nok mat, alle spillkonsoller, hver sin pc og tv, nye møbler og oppussinger. Eneste som er drit er at man må kutte noe, og her i hus reiser vi aldri på ferie, sparer mye på mat så lager ikke så ofte fancy middager, og alle utenom meg bruker ikke mye penger på hygieneprodukter, og vi gjør aldri noe sammen som man bruker penger på.... Skulle gjerne droppa en hel del for å reise på ferie, men for meg høres det ut som dere vil få god råd, og dere har absolutt ikke dårlig økonomi?? Dette nekter jeg å tro at stemmer - det er rett og slett ikke mulig å fø to voksne og fire barn på en bruttoinntekt på 300 000 i året, selv om barnetrygden vel kommer på toppen. Selv om man kanskje kunne klart mat og tak over hodet til alle, vil det da definitivt ikke være rom for PC og TV til alle, spillkonsoller og stadige oppussinger. Tror nok det er noe dine foreldre ikke har fortalt deg her. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #16 Skrevet 28. desember 2010 Dette nekter jeg å tro at stemmer - det er rett og slett ikke mulig å fø to voksne og fire barn på en bruttoinntekt på 300 000 i året, selv om barnetrygden vel kommer på toppen. Selv om man kanskje kunne klart mat og tak over hodet til alle, vil det da definitivt ikke være rom for PC og TV til alle, spillkonsoller og stadige oppussinger. Tror nok det er noe dine foreldre ikke har fortalt deg her. Jeg og mine 3 søskener levde med trygdede foreldre. Vi hadde klær, mat og flere spillkonsoller. Så det er fullt mulig. Men når det kommer til oppussing er jeg og skeptisk.
Gwen Skrevet 28. desember 2010 #17 Skrevet 28. desember 2010 (endret) Joa Endret 28. desember 2010 av Gwen
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #18 Skrevet 28. desember 2010 Her i huset klarer vi (en voksen, en tenåring og to barn i barneskole) oss på 160 000,- i året, har 890 000,- i lån. Skal ikke si vi lever fett men det går akkurat...tæring etter næring så vi drar ikke på ferier og er sjeldent på kino o.l.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #19 Skrevet 28. desember 2010 Vi har vel ca 670 000 i året, ett barn (på under året), 1,5 mill i lån+ studielån. Klarer oss veldig fint.
Zoë Castillo Skrevet 29. desember 2010 #20 Skrevet 29. desember 2010 Vi har samlet inntekt på 620 000 i året. Vi har ett barn sammen, og betaler farsbidrag på 4000,- i mnd for mannens særkullsbarn. Vi har boliglån på 1,25 mill, billån på 130 000 og studielån på 200 000. Vi lever helt greit, og snur ikke på krona. Vi fører budsjett og har konstant oversikt over hva som går inn og ut, så vi støter aldri på økonomiske overraskelser. Gjør som de andre sier over her: Sett opp budsjett og finn ut hva dere bruker unødig mye penger på. Barn koster ikke mye de første årene, men noe bør ha god kvalitet: Bilstol, barnevogn, vinterdress, sko, dyner og puter. Samtidig er det veldig synd for barnet om hun/han må spise nudler den siste uka i hver måned fordi dere har brukt opp de siste kronene på tull og tøys. Dere har absolutt inntekt nok til å kunne forhindre at det skjer. Lykke til med planlegginga!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå